Gå til innhold

Gode behandlinger mot håravfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håret blitt har blitt tynnere de siste par årene, til stor fortvilelse. Jeg spiser normalt sunt, trener, og tar tilskudd med sink, jern, B vitaminer, D vit, hairgain (kjøpt på Vita). Har lyst til å forsøke mer spesifikk behandling for økt hårvekst. Er det noen som.har erfaringer med prp - behandling? laser? eller andre behandlingsformer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

følger denne, sliter med det samme. Frustrerende...

AnonymBruker
Skrevet

Følger!

jeg har mistet mer og mer hår for hvert år helt siden jeg var i tidlig 20-åra (er 34 nå), men har vært levelig. Etter jeg fikk barn som 31-åring har det eskalert og nå er det bare stygge fjoner.. Kommer hele tiden ut mye babyhår, så ser ut som jeg har komstant ammehår over hele hodet.

Tar botox mot svette i armhuler hver 6. måned og det starta jeg med et halvår før jeg ble gravid, hadde pause under graviditeten og fortsatte etter fødsel. Det er det eneste jeg kan komme på som er annerledes.. Og etter litt lesing på reddit forstår jeg at veldig mange opplever intens røyting etter å ha tatt botox selv om legene sier det ikke har noen samme heng. Så første jeg skal prøve er å kutte ut botox og se om det hjelper.

Anonymkode: d5cc4...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Er lite som hjelper når man ellers spiser sunt, gode protein og fettkilder. Og behandler håret bra - vaske sjeldent, skånsomme produkter, minimalt med varmebehandling, og ingen kjemisk behandling.

Behandlinger med arganolje eller castorolje skal visstnok hjelpe, men jeg merker ikke særlig effekt.

Det er nok hormonelt, og arv. Min mor hadde det likt. 

Anonymkode: 22534...9f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Følger!

jeg har mistet mer og mer hår for hvert år helt siden jeg var i tidlig 20-åra (er 34 nå), men har vært levelig. Etter jeg fikk barn som 31-åring har det eskalert og nå er det bare stygge fjoner.. Kommer hele tiden ut mye babyhår, så ser ut som jeg har komstant ammehår over hele hodet.

Tar botox mot svette i armhuler hver 6. måned og det starta jeg med et halvår før jeg ble gravid, hadde pause under graviditeten og fortsatte etter fødsel. Det er det eneste jeg kan komme på som er annerledes.. Og etter litt lesing på reddit forstår jeg at veldig mange opplever intens røyting etter å ha tatt botox selv om legene sier det ikke har noen samme heng. Så første jeg skal prøve er å kutte ut botox og se om det hjelper.

Anonymkode: d5cc4...8fb

Jeg har tatt botox jevnlig i 12 år, men aldri opplevd håravfall før nå

AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i å spise "normalt sunt", TS? Jeg trodde også jeg spiste sunt, tok tilskudd, men jeg mistet fortsatt så mye hår. For det første, har du vært hos legen og tatt blodprøver? Hva lå d vitamin, ferritin, og b12 på, og har du kontrollert med nye prøver etter du har tatt tilskudd en stund (og hatt et kort opphold), for å se om nivåene har gått opp? 

I tilskuddet du tar mangler det flere essensielle næringsstoffer som er viktig for hårvekst, bl.a jod, selen, omega 3, og magnesium. 

Sånn kort fortalt så er det dette som har gitt meg håret tilbake:

Mat fra bunnen. Jeg spiser god variasjon av rødt kjøtt, hvit kjøtt, hvit fisk, og fet fisk regelmessig. De beste kildene til protein.
Aldri Findus og bearbeidet, men ren kjøttdeig, biff, og fiskefileter. Generøse mengder. Egg og meieri, hvis du tåler det. Grønnsaker, alt fra søtpotet til brokkoli. Noe nøtter, frø, havre. Aldri gluten, fant ut at gluten tullet til fordøyelse og næringsopptak av viktige vitaminer/mineraler. Man kan ha glutenintoleranse selv om man ikke har cøliaki. Jeg spiser ekstremt sjeldent sukker og godteri, drikker vann fremfor saft/brus osv. 

I en periode tok jeg litt tilskudd av jod. Dette er ikke noe man skal ha for mye av, så etter 2-3 mnd så følte jeg det holdt med
250-300 gram torsk i uken. 

Så tok jeg en kombinasjon av kalsium og magnesium. Jeg tok først kombinert, men gikk senere over til å ta de hver for seg. Biolife og Solaray har gode produkter. https://sunkost.no/bio-life-kal-mag-med-vitamin-d3

Jeg har ikke hatt hodeputa full av hår på så lenge at jeg nesten ikke husker når det var sist. 

Anonymkode: b66b2...4d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...