AnonymBruker Skrevet i går, 05:32 #1 Del Skrevet i går, 05:32 I dette tilfellet stort boligselskap. Når jeg holder på å vaske leiligheten oppdager jeg bare mer og mer ting. *Det er blant annet tre steder hvor parketten ikke går helt inntill veggen slik at det blir dype sprekker i gulvet. *Gulvlister som ikke er festet. I tillegg til dørkarm. *Håndtak på vindu ødelagt slik at jeg ikke får igjen vinduet. *Forrige leietaker har festet borrelås remser rundt hele vinduet på soverommet som har lagt igjen et tykt lag med klister. Det ser ekkelt og uhygienisk ut. Siden all drit fester seg til klisteret. Har prøvd å få det vekk men sitter limt fast. *Kjøkkenvifte med lag på lag med fett. Den kan ikke ha blitt vasket på flere år. Jeg tror det er så mye lag med fett og dritt at jeg må bytte røret og kullfilter. *Ellers ser ikke tak og vegger ut. Det skulle vært malt for flere år siden. Alt ser skittent ut. Inngrodd drit. Veggene er full i huller. Ser ut som noen har gått løs med en hammer og spiker overalt. Gule inngrodde flekker overalt i taket. *Gulv gir etter og gynger når jeg går over visse plasser. *Vegg som gir etter når jeg trykker. De to siste punktene tror jeg at jeg bare må godta. Men hva med alt det andre. Meste kan fikses men er det riktig at jeg skal stå med det som leietaker for å få det noenlunde komfortabelt. Jeg synes det er ekkelt å være der og har enda ikke klart å flytte inn. Det står i kontrakten at man godtar leiligheten i den stand den er. Men jeg fikk ikke sett mye av leiligheten på visning. Forrige leietaker var tilstede og hadde sine ting der slik at mye var ikke synlig. Følte heller ikke at jeg kunne invadere soverommet og sjekke nøye over. Vinduet var feks bak sengen. Slik at jeg kunne jo ikke klatre over sengen hans. Jeg tror grunnen til at det er så dårlig standard i disse leilighetene er at boligselskapet setter ikke leiepris etter hvordan standarden er men heller etter hvor stor leiligheten er. Derfor vil ikke de tjene noe mer om de fikser leilighetene. Har jeg noen rettigheter her? Anonymkode: 9e940...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:46 #2 Del Skrevet i går, 05:46 Vinduet bør fikses mtp fukt, resten må du bare leve med. Anonymkode: 01f51...3aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:50 #3 Del Skrevet i går, 05:50 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vinduet bør fikses mtp fukt, resten må du bare leve med. Anonymkode: 01f51...3aa Takk for svar. Å leie er virkelig noe drit. Når man bare må akseptere en så elendig standard. Anonymkode: 9e940...3c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:06 #4 Del Skrevet i går, 06:06 Er ikke kjøkkenvifte noe som er helt normalt å rengjøre og holde fri for fett selv? Anonymkode: 06e8f...dcd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:12 #5 Del Skrevet i går, 06:12 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ikke kjøkkenvifte noe som er helt normalt å rengjøre og holde fri for fett selv? Anonymkode: 06e8f...dcd Den har jo lag på lag med fett fra tidligere leietakere. Er jo ikke min drit. Anonymkode: 9e940...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:14 #6 Del Skrevet i går, 06:14 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er ikke kjøkkenvifte noe som er helt normalt å rengjøre og holde fri for fett selv? Anonymkode: 06e8f...dcd Så du mener at man kan ikke forvente at ting er rent heller ? Anonymkode: 9e940...3c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:16 #7 Del Skrevet i går, 06:16 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den har jo lag på lag med fett fra tidligere leietakere. Er jo ikke min drit. Anonymkode: 9e940...3c4 Du burde sjekket det på visning/overtakelse. Du må nok leve med det meste ja, men vinduet må fikses. Anonymkode: 5b2c5...3c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:17 #8 Del Skrevet i går, 06:17 Hadde du ikke overtakelse der du så over leiligheten før du signerte kontrakt? Anonymkode: 5b2c5...3c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:22 #9 Del Skrevet i går, 06:22 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde du ikke overtakelse der du så over leiligheten før du signerte kontrakt? Anonymkode: 5b2c5...3c0 Jeg var på visning når forrige leietaker bodde der med alle sine ting. Slik at mange av punktene på listen var ikke synlig. Jeg trodde jeg kunne vaske grundig og så ville det meste være i orden og signerte kontrakten. Anonymkode: 9e940...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet i går, 06:27 #10 Del Skrevet i går, 06:27 Dokumenter mangler og ta vare på til du selv skal flytte igjen, vis det da skulle bli en sak. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:27 #11 Del Skrevet i går, 06:27 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Den har jo lag på lag med fett fra tidligere leietakere. Er jo ikke min drit. Anonymkode: 9e940...3c4 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så du mener at man kan ikke forvente at ting er rent heller ? Anonymkode: 9e940...3c4 Jeg forsto ikke av HI at du nettopp hadde flyttet inn. Det vanlige er å sjekke slikt på overtakelsen. Anonymkode: 06e8f...dcd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet i går, 06:28 #12 Del Skrevet i går, 06:28 Renhold er jo en ting man går igjennom når man overtar, og der burde du ha sagt i fra. Det hjelper lite å komme med at det er dårlig rengjort nå i ettertid. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:38 #13 Del Skrevet i går, 06:38 Lim rundt vinduet får du bort med plasterfjerner fra apoteket. Vinduet må du melde til huseier, så fikser de. Mulig de bytter kullfilter også. Anonymkode: 65b76...ccf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet i går, 08:27 #14 Del Skrevet i går, 08:27 (endret) Det klisteret rundt vinduet fjerner du enkelt med å stryke over med en bomullsdott dynket i Plasterfjerner fra apoteket. Funker på alle teip- og limrester. Kjøkkenviftefilteret (hvis du mener det i metallgitter) kan skylles i kokende vann en stund for å få vekk det verste (varmt vann smelter vekk fettrestene), og så legges i oppvaskmaskinen med god dose oppvaskpulver. Kjør maskinen med filteret/filterne alene inni der. Blir rent og fint. Endret i går, 08:35 av Million 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lim rundt vinduet får du bort med plasterfjerner fra apoteket. Vinduet må du melde til huseier, så fikser de. Mulig de bytter kullfilter også. Anonymkode: 65b76...ccf Tusen takk. Det var skikkelig bra tips !! Har klødd meg i hodet med hvordan jeg skal få fjernet dette. Skal prøve plasterfjerner Anonymkode: 9e940...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 20 timer siden #16 Del Skrevet 20 timer siden Jeg ville kontaktet leieboerforeningen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #17 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): I dette tilfellet stort boligselskap. Når jeg holder på å vaske leiligheten oppdager jeg bare mer og mer ting. *Det er blant annet tre steder hvor parketten ikke går helt inntill veggen slik at det blir dype sprekker i gulvet. *Gulvlister som ikke er festet. I tillegg til dørkarm. *Håndtak på vindu ødelagt slik at jeg ikke får igjen vinduet. *Forrige leietaker har festet borrelås remser rundt hele vinduet på soverommet som har lagt igjen et tykt lag med klister. Det ser ekkelt og uhygienisk ut. Siden all drit fester seg til klisteret. Har prøvd å få det vekk men sitter limt fast. *Kjøkkenvifte med lag på lag med fett. Den kan ikke ha blitt vasket på flere år. Jeg tror det er så mye lag med fett og dritt at jeg må bytte røret og kullfilter. *Ellers ser ikke tak og vegger ut. Det skulle vært malt for flere år siden. Alt ser skittent ut. Inngrodd drit. Veggene er full i huller. Ser ut som noen har gått løs med en hammer og spiker overalt. Gule inngrodde flekker overalt i taket. *Gulv gir etter og gynger når jeg går over visse plasser. *Vegg som gir etter når jeg trykker. De to siste punktene tror jeg at jeg bare må godta. Men hva med alt det andre. Meste kan fikses men er det riktig at jeg skal stå med det som leietaker for å få det noenlunde komfortabelt. Jeg synes det er ekkelt å være der og har enda ikke klart å flytte inn. Det står i kontrakten at man godtar leiligheten i den stand den er. Men jeg fikk ikke sett mye av leiligheten på visning. Forrige leietaker var tilstede og hadde sine ting der slik at mye var ikke synlig. Følte heller ikke at jeg kunne invadere soverommet og sjekke nøye over. Vinduet var feks bak sengen. Slik at jeg kunne jo ikke klatre over sengen hans. Jeg tror grunnen til at det er så dårlig standard i disse leilighetene er at boligselskapet setter ikke leiepris etter hvordan standarden er men heller etter hvor stor leiligheten er. Derfor vil ikke de tjene noe mer om de fikser leilighetene. Har jeg noen rettigheter her? Anonymkode: 9e940...3c4 1. parkett skal ikke helt inntil veggen, da sprekker parketten. Så skjønner ikke helt hva som menes her? 2. kjøp dukkert og hammer, eventuelt bygglim og fest listene selv. Ta vare på kvittering og trekk fra leien 3. Det finns adhesive removers som tar dette. Spray på, la det virke og skrap med en sparkelspade. (Ja det er utleiers ansvar, men følger han ikke opp hadde jeg fikset det for min egen del). 4. Be utleier vaske kjøkkenvifte, ellers kjøper du ny og trekker fra. Dette er brannfarlig så om han nekter så kan du true han med å ringe kommunen på befaring. 5. om du orker, sparkle hull og tilby å male, mot at han betaler malingen og gir litt lavere husleie for jobben, 6. og 7. dette er et myyye større problem, og noe du ikke skal leve med. Kan virke som det er råte i treverket. For det første så har du dummet deg sikkelig ut på å leie denne leiligheten. Kontrakten kan han likevel tørke seg i rævva med, om det viser ser at boligen ikke er oppfyller helsemessige kriterier. Ville sendt en liste over dette som MÅ fikses, altså det som går på helse osv. Tilbudt meg å fikse vinduet, listene, og malt, mot at han betaler og at du får rimeligere leie 1-2 måneder. Om han ikke ville gått med på det hadde jeg gitt klar beskjed om at da kommer du ikke til å bo der, så enten lar han deg flytte ut, ellers kontakter du kommunen og leieboerforeningen. Anonymkode: 93162...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Del Skrevet 20 timer siden Sannsynligvis er det ikke mye du får gjort mtp at du har "godtatt" leiligheten slik den er dessverre... Men et par ting er verdt å forsøke, svarer punkt for punkt under. Ikke sikkert du får gjennomslag, men da har du i alle fall forsøkt, husk å dokumentere alt!:) -Egentlig skal jo leiligheten være vasket godt før overtakelse, så du kan nevne det i en mail til selskapet at det ikke var særlig bra gjort, men være på tilbudssiden der også i håp om å få gjennomslag for litt av de andre tingene på listen (som du tydeligvis allerede er)! -Parkett med sprekker: Sannsynligvis slurvete lagt. Parkett skal jo ikke gå HELT inntil veggen, men ha rom for å leve litt. Hvis det er så store sprekker at det vises under listene (som vanligvis fint skal kunne skjule bevegelsesrommet) kan du bruke litt fugemasse (sånn på tube, pass på at du finner en som er bevegelig/elastisk) for å tette det verste. Det fås kjøpt i mange farger tilpasset gulv, har brukt det samme hjemme her. Hør om utleier er villig til å dekke denne i bytte mot at du tar jobben. Tar sånn ca 10-15min å fikse, god deal for begge parter selv om det strengt tatt skulle vært ordnet av firmaet hvis det skyldes dårlig håndverk. -Løse gulvlister kan du fint feste selv, spør bekjente om de har noen dykkerter og en hammer og et dor du kan låne:) Dørkarm kan gjerne tas med utleier, i teorien bør de jo ha en vaktmester som kan stille til sånne oppdrag (og kanskje vaktmesteren kan fikse listene også?) -Håndtak på vindu: Klagesak til firma, argumenter med at det kan oppstå fuktskader, som nevnt over her. De fleste som leier ut er redde for fukt, i alle fall når leietaker har dokumentasjon på ting! Dokumenter, dokumenter, dokumenter! -Borrelås og kjøkkenvifte: Enig med forslag over her!:) Enten vaske som en helt, eller få utleier til å fikse ny. -Maling: Hør med firmaet, er de villige til å dekke kostnaden for innkjøp av sparkel, maling og utstyr så kan du ta jobben hvis ikke de kan gjøre det selv? Hvis ikke du har problemer med den fysiske oppgaven så er det en "ok" ferieaktivitet for å få det finere for en selv. Selv om jeg som utleier aldri ville leid ut noe som ser stygt ut og hadde tatt jobben der selv antar jeg at firma er annerledes... Dokumenter før og etter, ta vare på kvitteringer etc. Ikke naturlig i mine øyne at en leieboer skal gjøre denne typen arbeid altså, men hadde jeg vært leieboeren her hadde det blitt gjort for å slippe å se på dritten😅 Det burde jo være positivt for dem at det ser levelig ut der de skal leie ut?..... Evt var det den vaktmesteren da, hvis hen eksisterer.... -Gulv som svikter: Kan ha mange årsaker, men er ikke nødvendigvis farlig. Kan være sammenheng med glippene inntil veggen, for hvis man legger gulvet for tett inntil veggen vil det bølge seg med temperatursvingningene og få det til å føles som om det bølger. Men det skal være et undergulv under parketten/laminaten så det skal litt til før det raser og du plutselig havner i sofaen til de i etasjen under deg altså:) Samme gjelder veggen, kan være dårlig valg av materiale. Er det fukt/mugg/råte vil du dessverre fort finne ut av det. Så igjen - dokumenter ALT! Skriv om punktene i en mail til utleier, og skriv også at du ikke fikk sett det på visningen. Still deg på tilbudssiden og vær høflig (men selvfølgelig skal baktanken din med det å være på tilbudssiden være for å få gjennom at noe blir gjort!!!😇 Lov å håpe på at de er litt mer hyggelige mot en som gjør seg hyggelig enn hvis du bare hadde "sutret og klaget"😇😁). Anonymkode: ef519...075 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå