AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:50 #1 Del Skrevet lørdag kl 23:50 Vi pleier å kjøpe en type ekstra store egg i 20 pk. De er en del dyrere enn andre egg, men velger dem pga både størrelsen, kvalitet og smak. De er ofte så store at ett egg går som to og vi må være obs på det ved oppskrifter. Det vi derimot hat stusset på siste året er hvor annerledes disse eggene egentlig er ift alle andre merker vi har prøvd. Eggeskallet er feks mye tynnere og sprekker lettere. De siste månedene har vi dessuten fått hele tre brett der ALLE eggene har inneholdt 2 plommer😳 Altså tvilling egg x 20. Hva er oddsen for det liksom?! Det har fått oss til å lure på om det kanskje skjer noe ‘juks’ på noe vis og hormoner i produksjonen er i tankene. Kanskje noen har lignende erfaringer med denne egg produsenten… men vil ikke si navnet fordi jeg ikke ønsker å henge ut noen når det foreløpig bare er tanker som surrer. Regelbrudd er det også. Hva tror dere? Er det så lett å få tak i tvilling egg at man lett kan få en 20-pk x 3 fulle av dem?! Håper nesten det😅 Anonymkode: f6a20...b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:57 #2 Del Skrevet lørdag kl 23:57 Kan ikke svare deg på alt det her, men jeg fikk en kartong med egg med doble plommer. Dette var kjøpt i en vanlig butikk. Anonymkode: a85b2...ef2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:02 #3 Del Skrevet i går, 00:02 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi pleier å kjøpe en type ekstra store egg i 20 pk. De er en del dyrere enn andre egg, men velger dem pga både størrelsen, kvalitet og smak. De er ofte så store at ett egg går som to og vi må være obs på det ved oppskrifter. Det vi derimot hat stusset på siste året er hvor annerledes disse eggene egentlig er ift alle andre merker vi har prøvd. Eggeskallet er feks mye tynnere og sprekker lettere. De siste månedene har vi dessuten fått hele tre brett der ALLE eggene har inneholdt 2 plommer😳 Altså tvilling egg x 20. Hva er oddsen for det liksom?! Det har fått oss til å lure på om det kanskje skjer noe ‘juks’ på noe vis og hormoner i produksjonen er i tankene. Kanskje noen har lignende erfaringer med denne egg produsenten… men vil ikke si navnet fordi jeg ikke ønsker å henge ut noen når det foreløpig bare er tanker som surrer. Regelbrudd er det også. Hva tror dere? Er det så lett å få tak i tvilling egg at man lett kan få en 20-pk x 3 fulle av dem?! Håper nesten det😅 Anonymkode: f6a20...b5b Før jul kjøpte vi egg på Rema, en pakke frokost egg, i rosa pakke. Mener det var 12 egg i pakken, ett eller to var bare en plomme i de resterende var tvilling plommer. Da kan du snakke om odsen for at noe slikt skal skje. Jeg vet ikke hvilken produsent som har 20 egg i pakken, og ekstra store egg? Vi kjøper òg lokalt, dirkete fra eggprodusenten, der er det vel en eller to ganger i løpet av flere år at vi har fått tvillingplomme. Hva som gjør at noen høner legger så mange tvillingplommeegg er umulig å svare på. Tilfeldigheter? Foret? For mye og for lenge lys? Ja, lys påvirker hønenes evne til å verpe. Før vi fikk elektrisk lys i hønsegården, så verket ikke hønsene i Norge i vinterhalvåret. Anonymkode: 180b3...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:47 #4 Del Skrevet i går, 00:47 Så om jeg hadde skrevet navn ville jeg hengt ut produsenten og gründeren. Og det er egentlig det som er intensjonen med innlegget. Bare spørsmål om det er så lett å produsere så store egg at det glir tvilling egg i pakkehvis av egg.. Uten at det har foregått noe ‘juksing’? Anonymkode: 4bd40...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:18 #5 Del Skrevet i går, 01:18 Doble plommer handler bare om at det er unge høner, som fører til at egglederne ikke helt fungerer som de sksl enda. Så når man får en hel kartong med doble plommer så har nok produsenten nylig fått nye høner. Angående skallet så kan store egg være mer skjøre fordi skallet på et egg inneholder samme mengde uavhengig om egget er stort eller lite, så et stort egg kan oppleves skjørere enn ett lite egg. Så slipper du å bekymre deg mer. Anonymkode: 0ad88...100 7 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:21 #6 Del Skrevet i går, 01:21 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Doble plommer handler bare om at det er unge høner, som fører til at egglederne ikke helt fungerer som de sksl enda. Så når man får en hel kartong med doble plommer så har nok produsenten nylig fått nye høner. Angående skallet så kan store egg være mer skjøre fordi skallet på et egg inneholder samme mengde KALSIUM uavhengig om egget er stort eller lite, så et stort egg kan oppleves skjørere enn ett lite egg. Så slipper du å bekymre deg mer. Anonymkode: 0ad88...100 Beklager, her glemte jeg en vesentlig opplysning. Skylder på at det er midt på natta 🙃 Anonymkode: 0ad88...100 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:26 #7 Del Skrevet i går, 01:26 Slapp helt av. Skjønner at du ikke er vokst på en gård👍. Ikke vondt ment. Anonymkode: 00540...752 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:34 #8 Del Skrevet i går, 01:34 Jeg jobbet for en slektning som drev med høns da jeg var yngre, og det du beskriver høres helt normalt ut. Som en liten kuriositet kan du google skinnegg. Anonymkode: 50ff6...bfe 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:50 #9 Del Skrevet i går, 01:50 Det har nok mer med typen høns å gjøre, fôring, alder på dyrene o.l, enn at det «jukses» på noen måte. Anonymkode: 75039...033 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 02:13 #10 Del Skrevet i går, 02:13 Nå vet jeg ikke om det er en så stor produsent at han leverer egg for salg i butikk, men det er veldig strenge regler for hva som kan selges der. Eggene blir lyst for å plukke ut f.eks. tvillinger, de kan ikke selges i butikk, men det er ikke noe problem å selge de privat. Jeg har eggprodusent i familien og spiser ikke annet enn klinkegg og tvillinger. Det er veldig vanlig, men de kommer aldri ut i butikk, så for de fleste er det uvanlig. Anonymkode: 897ce...34c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 03:03 #11 Del Skrevet i går, 03:03 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nå vet jeg ikke om det er en så stor produsent at han leverer egg for salg i butikk, men det er veldig strenge regler for hva som kan selges der. Eggene blir lyst for å plukke ut f.eks. tvillinger, de kan ikke selges i butikk, men det er ikke noe problem å selge de privat. Jeg har eggprodusent i familien og spiser ikke annet enn klinkegg og tvillinger. Det er veldig vanlig, men de kommer aldri ut i butikk, så for de fleste er det uvanlig. Anonymkode: 897ce...34c Er det uvanlig? Kjøper alltid egg hos en kjedebutikk og alltid samme leverandør. Det var i år at vi fikk 8 av 12 med to plommer. Uken etter kjøpte vi igjen samme merke og fikk da to egg med to plommer. Anonymkode: 303a9...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:13 #12 Del Skrevet i går, 05:13 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi pleier å kjøpe en type ekstra store egg i 20 pk. De er en del dyrere enn andre egg, men velger dem pga både størrelsen, kvalitet og smak. De er ofte så store at ett egg går som to og vi må være obs på det ved oppskrifter. Det vi derimot hat stusset på siste året er hvor annerledes disse eggene egentlig er ift alle andre merker vi har prøvd. Eggeskallet er feks mye tynnere og sprekker lettere. De siste månedene har vi dessuten fått hele tre brett der ALLE eggene har inneholdt 2 plommer😳 Altså tvilling egg x 20. Hva er oddsen for det liksom?! Det har fått oss til å lure på om det kanskje skjer noe ‘juks’ på noe vis og hormoner i produksjonen er i tankene. Kanskje noen har lignende erfaringer med denne egg produsenten… men vil ikke si navnet fordi jeg ikke ønsker å henge ut noen når det foreløpig bare er tanker som surrer. Regelbrudd er det også. Hva tror dere? Er det så lett å få tak i tvilling egg at man lett kan få en 20-pk x 3 fulle av dem?! Håper nesten det😅 Anonymkode: 4bd40...820 Har nok mest med hønserase, fôring og alder på hønsene å gjøre. Det beste er jo å melde tilbake til produsenten om det. Oftes får man og de beste og mest informative svarene av å faktisk spørre de det gjelder framfor å gå rett på «konspirasjonsteoriene» Er det en mindre produksjon som ikke har så mange høns, er det ikke sikkert de er så flinke på kvalitetskontrollen (i forhold til slike kosmetiske faktorer) Anonymkode: 6ec06...a73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:18 #13 Del Skrevet i går, 05:18 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi pleier å kjøpe en type ekstra store egg i 20 pk. De er en del dyrere enn andre egg, men velger dem pga både størrelsen, kvalitet og smak. De er ofte så store at ett egg går som to og vi må være obs på det ved oppskrifter. Det vi derimot hat stusset på siste året er hvor annerledes disse eggene egentlig er ift alle andre merker vi har prøvd. Eggeskallet er feks mye tynnere og sprekker lettere. De siste månedene har vi dessuten fått hele tre brett der ALLE eggene har inneholdt 2 plommer😳 Altså tvilling egg x 20. Hva er oddsen for det liksom?! Det har fått oss til å lure på om det kanskje skjer noe ‘juks’ på noe vis og hormoner i produksjonen er i tankene. Kanskje noen har lignende erfaringer med denne egg produsenten… men vil ikke si navnet fordi jeg ikke ønsker å henge ut noen når det foreløpig bare er tanker som surrer. Regelbrudd er det også. Hva tror dere? Er det så lett å få tak i tvilling egg at man lett kan få en 20-pk x 3 fulle av dem?! Håper nesten det😅 Anonymkode: 4bd40...820 Kjenner til noen som selger egg og de sorterer ut de store/små osv etter folks ønsker. Jeg kjøper blanda brett og får fra golfballer til store med dobbel plomme Anonymkode: be3f4...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:38 #14 Del Skrevet i går, 07:38 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi pleier å kjøpe en type ekstra store egg i 20 pk. De er en del dyrere enn andre egg, men velger dem pga både størrelsen, kvalitet og smak. De er ofte så store at ett egg går som to og vi må være obs på det ved oppskrifter. Det vi derimot hat stusset på siste året er hvor annerledes disse eggene egentlig er ift alle andre merker vi har prøvd. Eggeskallet er feks mye tynnere og sprekker lettere. De siste månedene har vi dessuten fått hele tre brett der ALLE eggene har inneholdt 2 plommer😳 Altså tvilling egg x 20. Hva er oddsen for det liksom?! Det har fått oss til å lure på om det kanskje skjer noe ‘juks’ på noe vis og hormoner i produksjonen er i tankene. Kanskje noen har lignende erfaringer med denne egg produsenten… men vil ikke si navnet fordi jeg ikke ønsker å henge ut noen når det foreløpig bare er tanker som surrer. Regelbrudd er det også. Hva tror dere? Er det så lett å få tak i tvilling egg at man lett kan få en 20-pk x 3 fulle av dem?! Håper nesten det😅 Anonymkode: 4bd40...820 Helt normalt, når det er unghøns. Vi får mulighet til å kjøpe slike egg rett fra gårdbrukeren, bestiller ønsket antall brett. Det er ikke salgsvare, og kan vel knapt selges til storhusholdning. Men er like fine som de en kjøper i butikken ellers. Og til de som babler om regelbrudd, ikke kommenter noe dere ikke har peiling på! Anonymkode: 11179...641 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:43 #15 Del Skrevet i går, 09:43 De har nok unghøner som akkurat har begynt å legge egg. Før hele «systemet» kommer skikkelig på plass, er det ganske vanlig at eggstokkene slipper to egg (plommer) samtidig, og da får du sånne svære egg med to plommer. Vi kjøper egg fra en lokal produsent som har utegående høns, og når han får nye høner, selger han sånne store egg i egne pakker. Litt dyrere, for de er jo større. Jeg pleier å kjøpe dem fordi jeg synes det er moro. Hvis det er gamle høner, vil de legge større egg, og da kan også eggeskallet bli tynnere. Man kan også regulere eggestørrelsen med fôret til en viss grad (man ønsker ikke for store egg pga belastning på høna og at skallet blir tynt = fare for at eggene blir ødelagt og ikke kan selges). Jeg hadde ikke vært bekymret for at produsenten har tilsatt hormoner i fôret i det hele tatt. Anonymkode: 5d659...3ec 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:46 #16 Del Skrevet i går, 09:46 Så kort fortalt: Når du selv velger å kjøpe ekstra store egg, er det sannsynlig at de har to plommer og/eller har tynt skall, nettopp fordi de er så store. Biologi, rett og slett. Hvis du kjøper egg av normalstørrrelse fra samme produsent, vil du nok se at de har kun én plomme, og tykkere skall. Anonymkode: 5d659...3ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:13 #17 Del Skrevet i går, 10:13 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så kort fortalt: Når du selv velger å kjøpe ekstra store egg, er det sannsynlig at de har to plommer og/eller har tynt skall, nettopp fordi de er så store. Biologi, rett og slett. Hvis du kjøper egg av normalstørrrelse fra samme produsent, vil du nok se at de har kun én plomme, og tykkere skall. Anonymkode: 5d659...3ec Frokosteggene i rosa pakke fra Prior vi kjøpte før jul, var ikke ekstra store, men som skrevet over, 10 av 12 egg hadde dobbel plomme. Jeg måtte ta bilde av eggene på både stekepannen og i bakebollen for å trå det. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): De har nok unghøner som akkurat har begynt å legge egg. Før hele «systemet» kommer skikkelig på plass, er det ganske vanlig at eggstokkene slipper to egg (plommer) samtidig, og da får du sånne svære egg med to plommer. Vi kjøper egg fra en lokal produsent som har utegående høns, og når han får nye høner, selger han sånne store egg i egne pakker. Litt dyrere, for de er jo større. Jeg pleier å kjøpe dem fordi jeg synes det er moro. Hvis det er gamle høner, vil de legge større egg, og da kan også eggeskallet bli tynnere. Man kan også regulere eggestørrelsen med fôret til en viss grad (man ønsker ikke for store egg pga belastning på høna og at skallet blir tynt = fare for at eggene blir ødelagt og ikke kan selges). Jeg hadde ikke vært bekymret for at produsenten har tilsatt hormoner i fôret i det hele tatt. Anonymkode: 5d659...3ec Denne forklaringen er god og gir mening. Stemmer denne teorien, så vil vi få mange egg med dobbel plomme fremover når mange eggprodusenter måtte kvitte seg med store besetninger etter for skandalen. Men frokost eggene fra Prior er ikke ekstra store. Jeg vil her anta at eggene i kartongen kom fra unge høner. Anonymkode: 180b3...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:22 #18 Del Skrevet i går, 11:22 Kanskje hønene har store høner da… Anonymkode: 84639...724 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:52 #19 Del Skrevet i går, 12:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje hønene har store høner da… Anonymkode: 84639...724 Det er heller det at de store eggene kan være skadelige for «hønene» deres, så det er ikke ønskelig. Men det kan ikke unngås helt, særlig ikke i når de verper opp. Eggene blir større i eldre høner også, og da finnes det egne fôr man kan bruke hvis man ser at eggene blir store, for å forsøke å redusere størrelsen. Anonymkode: 6b4e9...39f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #20 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Frokosteggene i rosa pakke fra Prior vi kjøpte før jul, var ikke ekstra store, men som skrevet over, 10 av 12 egg hadde dobbel plomme. Jeg måtte ta bilde av eggene på både stekepannen og i bakebollen for å trå det. Denne forklaringen er god og gir mening. Stemmer denne teorien, så vil vi få mange egg med dobbel plomme fremover når mange eggprodusenter måtte kvitte seg med store besetninger etter for skandalen. Men frokost eggene fra Prior er ikke ekstra store. Jeg vil her anta at eggene i kartongen kom fra unge høner. Anonymkode: 180b3...e3b Det er ingen «teori», det er sånn det er. Det er biologi. Anonymkode: 5d659...3ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå