Gå til innhold

Noen her som faktisk har fått hjelp til å bli kvitt emetofobi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er så sykt lei av å ha denne fobien.

Den gjør at jeg går rundt med et konstant stressnivå, og påvirker store valg som for eksempel yrke og reisemål.

Prøvde å få hjelp av psykolog, men henne forslag var å gi meg brekkmiddel mens jeg var hos henne, så jeg kunne «lære at det ikke er farlig».

Noe av det dummeste jeg har hørt.

Omtrent som å kaste en bøtte edderkopper på en med araknofobi for å lære den at det ikke er farlig.

Ny runde med sykdom i hus, og jeg kjenner at dette orker jeg ikke mer. Jeg må få hjelp til å bli kvitt denne fobien, men hvor?

Anonymkode: 2e342...f4c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I følge de psykologene jeg har snakket med er det blant de vanskeligste fobiene å behandle og evt behandling har svært lav prosent for suksess. 

Flere har prøvd såkalt «eksponeringsterapi» på meg også der de skulle ta fra meg alle forhåndsreglene mine, som hyppig håndvask, klesskift, hanskebruk i håp om at dersom jeg ser at jeg ikke blir syk om jeg ikke vasker hendene 16587723 ganger om dagen er det heller ingen grunn til å være redd sykdommen.

Vel, jeg er jo like redd alt som har med det å gjøre uansett om jeg brukte hansker eller kuttet en håndvask i toern før 🙄

Anonymkode: 37ea4...d96

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I følge de psykologene jeg har snakket med er det blant de vanskeligste fobiene å behandle og evt behandling har svært lav prosent for suksess. 

Flere har prøvd såkalt «eksponeringsterapi» på meg også der de skulle ta fra meg alle forhåndsreglene mine, som hyppig håndvask, klesskift, hanskebruk i håp om at dersom jeg ser at jeg ikke blir syk om jeg ikke vasker hendene 16587723 ganger om dagen er det heller ingen grunn til å være redd sykdommen.

Vel, jeg er jo like redd alt som har med det å gjøre uansett om jeg brukte hansker eller kuttet en håndvask i toern før 🙄

*i tiden før skulle det være. Håpløs autokorrekt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er så sykt lei av å ha denne fobien.

Den gjør at jeg går rundt med et konstant stressnivå, og påvirker store valg som for eksempel yrke og reisemål.

Prøvde å få hjelp av psykolog, men henne forslag var å gi meg brekkmiddel mens jeg var hos henne, så jeg kunne «lære at det ikke er farlig».

Noe av det dummeste jeg har hørt.

Omtrent som å kaste en bøtte edderkopper på en med araknofobi for å lære den at det ikke er farlig.

Ny runde med sykdom i hus, og jeg kjenner at dette orker jeg ikke mer. Jeg må få hjelp til å bli kvitt denne fobien, men hvor?

Hva er galt med eksponeringsterapi?

Anonymkode: 2f317...450

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva er galt med eksponeringsterapi?

Anonymkode: 2f317...450

Ingenting.

Men hele prinsippet bak eksponeringsterapi er at man gradvis skal nærme seg fobien sin, i et tempo som er overkommelig. 
Derfor låser vi ikke inn folk med edderkoppfobi i et rom med tusen edderkopper og lar dem sitte der til de forstår at det ikke er farlig. Det vil tvert imot retraumatisere dem.

Å gi en person med emetofobi brekkmidler blir akkurat det samme.

Hadde det funket, ville jeg jo ha blitt helbredet en av de titalls gangene jeg har blitt syk uten å dø av det.

Jeg er jo ikke dum. Jeg VET at det ikke er farlig. Allikevel sender kroppen min meg inn i fullstendig panikk hver gang jeg eller noen jeg har vært nær blir kvalm.

Men nå var det ikke det jeg spurte om, da. Jeg spurte om noen faktisk hadde fått hjelp som fungerte mot dette.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

DPS har vært veldig på meg også da min emetofobi påvirker både mitt og andres liv, jeg er helt idiot når det kommer til dette og har radaren oppe hele tiden. Det ER i perioder så angstfremkallende at jeg unngår ikke bare å gå ut på byen, berg-og dalebaner, mat spisekonkurranser eller kollektiv transport over større avstander, men jeg skyr også egne barn når de er syke. Det er helt forferdelig og livets ironi er at minstemann har refluks og han blir bilsjuk.. Men når kuren er like ille som plagen ser jeg ikke vinningen i det. 

Anonymkode: 109bc...d4e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det eneste som jeg tenker kan være bra eksponering er en seiltur  med bølger. Er man da ikke sjøvant, så får magen merke det. Varer turen noen dager, så blir det ekstra tid til denne eksponeringen.

Anonymkode: 6eff9...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må på en eller annen måte ta kontroll over panikken og kroppen sin. Det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort, men langt fra umulig. 

Anonymkode: 0449c...7d4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flamme skrev (15 minutter siden):

Eksponering, eksponering og eksponering.

Har du selv hatt emetofobi og blitt frisk av eksponering? I så fall vil jeg gjerne høre mer detaljert hvordan du gjorde det.

Eller har du kanskje jobbet med mange folk med denne fobien og har hatt suksess i å hjelpe dem til å bli kvitt det via eksponering? Da vil jeg også gjerne høre mer.

Hvis du derimot verken har personlig eller faglig erfaring å komme med, lurer jeg på hva som får deg til å tro at du vet hva svaret på en så komplisert fobi er.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det eneste som jeg tenker kan være bra eksponering er en seiltur  med bølger. Er man da ikke sjøvant, så får magen merke det. Varer turen noen dager, så blir det ekstra tid til denne eksponeringen.

Anonymkode: 6eff9...7ba

Har du selv hatt emetofobi og blitt frisk av å dra på seiltur? I så fall vil jeg gjerne høre mer detaljert hvordan du gjorde det.

Eller har du kanskje jobbet med mange folk med denne fobien og har hatt suksess i å hjelpe dem til å bli kvitt det via å dra på seiltur? Da vil jeg også gjerne høre mer.

Hvis du derimot verken har personlig eller faglig erfaring å komme med, lurer jeg på hva som får deg til å tro at du vet hva svaret på en så komplisert fobi er.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts, du får dette til å høres ut som noe helt ekstremt. Kanskje du har for lite å tenke på i hverdagen siden dette har blitt en såpass stor greie for deg. Å ha fobi er fryktelig, men når den styrer hele livet ditt er du nesten nødt til å skaffe profesjonell hjelp og ikke spørre om råd på et forum.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har du selv hatt emetofobi og blitt frisk av eksponering? I så fall vil jeg gjerne høre mer detaljert hvordan du gjorde det.

Eller har du kanskje jobbet med mange folk med denne fobien og har hatt suksess i å hjelpe dem til å bli kvitt det via eksponering? Da vil jeg også gjerne høre mer.

Nei, men har ei venninne som hadde ekstrem angst for oppkast og hun har blitt mye friskere takket være eksponering. Jeg selv har slitt med angst for andre ting og har kjempegod erfaring med eksponeringsterapi.

Det er jo angsten som snakker når man er livredd eksponering. Skjønner det heles umulig ut om man er livredd, men eksponeringsterapi er ikke tull. Når man googler denne type angst på nett så er jo eksponeringsterapi 1 av 2 metoder brukt av fagfolk for å behandle.

Nekter å tro at akuratt denne fobien er så mye mer komplisert og vanskelig enn andre typer fobier. 

Endret av Flamme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ts, du får dette til å høres ut som noe helt ekstremt. Kanskje du har for lite å tenke på i hverdagen siden dette har blitt en såpass stor greie for deg. Å ha fobi er fryktelig, men når den styrer hele livet ditt er du nesten nødt til å skaffe profesjonell hjelp og ikke spørre om råd på et forum.

Spar meg for hersketeknikker. «For lite å tenke på i hverdagen.»

Hvis du leser hovedinnlegget mitt skriver jeg at jeg HAR prøvd profesjonell hjelp, men selv om det var overlegen på avdelingen hadde hun ingen erfaring med denne typen fobi, og forslaget hun kom med var mildt sagt dårlig.

Jeg spør om andre har fått hjelp som har funket, nettopp fordi jeg ønsker å oppsøke profesjonell hjelp. Men jeg vil prøve noe/noen som faktisk har lyktes.

Og jo, dette er en mer krevende fobi å bli kvitt enn de fleste andre. Nettopp fordi det ikke er mulig å gjøre en kontrollert eksponering, slik som for eksempel med edderkopper eller trange rom.

Jeg spør helt konkret om erfaringer fra folk som har lyktes med å finne en behandling som hjelper, men bortsett fra første innlegget er samtlige svar fra folk som ikke har verken personlig eller profesjonell erfaring.

Og da må jeg si at jeg undrer meg. Hva er det som gjør at du/de tror du/de har noe å komme med? Hvorfor dele hva man «tror/tenker/antar» når man faktisk ikke vet hva man snakker om? Det er jo rett og slett arrogant.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for at du deler♥️

Jeg forstår godt at det ikke har fungert! De behandler jo symptomene, ikke selve problemet.

Håper du en dag finner noe som faktisk hjelper!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvis du leser hovedinnlegget mitt skriver jeg at jeg HAR prøvd profesjonell hjelp, men selv om det var overlegen på avdelingen hadde hun ingen erfaring med denne typen fobi, og forslaget hun kom med var mildt sagt dårlig.

Jeg spør om andre har fått hjelp som har funket, nettopp fordi jeg ønsker å oppsøke profesjonell hjelp. Men jeg vil prøve noe/noen som faktisk har lyktes.

Og jo, dette er en mer krevende fobi å bli kvitt enn de fleste andre. Nettopp fordi det ikke er mulig å gjøre en kontrollert eksponering, slik som for eksempel med edderkopper eller trange rom.

Jeg spør helt konkret om erfaringer fra folk som har lyktes med å finne en behandling som hjelper, men bortsett fra første innlegget er samtlige svar fra folk som ikke har verken personlig eller profesjonell erfaring.

Og da må jeg si at jeg undrer meg. Hva er det som gjør at du/de tror du/de har noe å komme med? Hvorfor dele hva man «tror/tenker/antar» når man faktisk ikke vet hva man snakker om? Det er jo rett og slett arrogant.

Vel. Du har fått et forslag fra en profesjonell, men velger selv å ikke prøve dette fordi du mener det ikke fungerer. Det er vel også ganske arrogant å avfeie dette fullstendig fordi du tror det ikke vil fungere. For hvordan vet du det uten å prøve?

Jeg har selv erfaring med en stor fobi som jeg kom over etter mye eksponering, så jeg vet faktisk litt hva jeg snakker om. Dette har ingenting med noe hersketeknikk å gjøre. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel. Du har fått et forslag fra en profesjonell, men velger selv å ikke prøve dette fordi du mener det ikke fungerer. Det er vel også ganske arrogant å avfeie dette fullstendig fordi du tror det ikke vil fungere. For hvordan vet du det uten å prøve?

Jeg har selv erfaring med en stor fobi som jeg kom over etter mye eksponering, så jeg vet faktisk litt hva jeg snakker om. Dette har ingenting med noe hersketeknikk å gjøre. 

Anonymkode: 

Endret av LeonoraDorothea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke ts, men den andre som har fobien som har svart:

Min emotofobi stammer i fra da jeg var barn og spydde mye of ofte. Jeg prosjektilspydde av mat, medisiner, bevegelse, av sykdom.. jeg ser ikke fører meg at jeg blir frisk av å utsettes mer for det. Jeg har også tatt båtreise og spydd hele vegen, det hjelper ikke annet enn at jeg blir flau og syntes synd på meg selv. (Fun fact: moren min reiste med båt til Amerika på 60tallet og spydde hele 3 uker, altså hele vegen. Hun blir fremdeles båtsyk den dag i dag. Ikke alle løsninger passer for alle).

Samtidig har jeg en sønn med refluks som kastet mye opp som baby og enda som 12 åring spyr han lett av lite. Det har IKKE hjulpet på min fobi overhodet, men det har hjulpet på humoren da jeg ser ironien i situasjonen.

Anonymkode: 109bc...d4e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Idiot! Du aner ikke hvordan det er å ha denne fobien så du kan bare klappe igjen. 

Anonymkode: 80be1...f2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Helt enig med deg. Jeg har selv hatt denne fobien i mange år og er redd for å få barn pga det. For hver gang jeg har blitt sånn syk har jeg blitt smittet av barn. Det hjelper ikke uansett hvor mange ganger jeg har blitt syk. Får like panikk hver gang. Dette er nok den vanskeligste fobien å bli kvitt. Det styrer også livet mitt mye og er ekstrem på håndvask. Har prøvd å jobbe med det på dps uten hell. Jobber mye med meg selv når jeg tror at nå kommer det. Sier til meg selv at jeg kommer ikke til å dø. Mange ganger er det falsk alarm fordi jeg er så redd. Når det er på det verste prøver jeg hardt å roe meg selv ned ved å si til meg selv at det ikke er farlig. Jobber mye med å puste rolig. Er heldig som har en partner som er ekstremt støttende når det gjelder dette og det hjelper. Har alltid hatt panikk for dette og det er helt ekstremt. De som ikke har det selv skjønner ikke hvor ille det er. Er drittlei av å høre at det ikke er farlig for det vet vi alle. Men en sterk fobi handler ikke om det. Det er en urasjonell frykt og vi kan ikke selv styre det. Jeg ønsker selv å finne en behandling som hjelper, men aner ikke hva. Eneste jeg kan tenke meg er kognitiv terapi hvor man lærer seg å styre tankene så man ikke får panikk. Jeg jobber mye med det og det har kanskje hjulpet litt.. 

Anonymkode: 80be1...f2c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...