Gå til innhold

Selge globale fond eller fortsette å investere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Schmuhu skrev (22 timer siden):

DNB Teknologi er et aktivt forvalted fond med høye kostnader. Det kan alltid være verdt å selge den uavhengig markedet, dersom en ønsker å senke kostnader. Det kommer an på strategien du har her.

Så hva er strategien? 

Schmuhu

Hva med DnB Norden? 

Anonymkode: 4675a...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hololo skrev (3 timer siden):

du kan ta ut det du har satt inn skattefritt, uttak av fortjeneste må skattes for.

Det vet jeg.

Spørsmålet er bare hvor mye jeg bør ta ut og hvor mye la stå igjen. Eller om jeg skal ta ut alt på en gang, da er det lettere å vite hva man skal betale i skatt. Lettere å ha oversikt.

Har over 500 k i fond akkurat nå, hvor jeg sikkert kommer til å bruke 300 k på boligkjøp i løpet av dette kalenderåret. Spørsmålet er om jeg skal la 200 k fortsatt stå i fond, eller heller ta dem ut og få renter på. Siden markedet er usikkert kan det jo lønne seg?

Endret av Nowayback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med DnB Norden? 

Anonymkode: 4675a...742

Hvorfor bør norden overvektes som en faktor i forhold til resten av verden?

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 22.00):

Forsto ikke helt hva alle stresser over, hovedfondet mitt har gått ned ca 3% denne uka. Litt kjipt at jeg slengte inn største summen på ett år for ti-tre uker siden men

Men er det ikke slik det er med fond, de går opp og ned, men man skal tenke langsiktig, ikke selge på bunn? Tom duppen når covid kom var jo bare det, en liten dupp som nå såvidt viser på grafene som bare peker oppover..... 

Anonymkode: ae6c8...adb

Bunnen er ikke nådd, tro meg. Det er bare begynt.

Anonymkode: 107f7...a18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Har KLP global indeksfond , og har tapt 20 000 på to uker.. Utrolig stressende.. Burde jeg bytte til annet fond?Eller er det jeg har "trygt" nok ifht andre fond? Jeg valgte den fordi jeg ikke ville ta høy risiko, men har jo nå mistet alt jeg satt innsiste 3 mnd på to uker.. Eller er det bare å holde seg i ro?

Anonymkode: e6dfb...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har KLP global indeksfond , og har tapt 20 000 på to uker.. Utrolig stressende.. Burde jeg bytte til annet fond?Eller er det jeg har "trygt" nok ifht andre fond? Jeg valgte den fordi jeg ikke ville ta høy risiko, men har jo nå mistet alt jeg satt innsiste 3 mnd på to uker.. Eller er det bare å holde seg i ro?

Det er jo helt vanlig at det varierer. 

Du må nesten lese deg opp på hva fond er. 

Du har ikke tapt noe før du selger. 

Anonymkode: 40930...262

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tok ut alt innskudd i dag. Lar gevinsten stå så jeg slipper å skatte, men slipper hvertfall å tape det jeg faktisk har spart.

Anonymkode: 7c489...4bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

historisk sett så kommer det alltid en ny topp etter nedgangstider og vær gang så blir denne nedgangstiden "annerledes".
Personlig ser jeg muligheter i å investere ekstra i disse tidene, men om du miste nattesøvnen over det er det jo ikke bra.

Da jeg ikke er synsk så skal ikke jeg gi noen råd om hva du bør gjør, men jeg velger å stole på at det stiger opp igjen når ting roer seg ned. er en kjent feil at folk selger på bunn og kjøpe på topp nettopp for de at de stresser når markede er i nedgang og føler seg trygge når det er oppgang.

Eneste rådet er vel om disse pengene skal brukes innen kort tid så kan det vær sikrest å ta de ut.

Garantert ikke siste nedgangs perioden selv om den har vært litt hard de siste par ukene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og noen mener det verste fortsatt er foran oss.. 

Selg alt og kjøp gull.. 🤑🤑

Anonymkode: 7a067...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og noen mener det verste fortsatt er foran oss.. 

Selg alt og kjøp gull.. 🤑🤑

Eller sølv? Kjøpte 10,6 kg sølvmynter fra Mars i fjor til November i fjor. Verdiøkningen blir snart en skyrocket.

Anonymkode: 8618a...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eller sølv? Kjøpte 10,6 kg sølvmynter fra Mars i fjor til November i fjor. Verdiøkningen blir snart en skyrocket.

Ok? Forklar gjerne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok? Forklar gjerne! 

Ikke noe annet å forklare en at det er det jeg tror. Og ha tro på noe er vel positivt, ellers blir livet kjedelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som Warren Buffet sa "A simple rule dictates my buying: Be fearful when others are greedy, and be greedy when others are fearful".

Anonymkode: 810e9...e71

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg antar at nedgangen på Amerikanske børser vil ta seg opp igjen når «techbros» forklarer til Trump at de vil avsette ham om han ikke slutter med gal manns pratet sitt. Eller han dør (forhåpentligvis av naturlige årsaker).

Hvis dollaren blir varig mindre verdt så er det problematisk for oss som har kjøpt oss opp (effektivt) tungt i Apple, Nvidia & co uten valutasikring.

Anonymkode: 0f5fc...218

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...