Gå til innhold

Selge globale fond eller fortsette å investere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har penger både i DNB Teknologi A og DNB Global Indeks A. Nå er jeg usikker på om jeg burde selge, eller om jeg burde fortsette å investere. 

Jeg har selvfølgelig ikke begynt å spare i fond før slutten av 2024, så jeg har nok kjøpt på topp. Lurer veldig på hva som lønner seg fremover. Hva tenker dere?

Anonymkode: 27998...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er for seint å selge. 
Da burde du solgt for 10 dager siden.

Mitt råd er å sitte stille i båten og vente til stormen går over.

Anonymkode: 86939...8ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det man ofte sier er at tid i markedet slår timing i markedet. Det er så mange eksperter, så mange høytlønte og dyktige folk som bruker hele livet og all sin erfaring og kompetanse og tankekraft på å gjøre riktige valg, og likevel bommer de virkelig hele tiden. Videre ser man at når man regner med forvaltningshonorarene, da vil veldig ofte det å sitte med billige indeksfond gi bedre resultater enn å sitte med aktivt forvaltede fond. Selv der noen jobber alt de kan for å kjøpe og selge riktig sliter de, over tid, med å gjøre det markant bedre enn å bare kjøpe et ganske trygt og fast utvalg og ikke prøve å finne opp kruttet.

Poenget mitt her er at dette med å forutse fremtidig avkastning, og time kjøp og salg godt, er noe selv de aller dyktigste gjerne bommer på. De som er mye mer drevne enn både deg og meg. 

Jeg skjønner godt at du lurer, altså, og mye i verden nå ser jo skummelt ut. Samtidig var det utrolig mange som vurderte å kaste seg ut av alt av fond da covid traff, da Russland invaderte og ved andre kriser i Vesten og/eller verden. Sett i ettertid er de fleste glad de lot være, og de som skulle være litt proaktive og solgte seg ut da har stort sett hatt grunn til å angre hvis de ikke var lynraske inn igjen også.

Her i Norge har vi også den tilleggseffekten med at hvis verdensøkonomien virkelig går til helvete, da vil trolig små tullevalutaer som den norske kronen synke ytterligere. Da vil det å sitte med sparepengene sine i større valutaer, slik du gjerne gjør med ikke-valutasikrede indeksfond, dempe fallet en del. Ingen garantier, selvfølgelig, men den effekten har vært betydelig de siste par årene. Så er det nok mange som tror (og tildels håper) kronen styrker seg igjen også, og at det i hvert fall kan skje hvis verden blir litt mer som vanlig igjen. Og det kan dempe veksten for nordmenn med penger plassert utenlands.

Så er det, som du jo vet, sånn at det vil kunne gå ned i både uker, måneder og år iblant. Nå er verden mer og mer uforutsigbar, dessverre. Noe av den usikkerheten er samtidig allerede bakt inn i markedet. Det er ikke sånn at markedet bare ikke har skjønt at handelskrig eller andre kriger kan komme, og at du kan komme alle i forkjøpet ved å selge deg ut. Dermed kan man også plutselig få et oppsving hvis ting ikke går så ille, rent geopolitisk, som det mange frykter. Går det ordentlig ille kan man samtidig gå skikkelig på trynet. Igjen er det større grunn til forsiktighet jo kortere sparehorisont du har.

Du bestemmer selvfølgelig selv her, bare ha med deg at det å puste med magen pleier å betale seg litt, særlig når man har investert så bredt som særlig globale indeksfond. Jeg har hatt et betydelig fast månedstrekk til div. indeksfond i flere år, gradvis høyere og nå oppe på 20 000 i måneden. Jeg har ingen planer om å kutte det ut. Selv om det er litt vanskelig å sitte stille iblant.

Anonymkode: 92d22...993

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNB Teknologi er et aktivt forvalted fond med høye kostnader. Det kan alltid være verdt å selge den uavhengig markedet, dersom en ønsker å senke kostnader. Det kommer an på strategien du har her.

Så hva er strategien? 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å stoppe alle trekk. Tenker å bruke fondene i løpet av 2025.

Men tror ikke jeg skal ta ut absolutt alt. Er bare usikker på hvor mye som er lurt å ta ut mtp beskatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (6 minutter siden):

DNB Teknologi er et aktivt forvalted fond med høye kostnader. Det kan alltid være verdt å selge den uavhengig markedet, dersom en ønsker å senke kostnader. Det kommer an på strategien du har her.

Så hva er strategien? 

Schmuhu

Hva tenker du om KLP AksjeGlobal Indeks P? KLP Framtid P? Er medlem i KLP, tas ut om tidligst 10 år. Takk for svar❤️

Anonymkode: c4fb9...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skal ikke ta ut disse pengene før om 15-20år så fortsette og investere som vanlig, og kommer nok til å slenge inn litt ekstra i disse nedgangstidene.

Skal pengene brukes innen kort tid så er det nok lurt å selge ut nå. Men ganske trygg på god fortjeneste over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (9 timer siden):

Jeg har valgt å stoppe alle trekk. Tenker å bruke fondene i løpet av 2025.

Men tror ikke jeg skal ta ut absolutt alt. Er bare usikker på hvor mye som er lurt å ta ut mtp beskatning.

Hvis du har pengene i ASK,kan du ta ut det du har kjøpt for (kostpris) skattefritt. Ved realisering av gevinst, er det skatt.

Anonymkode: c3d43...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva tenker du om KLP AksjeGlobal Indeks P? KLP Framtid P? Er medlem i KLP, tas ut om tidligst 10 år. Takk for svar❤️

Jeg har førstnevnte, og hatt en fortjeneste på over 60%. På grunn av uroen i markedet, tok jeg nylig ut noen andeler,men ikke mer enn det som er skattefritt.

Oppdaget i samme slengen at KLP har et teknologifond med kun 0,23% forvaltningavgift. Så nå har jeg opprettet en spareavtale for det fondet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt meg ut av indeksfondet, mye amerikansk tech, og satt alt tilbake i Storebrand Global Solution A. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

KLP Aksje Global er på en måte det samme som DNB Global Indeks. Hovedforskjellen er kostnaden. Om du velger KLP som din plattform, så er KLP fondet greit.

Når det gjelder KLP Framtid, så er dette et fond-i-fond produkt. Jeg personlig ønsker å styre selv til lav kostnad, så da synes jeg lite om det. Legg merke til at de driver valutasikring. Det er unødvendig. 15% i Norge gir en skikkelig home-bias. Når du først investerer fremvoksende markeder eller small caps som faktor, så burde vektingen være noe høyere. Slik at det kan påvirke avkastningen mer betydelig.

IMG_3507.thumb.jpeg.fa9959f659bbe862d174d3fd024fa4cf.jpeg
Dette kan forenkles til:

100% AksjeGlobal

eller BIP porteføljen  ..

70% AksjeGlobal
30% AksjeFremvoksende Markeder

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du har pengene i ASK,kan du ta ut det du har kjøpt for (kostpris) skattefritt. Ved realisering av gevinst, er det skatt.

Det meste er utenfor ASK, så hva blir annerledes da? At jeg må skatte selv om jeg tar ut bare litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (3 timer siden):

Det meste er utenfor ASK, så hva blir annerledes da? At jeg må skatte selv om jeg tar ut bare litt?

du kan ta ut det du har satt inn skattefritt, uttak av fortjeneste må skattes for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Hololo skrev (42 minutter siden):

du kan ta ut det du har satt inn skattefritt, uttak av fortjeneste må skattes for.

Før eller siden må man ta skatten uansett, surt å ta all skatten på en gang?

Anonymkode: 8618a...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hololo skrev (19 timer siden):

jeg skal ikke ta ut disse pengene før om 15-20år så fortsette og investere som vanlig, og kommer nok til å slenge inn litt ekstra i disse nedgangstidene.

Skal pengene brukes innen kort tid så er det nok lurt å selge ut nå. Men ganske trygg på god fortjeneste over tid.

Samme her. Blir det stor nedgang skal vi kjøpe opp mer :) Har god tid. 

Anonymkode: 931a1...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før eller siden må man ta skatten uansett, surt å ta all skatten på en gang?

Anonymkode: 8618a...305

du skatte jo av penger som tas ut, så må bare huske å sette av penger tilsvarende skatten(38%) på en egen konto til den skal betales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hololo skrev (8 minutter siden):

du skatte jo av penger som tas ut, så må bare huske å sette av penger tilsvarende skatten(38%) på en egen konto til den skal betales.

Du skatter ikke av innskudd, kun avkastning.  

Anonymkode: 40930...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto ikke helt hva alle stresser over, hovedfondet mitt har gått ned ca 3% denne uka. Litt kjipt at jeg slengte inn største summen på ett år for ti-tre uker siden men

Men er det ikke slik det er med fond, de går opp og ned, men man skal tenke langsiktig, ikke selge på bunn? Tom duppen når covid kom var jo bare det, en liten dupp som nå såvidt viser på grafene som bare peker oppover..... 

Anonymkode: ae6c8...adb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du skatter ikke av innskudd, kun avkastning.  

Anonymkode: 40930...262

stemme det, som jeg og skrev oppføre her, men spørsmålet var om det var lurt å ta ut all den skattbare avkastningen med en gang eller fordeler det, og min respons til det var at det spilte ikke noe rolle så lenge du setter av penger til skatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Forsto ikke helt hva alle stresser over, hovedfondet mitt har gått ned ca 3% denne uka. Litt kjipt at jeg slengte inn største summen på ett år for ti-tre uker siden men

Men er det ikke slik det er med fond, de går opp og ned, men man skal tenke langsiktig, ikke selge på bunn? Tom duppen når covid kom var jo bare det, en liten dupp som nå såvidt viser på grafene som bare peker oppover..... 

Anonymkode: ae6c8...adb

ja det er som jeg og forsøke å si i alle disse trådene, men det viser seg jo at flere selger på bunn forde de blir redde når det går ned og kjøper på topp for da går det bra.

Dårlig taktikk, men skjer vær gang det er litt nedgang i markede for så å nå en ny topp kort tid etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...