Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med det? Jeg har en fleksibel jobb med mest hjemmekontor og hatet barselsperioden forrige gang. Skjønner at jeg mister noe av permisjonspengene, men tror faktisk at jeg vil ha det bedre med en slik løsning. Mange som studerer igjen ganske kjapt etter fødsel. Jeg ser for meg at jeg skal kunne være delvis tilbake 3 uker etter fødsel og tilbake for fult 6 uker etter fødsel. Er dette helt urealistisk. Please ikke skriv om at jeg er en dårlig mor, vi er to med veldig fleksible jobber som sitter hjemme og jobber sammen og skal bli foreldre sammen. 

Anonymkode: 71f90...41b

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine tanker er skal jobben få mer oppmerksomhet en baby på 4 uker? Skal du jobbe fulle dager? 

Jeg hadde aldri klart det, jeg pumpet/ ammet vær 3 time i flere mnd , jeg var sliten og brukte mye tid på baby. Husker all oppmerksomheten de tok når de var så små

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan jo gå begge veier 😃 gjør det som føles riktig for deg og dere!

jeg personlig ville ha ventet litt før full jobb ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte delvis etter 6 uker med første og 100 % etter 6 uker med andre (med siste tok far all resterende perm). Gikk strålende begge gangene, men begge har/hadde fleksibel jobb med mye hjemmekontor. 

Anonymkode: bbaf6...780

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk baby i juli og var veldig så mannen kunne være 100% hjemme sammen med meg de første 4 ukene. Jeg kunne ikke skjønne hvordan jeg skulle klare meg alene med en baby da han begynte å jobbe igjen... Det gikk selvfølgelig veldig bra og det hadde sikkert gått bra tidligere også, liten jeg hadde ikke vært klar for å begynne å jobbe etter 3 uker. 

Jeg tror også du kommer til å angre i ettertid på at ikke dette til dere mer tid til babyen. Ha heller permisjon 50/50 og kos dere med babyen. 

Anonymkode: bea2a...867

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen erfaring, men husk at to barn er mye slitsommere enn ett. Det har jeg mye erfaring med😅

Anonymkode: 86e8b...116

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en student som var tilbake på studiet etter 6 uker. Som student har man gjerne mye fleksibilitet, men det har du sikkert med hjemmekontor også. Du har ammefri i tillegg. Så lenge faren er til stede i samme hus som deg ser jeg ikke problemet med å gå tilbake på jobb etter 6 uker, i hvert fall. 3 uker er kanskje i tidligste laget. 

Anonymkode: 7ee10...2d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville i alle fall tatt mødrekvoten! Og så kan du jo flekse etter det

Anonymkode: 24922...752

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok drøyd det i seks uker (kanskje åtte), for å helgardere meg i tilfelle jeg fikk mye smerter eller andre problemer. Men etter åtte uker ser jeg null problem med det hvis dere uansett er hjemme. Du har jo ammefri, og det blir jo en mer «rettferdig» fordeling på dere begge når begge jobber og begge må bidra like mye. 

Anonymkode: 7d983...b2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo gå begge veier. Noen babyer bare sover og spiser første tiden, mens noen krever ganske mye mer. Jeg vil i alle fall varmt anbefale bæretøy- gjerne sjal til første tiden. Da kan baby sove på din kropp mens du jobber, da blir de så rolige og døsige.

Jeg personlig har hatt 10 mnd med perm og ikke i nærheten klar til å begynne å jobbe igjen 🥲

Anonymkode: a92dd...e2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle nevner ammefri. For min del er arbeidsdagen 8t og 1t ammefri. Første 6 mnd har jeg ammet hver andre time ca.. ikke lenge hver gang så klart, men hun ønsket å amme ofte.. skjønner ikke helt hvordan den 1 timen hadde hjulpet på..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med nr 1 var jeg i fjøset å stelte ku 2 uker etter fødselen , da måtte gubben dra på jobb og fikk ikke perm. 

Med nr 2 var jeg i fjøset 4 dager etter fødsel. Der fikk vi ordnet at gubben fikk 42 uker perm ved å føre alt over på ham. Så da tok han enten unger eller ble med å hjalp tll

For meg fungerte det. Siden jeg hadde nå med meg unga i fjøset, i traktor osv

Anonymkode: 551b0...003

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ta mødreperioden iallefall, sånn at du ikke stresser kroppen for mye helt i starten. Har du en grei arbeidsgiver så kan han/hun kanskje akseptere at veien blir til mens du går så kan du jobbe det du orker/vil og bestemme deg først etter mødre perioden?

Anonymkode: 6b041...a36

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle nevner ammefri. For min del er arbeidsdagen 8t og 1t ammefri. Første 6 mnd har jeg ammet hver andre time ca.. ikke lenge hver gang så klart, men hun ønsket å amme ofte.. skjønner ikke helt hvordan den 1 timen hadde hjulpet på..

Har man hjemmekontor kan man ordne seg med ammepute slik at baby kan amme mens man svarer på mail, produserer eller sjekker dokumenter osv. Mange scroller på telefonen eller ser på TV mens de ammer, så det kan vel gå like fint å gjøre visse arbeidsoppgaver hvis man ønsker det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker ikke at det nødvendigvis skal handle om deg og at du skal kose deg så veldig, men at baby trenger deg og din oppmerksomhet. Viktig for tilknytning. Ja, far er der og det er fint det men ikke helt det samme.

Tenker du f.eks. å droppe amming for å heller jobbe synes jeg du er direkte egoistisk og forstår ikke helt hvorfor du fikk enda et barn. 

Anonymkode: e48ba...cd7

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enig. Min baby brukte 40 min på hver amming de første 6 ukene, og det var 2-3 timer fra start til start mellom ammingene. 

Anonymkode: 76e73...8b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har man hjemmekontor kan man ordne seg med ammepute slik at baby kan amme mens man svarer på mail, produserer eller sjekker dokumenter osv. Mange scroller på telefonen eller ser på TV mens de ammer, så det kan vel gå like fint å gjøre visse arbeidsoppgaver hvis man ønsker det. 

Så får man et sugesvakt barn og må gjøre melkekompresjoner og/eller holde fast i et ammeskjold mens man ammer. Da er det litt dumt å planlegge for at man skal kunne svare på mail :)

Anonymkode: 76e73...8b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tenker ikke at det nødvendigvis skal handle om deg og at du skal kose deg så veldig, men at baby trenger deg og din oppmerksomhet. Viktig for tilknytning. Ja, far er der og det er fint det men ikke helt det samme.

Tenker du f.eks. å droppe amming for å heller jobbe synes jeg du er direkte egoistisk og forstår ikke helt hvorfor du fikk enda et barn. 

Anonymkode: e48ba...cd7

Såpass, jeg har jo heller ikke vanlig arbeidstid kan nevnes. Jeg skal produsere arbeid lik 37 timer i uka og kan legge veldig mye av det når det passer meg selv. Jeg tenker å delamme, noe jeg har erfaring med. Det er derfor jeg tror det kan funke. Sist røyk jeg på en skikkelig depresjon, noe jeg ikke gjorde første gang og da jobbet jeg noe mer tidligere. Dette blir altså mitt tredje barn, så en del erfaring har jeg. De andre to begynner å bli store. Jeg er mer spent på de av dere som har konkrete erfaringer med noe lignende enn de som synser og i utgangspunktet har en helt annen holdning til hva de etisk synes en mor skal være. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bare lurer, om du synes barsel tiden med siste var så ille.. hvorfor vill du ha en til? Hadde det ikke vært bedre p jobb 100 prosent og ha det store barnet du har?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Noen som har erfaring med det? Jeg har en fleksibel jobb med mest hjemmekontor og hatet barselsperioden forrige gang. Skjønner at jeg mister noe av permisjonspengene, men tror faktisk at jeg vil ha det bedre med en slik løsning. Mange som studerer igjen ganske kjapt etter fødsel. Jeg ser for meg at jeg skal kunne være delvis tilbake 3 uker etter fødsel og tilbake for fult 6 uker etter fødsel. Er dette helt urealistisk. Please ikke skriv om at jeg er en dårlig mor, vi er to med veldig fleksible jobber som sitter hjemme og jobber sammen og skal bli foreldre sammen. 

Alle må såklart gjøre det som er best for seg selv. Men det er en grunn til at både mor og far har permisjonsrettigheter. Blant annet handler det om tilknytning. Vil du bli en mer perifer omsorgsperson for barnet ditt så bestemmer du jo det selv. Men særlig bra for barnets tilknytning er det ikke. 

Anonymkode: 2f5d5...aaa

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...