Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt problemer ref vannlating og uhell forekommet siden juletider til nå og tok en uvi test fra apoteket i dag som var positiv. Er det farlig å ha gått med uvi så lenge?

Har bestillt legetime mandag men bare lurte..

Anonymkode: c5cb1...096

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hatt problemer ref vannlating og uhell forekommet siden juletider til nå og tok en uvi test fra apoteket i dag som var positiv. Er det farlig å ha gått med uvi så lenge?

Bra du får den mandag, men jeg hadde dratt på legevakta i kveld og starta antibiotika, mulig det begynner å stige oppover mot nyrene dine etter så lang tid. Jeg har vært på legevakta mange ganger med uvi i min tid da jeg hadde 10-15 i året. Fikk alltid hjelp. 

Anonymkode: 0e3ff...588

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er potensielt skadelig å gå ubehandlet over tid med UVI da det kan spre seg til nyrene. Anbefaler å ringe legevakten eller en privatlege i kveld og høre hva du kan gjøre, eller om det anses som trygt for deg å vente til mandag før du får behandling avhengig av symptomer du har.

Anonymkode: 3a7e5...d28

AnonymBruker
Skrevet

Dra til legevakten i kveld du, og god bedring❤️

Anonymkode: 802da...c02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bra du får den mandag, men jeg hadde dratt på legevakta i kveld og starta antibiotika, mulig det begynner å stige oppover mot nyrene dine etter så lang tid. Jeg har vært på legevakta mange ganger med uvi i min tid da jeg hadde 10-15 i året. Fikk alltid hjelp. 

Takk for svar. Det spørs om jeg klarer å sitte i kø over tid på legevakta når jeg opplever uhell som nå så tror jeg går til legen mandag morgen. Jeg får sikkert antibiotika kur. Regner med det går bra 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, det er potensielt skadelig å gå ubehandlet over tid med UVI da det kan spre seg til nyrene. Anbefaler å ringe legevakten eller en privatlege i kveld og høre hva du kan gjøre, eller om det anses som trygt for deg å vente til mandag før du får behandling avhengig av symptomer du har.

Anonymkode: 3a7e5...d28

ok, jeg kan jo ringe legevakta for å høre hva de sier jeg skal gjøre og om det holder å vente til mandag med dette.

Takk for svar 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dra til legevakten i kveld du, og god bedring❤️

Anonymkode: 802da...c02

Jeg tar en telefon dit først 🙂

• Liker 1
Skrevet

Ikke dra til legevakten uten å ringe først. Jeg måtte vente 4 timer en gang. Er gravide, gamlinger og små barn som blir prioritert først.

Jeg hadde ventet til mandag. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svar. Det spørs om jeg klarer å sitte i kø over tid på legevakta når jeg opplever uhell som nå så tror jeg går til legen mandag morgen. Jeg får sikkert antibiotika kur. Regner med det går bra 🙂

Du trenger ikke vente. Det finnes flere online legetjenester som gir resept på antibiotika mot urinveisinfeksjon, fordi det er så vanlig lidelse og enkelt å helbrede.

Du kan f.eks bare google "resept mot urinveisinfeksjon" eller fylle ut og bestille resept her eller her f.eks. Jeg har brukt onlinetjenesten Nettlegevakt ved UVI et par ganger, får resepten på få minutter.

Har du søndagsåpent apotek i nærheten av deg, kan du hente medisinen i morgen tidlig. Eller nattåpent apotek? Finnes i Oslo i alle fall og kanskje i andre byer også. Ev kan du hente den mandag morgen, med en gang apoteket åpner, og få begynt på medisinen.  

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (26 minutter siden):

Du trenger ikke vente. Det finnes flere online legetjenester som gir resept på antibiotika mot urinveisinfeksjon, fordi det er så vanlig lidelse og enkelt å helbrede.

Du kan f.eks bare google "resept mot urinveisinfeksjon" eller fylle ut og bestille resept her eller her f.eks. Jeg har brukt onlinetjenesten Nettlegevakt ved UVI et par ganger, får resepten på få minutter.

Har du søndagsåpent apotek i nærheten av deg, kan du hente medisinen i morgen tidlig. Eller nattåpent apotek? Finnes i Oslo i alle fall og kanskje i andre byer også. Ev kan du hente den mandag morgen, med en gang apoteket åpner, og få begynt på medisinen.  

Takk for gode råd. Jeg viste ikke om disse onlinetjenestene fra før så det var noe nytt. Jeg tror det er for sent å avlyse legetimen og man må da betale for den så sjekker det opp litt først. Mulig jeg benytter meg av onlinetjenesten. Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet
cafflatte skrev (33 minutter siden):

Ikke dra til legevakten uten å ringe først. Jeg måtte vente 4 timer en gang. Er gravide, gamlinger og små barn som blir prioritert først.

Jeg hadde ventet til mandag. 

Ja, det er lang kø på legevakten også etter egen erfaring selv. En som foreslo noen onlinetjenester her så mulig jeg benytter meg av det. Hvis det er aktuelt med legevakt så ringer jeg først. Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er lang kø på legevakten også etter egen erfaring selv. En som foreslo noen onlinetjenester her så mulig jeg benytter meg av det. Hvis det er aktuelt med legevakt så ringer jeg først. Takk for svar.

Ring først og si du har hatt uvi i over 2 mnd og tisser på deg, så tenker jeg du går foran gamlinger, og alt pokker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man merker jo hvis det sprer seg til nyrene? Det er lenge siden det skjedde meg (var kansjke 12-13 år) men jeg husker godt at det var sjukt vondt i ryggen. 

Har også gått med ubehandlet UVI i noen måneder nå, men den gir meg lite plager og det merkes egentlig mest på lukta, så jeg har ikke tenkt å gjøre noe med det før jeg evt skal til legen for noe annet. Som sagt, skulle det spre seg til nyrene er jeg sikker på at jeg ville merket det, er også obs på feber eller andre tegn på at noe er uggent.

Anonymkode: 5d050...b0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man merker jo hvis det sprer seg til nyrene? Det er lenge siden det skjedde meg (var kansjke 12-13 år) men jeg husker godt at det var sjukt vondt i ryggen. 

Har også gått med ubehandlet UVI i noen måneder nå, men den gir meg lite plager og det merkes egentlig mest på lukta, så jeg har ikke tenkt å gjøre noe med det før jeg evt skal til legen for noe annet. Som sagt, skulle det spre seg til nyrene er jeg sikker på at jeg ville merket det, er også obs på feber eller andre tegn på at noe er uggent.

Det kan gå rolig for seg, faktisk, det kan angripe urinveier, blærevegg, lederen til nyrene, mye før det går rett på nyrene. Å ha en infeksjon i urinveiene kan gjøre mye skade, selv om den ikke er uutholdelig. Enhver infeksjon kan feks føre til sepsis. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kan gå rolig for seg, faktisk, det kan angripe urinveier, blærevegg, lederen til nyrene, mye før det går rett på nyrene. Å ha en infeksjon i urinveiene kan gjøre mye skade, selv om den ikke er uutholdelig. Enhver infeksjon kan feks føre til sepsis. 

Det er nok riktig, men jeg har vondt for å tro at man ikke merker noe som helst ved forverring av tilstanden? På apotekenes sider står nettopp dette, at man skal kontakte lege ved smerter, feber, kvalme, redusert allmenntilstand osv. Så lenge jeg ellers er frisk som en fisk vil jeg tro det går fint å vente litt (har som sagt gått med det siden i høst).

TS har jo uansett bestilt legetime mandag, og kan ringe legevakt ved minste tegn til forverring.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du hadde vel en annen tråd for kort tid siden, der du ble anbefalt å komme deg til lege? 

Så går du altså på apoteket fremfor å komme deg til legen, og kjøper en selvtest for uvi? 
Og nå er du i gang igjen med en ny tråd! Du er ikke mye redd for kroppen din, eller nyrene dine? 
i beste fall blir du grundig sjuk. Ubehandlet uvi kan faktisk gi deg sepsis, og du kan dø, om du må ha tingene i klar tale.

Anonymkode: b29bb...1ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...