Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg skal strikke Katmandu genseren til barn. 

Jeg har valgt sandnes alpakka som garn.

Den skal ha samme strikkefasthet som oppskriftens garn 22m, men ikke samme som garn alternativene som er oppgitt? 

Som garn alternativ er blant annet duble sunday oppgitt, den har strikkefasthet på 19-20m

Jeg strikket nå prøvelapp og får 17-18 m. 

Genseren vil da bli dobbelt så stor som tenkt! 

Den strikkes på pinne 4, så jeg vil helst ikke gå ned i pinnestørrelse for det blir så små pinner. 

Hva skjer om jeg strikker i dobbelt garn? Bør jeg teste prøvelapp på det, eller er det helt nytteløst?

Kom gjerne med tips og råd. Håper noen kyndige kan hjelpe 

Se bilde for garn alternativene og strikkefasthet.  

Screenshot_20250301_172958_M365Copilot.thumb.jpg.f04fc16149e7777ec3e363a9cabbeb4f.jpgScreenshot_20250301_172951_M365Copilot.thumb.jpg.078f13a7670a6f4c71284771099aafab.jpg

Anonymkode: 53c5b...dd7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva om jeg strikker en størrelse mindre? Vil det fungere?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noen forslag? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Garnet du har kjøpt er jo tykkere enn det originale (110 m/50 g på alpakka, 157 m/50 g på Ask). Da må du regne med å gå ned i pinnestørrelse for å få riktig strikkefasthet, men risikerer da også at stoffet blir mye tettere enn du ønsker. Hvis du skal strikke en mindre størrelse må du regne ut hvilken størrelse som gir riktige mål for deg med din strikkefasthet. Husk da også å ta hensyn til strikkefasthet i høyden, siden det er mindre fleksibilitet med mønsterstrikk.

Anonymkode: 31f31...517

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Garnet du har kjøpt er jo tykkere enn det originale (110 m/50 g på alpakka, 157 m/50 g på Ask). Da må du regne med å gå ned i pinnestørrelse for å få riktig strikkefasthet, men risikerer da også at stoffet blir mye tettere enn du ønsker. Hvis du skal strikke en mindre størrelse må du regne ut hvilken størrelse som gir riktige mål for deg med din strikkefasthet. Husk da også å ta hensyn til strikkefasthet i høyden, siden det er mindre fleksibilitet med mønsterstrikk.

Anonymkode: 31f31...517

Takk for svar. 

Double sunday som er oppgitt som garn alternativ er 108m på 50g. 

Altså enda tykkere? 

Jeg skjønner ikke hvordan strikkefasthet kan bli rett med dette garn alternativet da. 

Jeg prøver å gå ned i pinnestørrelse å se om det blir rett. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...