Gå til innhold

Skal plutselig måtte vaske i jobben min? Er det rettferdig??

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kan ikke sammenlignes. Selvfølgelig vasker jeg over kjøkkenbenken, toalettet osv når jeg er hos en bruker. men det blir annerledes å ta full hjemmehjelp i en leilighet når jeg egentlig er ansatt for andre ting.

Anonymkode: 36cbe...539

Hvorfor ikke? Jeg er ikke ansatt for å sørge for at det er reint på skolen? Jeg skal undervise.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
NoaideBiehtar skrev (2 timer siden):

Skjønner du hva å løse på lavest mulig nivå betyr? 

Det betyr å løse det med bruk av den kompetansen som er nødvendig for oppgaven - og ikke mer. Å bruke sykepleiere til å vaske er å sløse med ressursene på et høyere nivå enn nødvendig.

Antar at du har problemer med å lese? Eller forstå realiteter? Får man noen på lavere nivå enn en helsefagarbeider? Som faktisk har skrevet denne tråden? 

Så kost/nytte er nok litt annerledes enn om dette gjaldt en sykepleier. Jeg kan sikkert skrive 100vis av andre ting angående norsk arbeidsliv her og. Men du kommer aldri til å forstå arbeidskontrakter eller arbeidslivsjuss.

Og jeg anbefaler deg å lese rapporten. Kanskje du skjønner litt mer? Chatgpt kan hjelpe deg med vanskelige ord, tolkning og slike ting. Fantastisk oppfinnelse.

Anonymkode: c045a...ad2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thomasine skrev (16 minutter siden):

Joda, men 2 renholdere på hele skolen holder ikke. De tømmer søppel 2 ganger i uka. Resten gjør vi. Vinduer er ikke vasket på over 10 år! Dette er ikke unikt for vår skole. Dessverre.

Det spares inn på alle kanter!

På skolen til ene ungdommen min må elevene enten ha inne sko eller gå kun I sokkene da de har kuttet renhold 3 dager i uka.

Anonymkode: dbfb9...7e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 17.34):

Hei. Jeg jobber som helsefagarbeider i hjemmesykepleien. Nå har sjefen plutselig funnet en måte å spare penger på. Hun dropper å leie inn hjemmehjelp, men bruker istedenfor oss i hjemmesykepleien som hjemmehjelp. Det vil si at to stk gjør hjemmesykepleie-oppgaver før kl 12, og hjemmehjelp-oppgaver etter kl 12, altså delt vakt. 

Kan dette være rett? Jeg søkte ikke i hjemmesykepleien (100%) for å jobbe som hjemmehjelp. Kan hun bare gjøre dette her? 

Anonymkode: 36cbe...539

Slik holder de på i Sverige. Trodde virkelig ikke at Norge skulle synke så lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På skolen til ene ungdommen min må elevene enten ha inne sko eller gå kun I sokkene da de har kuttet renhold 3 dager i uka.

Det har vert sånn på skolene her siden mine barn gikk på barneskolen og de er snart 30 år gamle.

Anonymkode: bb7da...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var ansatt som miljøterapeut på en institusjon for klienter med ROP problematikk. 
Var nesten i mål med master, men hovedoppgaven var vasking av leilighetene/rommene.
Da jeg forstod at jeg ikke ville få mastertillegg når denne ble levert, sa jeg opp jobben. 
Har nå en jobb der jeg kun ufører det jeg er utdannet til, og 200 000 mer i årslønn. 

Anonymkode: 71a53...164

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Antar at du har problemer med å lese? Eller forstå realiteter? Får man noen på lavere nivå enn en helsefagarbeider? Som faktisk har skrevet denne tråden? 

Anonymkode: c045a...ad2

Ja , det gjør man. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg var ansatt som miljøterapeut på en institusjon for klienter med ROP problematikk. 
Var nesten i mål med master, men hovedoppgaven var vasking av leilighetene/rommene.
Da jeg forstod at jeg ikke ville få mastertillegg når denne ble levert, sa jeg opp jobben. 
Har nå en jobb der jeg kun ufører det jeg er utdannet til, og 200 000 mer i årslønn. 

Anonymkode: 71a53...164

Helt normalt i vår kommune. Jobber man i bolig innebærer det vask, rydding, sengeskift, kaste søppel, lage mat, vaske opp. Brukere gjør det ikke, så hvem skal gjøre det om ikke ansatte gjør det?

Anonymkode: 899ae...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det har vert sånn på skolene her siden mine barn gikk på barneskolen og de er snart 30 år gamle.

Fordi de kuttet ned på renhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lajlaj skrev (9 timer siden):

Slik holder de på i Sverige. Trodde virkelig ikke at Norge skulle synke så lavt.

Lavt? Samme lønn. Synes dette høres mer praktisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt i vår kommune. Jobber man i bolig innebærer det vask, rydding, sengeskift, kaste søppel, lage mat, vaske opp. Brukere gjør det ikke, så hvem skal gjøre det om ikke ansatte gjør det?

Anonymkode: 899ae...b26

Bolig er ikke hjemmesykepleie. Det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 4eab3...987

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi de kuttet ned på renhold?

Ja, de telte også antall bleier de kunne bruke per pers på sykehjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke at ikke denne tråden er en slags wake up-call til hele Norge, til alle i Norge. Men det jeg skjønner er hvorfor helsepersonell blir sykmeldte, hvorfor de klager, hvorfor de ønsker seg andre jobber.   

Anonymkode: 0d4b8...b36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...