Fighter83 Skrevet lørdag kl 22:15 #41 Del Skrevet lørdag kl 22:15 (endret) Av egen erfaring fra hjemmebaserte tjenester i 2 store kommuner så ser det dessverre ut som hjemmehjelp til rengjøring mm etterhvert kommer til å bli privatisert. Heldigvis så er det også dokumentasjonsplikt ang de man er hos og forholdene som de lever i. Så de slipper ikke unna med å måtte ha en viss fagkompetanse tilgjengelig og behov for et kompetanseløft om det er mye ufaglærte der. Enig i at det er totalt forkastelig å måtte gjøre hjemmehjelpsoppgaver som å vaske vinduer, handling, støvsuge og vaske gulver mm. Forstår jo at man trår til når pasienter har hatt et uhell med å ha kastet opp, urin på gulvet o.l men det rettferdiggjør ikke behovet for å benytte slik fagkompetanse til å vaske hele boligens gulvflater. Selv hadde jeg lett sagt opp ass! Send inn HMS avvik på hva dere brukes til og spør om de kan sende rosanalysen de har gjennomført ang slik bruk av helsefagligansatte til verneombud og fagforeningen din for en nærmere gjennomgang. Vil denne bruken være gunstig for å rekruttere og beholde? Er dette rett bruk av deres kompetanse? Finnes det virkelig ingen andre å ta av? Hvordan ligger det an ang behov for fagkompetansen dems i sykehjem eller omsorgsboliger istedenfor i dette tidsrommet? Får dere tid til matpause og tid til å utføre dokumentasjonsplikten deres i tillegg til dette? Endret lørdag kl 22:16 av Fighter83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:32 #42 Del Skrevet lørdag kl 22:32 I Grosny skrev (1 time siden): Høyere utdanning? Fagbrev i helse er ikke høyere eller lavere enn andre fagbrev, som f.eks. Renholder, men det er litt på siden. Helsefagarbeidere er gode i renhold men står selvfølgelig et hakk bak de som er direkte utdannet i dette. Det er åpenbart billigere å sende en person til en adresse enn å sende to, og flere kommuner har fått pålegg om å betale inn mange millioner ekstra til staten. De må spare. En annen ting er det grønne skiftet og bærekraft. Vi skal ikke bruke bil unødvendig. Jeg refererte til mitt forrige innlegg, hvor jeg beskrev at også sykepleiere driver med hjemmehjelp i min kommune. Derav «høyere utdanning» som i utdanning på høyskole/universitet. Ellers er jeg enig i at renholdere med fagbrev ikke har noen «lavere utdanning» enn helsefagarbeidere. Men renholderne kan sikkert jobbe raskere og bedre til å vaske enn det helsefagarbeidere kan, for det er jo der de er utdannet til. Å sette helsefagarbeidere til å vaske hus, er egentlig som å sette ufaglærte til å gjøre det. Og gjør man først det, kan man jo faktisk ansette folk som er helt ufaglærte, dvs de har ikke fagbrev eller utdanning innen noe. Og la helsefagarbeidere gjøre jobben de er utdannet til. Men igjen, man kan ikke klage over at det er for få helsearbeidere når man bruker helsearbeidere til å utføre arbeidsoppgaver som husvask. Anonymkode: df26f...f10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:43 #43 Del Skrevet lørdag kl 22:43 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Blir jo fryktelig dyrt å lønne helsefagarbeidere til vasking over tid! Anonymkode: 80be6...3d0 Dette har vi gjort i alle år i vår kommune. Her vasker sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere. Vasker ofte 2 boliger pr dagvakt. Vi heter hjemmetjenesten og da inngår praktisk hjelp. Trodde alle kommuner gjorde det? Anonymkode: 899ae...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:54 #44 Del Skrevet lørdag kl 22:54 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette har vi gjort i alle år i vår kommune. Her vasker sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere. Vasker ofte 2 boliger pr dagvakt. Vi heter hjemmetjenesten og da inngår praktisk hjelp. Trodde alle kommuner gjorde det? Anonymkode: 899ae...b26 Aldri hørt om. Jeg har jobbet i 4 ulike kommuner på Østlandet og har aldri opplevd at andre enn egne rengjøringspersonell vasker, utenom akutt søl. Kanskje utenom i noen boliger, der veit jeg de ansatte må bidra mer. Men f.eks. i hjemmesykepleien som har vært mine arbeidsplasser, så har det aldri engang vært en tema. Men vi har jo ikke tid til det heller, her er det stell og oppdrag fra 07-12, matpause og rapport til 13, så er det middagsturer, trening, dusjinger, sårstell, dokumentasjon, møter fra 13-15. Å vaske boliger inni alt dette er fysisk umulig i min arbeidshverdag 😅 Anonymkode: 6b9a5...f25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:09 #45 Del Skrevet lørdag kl 23:09 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hør med fagforeningen! Høres forøvrig rart ut å bruke dyrere ansatte til å utføre hjemmehjelp-oppgaver for å spare penger. Anonymkode: 6b9a5...f25 Helsefagarbeider med fagbrev og renholder med fagbrev har akkurat lik lønn. Anonymkode: 2b4b9...20a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:21 #46 Del Skrevet lørdag kl 23:21 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Aldri hørt om. Jeg har jobbet i 4 ulike kommuner på Østlandet og har aldri opplevd at andre enn egne rengjøringspersonell vasker, utenom akutt søl. Kanskje utenom i noen boliger, der veit jeg de ansatte må bidra mer. Men f.eks. i hjemmesykepleien som har vært mine arbeidsplasser, så har det aldri engang vært en tema. Men vi har jo ikke tid til det heller, her er det stell og oppdrag fra 07-12, matpause og rapport til 13, så er det middagsturer, trening, dusjinger, sårstell, dokumentasjon, møter fra 13-15. Å vaske boliger inni alt dette er fysisk umulig i min arbeidshverdag 😅 Anonymkode: 6b9a5...f25 Vi vasker. Vestlandet. Har ikke hjemmehjelp. Vi ansatte vasker bolig, dusjer, steller, mater, medisiner, sårstell, måler blodtrykk, handler, setter på klesvask ++++++++ Meget travel jobb og mange blir sykemeldt. Anonymkode: 899ae...b26 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:08 #47 Del Skrevet i går, 00:08 Ser hvertfall antallet kg brukere som jobber her. Ja du kan spørre fagforeningen. Svaret blir at arbeidsgiver har styringsrett. Og jeg tviler sterkt på det står i arbeidskontrakten din at renhold ikke inngår. Men mer sannsynlig at andre arbeidsoppgaver kan bli pålagt. Og til dere som ser ned på renholdere. De er førstelinjen i mot smitte. Noe ALLE som jobber innen helse vet.. Anonymkode: c045a...ad2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:20 #48 Del Skrevet i går, 00:20 Du er ansatt i kommunen, og de kan omtrent bruke deg til det de vil. Anonymkode: 67fdd...339 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:21 #49 Del Skrevet i går, 00:21 Reinhold er kjempeviktig! Anonymkode: 67fdd...339 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:33 #50 Del Skrevet i går, 00:33 AnonymBruker skrev (5 timer siden): På min arbeidsplass har vi faste hjemmehjelpere som vasker. Dette er ikke noe man kan kreve fra kommunen, men et tilbud. Men vi ser at om en hjemmehjelp slutter, så blir den ikke erstattet. Folk som tidligere fikk hjelp annenhver uke får nå hver tredje uke f.eks. Vi som er ansatt i hjemmesykepleien vasker kun ved akutte tilfeller, som ved søl av ulike ting som urin, avføring, blod, veltet glass osv. og da vasker vi der det er sølt, ikke resten. Er det skittent hos pasientene må de ordne seg privat vaskehjelp. Vi er også strenge på klesvask, dette er også noe vi kun utfører når tøy er sølt ut akutt. Hadde et tilfelle der en pasient hadde et uhell med avføring i en stol. Jeg tørket opp det værste i stolen, hjalp selvsagt pasienten, satte klærne på vask og ringte pårørende for å fikse resten av stolen. Det er ikke min jobb. Vi skiller ikke på assistenter, hfs og spl/vpl på vår arbeidsplass, så hvis det er uhell hos noen må selvsagt også 3-årige ansatte finne frem vaskebøtta og vaske opp sølet på lik linje som oss andre. Du får utdelt en arbeidsliste og den skal du utføre uavhengig av stillingsprosenten din. Vi hjelper hverandre, men synes ikke man automatisk skal få noen med lavere utdanning til å rydde opp din pasient til uhell med søl. Men å bruke hfa og spl/vpl til rene hjemmehjelpsoppdrag er helt høl i huet og er dyrt og totalt bortkastet av kompetanse. Da er det virkelig ikke rart at sykepleiere ikke ønsker å jobbe i hjemmesykepleien! Heldigvis har vår leder og kommune ikke gitt oss oppgaver som er typiske hjemmehjelp-oppgaver, det virker mer som at tjenesten sakte, men sikkert forsvinner og brukerne og pårørende må finne egne løsninger på problemet. Anonymkode: 6b9a5...f25 Siden assistenter og helsefagarbeidere blir sure om de med høyskole ikke hjelper til så antar jeg at legene også bretter opp armene og hiver seg på å hjelpe? Jeg mener siden de har gått enda mer på skole. Så ikke alle dere andre skal kjenne på mindreverdikomplekser? Anonymkode: d8dfd...2d1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet i går, 00:50 #51 Del Skrevet i går, 00:50 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg refererte til mitt forrige innlegg, hvor jeg beskrev at også sykepleiere driver med hjemmehjelp i min kommune. Derav «høyere utdanning» som i utdanning på høyskole/universitet. Ellers er jeg enig i at renholdere med fagbrev ikke har noen «lavere utdanning» enn helsefagarbeidere. Men renholderne kan sikkert jobbe raskere og bedre til å vaske enn det helsefagarbeidere kan, for det er jo der de er utdannet til. Å sette helsefagarbeidere til å vaske hus, er egentlig som å sette ufaglærte til å gjøre det. Og gjør man først det, kan man jo faktisk ansette folk som er helt ufaglærte, dvs de har ikke fagbrev eller utdanning innen noe. Og la helsefagarbeidere gjøre jobben de er utdannet til. Men igjen, man kan ikke klage over at det er for få helsearbeidere når man bruker helsearbeidere til å utføre arbeidsoppgaver som husvask. Anonymkode: df26f...f10 Husvask er iallfall en hovedoppgave til helsefagarbeidere som jobber i boliger for utviklingshemmede. Og det er egentlig ganske virkelighetsfjernt at renhold ikke er høyere priotert på helsebachelorstudiene, fordi god opplæring i renhold kan bidra til betydelig effektivisering. For at en helsefagarbeider skal kunne fokusere kun på helsedelen av det behovet vedkommedes pasienter har så må det være nok å gjøre. På sykehjem er det greit. Der er det mange nok pasienter samlet til at helsefagarbeideren kan fokusere på bleieskift, sårstell, mating og miljøarbeid og der lønner det seg å ha et dedikert renholdsteam, men i små enheter som boligklynger med fire,fem beboere og i hjem så tviler jeg på om det er lønnsomt å dele opp oppgavene til spesialister, altså her tror jeg generalistene, de som fikser alt, er mest lønnsom arbeidskraft. Dette litt fordi når en pleier rykker ut til en adresse så gjetter jeg at det løper 15 x2 minutter i reisetid på et besøk som kanskje varer 30 minutter. Hvis dette er ti minutter helsejobb og 20 minutter husarbeid så koster dette besøket 60 minutter totalt. Tenk om man i stedet sendte to spesialister. Det ville koste 60 minutter reisetid 10 minutter helsearbeid og kanskje litt mindre husarbeid (15minutter?) siden vi snakker om dedikert proffrenholder. Totalkostnaden blir da 85 minutter + mer bilslitasje. En kommune kan ikke gjøre det slik fordi kommunen allerede har spart seg inn til beinet og trolig allerede begår lovbrudd i stor skala med å unnlate å oppfylle mange lovpålagte oppgaver de ikke har budsjett til. Endret i går, 00:51 av I Grosny 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet i går, 00:53 #52 Del Skrevet i går, 00:53 Nei, det burde ikke gå an…som lærer må jeg vaske gulv og sørge for at søppel tømmes. Søppel gjør ordenselevene, men gulv og støvtørking gjør jeg. Heller ikke noe jeg tenkte jeg skulle måtte gjøre da jeg gikk på lærerhøgskolen. Spyr en elev eller om noen gjør fra seg utenfor doskåla er det også vi som må ta oss av det. 🤷🏽♀️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:48 #53 Del Skrevet i går, 06:48 Thomasine skrev (5 timer siden): Nei, det burde ikke gå an…som lærer må jeg vaske gulv og sørge for at søppel tømmes. Søppel gjør ordenselevene, men gulv og støvtørking gjør jeg. Heller ikke noe jeg tenkte jeg skulle måtte gjøre da jeg gikk på lærerhøgskolen. Spyr en elev eller om noen gjør fra seg utenfor doskåla er det også vi som må ta oss av det. 🤷🏽♀️ Det var verre. På en skole er det vel eget reinholdspersonale? Anonymkode: 67fdd...339 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:49 #54 Del Skrevet i går, 06:49 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og til dere som ser ned på renholdere. De er førstelinjen i mot smitte. Noe ALLE som jobber innen helse vet.. Anonymkode: c045a...ad2 Ser ingen i denne tråden som ser ned på renholdere? For å snu på det, jeg jobber med lønn. Mange tror det også involverer personal-oppgaver. Men det er jo helt andre type oppgaver som jeg har null interesse av å bruke halvparten av tiden min på, har heller ikke faglig kompetanse der. Skal man bare nikke og takke så mye for at arbeidsgiver er så snill og lar deg jobbe for de, eller skal man opprette sak/si opp for å jobbe med det man faktisk ønsker? Handler ikke om å se ned på renholdere, det. Det er to ulike jobber. Anonymkode: a7ef4...899 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet i går, 06:53 #55 Del Skrevet i går, 06:53 Endringer i organisasjon, ansvar og arbeidsoppgaver skal drøftes mellom ledelse og fagforening(er). Drøftinger har spesifikke prosesskrav Snakk med din fagforening og lykke til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:11 #56 Del Skrevet i går, 07:11 Helsepersonell i kommunen er det nye tjenerskapet. Anonymkode: 0d4b8...b36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:11 #57 Del Skrevet i går, 07:11 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har master og en overordnet stilling med faglig og kordinerende ansvar for enkelte ansvarsområder på min arbeidsplass. Likevel deltar jeg også i forefallende arbeid på arbeidsplassen for å få driften til å gå rundt. Det kan også innebære å ta frem vaskekluten og moppen, samt rydde. Alle trår til om det trengs, også lederen. Ser ikke problemet så lenge jeg fortsatt mottar min master-lønn. Det er slitsomt å sitte foran kontor-pulten en hel dag også, litt variasjon i arbeidsoppgaver er bare fint. Ingen er «for fin» til å gjøre annet arbeid, så lenge man får den lønna man skal ha. Anonymkode: 04313...94d Du ser ikke problemet med at brukerne får et dårligere tilbud med den praksisen ts beskriver? I tillegg til at ansatte får mindre tid med bruker blir det også mer arbeidspress og tidspress på ansatte fordi vasking kan ta ganske mye tid. Spesielt om klesvask, sengetøysskift osv inngår i det smale tidsrommet man har til rådighet, og arbeidsgiver i tillegg ikke har gitt ansatte mer tid hos hver bruker til å utføre arbeidsoppgavene. Vanvittig hvordan alt skal effektiveres i helsevesenet på bekostning av folks psykiske helse. Norge raserer eldreomsorgen, psykiatrien og rusomsorgen, alt bygges ned. Har jobbet på eldrehjem og også sett hvordan hjemmehjelpstilbudet fungerte utrolig dårlig for et eldre familiemedlem. Vil ikke bli gammel i Norge. Anonymkode: 66cc1...428 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:17 #58 Del Skrevet i går, 07:17 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi vasker. Vestlandet. Har ikke hjemmehjelp. Vi ansatte vasker bolig, dusjer, steller, mater, medisiner, sårstell, måler blodtrykk, handler, setter på klesvask ++++++++ Meget travel jobb og mange blir sykemeldt. Anonymkode: 899ae...b26 Hvorfor er det ingen som protesterer? Snakker med ledelsen eller går til fagforening og melder fra? Rekker dere i det hele tatt melde avvik?? Dette hadde aldri blitt godtatt på en arbeidsplass med overvekt av menn. Ikke spør meg hvorfor det er sånn, kanskje menn har bedre selvtillit og selvverdi og ikke lar seg utnytte , står mer opp for seg selv. Anonymkode: 66cc1...428 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:23 #59 Del Skrevet i går, 07:23 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Siden assistenter og helsefagarbeidere blir sure om de med høyskole ikke hjelper til så antar jeg at legene også bretter opp armene og hiver seg på å hjelpe? Jeg mener siden de har gått enda mer på skole. Så ikke alle dere andre skal kjenne på mindreverdikomplekser? Anonymkode: d8dfd...2d1 Ingen leger som jobber i hjemmesykepleien. eller jo, vi hadde faktisk en lege som jobbet hos oss i noen måneder da vedkommende ventet på praksisplass på sykehuset, og han måtte brette opp armene og vaske opp søl som alle andre 🥰 handler ikke om mindreverdighetskomplekser, handler om at når du er på jobb og har fått en arbeidsliste, så gjør du det du skal på denne arbeidslisten. Enkelt og greit. Men hjemmesykepleien er annerledes enn f.eks. sykehjem og sykehus, der er det helt høl i huet at sykepleiere skal vaske rom f.eks.. det hører ikke hjemme. Anonymkode: 6b9a5...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneguide Skrevet i går, 08:49 #60 Del Skrevet i går, 08:49 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Blir jo fryktelig dyrt å lønne helsefagarbeidere til vasking over tid! Anonymkode: 80be6...3d0 Ikke hvis de bare pålegges mer arbeid innenfor samme arbeidstid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå