Gå til innhold

Skal plutselig måtte vaske i jobben min? Er det rettferdig??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I min kommune har de gjort dette i 20+ år. Sykepleiere må vaske, de også. Ellers blir helsefagarbeidere og assistenten sure pga «forskjellsbehandling». Helt sykt. 
Ellers har arbeidsgiver styringsrett,  som går ganske langt. 

Anonymkode: df26f...f10

På min arbeidsplass har vi faste hjemmehjelpere som vasker. Dette er ikke noe man kan kreve fra kommunen, men et tilbud. Men vi ser at om en hjemmehjelp slutter, så blir den ikke erstattet. Folk som tidligere fikk hjelp annenhver uke får nå hver tredje uke f.eks. 

Vi som er ansatt i hjemmesykepleien vasker kun ved akutte tilfeller, som ved søl av ulike ting som urin, avføring, blod, veltet glass osv. og da vasker vi der det er sølt, ikke resten. Er det skittent hos pasientene må de ordne seg privat vaskehjelp. Vi er også strenge på klesvask, dette er også noe vi kun utfører når tøy er sølt ut akutt. 
 

Hadde et tilfelle der en pasient hadde et uhell med avføring i en stol. Jeg tørket opp det værste i stolen, hjalp selvsagt pasienten, satte klærne på vask og ringte pårørende for å fikse resten av stolen. Det er ikke min jobb. 
 

Vi skiller ikke på assistenter, hfs og spl/vpl på vår arbeidsplass, så hvis det er uhell hos noen må selvsagt også 3-årige ansatte finne frem vaskebøtta og vaske opp sølet på lik linje som oss andre. Du får utdelt en arbeidsliste og den skal du utføre uavhengig av stillingsprosenten din. Vi hjelper hverandre, men synes ikke man automatisk skal få noen med lavere utdanning til å rydde opp din pasient til uhell med søl. 
Men å bruke hfa og spl/vpl til rene hjemmehjelpsoppdrag er helt høl i huet og er dyrt og totalt bortkastet av kompetanse. Da er det virkelig ikke rart at sykepleiere ikke ønsker å jobbe i hjemmesykepleien!  
 

Heldigvis har vår leder og kommune ikke gitt oss oppgaver som er typiske hjemmehjelp-oppgaver, det virker mer som at tjenesten sakte, men sikkert forsvinner og brukerne og pårørende må finne egne løsninger på problemet. 

Anonymkode: 6b9a5...f25

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det var en god ide. Da gadd kanskje ansatte i hjemmetjenesten å ta på blå skobeskyttelse før de vasser inn på det strøkne parkettgulvet til min hundre år gamle mor og etterlater søle, grus, salt og sørpe. Vask sjæl, daunakker!

Anonymkode: 40239...914

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var en god ide. Da gadd kanskje ansatte i hjemmetjenesten å ta på blå skobeskyttelse før de vasser inn på det strøkne parkettgulvet til min hundre år gamle mor og etterlater søle, grus, salt og sørpe. Vask sjæl, daunakker!

Anonymkode: 40239...914

Sukk. 

Anonymkode: 0d4b8...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannfakkel.. er det så mye dyrere egentlig? Da er man der uansett. Er sikkert regnet på at dette lønner seg. Om en hjemmehjelp tjener 200 kr timen, og det må legges inn kjøretid mellom hver bruker, mens en helsefagarbeider tjener 240 kr timen og likevell må kjøre dit, da får man på en måte to tjenester utført på samme kjøretid. Om kommunen i tillegg får mer tilskudd til helsefaglige oppgaver, mens mindre til hjemmehjelpsoppgaver osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Sjefen har styringsrett på oppgaver, så helt enkelt må du gjøre det du får beskjed om. Hvis det er under din verdighet må du søke deg en annen jobb. Hilsen spesialsykepleier som svinger moppen på egen arbeidsplass, og ikke sutrer på kg over det. 

Anonymkode: e9ebe...d29

Å svinge moppen er noe helt annet enn å ta over hjemmehjelp-oppgaver hjemme hos ulike brukere (vasking og støvsuging av alle flater, vaske klær, bytte sengetøy, vaske overflater etc.). Det tar mye tid, og helsepersonell er ikke kvalifiserte renholdsarbeidere. Jeg hadde sagt opp, det der hadde jeg aldri godtatt. Du får ny jobb kastet etter deg ts. 

Anonymkode: 4eab3...987

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det var en god ide. Da gadd kanskje ansatte i hjemmetjenesten å ta på blå skobeskyttelse før de vasser inn på det strøkne parkettgulvet til min hundre år gamle mor og etterlater søle, grus, salt og sørpe. Vask sjæl, daunakker!

Anonymkode: 40239...914

Så utrolig nedrig og teit kommentar. 

Anonymkode: 4eab3...987

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk avtalen din

Selv var jeg ansatt i et firma som renholder og ente plutselig som kantine arbeider, laget lunsj både kaldt og varm mat til 2 bedrifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Jeg jobber som helsefagarbeider i hjemmesykepleien. Nå har sjefen plutselig funnet en måte å spare penger på. Hun dropper å leie inn hjemmehjelp, men bruker istedenfor oss i hjemmesykepleien som hjemmehjelp. Det vil si at to stk gjør hjemmesykepleie-oppgaver før kl 12, og hjemmehjelp-oppgaver etter kl 12, altså delt vakt. 

Kan dette være rett? Jeg søkte ikke i hjemmesykepleien (100%) for å jobbe som hjemmehjelp. Kan hun bare gjøre dette her? 

Anonymkode: 36cbe...539

Jeg har master og en overordnet stilling med faglig og kordinerende ansvar for enkelte ansvarsområder på min arbeidsplass. Likevel deltar jeg også i forefallende arbeid på arbeidsplassen for å få driften til å gå rundt. Det kan også innebære å ta frem vaskekluten og moppen, samt rydde. Alle trår til om det trengs, også lederen. Ser ikke problemet så lenge jeg fortsatt mottar min master-lønn. Det er slitsomt å sitte foran kontor-pulten en hel dag også, litt variasjon i arbeidsoppgaver er bare fint. Ingen er «for fin» til å gjøre annet arbeid, så lenge man får den lønna man skal ha. 

Anonymkode: 04313...94d

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tatt kontakt med fagforening. 

Anonymkode: 5d934...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er en skam hvordan dette har blitt i Norge. Skal spares penger på sykehuset og gamle. Skam dere som styrer med dette 

Anonymkode: 6f876...457

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eksemplet ditt er ikke sammenlignbart, og at du ikke ser forskjellen forteller jo ganske mye… 

Anonymkode: b1cbc...a66

Vernepleiere som jobber i boliger må utføre en god del vaskejobb. Det er en selvfølge, det er sammenlignbart, og det står ikke i noen arbeidskontrakt.  En med rengjøringsfagbrev er selvfølgelig mer vaske-kompetent, men man kan ikke ha en spesialist til hver oppgave, da er det mer effektivt at alle kan gjøre alt.

 

Anonymkode: cac40...d94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykke til med å klage, varsle. Det er nokså upopulært i Norge. 

Anonymkode: df62f...8ef

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Renhold (også kalt praktisk bistand) hos tjenestemottakere er en helt vanlig oppgave for helsefagarbeidere i hjemmesykepleie og omsorgsbolig i kommunal sektor. Det er nok ikke din leder som har «funnet på» dette, sannsynligvis er det styrt fra øvre hold. 

Anonymkode: 1aa9f...fd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så lenge det ikke står noe om det i kontrakten ,skal du ikke gjøre hjemmehjelp-oppgaver

Anonymkode: 91eec...a2d

arbeidsgiver har selvfølgelig styringsrett

Blir man vanskelig så kan arbeidsgiver sende en endringsoppsigelse på kontraktren

Valget mellom å gå på nav eller starte med ny kontrakt

Anonymkode: dae3d...562

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På min arbeidsplass har vi faste hjemmehjelpere som vasker. Dette er ikke noe man kan kreve fra kommunen, men et tilbud. Men vi ser at om en hjemmehjelp slutter, så blir den ikke erstattet. Folk som tidligere fikk hjelp annenhver uke får nå hver tredje uke f.eks. 

Vi som er ansatt i hjemmesykepleien vasker kun ved akutte tilfeller, som ved søl av ulike ting som urin, avføring, blod, veltet glass osv. og da vasker vi der det er sølt, ikke resten. Er det skittent hos pasientene må de ordne seg privat vaskehjelp. Vi er også strenge på klesvask, dette er også noe vi kun utfører når tøy er sølt ut akutt. 
 

Hadde et tilfelle der en pasient hadde et uhell med avføring i en stol. Jeg tørket opp det værste i stolen, hjalp selvsagt pasienten, satte klærne på vask og ringte pårørende for å fikse resten av stolen. Det er ikke min jobb. 
 

Vi skiller ikke på assistenter, hfs og spl/vpl på vår arbeidsplass, så hvis det er uhell hos noen må selvsagt også 3-årige ansatte finne frem vaskebøtta og vaske opp sølet på lik linje som oss andre. Du får utdelt en arbeidsliste og den skal du utføre uavhengig av stillingsprosenten din. Vi hjelper hverandre, men synes ikke man automatisk skal få noen med lavere utdanning til å rydde opp din pasient til uhell med søl. 
Men å bruke hfa og spl/vpl til rene hjemmehjelpsoppdrag er helt høl i huet og er dyrt og totalt bortkastet av kompetanse. Da er det virkelig ikke rart at sykepleiere ikke ønsker å jobbe i hjemmesykepleien!  
 

Heldigvis har vår leder og kommune ikke gitt oss oppgaver som er typiske hjemmehjelp-oppgaver, det virker mer som at tjenesten sakte, men sikkert forsvinner og brukerne og pårørende må finne egne løsninger på problemet. 

Anonymkode: 6b9a5...f25

Det er selvsagt forståelig at den som er der må vaske opp ved akutte uhell. Men her snakker jeg om planlagt vasking av hus. Sparetiltak, selvsagt. Tror ikke kommunen direkte har regnet på det så veldig nøye akkurat,  hva det koster å sette folk med høyere utdanning til å vaske gulv. Men men. 

Anonymkode: df26f...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har master og en overordnet stilling med faglig og kordinerende ansvar for enkelte ansvarsområder på min arbeidsplass. Likevel deltar jeg også i forefallende arbeid på arbeidsplassen for å få driften til å gå rundt. Det kan også innebære å ta frem vaskekluten og moppen, samt rydde. Alle trår til om det trengs, også lederen. Ser ikke problemet så lenge jeg fortsatt mottar min master-lønn. Det er slitsomt å sitte foran kontor-pulten en hel dag også, litt variasjon i arbeidsoppgaver er bare fint. Ingen er «for fin» til å gjøre annet arbeid, så lenge man får den lønna man skal ha. 

Anonymkode: 04313...94d

Det handler ikke om at man er for «fin» til å gjøre arbeid, men å bruke riktig kompetanse til de riktige oppgavene. Man kan ikke klage på at det er mangel på sykepleiere og helsefagarbeidere så lenge man setter dem til å vaske gulv som alle og enhver kunne vasket. Da jeg var på barsel, var det jordmødre som serverte mat, tømte søppel og fylte på bleier. Fullstendig meningsløs bruk av høyt kvalifisert arbeidskraft. 

Anonymkode: df26f...f10

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Synes det er absurd at fast renhold skal være en del av arbeidsdagen til noen som har utdannet seg til å holde på med noe helt annet, og akseptert jobb på gitte premisser som ikke involverer fast renhold. 

Nå har jeg en helt annen type jobb, men om sjefen hadde pålagt meg renhold 50% av tiden hadde jeg sett meg om etter et annet sted med en gang. Tror de juridisk kan pålegge andre oppgaver, men det betyr ikke at du trenger å akseptere den nye ‘stillingen’. Ei heller at man er lat eller mener renhold er ‘under’ en selv. Det er rett og slett ikke den veien man har valgt. 

Anonymkode: a7ef4...899

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er selvsagt forståelig at den som er der må vaske opp ved akutte uhell. Men her snakker jeg om planlagt vasking av hus. Sparetiltak, selvsagt. Tror ikke kommunen direkte har regnet på det så veldig nøye akkurat,  hva det koster å sette folk med høyere utdanning til å vaske gulv. Men men. 

Anonymkode: df26f...f10

Høyere utdanning? Fagbrev i helse er ikke høyere eller lavere enn andre fagbrev, som f.eks. Renholder, men det er litt på siden. Helsefagarbeidere er gode i renhold men står selvfølgelig et hakk bak de som er direkte utdannet i dette.  Det er åpenbart billigere å sende en person til en adresse enn å sende to, og flere kommuner har fått pålegg om å betale inn mange millioner ekstra til staten. De må spare. En annen ting er det grønne skiftet og bærekraft. Vi skal ikke bruke bil unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Selvfølgelig rydder jeg etter meg, vasker opp når det trengs, går over toalettet med toalettbørste, vasker over kjøkkenbenken osv. Nå snakker jeg om renhold av leiligheten. Jeg føler ikke at jeg har sagt ja til en vaskejobb. Det er ikke det at jeg ikke kan vaske, men det er ikke det jeg har sagt ja til. Jeg ønsker å jobbe som helsefagarbeider, ikke hjemmehjelp om dere forstår.

Synes det er dårlig bruk av ressurser. 

Kommer til å ta det opp med fagforeningen min. 

Anonymkode: 36cbe...539

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På min arbeidsplass har vi faste hjemmehjelpere som vasker. Dette er ikke noe man kan kreve fra kommunen, men et tilbud. Men vi ser at om en hjemmehjelp slutter, så blir den ikke erstattet. Folk som tidligere fikk hjelp annenhver uke får nå hver tredje uke f.eks. 

Vi som er ansatt i hjemmesykepleien vasker kun ved akutte tilfeller, som ved søl av ulike ting som urin, avføring, blod, veltet glass osv. og da vasker vi der det er sølt, ikke resten. Er det skittent hos pasientene må de ordne seg privat vaskehjelp. Vi er også strenge på klesvask, dette er også noe vi kun utfører når tøy er sølt ut akutt. 
 

Hadde et tilfelle der en pasient hadde et uhell med avføring i en stol. Jeg tørket opp det værste i stolen, hjalp selvsagt pasienten, satte klærne på vask og ringte pårørende for å fikse resten av stolen. Det er ikke min jobb. 
 

Vi skiller ikke på assistenter, hfs og spl/vpl på vår arbeidsplass, så hvis det er uhell hos noen må selvsagt også 3-årige ansatte finne frem vaskebøtta og vaske opp sølet på lik linje som oss andre. Du får utdelt en arbeidsliste og den skal du utføre uavhengig av stillingsprosenten din. Vi hjelper hverandre, men synes ikke man automatisk skal få noen med lavere utdanning til å rydde opp din pasient til uhell med søl. 
Men å bruke hfa og spl/vpl til rene hjemmehjelpsoppdrag er helt høl i huet og er dyrt og totalt bortkastet av kompetanse. Da er det virkelig ikke rart at sykepleiere ikke ønsker å jobbe i hjemmesykepleien!  
 

Heldigvis har vår leder og kommune ikke gitt oss oppgaver som er typiske hjemmehjelp-oppgaver, det virker mer som at tjenesten sakte, men sikkert forsvinner og brukerne og pårørende må finne egne løsninger på problemet. 

Anonymkode: 6b9a5...f25

Så uverdig og trist lesning. Takk for at du står på for våre eldre ♥️

Anonymkode: 02eda...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...