AnonymBruker Skrevet i går, 14:25 #81 Del Skrevet i går, 14:25 I Grosny skrev (2 timer siden): Jeg husker en gammel og ufør mann som reagerte på at egenandelen var veldig høy på hjemmehjelp fra kommunen. Han trengte ikke medisinsk hjelp men måtte ha vaskehjelp. Slik høy egenandel klarte faktisk å rasjonalisere bort en kommunal oppgave, som ble overført til svart arbeid-sektor. Nettopp, det blir til svart arbeid. Private aktører som driver hvitt med renhold blir for dyre for pensjonister, kommuner tar for mye betalt og da står vi igjen med de som er villige til å gjøre jobben svart. Anonymkode: bb7da...079 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet i går, 16:00 #82 Del Skrevet i går, 16:00 (endret) NoaideBiehtar skrev (1 time siden): Det handler ingenting om hvilken kommune jeg snakker om - veldig mange kommuner er helt åpne om at hovedutfordringen er tilgang på helsepersonell, ikke pengene. Den norske stat har penger og kan pøse penger på for å løse problemet - men den gjør det ikke fordi alle vet at det ikke løser problemet. Det hjelper ikke å "forbedre utdanningen" når det ikke er nok folk til å ta utdanningen! Kvaliteten er overhodet ikke problemet, men det at Norge er et gammelt folk som nå skal pensjonere seg uten at vi har sørget for å produsere nye folk (vi har fått få barn). Det er derfor vi må legge ned skoler, og det er derfor vi ikke har nok folk til å ta vare på alle disse pensjonistene. Du kan ikke kjøpe nye mennesker. Hvis du trenger en kilde kan du jo lese rapporten fra Helsepersonellkommisjonen. https://www.klp.no/artikler/det-er-antallet-arbeidsfolk-som-blir-knapphetsgodet Staten har pengene, men det hjelper ikke kommunene hvis de ikke får dem. Jeg lurer fortsatt på hvem disse kommunene er der det ikke står på pengene og tror egentlig at du sikter til kraftverk-kommunene der ti på topp lista er: Bykle, Aukra, Modalen, Eidfjord, Sirdal, Aurland, Forsand, Tydal, Namsskogan, Sulda. Allikevel er jeg enig med deg i at vi har for få utdannede helsepersonell. Du forsto ikke hva jeg mente om å forbedre utdanningen. Jeg mente at dersom man putter inn 200 studenter og klarer å få 120 fram til godkjent utdanning med dagens regime og forbedrer effektiviteten slik at man i stedet får ut 150 godkjente studenter, så øker vi antall nyutdannede med 25 % nesten uten at det koster penger. 25% økning i antall helsebachelor uteksaminert vil selvfølgelig hjelpe. Mulig det ikke er nok, men allikevel. Jeg trenger ikke å lese noen rapport for å forstå at en økning av antall godkjente studenter er en økning. Det er barneskolematte. Endret i går, 16:03 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:27 #83 Del Skrevet i går, 16:27 Hvorfor skal flere gidde å ta helsebachelor, eller fagbrev for den del, om vasking av hus blir en stor del av deres oppgaver? Man får ikke flere til å starte, fullføre og bestå om man lokker med stress, underbemanning, lav lønn, OG oppgaver som ikke er en del av deres utdanning. De fleste som tar helseutdanning gjør ikke det fordi de har en stor interesse og lidenskap for å vaske hus, vinduer, støvsuge og vaske klær. De få helseressursene vi har - må forvaltes riktig! Det er tydelig at du ikke forstår I Grosny, les utredningen til helsepersonellkommisjonen før du uttaler deg. Det er så irriterende med bedrevitere som ikke har grunnleggende kunnskaper om tema de diskuterer. Les deg opp før du mener så mye om noe du ikke har peiling på. Anonymkode: 4eab3...987 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:40 #84 Del Skrevet i går, 16:40 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal flere gidde å ta helsebachelor, eller fagbrev for den del, om vasking av hus blir en stor del av deres oppgaver? Man får ikke flere til å starte, fullføre og bestå om man lokker med stress, underbemanning, lav lønn, OG oppgaver som ikke er en del av deres utdanning. De fleste som tar helseutdanning gjør ikke det fordi de har en stor interesse og lidenskap for å vaske hus, vinduer, støvsuge og vaske klær. De få helseressursene vi har - må forvaltes riktig! Det er tydelig at du ikke forstår I Grosny, les utredningen til helsepersonellkommisjonen før du uttaler deg. Det er så irriterende med bedrevitere som ikke har grunnleggende kunnskaper om tema de diskuterer. Les deg opp før du mener så mye om noe du ikke har peiling på. Anonymkode: 4eab3...987 Hygiene har siden rundt 1900 tallet vært viktig innen helse. Så der feiler du. Helsepersonellkommisjonen går inn for at flere oppgaver skal løses på lavest nivå. Så der feiler du. Hva med å faktisk kunne lese og forstå en rapport? Men dette er jo noe livets harde skole ikke lærer bort. Men de lærer bort og kalle andre bedrevitere? Føler det litt ironisk at du henviser til en gruppe og en rapport som sier det motsatte av deg som bevis. Kunnskap lenge leve. Anonymkode: c045a...ad2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet i går, 16:52 #85 Del Skrevet i går, 16:52 (endret) AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvorfor skal flere gidde å ta helsebachelor, eller fagbrev for den del, om vasking av hus blir en stor del av deres oppgaver? Man får ikke flere til å starte, fullføre og bestå om man lokker med stress, underbemanning, lav lønn, OG oppgaver som ikke er en del av deres utdanning. De fleste som tar helseutdanning gjør ikke det fordi de har en stor interesse og lidenskap for å vaske hus, vinduer, støvsuge og vaske klær. De få helseressursene vi har - må forvaltes riktig! Det er tydelig at du ikke forstår I Grosny, les utredningen til helsepersonellkommisjonen før du uttaler deg. Det er så irriterende med bedrevitere som ikke har grunnleggende kunnskaper om tema de diskuterer. Les deg opp før du mener så mye om noe du ikke har peiling på. Anonymkode: 4eab3...987 Jeg vet mer enn du tror. Angående lese seg opp, denne artikkelen sa nesten ingen ting, og essensen var dette."For første gang opplever Norge at det blir færre folk i arbeidsfør alder enn i generasjonen før. Samtidig blir befolkningen eldre, og flere trenger helsehjelp. – Det finnes løsninger, men da må vi først være enige om problemet, sier Gunnar Bovim, leder av Helsepersonellkommisjonen.!" Han snakker om færre folk i arbeidsfør alder, og det er sikkert sant nok, men virkeligheten i dag er faktisk at flere kommuner har blitt pålagt å spare penger. Denne artikkelen er gammel, den er fra 2023. Pengesparekravet kom i 2024 og er lagt inn i 2025 budsjetter. Bovim sier ingen ting om at helsearbeidere har noe i mot vaskeoppgaver. Har du noen kilder på det? Helsefagarbeidere er jo blant de tøffeste vi har. Jeg tror det er fire hovedkategorier mennesker som utdanner seg innenfor helse. 1: De som vil gjøre livet bedre for mennesker som har vondt. 2: De som vil ha en utdannelse som omtrent garanterer jobb. 3: De som er trygge på at de vil kunne gjøre en god jobb innenfor helse. 4: Blandingen av 1, 2 og 3. Angående å forvalte ressursene riktig: Jeg tror helsearbeidere generelt har mer imot unødvendig bilkjøring enn de har motvilje mot å bruke ei vaskefille. Men dersom vaskejobben kan løses mer effektivt med proffe dedikerte vaskere, ja takk, vær så snill! Problemet er at det sannsynligvis ikke går i det tilfellet oppgaven i hoved-del går ut på å reise. Endret i går, 17:03 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #86 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal flere gidde å ta helsebachelor, eller fagbrev for den del, om vasking av hus blir en stor del av deres oppgaver? Man får ikke flere til å starte, fullføre og bestå om man lokker med stress, underbemanning, lav lønn, OG oppgaver som ikke er en del av deres utdanning. De fleste som tar helseutdanning gjør ikke det fordi de har en stor interesse og lidenskap for å vaske hus, vinduer, støvsuge og vaske klær. De få helseressursene vi har - må forvaltes riktig! Det er tydelig at du ikke forstår I Grosny, les utredningen til helsepersonellkommisjonen før du uttaler deg. Det er så irriterende med bedrevitere som ikke har grunnleggende kunnskaper om tema de diskuterer. Les deg opp før du mener så mye om noe du ikke har peiling på. Anonymkode: 4eab3...987 De har vedtak på praktisk bistand og opplæring som betyr rengjøring. Vi kan vise de, men de klarer ikke. Vi vasker gratis for brukere som ikke klarer. Eldre har betalt rengjøring og hos oss er det fagarbeidere og høyskole som vasker. Er helt normalt i vår jobb. Anonymkode: 899ae...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 23 timer siden #87 Del Skrevet 23 timer siden I Grosny skrev (2 timer siden): Staten har pengene, men det hjelper ikke kommunene hvis de ikke får dem. Jeg lurer fortsatt på hvem disse kommunene er der det ikke står på pengene og tror egentlig at du sikter til kraftverk-kommunene der ti på topp lista er: Bykle, Aukra, Modalen, Eidfjord, Sirdal, Aurland, Forsand, Tydal, Namsskogan, Sulda. Allikevel er jeg enig med deg i at vi har for få utdannede helsepersonell. Du forsto ikke hva jeg mente om å forbedre utdanningen. Jeg mente at dersom man putter inn 200 studenter og klarer å få 120 fram til godkjent utdanning med dagens regime og forbedrer effektiviteten slik at man i stedet får ut 150 godkjente studenter, så øker vi antall nyutdannede med 25 % nesten uten at det koster penger. 25% økning i antall helsebachelor uteksaminert vil selvfølgelig hjelpe. Mulig det ikke er nok, men allikevel. Jeg trenger ikke å lese noen rapport for å forstå at en økning av antall godkjente studenter er en økning. Det er barneskolematte. Nå tar du jo bare tall fra løse lufta. Det vil hjelpe bittebittelitt, men langt fra nok, så det kan ikke forsvare å mene at helsepersonell skal bruke store deler av arbeidsdagen sin på å vaske gulv, skifte på senger og vaske klær. Du har svært lav forståelse for kommuneøkonomi hvis du tror det bare er kraftkommuner der det bare handler om tilgang på arbeidskraft og ikke hender!? Alle kommuner står i denne utfordringen hele tiden, etterhvert som folk pensjonerer seg (og man HAR pengene) og det er vanskelig å finne nye. Staten kan gi kommunene pengene, men det vil jo ikke gi mer helsepersonell på markedet, derfor får ikke kommunene pengene. Norge kan ikke betale seg ut av mangel på arbeidskraft når resten av Europa står i akkurat samme utfordring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 22 timer siden #88 Del Skrevet 22 timer siden Mrs Robinson skrev (7 timer siden): Men det er rart at arbeidsgiver ikke bruker styringsretten sin mot sure fagarbeidere og assistenter. Det er ingen grunn til at sykepleiere skal prioritere praktisk arbeid når de bør fokusere på observasjoner, sårstell, medikamenter etc Jeg vet om en grunn. Det har seg slik at på mini-institusjoner så er det nødvendig å ha personell som er sertifisert for å dele ut medisiner. Derfor blir gjerne en sykepleier eller vernepleier ansatt selv om sykdom utgjør en temmelig liten del av arbeidstiden. Og noe skal jo de gjøre de dagene de ikke legger dosetter. Mulig vi trenger en lovendring for å få endret dette kravet når det egentlig er miljøterapeuter med vaskefille og stortalent for å kommunisere med svaktkommuniserende mennesker som trengs. Saken er at sykepleiere er spredt rundt i mange yrkeskategorier, ikke bare på deres kjerneområder. Det er til og med noen som jobber som selgere. Eller som småsjefer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokkosbananas Skrevet 22 timer siden #89 Del Skrevet 22 timer siden Her må du se på endringen av stillingen, og selve endringens karakter. Arbeidsgivers styringsrett gir en del spillerom for endringer av arbeidsoppgaver, men endringen skal ikke være av en slik karakter at den endrer stillingens grunnpreg. Her blir det flere faktorer som er relevante, f eks gjelder dette hver dag, hver uke, i en avgrenset periode? Fraviker arbeidsoppgavene i større grad fra de arbeidsoppgavene du har fra før i stilling beskrivelsen etc. Dette er ett spørsmål som åpner for en skjønnsmessig vurdering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 22 timer siden #90 Del Skrevet 22 timer siden I Grosny skrev (2 timer siden): Jeg vet mer enn du tror. Angående lese seg opp, denne artikkelen sa nesten ingen ting, og essensen var dette."For første gang opplever Norge at det blir færre folk i arbeidsfør alder enn i generasjonen før. Samtidig blir befolkningen eldre, og flere trenger helsehjelp. – Det finnes løsninger, men da må vi først være enige om problemet, sier Gunnar Bovim, leder av Helsepersonellkommisjonen.!" Han snakker om færre folk i arbeidsfør alder, og det er sikkert sant nok, men virkeligheten i dag er faktisk at flere kommuner har blitt pålagt å spare penger. Denne artikkelen er gammel, den er fra 2023. Pengesparekravet kom i 2024 og er lagt inn i 2025 budsjetter. Bovim sier ingen ting om at helsearbeidere har noe i mot vaskeoppgaver. Har du noen kilder på det? Helsefagarbeidere er jo blant de tøffeste vi har. Jeg tror det er fire hovedkategorier mennesker som utdanner seg innenfor helse. 1: De som vil gjøre livet bedre for mennesker som har vondt. 2: De som vil ha en utdannelse som omtrent garanterer jobb. 3: De som er trygge på at de vil kunne gjøre en god jobb innenfor helse. 4: Blandingen av 1, 2 og 3. Angående å forvalte ressursene riktig: Jeg tror helsearbeidere generelt har mer imot unødvendig bilkjøring enn de har motvilje mot å bruke ei vaskefille. Men dersom vaskejobben kan løses mer effektivt med proffe dedikerte vaskere, ja takk, vær så snill! Problemet er at det sannsynligvis ikke går i det tilfellet oppgaven i hoved-del går ut på å reise. Hva i all verdens slags generelt pengesparekrav snakker du om? Blant de 4 kategoriene dine glemmer du den aller viktigste, og det er ganske fordomsfullt av deg å overse den viktigste kategorien: De som interesserer seg i helse som fagfelt. Vi ser helt tydelig at når vi satser på fag og kompetanse er det enklere å rekruttere. Folk med utdannelse ønsker å bruke - og utvikle - kompetansen sin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 22 timer siden #91 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hygiene har siden rundt 1900 tallet vært viktig innen helse. Så der feiler du. Helsepersonellkommisjonen går inn for at flere oppgaver skal løses på lavest nivå. Så der feiler du. Hva med å faktisk kunne lese og forstå en rapport? Men dette er jo noe livets harde skole ikke lærer bort. Men de lærer bort og kalle andre bedrevitere? Føler det litt ironisk at du henviser til en gruppe og en rapport som sier det motsatte av deg som bevis. Kunnskap lenge leve. Anonymkode: c045a...ad2 Skjønner du hva å løse på lavest mulig nivå betyr? Det betyr å løse det med bruk av den kompetansen som er nødvendig for oppgaven - og ikke mer. Å bruke sykepleiere til å vaske er å sløse med ressursene på et høyere nivå enn nødvendig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 22 timer siden #92 Del Skrevet 22 timer siden (endret) NoaideBiehtar skrev (46 minutter siden): Nå tar du jo bare tall fra løse lufta. Det vil hjelpe bittebittelitt, men langt fra nok, så det kan ikke forsvare å mene at helsepersonell skal bruke store deler av arbeidsdagen sin på å vaske gulv, skifte på senger og vaske klær. Du har svært lav forståelse for kommuneøkonomi hvis du tror det bare er kraftkommuner der det bare handler om tilgang på arbeidskraft og ikke hender!? Alle kommuner står i denne utfordringen hele tiden, etterhvert som folk pensjonerer seg (og man HAR pengene) og det er vanskelig å finne nye. Staten kan gi kommunene pengene, men det vil jo ikke gi mer helsepersonell på markedet, derfor får ikke kommunene pengene. Norge kan ikke betale seg ut av mangel på arbeidskraft når resten av Europa står i akkurat samme utfordring. Jeg er enig i at underpresterende universiteter ikke er noe argument for å sette sykepleiere til klesvask. Argumentet mitt her handler om effektivitet og reisetid. Men effektivisering er nødvendig og utdannings-svinn er et samfunnsproblem som jeg ønsker å lindre. Svinn generelt er ikke bærekraftig. Om jeg hadde funnet opp et tilfeldig tall som f.eks 1 unødvendig tapt student av 200 så ville jeg fortsatt ment at svinn av denne personens kompetanse er uønskelig, både for vedkommende og for samfunnet og for pasientene. Angående kommuneøkonomi. Hva om jeg ikke forstår dette, har det noen som helst betydning? Jeg vet at noen kommuner har kuttet i helsebudsjett. Man trenger ikke forstå kommuneøkonomi for å vite det. men jeg vet ikke hvilke kommuner som har kuttet, og jeg har googlet at 10 kraftkommuner er de ti rikeste. Da gjetter jeg totalt kunnskapsløst at diss ti kommunenes eventuelle mangle på helsepersonell handler manglende kvalifiserte søkere. Jeg er ganske sikker på at manglende kvalifiserte søkere er et problem også i fattigere kommuner, men tar sykepleieren ferja til Røst så kan han liksågodt kan tørke over gulvet når han først er der, mens han uansett venter på ferja hjem igjen. Men som sagt, jeg mener ikke bastant at sykepleiere skal vaske hus, hva som er riktig å gjøre vil variere med tid og sted. Du sier at staten kan gi pengene til kommunene, men er det sant? Høres ut som lyserosa ønsketenking. Norge kan egentlig betale seg ut av helsepersonellkrisa, men da må utdannelse proiriteres. Jeg tror det kan gjøres. Det kan nemlig tenkes at AI frigjør kapasitet i det offentlige slik at nyansettelser og satsinger kan allokeres mot utdannning og helse. Her har du dessverre rett i at det ikke er mulig, og det skyldes politikk. Hvis staten krever penger fra kommunene som tvinger kommunene til å kutte i helse så får vi ikke betalt oss ut av helsepersonellkrisa. Endret 22 timer siden av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 22 timer siden #93 Del Skrevet 22 timer siden (endret) NoaideBiehtar skrev (17 minutter siden): Hva i all verdens slags generelt pengesparekrav snakker du om? Blant de 4 kategoriene dine glemmer du den aller viktigste, og det er ganske fordomsfullt av deg å overse den viktigste kategorien: De som interesserer seg i helse som fagfelt. Vi ser helt tydelig at når vi satser på fag og kompetanse er det enklere å rekruttere. Folk med utdannelse ønsker å bruke - og utvikle - kompetansen sin. https://www.nettavisen.no/okonomi/raser-etter-megakutt-tar-skattene-selv/s/5-95-1817787 Jeg synes du er slem når du beskylder meg for å være fordomsfull. Hadde du skrevet kunnskapsfattig så kunne jeg vært mer enig. Endret 22 timer siden av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 22 timer siden #94 Del Skrevet 22 timer siden I Grosny skrev (5 minutter siden): https://www.nettavisen.no/okonomi/raser-etter-megakutt-tar-skattene-selv/s/5-95-1817787 Jeg synes du er slem når du beskylder meg for å være fordomsfull. Hadde du skrevet kunnskapsfattig så kunne jeg vært mer enig. Dette er jo ikke et pengesparekrav, men en reduksjon i inntekter. Det er heller ikke netto reduksjon i inntekter, men en omfordeling av inntekter, fra kommuner med svært høye inntekter til kommuner med lave inntekter. Du har jo nettopp påstått at kommuner med høye inntekter ikke bryr seg om pengene? Beklager men jeg syns du er fordomsfull mot helsepersonell når du fullstendig ignorerer at faglig interesse er en viktig motivasjonsfaktor! Det gjør deg ikke til et dårlig menneske, så ikke ta deg personlig nær av det, men det viser jo at du har et bilde av helsepersonell som ikke helt stemmer overens med virkeligheten. Jeg jobber tett med mange helsepersonell. De fleste elsker først og fremst faget. Ikke å hjelpe gamle, sårbare mennesker. Og det er folk som elsker faget som blir dyktige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 22 timer siden #95 Del Skrevet 22 timer siden I Grosny skrev (16 minutter siden): Jeg er enig i at underpresterende universiteter ikke er noe argument for å sette sykepleiere til klesvask. Argumentet mitt her handler om effektivitet og reisetid. Men effektivisering er nødvendig og utdannings-svinn er et samfunnsproblem som jeg ønsker å lindre. Svinn generelt er ikke bærekraftig. Om jeg hadde funnet opp et tilfeldig tall som f.eks 1 unødvendig tapt student av 200 så ville jeg fortsatt ment at svinn av denne personens kompetanse er uønskelig, både for vedkommende og for samfunnet og for pasientene. Angående kommuneøkonomi. Hva om jeg ikke forstår dette, har det noen som helst betydning? Jeg vet at noen kommuner har kuttet i helsebudsjett. Man trenger ikke forstå kommuneøkonomi for å vite det. men jeg vet ikke hvilke kommuner som har kuttet, og jeg har googlet at 10 kraftkommuner er de ti rikeste. Da gjetter jeg totalt kunnskapsløst at diss ti kommunenes eventuelle mangle på helsepersonell handler manglende kvalifiserte søkere. Jeg er ganske sikker på at manglende kvalifiserte søkere er et problem også i fattigere kommuner, men tar sykepleieren ferja til Røst så kan han liksågodt kan tørke over gulvet når han først er der, mens han uansett venter på ferja hjem igjen. Men som sagt, jeg mener ikke bastant at sykepleiere skal vaske hus, hva som er riktig å gjøre vil variere med tid og sted. Du sier at staten kan gi pengene til kommunene, men er det sant? Høres ut som lyserosa ønsketenking. Norge kan egentlig betale seg ut av helsepersonellkrisa, men da må utdannelse proiriteres. Jeg tror det kan gjøres. Det kan nemlig tenkes at AI frigjør kapasitet i det offentlige slik at nyansettelser og satsinger kan allokeres mot utdannning og helse. Her har du dessverre rett i at det ikke er mulig, og det skyldes politikk. Hvis staten krever penger fra kommunene som tvinger kommunene til å kutte i helse så får vi ikke betalt oss ut av helsepersonellkrisa. Ja å forstå kommuneøkonomi spiller en svært stor rolle når man skal diskutere utfordringene i helse. Ja, det er så enkelt at staten bare kan gi mer penger til kommunene. Dette gjør de jo gjennom statsbudsjettet hvert år, og nivået varierer. SP kaster i større grad penger etter kommunene enn for eksempel Høyre, uten at det nødvendigvis er så lurt. Kommunene fikk blant annet 5 milliarder ekstra før jul. Under korona ble det kastet enda mer penger etter kommunene. Dette bestemmer staten, men det er ikke så lurt å kaste penger ukritisk på kommunene så lenge man vet at Norge først og fremst mangler folk, ikke penger. Og nei, det er ikke særlig mange kommuner som kutter i helsebudsjetter. De fleste øker de drastisk, på grunn av eldrebølgen. Men fordi antall eldre øker så drastisk kan økningen per eldre likevel være negativ. Jeg er helt enig i at det kan være lurt å la sykepleieren som reiser til Røst vaske gulv, det skrev jeg også i et eget innlegg. Men for de fleste kommuner vil det viktigste være å bruke knapphetsressursen sin der det er mest bruk for den - og det er ikke på vask av gulv. Så tror jeg - som nevnt før - at vi på et tidspunkt ikke kan forvente kommunale helsetjenester på enhver øy i dette landet. Etterhvert må folk flytte dit tjenestene er. Når vi mangler mennesker kan vi ikke bruke halve årsverk på å ta båten ut til en øy med 15 fastboende. Det er sløsing av ressurser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #96 Del Skrevet 22 timer siden I Grosny skrev (15 minutter siden): https://www.nettavisen.no/okonomi/raser-etter-megakutt-tar-skattene-selv/s/5-95-1817787 Jeg synes du er slem når du beskylder meg for å være fordomsfull. Hadde du skrevet kunnskapsfattig så kunne jeg vært mer enig. Jeg er helt enig i at du er kunnskapsfattig. Så hvorfor fortsetter du denne diskusjonen? Helt blåste utsagn som feks at «vi kan kjøpe oss ut av krisa». Nei - vi kan ikke det - for folk vil ikke jobbe i helsevesenet om store deler av dagen går til å vaske hus. Det er mangel på helsepersonell i hele Europa (og verden forøvrig). Det er ikke etisk og moralsk riktig å hente personell fra andre land - for de trengs der de er! Det er ikke gitt at folk fra øst og vest vil komme her å jobbe, og det er heller ikke bærekraftig, hverken sosialt eller økonomisk. Anonymkode: 4eab3...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #97 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hygiene har siden rundt 1900 tallet vært viktig innen helse. Så der feiler du. Helsepersonellkommisjonen går inn for at flere oppgaver skal løses på lavest nivå. Så der feiler du. Hva med å faktisk kunne lese og forstå en rapport? Men dette er jo noe livets harde skole ikke lærer bort. Men de lærer bort og kalle andre bedrevitere? Føler det litt ironisk at du henviser til en gruppe og en rapport som sier det motsatte av deg som bevis. Kunnskap lenge leve. Anonymkode: c045a...ad2 Lavest mulig nivå = ufaglærte. Til din opplysning. Hva med å lese å forstå en rapport? Uansett, husvask vil antagelig utgå om ikke lenge. Snart må vi alle trå til og ta vare på våre eldre og syke selv. Anonymkode: 4eab3...987 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 21 timer siden #98 Del Skrevet 21 timer siden (endret) NoaideBiehtar skrev (37 minutter siden): Dette er jo ikke et pengesparekrav, men en reduksjon i inntekter. Det er heller ikke netto reduksjon i inntekter, men en omfordeling av inntekter, fra kommuner med svært høye inntekter til kommuner med lave inntekter. Du har jo nettopp påstått at kommuner med høye inntekter ikke bryr seg om pengene? Beklager men jeg syns du er fordomsfull mot helsepersonell når du fullstendig ignorerer at faglig interesse er en viktig motivasjonsfaktor! Det gjør deg ikke til et dårlig menneske, så ikke ta deg personlig nær av det, men det viser jo at du har et bilde av helsepersonell som ikke helt stemmer overens med virkeligheten. Jeg jobber tett med mange helsepersonell. De fleste elsker først og fremst faget. Ikke å hjelpe gamle, sårbare mennesker. Og det er folk som elsker faget som blir dyktige. At de fleste elsker faget mer enn pasientene visste jeg ikke. Kanskje det er stor forskjell på de som jobber med kortids og langtids pasienter? Men så er det det med høna og egget, jeg tenkte at manges faginteresse bunnet i at de ønsket å hjelpe pasienten optimalt, og da er jo faginteresse det samme som å ønske å gjøre livet best mulig for pasienten. Jeg tenker at faginteresse og pasientinteresse går i hverandre, men forstår selvfølgelig at mine tanker ikke trenger å stemme med normalen. Ideèn om at faget er til for å hjelpe kunden er egentlig en ide´ jeg har hentet fra en gammel håndverker som var veldig opptatt av faget sitt, og utrolig dyktig. Dette håndverkerperspektivet, kan det også stemme overens med Hippokrates sin ide´? Endret 21 timer siden av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 21 timer siden #99 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg er helt enig i at du er kunnskapsfattig. Så hvorfor fortsetter du denne diskusjonen? Helt blåste utsagn som feks at «vi kan kjøpe oss ut av krisa». Nei - vi kan ikke det - for folk vil ikke jobbe i helsevesenet om store deler av dagen går til å vaske hus. Det er mangel på helsepersonell i hele Europa (og verden forøvrig). Det er ikke etisk og moralsk riktig å hente personell fra andre land - for de trengs der de er! Det er ikke gitt at folk fra øst og vest vil komme her å jobbe, og det er heller ikke bærekraftig, hverken sosialt eller økonomisk. Anonymkode: 4eab3...987 Nå ble det for mye. Du kan kontakte administrator og be om sletting. Jeg gidder ikke å rapportere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 20 timer siden #100 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det var verre. På en skole er det vel eget reinholdspersonale? Anonymkode: 67fdd...339 Joda, men 2 renholdere på hele skolen holder ikke. De tømmer søppel 2 ganger i uka. Resten gjør vi. Vinduer er ikke vasket på over 10 år! Dette er ikke unikt for vår skole. Dessverre. Det spares inn på alle kanter! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå