AnonymBruker Skrevet i går, 08:52 #61 Del Skrevet i går, 08:52 Thomasine skrev (7 timer siden): Nei, det burde ikke gå an…som lærer må jeg vaske gulv og sørge for at søppel tømmes. Søppel gjør ordenselevene, men gulv og støvtørking gjør jeg. Heller ikke noe jeg tenkte jeg skulle måtte gjøre da jeg gikk på lærerhøgskolen. Spyr en elev eller om noen gjør fra seg utenfor doskåla er det også vi som må ta oss av det. 🤷🏽♀️ Det kan ikke sammenlignes. Selvfølgelig vasker jeg over kjøkkenbenken, toalettet osv når jeg er hos en bruker. men det blir annerledes å ta full hjemmehjelp i en leilighet når jeg egentlig er ansatt for andre ting. Anonymkode: 36cbe...539 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:57 #62 Del Skrevet i går, 08:57 Jeg er overrasket. Jeg har jobbet i hjemmesykepleien i Bergen kommune, og har ALDRI drevet med husvask. Å tro at dette er normalt.. altså hvor på bygda jobber dere? Har dere ikke ufaglærte/folk på NAV som trenger sysselsetting? Jeg hadde aldri funnet meg i det. Det er stor mangel på helsepersonell, og så brukes de til å vaske hus? Dette er mediamat. Anonymkode: 4eab3...987 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:04 #63 Del Skrevet i går, 09:04 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva sier den opprinnelige arbeidskontrakten din og har du mottatt en endringsoppsigelse hvis den opprinnelige arbeidskontrakten ikke sier noe om vasking? Du skal forholde deg til den arbeidskontrakt du har signert Anonymkode: 97c63...82f I arbeidskontrakten står det gjerne hvilken stilling du har Arbeidsinstruks for de ulike stillingene kan arbeidsgiver justere når han selv ønsker sålenge kvalifikasjoner og nødvendig opplæring er tilstede Husker godt en konflikt i nyhetene hvor kommunen ønsket at brannvesen rykket ut på innbruddsalarmer på kommunale bygg. Da krevde ansatte vekteropplæring og det ble ikke noe av. Så tror nok det er bedre å gå saklig den veien, enn at det er ikke min jobb holdning Anonymkode: dae3d...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet i går, 09:22 #64 Del Skrevet i går, 09:22 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er en skam hvordan dette har blitt i Norge. Skal spares penger på sykehuset og gamle. Skam dere som styrer med dette Anonymkode: 6f876...457 Skam deg du som ikke har satt deg inn i en av de største problemstillingene i det norske samfunnet de neste 30 årene, og tror at dette handler om å spare penger. Det handler om å spare folk - fordi vi ikke har folk (fordi vi ikke produserer folk/barn). I Grosny skrev (12 timer siden): Høyere utdanning? Fagbrev i helse er ikke høyere eller lavere enn andre fagbrev, som f.eks. Renholder, men det er litt på siden. Helsefagarbeidere er gode i renhold men står selvfølgelig et hakk bak de som er direkte utdannet i dette. Det er åpenbart billigere å sende en person til en adresse enn å sende to, og flere kommuner har fått pålegg om å betale inn mange millioner ekstra til staten. De må spare. En annen ting er det grønne skiftet og bærekraft. Vi skal ikke bruke bil unødvendig. Ja det kan på kort sikt være billigere i kroner og øre for en avdeling, men for et samfunn med økende mangel på helsepersonell kan det være å tisse i buksa. Utdannet helsepersonell kan velge og vrake i jobber og vi har stor mangel på helsepersonell. Gjør vi jobben deres mer uinteressant så forsvinner de over til plasser der de får gjøre det de er utdannet til. Det er sløsing av kompetanse selv om det på kort sikt er billigere. På lang sikt er det dyrt å utdanne helsepersonell og så bruke halve tiden deres på husvask, når samfunnet mangler ressurser til å utføre helsetjenester. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vanvittig hvordan alt skal effektiveres i helsevesenet på bekostning av folks psykiske helse. Norge raserer eldreomsorgen, psykiatrien og rusomsorgen, alt bygges ned. Har jobbet på eldrehjem og også sett hvordan hjemmehjelpstilbudet fungerte utrolig dårlig for et eldre familiemedlem. Vil ikke bli gammel i Norge. Anonymkode: 66cc1...428 Dette er en konsekvens av at vi nordmenn har bestemt oss for å ikke få barn. Det er ikke politisk bestemt. Vi nordmenn har innbilt oss at vi kan slutte å reprodusere oss men at det samtidig skal være like mye mennesker til å ta vare på oss når vi blir gamle. Det er enkel matematikk - det funker ikke. Når vi slutter å få barn må vi også ta vare på oss sjøl når vi blir gamle. Det er ikke så mye bedre i resten av verden altså... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:23 #65 Del Skrevet i går, 09:23 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Å svinge moppen er noe helt annet enn å ta over hjemmehjelp-oppgaver hjemme hos ulike brukere (vasking og støvsuging av alle flater, vaske klær, bytte sengetøy, vaske overflater etc.). Det tar mye tid, og helsepersonell er ikke kvalifiserte renholdsarbeidere. Jeg hadde sagt opp, det der hadde jeg aldri godtatt. Du får ny jobb kastet etter deg ts. Anonymkode: 4eab3...987 Tja, vaske gulv, vaske bord og stoler, vaske apparatur, ta ut søppel, tømme sugekobler, vaske instrumenter, fylle på forbuksvarer, vaske og re opp seng til neste pasient - ikke fryktelig ulikt å gjøre dette hjemme hos noen når man sammenligner å jobbe på sykehus og i hjemmetjenesten. Poenget er at det er arbeidsgiver som styrer oppgavene, og velger de at jeg skal gjøre dette så er det helt greit for meg, da blir det mindre tid til det pasientrettede arbeidet som ikke hvem som helst kan gjøre. Og her er vi med noe av problemet, som en annen er inne på tidligere i tråden. Nemlig utfaglærte, assistenter og helsefagarbeidere blir så forbannet hvis noen med høyere utdanning ikke gjør de samme oppgavene som dem, at de lager et helvete og dårlig stemning på arbeidsplassen. Da er det lettere for arbeidsgiver at alle gjør det samme, så blir det mindre bråk. Og dårligere behandling for pasientene, men gud forby at en assistent skulle gjøre mer renhold eller forefallende enn en som er utdannet til moe mer komplekst. Kan også nevne at jeg har rekrutteringstillegg på 50 000 i året fordi kompetansen min er så vanskelig å få tak i, men vaske må jeg likevel. Ellers blir det med lavere utdanning sur. Men det ligger faktisk til arbeidsgivers styringsrett, og hvis ts ikke vil gjøre dette kan hun bytte jobb, det er neppe problem å få stilling et annet sted. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er overrasket. Jeg har jobbet i hjemmesykepleien i Bergen kommune, og har ALDRI drevet med husvask. Å tro at dette er normalt.. altså hvor på bygda jobber dere? Har dere ikke ufaglærte/folk på NAV som trenger sysselsetting? Jeg hadde aldri funnet meg i det. Det er stor mangel på helsepersonell, og så brukes de til å vaske hus? Dette er mediamat. Anonymkode: 4eab3...987 Du kan jo ta turen til Alver, Osterøy eller Øygarden der avstandene er pittelitt større enn Bergen, og sjekke hvor god tidsbruk det er å få en ufaglært til å kjøre 40 min hver vei for å vaske gulv og bytte sengetøy, nå hjemmesykepleien allerede er der og kan tildeles tjue min på samme sted for å gjøre det. Å vandre mellom blokkene i Åsane er liksom ikke helt det samme for hjemmetjenesten alle steder. Anonymkode: e9ebe...d29 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:40 #66 Del Skrevet i går, 09:40 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tja, vaske gulv, vaske bord og stoler, vaske apparatur, ta ut søppel, tømme sugekobler, vaske instrumenter, fylle på forbuksvarer, vaske og re opp seng til neste pasient - ikke fryktelig ulikt å gjøre dette hjemme hos noen når man sammenligner å jobbe på sykehus og i hjemmetjenesten. Poenget er at det er arbeidsgiver som styrer oppgavene, og velger de at jeg skal gjøre dette så er det helt greit for meg, da blir det mindre tid til det pasientrettede arbeidet som ikke hvem som helst kan gjøre. Og her er vi med noe av problemet, som en annen er inne på tidligere i tråden. Nemlig utfaglærte, assistenter og helsefagarbeidere blir så forbannet hvis noen med høyere utdanning ikke gjør de samme oppgavene som dem, at de lager et helvete og dårlig stemning på arbeidsplassen. Da er det lettere for arbeidsgiver at alle gjør det samme, så blir det mindre bråk. Og dårligere behandling for pasientene, men gud forby at en assistent skulle gjøre mer renhold eller forefallende enn en som er utdannet til moe mer komplekst. Kan også nevne at jeg har rekrutteringstillegg på 50 000 i året fordi kompetansen min er så vanskelig å få tak i, men vaske må jeg likevel. Ellers blir det med lavere utdanning sur. Men det ligger faktisk til arbeidsgivers styringsrett, og hvis ts ikke vil gjøre dette kan hun bytte jobb, det er neppe problem å få stilling et annet sted. Du kan jo ta turen til Alver, Osterøy eller Øygarden der avstandene er pittelitt større enn Bergen, og sjekke hvor god tidsbruk det er å få en ufaglært til å kjøre 40 min hver vei for å vaske gulv og bytte sengetøy, nå hjemmesykepleien allerede er der og kan tildeles tjue min på samme sted for å gjøre det. Å vandre mellom blokkene i Åsane er liksom ikke helt det samme for hjemmetjenesten alle steder. Anonymkode: e9ebe...d29 Tja, jeg har ikke vandret mellom blokkene i Åsane, heller tvert om. Glad jeg sluttet, ettersom dette tydelig er en akseptert bruk av kritisk helsepersonell. Anonymkode: 4eab3...987 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:47 #67 Del Skrevet i går, 09:47 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Blir jo fryktelig dyrt å lønne helsefagarbeidere til vasking over tid! Anonymkode: 80be6...3d0 Ligger det ikke sånn noenlunde på samme nivå da? Trodde man fikk betalt etter utdanning. Anonymkode: 8b1ee...09d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:51 #68 Del Skrevet i går, 09:51 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ligger det ikke sånn noenlunde på samme nivå da? Trodde man fikk betalt etter utdanning. Anonymkode: 8b1ee...09d Problemet er ikke lønn, men den store mangelen på helsepersonell. Anonymkode: 4eab3...987 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:55 #69 Del Skrevet i går, 09:55 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet er ikke lønn, men den store mangelen på helsepersonell. Anonymkode: 4eab3...987 Det utsagnet faller jo på sin egen urimelighet. Har man manko på helsepersonell setter man det såklart ikke til å utføre renholdstjenester? Anonymkode: 8b1ee...09d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #70 Del Skrevet i går, 09:58 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det utsagnet faller jo på sin egen urimelighet. Har man manko på helsepersonell setter man det såklart ikke til å utføre renholdstjenester? Anonymkode: 8b1ee...09d Nettopp - og det er poenget mitt Anonymkode: 4eab3...987 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet i går, 10:40 #71 Del Skrevet i går, 10:40 (endret) NoaideBiehtar skrev (1 time siden): Ja det kan på kort sikt være billigere i kroner og øre for en avdeling, men for et samfunn med økende mangel på helsepersonell kan det være å tisse i buksa. Utdannet helsepersonell kan velge og vrake i jobber og vi har stor mangel på helsepersonell. Gjør vi jobben deres mer uinteressant så forsvinner de over til plasser der de får gjøre det de er utdannet til. Det er sløsing av kompetanse selv om det på kort sikt er billigere. På lang sikt er det dyrt å utdanne helsepersonell og så bruke halve tiden deres på husvask, når samfunnet mangler ressurser til å utføre helsetjenester. Er du sikker på at husvask er mindre interessant enn å stelle sår, dryppe øyne, skifte bæsjebleier og gi medisin? Min antagelse er at helsepersonell på jobb er mest lykkelige dersom de føler at de betyr noe bra for pasienten, uavhengig av den spesifikke oppgaven. Og aller mest lykkelige dersom de får tid til å gjøre en god jobb. Jeg har hørt om vernepleiere som har unngått å ta jobb på sykehjem der de ikke tror de har nok tid til å jobbe forsvarlig til fordel for å jobbe i bolig for utviklingshemmede der de har nok tid til å være til stede for sine pasienter samtidig som det innebærer mye husarbeid. Særlig matlaging, klesvask og husvask. Det kreves en spesifikk medisin- autorisasjon/kompetanse for en god del av hjemmetjenesteoppgavene, og skal man sende bare en person så går det altså ikke med rengjøringsekspert uten tilstrekkelig medisinsk kompetanse/autorisasjon. Problemstillingen handler i stor grad om man skal sende en eller to biler/personell til den trengende personen. Dersom hjemmetjenestens helsepersonell har noe imot husarbeid, så tenker jeg at det kan handle litt om usikkerhet. At man profesjonelt skal løse en oppgave man ikke er opplært til. Dette problemet kan reduseres ved hjelp av betalt oplæring i arbeidstiden. Endret i går, 10:45 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet i går, 10:42 #72 Del Skrevet i går, 10:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan jo ta turen til Alver, Osterøy eller Øygarden der avstandene er pittelitt større enn Bergen, og sjekke hvor god tidsbruk det er å få en ufaglært til å kjøre 40 min hver vei for å vaske gulv og bytte sengetøy, nå hjemmesykepleien allerede er der og kan tildeles tjue min på samme sted for å gjøre det. Å vandre mellom blokkene i Åsane er liksom ikke helt det samme for hjemmetjenesten alle steder. Anonymkode: e9ebe...d29 Distriktene må helt klart tenke annerledes rundt hvordan man løser slike oppgaver, enn sentrale strøk. Og på et tidspunkt tror jeg distriktene ikke lenger vil makte å utføre hjemmetjenester og hjemmesykepleie for folk bosatt langt utenfor distriktets "sentrum". Det er ikke bærekraftig å bruke timesvis på å skysse helsepersonell med båt ut til ei lita øy for å hjelpe syke folk ukentlig. Enn så lenge er dette en rettighet folk har, men for enkelte kommuner er det ekstremt krevende å få til. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:49 #73 Del Skrevet i går, 10:49 Jeg tror ikke dette er innafor. I min kommune har det vært et tema at barne- og ungdomsarbeidere bare jobber og får betalt for 90% stilling i 100% stilling, og det jobbes for å finne flere oppgaver sånn at de får fylt de siste 10%. Renhold er en egen profesjon og noe det ikke er aktuelt at de skal gjøre. Anonymkode: 27bf0...5fa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet i går, 10:52 #74 Del Skrevet i går, 10:52 I Grosny skrev (3 minutter siden): Er du sikker på at husvask er mindre interessant enn å stelle sår, dryppe øyne, skifte bæsjebleier og gi medisin? Min antagelse er at helsepersonell på jobb er mest lykkelige dersom de føler at de betyr noe bra for pasienten, uavhengig av den spesifikke oppgaven. Og aller mest lykkelige dersom de får tid til å gjøre en god jobb. Jeg har hørt om vernepleiere som har unngått å ta jobb på sykehjem der de ikke tror de har nok tid til å jobbe forsvarlig til fordel for å jobbe i bolig for utviklingshemmede der de har nok tid til å være til stede for sine pasienter samtidig som det innebærer mye husarbeid. Særlig matlaging, klesvask og husvask. Det kreves en spesifikk medisin- autorisasjon/kompetanse for en god del av hjemmetjenesteoppgavene, og skal man sende bare en person så går det altså ikke med rengjøringsekspert uten tilstrekkelig medisinsk kompetanse/autorisasjon. Problemstillingen handler i stor grad om man skal sende en eller to biler/personell til den trengende personen. Du ser jo i denne tråden at helsepersonell foretrekker å ikke rengjøre, ja. Og vi bør sette pris på at helsepersonell ønsker å jobbe med helsefag! La oss si at du har 10 helsepersonell tilgjengelig i en kommune, og du har 100 helsetjenestemottakere som trenger hjelp av disse 10, og disse 10 har brukt all sin kapasitet på disse 100. Da er det helt sikkert billigere for avdelingsleder å si at helsefagarbeideren også skal skifte på senger, vaske gulv, tømme oppvaskmaskin og what not når de først er hjemme hos hver av disse 100, i stedetfor å kjøre ut 10 hjemmehjelper i tillegg. Problemet oppstår når disse 10 da får flere arbeidsoppgaver, så greier de nå å bare hjelpe 50 tjenestemottakere. Avdelingsleder har da kanskje innbilt seg at de bare kan ansette noen flere helsefagarbeidere - men markedet er tomt for helsefagarbeidere! Markedet er ikke tomt for ufaglærte som kan ta hjemmetjenestene, men det er dyrere å sende to ulike individer innom tjenestemottakerne. Det hjelper ikke at oppgaven er billigere å løse, når man har knapphet på ressurser til å løse det billigst mulig. Pengene er ikke problemet i Norge - knapphet på helsepersonell er! Det aller viktigste i Norge i fremtiden er å bruke helsepersonell til å løse de oppgavene de har best kompetanse til å løse. Enn så lenge kan "hvem som helst" skifte på senga, men "hvem som helst" kan ikke gi medisin og stelle sår. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet i går, 11:13 #75 Del Skrevet i går, 11:13 (endret) NoaideBiehtar skrev (8 timer siden): Du ser jo i denne tråden at helsepersonell foretrekker å ikke rengjøre, ja. Og vi bør sette pris på at helsepersonell ønsker å jobbe med helsefag! La oss si at du har 10 helsepersonell tilgjengelig i en kommune, og du har 100 helsetjenestemottakere som trenger hjelp av disse 10, og disse 10 har brukt all sin kapasitet på disse 100. Da er det helt sikkert billigere for avdelingsleder å si at helsefagarbeideren også skal skifte på senger, vaske gulv, tømme oppvaskmaskin og what not når de først er hjemme hos hver av disse 100, i stedetfor å kjøre ut 10 hjemmehjelper i tillegg. Problemet oppstår når disse 10 da får flere arbeidsoppgaver, så greier de nå å bare hjelpe 50 tjenestemottakere. Avdelingsleder har da kanskje innbilt seg at de bare kan ansette noen flere helsefagarbeidere - men markedet er tomt for helsefagarbeidere! Markedet er ikke tomt for ufaglærte som kan ta hjemmetjenestene, men det er dyrere å sende to ulike individer innom tjenestemottakerne. Det hjelper ikke at oppgaven er billigere å løse, når man har knapphet på ressurser til å løse det billigst mulig. Pengene er ikke problemet i Norge - knapphet på helsepersonell er! Det aller viktigste i Norge i fremtiden er å bruke helsepersonell til å løse de oppgavene de har best kompetanse til å løse. Enn så lenge kan "hvem som helst" skifte på senga, men "hvem som helst" kan ikke gi medisin og stelle sår. Knapphet på helsepersonell løses enklest og billigst med å forbedre utdanningen slik at en høyere prosent kommer igjennom med bestått. Dette kan gjøres nesten gratis, og handler mest om en mentalitetsforbedring i departement og universitet. Et fokus-skift. Men om man kan sende en eller to personell ut til en adresse er et regnestykke. Hvor lang og dyr reisa er har betydning. Hvor tidkrevende husstelloppgaven er har også betydning, og hvilken hjelp det går an å få fra naboer og slektninger. At pengene ikke er problem tror jeg ikke på i det hele tatt. Hvilken kommune er det egentlig du snakker om i så fall? Endret 22 timer siden av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet i går, 11:14 #76 Del Skrevet i går, 11:14 AnonymBruker skrev (17 timer siden): I min kommune har de gjort dette i 20+ år. Sykepleiere må vaske, de også. Ellers blir helsefagarbeidere og assistenten sure pga «forskjellsbehandling». Helt sykt. Ellers har arbeidsgiver styringsrett, som går ganske langt. Anonymkode: df26f...f10 Men det er rart at arbeidsgiver ikke bruker styringsretten sin mot sure fagarbeidere og assistenter. Det er ingen grunn til at sykepleiere skal prioritere praktisk arbeid når de bør fokusere på observasjoner, sårstell, medikamenter etc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:26 #77 Del Skrevet i går, 11:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det utsagnet faller jo på sin egen urimelighet. Har man manko på helsepersonell setter man det såklart ikke til å utføre renholdstjenester? Anonymkode: 8b1ee...09d Renhold blir faset ut som oppgave innen kommunale hjemmetjenester. Når jeg blir skikkelig gammel må mine barn ta alt renhold, kommunen vil prioritere de som ikke har barn eler andre som kan gjøre det. Anonymkode: bb7da...079 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:39 #78 Del Skrevet i går, 11:39 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ser ingen i denne tråden som ser ned på renholdere? For å snu på det, jeg jobber med lønn. Mange tror det også involverer personal-oppgaver. Men det er jo helt andre type oppgaver som jeg har null interesse av å bruke halvparten av tiden min på, har heller ikke faglig kompetanse der. Skal man bare nikke og takke så mye for at arbeidsgiver er så snill og lar deg jobbe for de, eller skal man opprette sak/si opp for å jobbe med det man faktisk ønsker? Handler ikke om å se ned på renholdere, det. Det er to ulike jobber. Anonymkode: a7ef4...899 Oki? Alle klarer jo utbetale lønn? Er jo ikke slik at de må forholde seg til ferie,fri,permisjoner,nav,namsmann,tariffer,fleksitid,permitteringer og andre saker som går inn under personal? Eller gjør du bare som lønnssystemet sier uten å dobbeltsjekke og kontrollere at alt er lovlig? Så om en ny leder f.eks sier at ferien kan tas i timer. Så bare utbetaler du? Får meg litt til å betvile dine kunnskaper. Hadde du vært regnskapsfører så hadde jeg forstått. Lønn inngår som regel i hr og personell avdelingen. Anonymkode: c045a...ad2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet i går, 12:03 #79 Del Skrevet i går, 12:03 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Renhold blir faset ut som oppgave innen kommunale hjemmetjenester. Når jeg blir skikkelig gammel må mine barn ta alt renhold, kommunen vil prioritere de som ikke har barn eler andre som kan gjøre det. Anonymkode: bb7da...079 Jeg husker en gammel og ufør mann som reagerte på at egenandelen var veldig høy på hjemmehjelp fra kommunen. Han trengte ikke medisinsk hjelp men måtte ha vaskehjelp. Slik høy egenandel klarte faktisk å rasjonalisere bort en kommunal oppgave, som ble overført til svart arbeid-sektor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet i går, 14:19 #80 Del Skrevet i går, 14:19 I Grosny skrev (2 timer siden): Knapphet på helsepersonell løses enklest og billigst med å forbedre utdanningen slik at en høyere prosent kommer igjennom med bestått. Dette kan gjøres nesten gratis, og handler mest om en mentalitetsforbedring i departeent og universitet. Et fokus-skift. Men om man kan sende en eller to personell ut til en adresse er et regnestykke. Hvor lang og dyr reisa er har betydning. Hvor tidkrevende husstelloppgaven er har også betydning, og hvilken hjelp det går an å få fra naboer og slektninger. At pengene ikke er problem tror jeg ikke på i det hele tatt. Hvilken kommune er det egentlig du snakker om i så fall? Det handler ingenting om hvilken kommune jeg snakker om - veldig mange kommuner er helt åpne om at hovedutfordringen er tilgang på helsepersonell, ikke pengene. Den norske stat har penger og kan pøse penger på for å løse problemet - men den gjør det ikke fordi alle vet at det ikke løser problemet. Det hjelper ikke å "forbedre utdanningen" når det ikke er nok folk til å ta utdanningen! Kvaliteten er overhodet ikke problemet, men det at Norge er et gammelt folk som nå skal pensjonere seg uten at vi har sørget for å produsere nye folk (vi har fått få barn). Det er derfor vi må legge ned skoler, og det er derfor vi ikke har nok folk til å ta vare på alle disse pensjonistene. Du kan ikke kjøpe nye mennesker. Hvis du trenger en kilde kan du jo lese rapporten fra Helsepersonellkommisjonen. https://www.klp.no/artikler/det-er-antallet-arbeidsfolk-som-blir-knapphetsgodet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå