Gå til innhold

Skal plutselig måtte vaske i jobben min? Er det rettferdig??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg jobber som helsefagarbeider i hjemmesykepleien. Nå har sjefen plutselig funnet en måte å spare penger på. Hun dropper å leie inn hjemmehjelp, men bruker istedenfor oss i hjemmesykepleien som hjemmehjelp. Det vil si at to stk gjør hjemmesykepleie-oppgaver før kl 12, og hjemmehjelp-oppgaver etter kl 12, altså delt vakt. 

Kan dette være rett? Jeg søkte ikke i hjemmesykepleien (100%) for å jobbe som hjemmehjelp. Kan hun bare gjøre dette her? 

Anonymkode: 36cbe...539

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei. Jeg jobber som helsefagarbeider i hjemmesykepleien. Nå har sjefen plutselig funnet en måte å spare penger på. Hun dropper å leie inn hjemmehjelp, men bruker istedenfor oss i hjemmesykepleien som hjemmehjelp. Det vil si at to stk gjør hjemmesykepleie-oppgaver før kl 12, og hjemmehjelp-oppgaver etter kl 12, altså delt vakt. 

Kan dette være rett? Jeg søkte ikke i hjemmesykepleien (100%) for å jobbe som hjemmehjelp. Kan hun bare gjøre dette her? 

Så lenge det ikke står noe om det i kontrakten ,skal du ikke gjøre hjemmehjelp-oppgaver

Anonymkode: 91eec...a2d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva sier den opprinnelige arbeidskontrakten din og har du mottatt en endringsoppsigelse hvis den opprinnelige arbeidskontrakten ikke sier noe om vasking? 

Du skal forholde deg til den arbeidskontrakt du har signert 

Anonymkode: 97c63...82f

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir jo fryktelig dyrt å lønne helsefagarbeidere til vasking over tid! 

Anonymkode: 80be6...3d0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hør med fagforbundet. Regner med dere har fått ny stillingsinstruks? Skal hjemmehjelpen legges ned? Går hjemmehjelp oppgavene ut over helsefaglige oppgaver? Hvis ja, skriv avvik. Ikke løp fortere.  Jobber selv som spesial sykepleier og halve vakta går til vasking. Kommunen skal spare lenger, må jo si en stusser over ressursbruken men ser meg om etter ny jobb for å si det slik. 

Anonymkode: e427c...412

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er da ikke uvanlig. Jeg ble satt til å kutte opp frukt som IT-ansvarlig…

Anonymkode: 9cf2a...133

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hør med fagforeningen! 
Høres forøvrig rart ut å bruke dyrere ansatte til å utføre hjemmehjelp-oppgaver for å spare penger. 

Anonymkode: 6b9a5...f25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil ikke si at det kan sammenlignes, men ok.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eksemplet ditt er ikke sammenlignbart, og at du ikke ser forskjellen forteller jo ganske mye… 

Anonymkode: b1cbc...a66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hør med fagforbundet. Regner med dere har fått ny stillingsinstruks? Skal hjemmehjelpen legges ned? Går hjemmehjelp oppgavene ut over helsefaglige oppgaver? Hvis ja, skriv avvik. Ikke løp fortere.  Jobber selv som spesial sykepleier og halve vakta går til vasking. Kommunen skal spare lenger, må jo si en stusser over ressursbruken men ser meg om etter ny jobb for å si det slik. 

Anonymkode: e427c...412

Takk for svar. Hjemmehjelpen skal over tid legges ned ja. Så det blir mindre tid til å gjøre hjemmesykepleie-oppgaver, siden vi plutselig skal vaske og skifte på sengen.  Skal høre med fagforeningen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om ikke dere dermed får mer tid hos hver bruker, så tror jeg ikke dere kan pålegges nye oppgaver. 

Ellers er det ikke rart folk blir sykemeldt fra de jobbene der, når alt skal "effektiviseres". 

Jeg jobbet i sin tid som hjemmehjelp, og plutselig styrte jeg med både medisinutlevering, sårskift og stell, noe av dette var jo direkte ulovlig av leder å påprakke meg, andre ting var jeg slett ikke utdannet eller rustet til. 

De er noen sniker i kommunen tidvis

Anonymkode: 232f2...b77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber mange år i hjemmesykepleien. De siste 6-7 årene som helsefagarbeider. Har alltid hatt renhold som en del av jobben. Vi hater det, men hva skal en gjøre da🤷‍♀️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hvaduikkeser skrev (6 minutter siden):

Jobber mange år i hjemmesykepleien. De siste 6-7 årene som helsefagarbeider. Har alltid hatt renhold som en del av jobben. Vi hater det, men hva skal en gjøre da🤷‍♀️ 

men er det ikke annerledes når vasking har vert en del av jobben fra du søkte på stillingen? Isteden for at vasking plutselig  dukker opp etter jeg fikk 100% stilling. Det er jo ikke det jeg har søkt på eller skrevet under på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte i hjemmesykepleien I 1992. Da gjorde vi ingen hjemmehjelp oppgaver. Da hadde de som trengte det hjemmehjelp 1-2 ganger i uka. Var sånn lenge. Så ble det gradvis sjeldnere hjemmehjelp og vi måtte gjøre stadig flere sånne oppgaver. Oppvask, klesvask, henge opp tøy, brette tøy, skifte på seng, ta inn og ut av oppvaskmaskin, kaste søppel osv. Og etterhvert var det så sjelden hjemmehjelp at vi måtte vaske over gulv, støvsuge, vaske wc, tørke kjøkkenbenken og vasken ol sånn at det ikke ble helseskadelig å bo og jobbe der. Spesielt for de som ikke hadde pårørende til å gjøre det. Ble stadig mindre tid til sykepleiefaglige oppgaver. Jeg er hjelpepleier. Husker stadig flere sykepleiere søkte seg bort fra hjemmesykepleien pga det. Jeg jobber nå på sykehjem og der har vi mange renholdsoppgaver. Sengeskift, holde kjøkkenet helt rent, koste og tørke over gulv, søppelhåndtering, vaske og brette klær ol. Og selvsagt ordne med mat og rydde og vaske opp. Alle må delta i dette. Også sykepleiere og vernepleiere, selv om det er assistenter og helsefagarbeidere som gjør det meste. Vi hadde mer hjelp til renhold før. Nå gjør vi stadig mer

Endret av Pingvinen
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hør med fagforeningen! 
Høres forøvrig rart ut å bruke dyrere ansatte til å utføre hjemmehjelp-oppgaver for å spare penger. 

Anonymkode: 6b9a5...f25

I min kommune har de gjort dette i 20+ år. Sykepleiere må vaske, de også. Ellers blir helsefagarbeidere og assistenten sure pga «forskjellsbehandling». Helt sykt. 
Ellers har arbeidsgiver styringsrett,  som går ganske langt. 

Anonymkode: df26f...f10

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er visst sånn i direktorater, departementer, på Stortinget, i oljebransjen, i ingeniør- og it-bransjen også, i fondsbransjen, i bankbransjen, i miiliardær- og de-som-sitter-på-pengesekk-bransjen, at folkene som jobber der også må vaske gulvene og doene sine selv. De sier det er mangel på folk. 

Anonymkode: 0d4b8...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Synes det høres ut som godt innenfor arbeidsgivers styringsrett, men du kan jo se hva kontrakten din sier. Skjønner at det er kjedelig, men arbeidsgiver kan vanligvis gi deg andre oppgaver uten at det er ulovlig eller brudd på kontrakten. 

Anonymkode: 85445...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner høyt utdannede folk (spesialister) i det offentlige som i årevis har hatt millionlønninger. For å spare i det offentlige ble også de pålagt å vaske kontorene sine selv og rydde ut søpla. Som en sa til meg: Det ble ganske høy timelønn for vasking det offentlige måtte betale når han skulle vaske kontoret sitt selv (han jobbet jo ikke gratis, og fikk samme lønn for vasking som for utføring av fag oppgaver). 

Anonymkode: 86fb5...3ae

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen har styringsrett på oppgaver, så helt enkelt må du gjøre det du får beskjed om. Hvis det er under din verdighet må du søke deg en annen jobb. Hilsen spesialsykepleier som svinger moppen på egen arbeidsplass, og ikke sutrer på kg over det. 

Anonymkode: e9ebe...d29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...