Gå til innhold

CHAT GPT EKSAMEN - IT EKSPERTER ? (2005 KULLET?)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

🔔🔔EKSAMEN VG3 + PRIVATIST 🔔🚨

🙏🙏Seriøs post-allert 🔔🚨

Noen(?) som hadde eksamen i 2024 vår/høst (skole/privatisteksamen) som var dristig og forsøkte bruke chatgpt (4)? Jeg har nylig kjøpt chat plus versjon, og har lagt merke til at symbolet er tilgjengelig øverst (vedsiden av wifi osv) og når man trykker på den, kommer chat opp UTEN at man direkte går inn på appen. Men fra skoleeksamen i fjor, kom en i klassen tilfeldigvis borti en funksjon hen ikke skulle, og dette fikk administrator umiddelbart opp i systemet (fakket om man blir tatt på stikkprøvekontroll også). Jeg hadde eksamen i høst, NUS- eksamen men på skolen, og kom selv ani chatgpt APPEN med et uhell, men ingenting skjedde, jeg kom meg bare ikke inn på appen, tror administrator hadde blokkert tilgangs els. Men noen som forsøkte å bruke det på eksamen og som lykkes? (05?😭) Går vg3, og tar i tillegg opp fag som privatist, skal ha både skole/privatisteksamen..

Vil gjerne høre alt av erfaringer osv, kan det funke med f.eks. VPN? Hva funker best isåfall? Ser for meg at det beste av det beste koster, men det er ikke noe problem!

Hvordan fungerer dette med eksamensnett, får de altså opp hvis noen trykker seg inn på chatgpt feks? Lastet ned på mac/pc? Fortell meg alt dere vet angående dette:) #chatgpt #eksamen #videregående #vgs #vg3 #privatist #privatisteksamen #skoleeksamen

Anonymkode: cc2f3...dc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du jukse?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

🙏🙏Seriøs post-allert 🔔🚨

Noen(?) som hadde eksamen i 2024 vår/høst (skole/privatisteksamen) som var dristig og forsøkte bruke chatgpt (4)? Jeg har nylig kjøpt chat plus versjon, og har lagt merke til at symbolet er tilgjengelig øverst (vedsiden av wifi osv) og når man trykker på den, kommer chat opp UTEN at man direkte går inn på appen. Men fra skoleeksamen i fjor, kom en i klassen tilfeldigvis borti en funksjon hen ikke skulle, og dette fikk administrator umiddelbart opp i systemet (fakket om man blir tatt på stikkprøvekontroll også). Jeg hadde eksamen i høst, NUS- eksamen men på skolen, og kom selv ani chatgpt APPEN med et uhell, men ingenting skjedde, jeg kom meg bare ikke inn på appen, tror administrator hadde blokkert tilgangs els. Men noen som forsøkte å bruke det på eksamen og som lykkes? (05?😭) Går vg3, og tar i tillegg opp fag som privatist, skal ha både skole/privatisteksamen..

Vil gjerne høre alt av erfaringer osv, kan det funke med f.eks. VPN? Hva funker best isåfall? Ser for meg at det beste av det beste koster, men det er ikke noe problem!

Hvordan fungerer dette med eksamensnett, får de altså opp hvis noen trykker seg inn på chatgpt feks? Lastet ned på mac/pc? Fortell meg alt dere vet angående dette:) #chatgpt #eksamen #videregående #vgs #vg3 #privatist #privatisteksamen #skoleeksamen

Juksejævel

Anonymkode: 23ade...cec

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eksamdnsnett og det faktum at programmet som du gjør eksamen i gir tilgang til din pc vil gjøre bruk av chat gpt umulig.  

Enten vil administrator varsles ved bruk, eller alle program stenges. 

Anonymkode: 0bf1b...d65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter skrev (48 minutter siden):

Hvorfor skal du jukse?

Har 7 kommende eksamener om 1,5 mnd og nå kommer sluttvurderingsperioden som betyr tentamener i ALLE fag + muntlige vurderinger (prøvemuntlig). Jeg har vært fraværende så og si hele første termin grunnet innleggelse, men fremdeles karakter 4-6 i alle fag. Trenger å ta et insaine skippertak.. ser ikke annet valg enn AI. 

Endret av Ungdom06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ungdom06 skrev (11 minutter siden):

Har 7 kommende eksamener om 1,5 mnd og nå kommer sluttvurderingsperioden som betyr tentamener i ALLE fag + muntlige vurderinger (prøvemuntlig). Jeg har vært fraværende så og si hele første termin grunnet innleggelse, men fremdeles karakter 4-6 i alle fag. Trenger å ta et insaine skippertak.. ser ikke annet valg enn AI. 

Jeg ville heller ha vært åpen og ærlig med lærere, og lagt en plan for hvordan du skal oppnå dine mål. 

Anonymkode: a4f22...f68

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ungdom06 skrev (10 minutter siden):

Jeg har også slitt i livet noe jævlig, men jukset aldri. Skjønner at det ikke lenger finnes noe etikk eller moral blant dagens Gen Z og det som er skremmende med dagens utvikling i samfunnet er at 6-ere ser ut til å henge løst i alle retninger og man er villig til å gå over lik - nesten bokstavelig talt - for å oppnå brutal, kapitalistisk "suksess" med ord som hvor "flink" man er og alt det der. 

I "min tid", for vel 15 år siden, så fikk man kun en 6-er hvis man omtrent var perfekt, altså et score mellom 99 - 100%. Og det var heller ingen fuckings Chat GPT man kunne bruke. 

Med alle disse nye AI-programmene, så er mye av utdanningen blitt fullstendig ødelagt. Den eneste utvei nå er hvis man drilles hardt og intenst via muntlig eksamen. En eksamensform jeg ofte har vært fan av helt siden begynnelsen, for da er det bare du som er foran "tavla" og man må forklare i detalj - og enda mer spennende, man kan kanskje bli spurt hva som helst, litt sånn curve ball spørsmål kan komme opp.  Det er f eks ikke mulig i skriftlig eller hjemmeeksamen. 

Uansett, du får bare jukse siden du planlegger det uansett, og du er nok ikke den eneste, for i dag ser det ut til at forskjellen mellom juks og "ikke-juks", går ved om man blir tatt i juks eller ikke. Litt sånn, 20% jukser, men maks 2 til 5% blir tatt. 

Anonymkode: 9d6f0...41f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske mange som jukser på en eller annen måte i dag. Men folk her tror det hører til sjeldenhetene 😆

At mennesker jukser hvis de har mulighet til det, er jo ikke overraskende, men det må man jo regne med. Sånn er de fleste mennesker om man liker det eller ikke.

Anonymkode: 15fe0...1a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har også slitt i livet noe jævlig, men jukset aldri. Skjønner at det ikke lenger finnes noe etikk eller moral blant dagens Gen Z og det som er skremmende med dagens utvikling i samfunnet er at 6-ere ser ut til å henge løst i alle retninger og man er villig til å gå over lik - nesten bokstavelig talt - for å oppnå brutal, kapitalistisk "suksess" med ord som hvor "flink" man er og alt det der. 

I "min tid", for vel 15 år siden, så fikk man kun en 6-er hvis man omtrent var perfekt, altså et score mellom 99 - 100%. Og det var heller ingen fuckings Chat GPT man kunne bruke. 

Med alle disse nye AI-programmene, så er mye av utdanningen blitt fullstendig ødelagt. Den eneste utvei nå er hvis man drilles hardt og intenst via muntlig eksamen. En eksamensform jeg ofte har vært fan av helt siden begynnelsen, for da er det bare du som er foran "tavla" og man må forklare i detalj - og enda mer spennende, man kan kanskje bli spurt hva som helst, litt sånn curve ball spørsmål kan komme opp.  Det er f eks ikke mulig i skriftlig eller hjemmeeksamen. 

Uansett, du får bare jukse siden du planlegger det uansett, og du er nok ikke den eneste, for i dag ser det ut til at forskjellen mellom juks og "ikke-juks", går ved om man blir tatt i juks eller ikke. Litt sånn, 20% jukser, men maks 2 til 5% blir tatt. 

Jeg er enig med deg, nesten i alt faktisk, men jeg ønsker å legge ved at jeg EGENTLIG er en hardtarbeidende elev, gikk ut vg2 med 5,5 i snitt, og 5,7 fra vitnemålsutdeling us. Grunnen til at jeg nå tyr til dette med AI er pga jeg har gått glipp av ekstreme mengder pensum. Vet at dette høres spesielt ut, men jeg går og i lengre perioder uten mat (spiser 2 dager etter hverandre hver 10. dag, ellers kun vann). Og slik må jeg holde på frem til mai typ. IKKE SPØR. Uansett, en ting jeg kan si deg er at ALLE bruker chatgpt, og JA dette gjelder også venner av meg som skal inn på Jus til høsten. Dont hate the player, hate the game. Jeg ønsker KUN å høre råd om juks, umoralsk ja, men jeg er som sagt desp. Har noen råd angående VPN blir jeg fornøyd :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De få som kan noe IT her, skriver sjeldent. Få IT-eksperter på KG.

Anonymkode: 115ab...97e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De få som kan noe IT her, skriver sjeldent. Få IT-eksperter på KG.

Anonymkode: 115ab...97e

Tips til steder (forum) jeg kan søke etter, evt hvem jeg kan spørre? Føler at her får jeg kun svar fra folk som pusher 50 som påpeker at juks er umoralt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ungdom06 skrev (54 minutter siden):

Jeg er enig med deg, nesten i alt faktisk, men jeg ønsker å legge ved at jeg EGENTLIG er en hardtarbeidende elev, gikk ut vg2 med 5,5 i snitt, og 5,7 fra vitnemålsutdeling us. Grunnen til at jeg nå tyr til dette med AI er pga jeg har gått glipp av ekstreme mengder pensum. Vet at dette høres spesielt ut, men jeg går og i lengre perioder uten mat (spiser 2 dager etter hverandre hver 10. dag, ellers kun vann). Og slik må jeg holde på frem til mai typ. IKKE SPØR. Uansett, en ting jeg kan si deg er at ALLE bruker chatgpt, og JA dette gjelder også venner av meg som skal inn på Jus til høsten. Dont hate the player, hate the game. Jeg ønsker KUN å høre råd om juks, umoralsk ja, men jeg er som sagt desp. Har noen råd angående VPN blir jeg fornøyd :)

Så veldig hardarbeidende er du ikke når du ved første tegn på motstand velger å jukse.

Anonymkode: 6f133...d76

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du jukse på universitetet/høgskolen også? Hva kommer du til å lære? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det legges veldig mye ressurser i å forhindre men også i å ta de som forsøker å jukse på eksamen. Lærere og spesielt sensorer har spesialiserte programmer for å snuse ut svar som er generert med KI. 

Så alternativene dine er enten å godta og stryke på noen eksamener og ta de opp igjen senere, eller forsøk deg på juks som gjør at du risikerer å miste standpunktkarakteren i faget. For med mindre du er ett IT-geni, så klarer du ikke forbipassere de hindrene som er lagt inn fra skolen sin side.

Anonymkode: b67e4...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter skrev (1 minutt siden):

Skal du jukse på universitetet/høgskolen også? Hva kommer du til å lære? 

Damn dette var virkelig not the vibe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så veldig hardarbeidende er du ikke når du ved første tegn på motstand velger å jukse.

Anonymkode: 6f133...d76

Ok, men jeg trenger ikke svar fra folk som ikke kommer med noe SVAR. Get a grip sis

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ungdom06 skrev (41 minutter siden):

Damn dette var virkelig not the vibe.

Sorry, klarer ikke å la være. Skal la deg være i fred nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

🙏🙏Seriøs post-allert 🔔🚨

Jeg er 05 som tok eksamen ifjor. Av ren nysgjerrighet hva er det du har tenkt å studere som krever så høyt snitt at du må bruke ChatGPT på eksamen? Vet om en under eksamen ifjor som brukte ChatGPT og strøyk hele faget. Så vet ikke om det er så lurt… 

Anonymkode: 3b99b...965

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 17.23):

20% som jukser?? Tror nok tallet er nærmere 90% på vgs etter chatgpt kom. 

Anonymkode: 91042...f4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at når nesten alle på vgs jukser, oppstår det et press om at man også må ty til slike metoder for å henge med i karakterkonkurransen. I et system hvor sikkert 90% jukser, endres karaktersnittet slik at den reelle verdien av en ærlig innsats reduseres, og man opplever fort at juks blir en nesten uunngåelig strategi for å overleve det akademiske presset. 

Anonymkode: 91042...f4f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...