Gå til innhold

Leie bolig og heller ha formue i banken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eie eller leie?

Hvis du hadde 10 millioner, og ikke veldig høy inntekt, kunne du tenkt deg å leie bolig istedenfor å eie? Leve av vanlig inntekt og renteinntekter, men ikke eie noe?

Jeg er så lei av ansvaret med å eie og alle de enorme utgiftene som plutselig dukker opp, dyre forsikringer osv. I tillegg har det ikke vært noen prisvekst i området her de siste tre årene. Er det helt idiotisk å ikke eie bolig i dag? Selv om man har mulighet for å eie noe gjeldsfritt?

Anonymkode: 61f86...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg ville ikke leid om jeg kunne eid. Hadde ikke sovet godt om natten, med tanke på at utleiere når som helst kan finne på å si deg opp og kaste deg ut. Eller skrekkhistorier som man kan lese om fra tid til annen her på KG; utleier (gjerne en mann) låser seg inn uanmeldt mens leietager (kvinne) står i dusjen, eller ligger mer eller mindre naken i sengen sin og sover.

Utleiere som låser seg inn og går gjennom skap og skuffer hos leietager når leietageren ikke er hjemme.

Listen er uendelig. Men verst er det å ha den øksa hengende over seg at man kan få en oppsigelse klasket i bordet og bli kastet ut når som helst. Aldri vite hvor man bor neste år osv.

Eie fremfor leie, takk. Jeg er glad jeg eier leiligheten jeg bor i, selv om jeg til tider har hatt støyende naboer. Ingen kan kaste meg ut!

Eier man, får man som regel bedre lønnsomhet for investeringen sin i fast eiendom, enn renter på pengene om de sto i en bank. Boliger stiger som regel greit i verdi, i alle fall i byer og populære steder. Kanskje ikke så mye i grisgrendte strøk langt utenfor allfarvei, da. Men har man 10 milioner får man jo råd til å bo i et tettbygd strøk eller by, der det er prisstigning på boliger.

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Leve

Hele poenget med penger er så kan leve det livet du ønsker. Om du ønsker fri fra ankeret du føler holder ned nede (leie), eller om du ønsker å slå røtter og bygge noe eget (hus), så er jo det ikke noe fasitsvar på det. Jeg ville 100% valgt huset, fordi jeg ønsker å skape mitt eget paradis. Som er skreddersydd for meg og dekker mine behov.

Hva ville du valgt?

Anonymkode: d2f74...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser hva du mener.

Er selv ikke glad i ansvaret som følger bolig. Har enebolig nå, og skal selge pga andre forhold.

Jeg tror jeg vil på sikt ha en liten leilighet temmelig sentrumsnært slik jeg kun trenger å tenke på på det innvendige i boligen samt slipper å ha bil. Da er også veien lett for å kunne reise til utlandet.

For min del følger det for mye usikkerhet ved å leie. Man kan plutselig bli sagt opp og står da uten bolig og må finne en ny.

Anonymkode: 2e5d6...4e8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du finner en seriøs "landlord" er det behagelig å leie.

Slipper aĺl stress med vedlikehold og uforutsette utgifter, betaler xxxx antall kr i mnd og ferdig med det.

Så kan en bruke tid/energi og penger på reise/andre hobbyer en måtte ha.

En får ikke med seg noe allikevel, og den dagen vi flytter inn i permanent ettroms med torvtak har vi ikke brukt for huset vi eier uansett.

Anonymkode: b0942...0fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man kan kjøpe en liten og grei leilighet og fortsatt ha mye til overs for 10 millioner. Hadde nok valgt det, med tanke på hvor mange sleske og uærlige utleiere som finnes. 

Anonymkode: 0a50c...a52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Økonomisk er jeg helt sikker på at det i de fleste tilfeller lønner seg å kjøpe bolig fremfor å leie bolig og ha penger i banken. Du skal være veldig heldig med investeringene dine dersom penger investert i andre ting gir tryggere og bedre gevinst enn penger investert i bolig.

Anonymkode: 01b22...8a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg kunne nok aldri leid i min livssituasjon. Har barn og anser det som for risky å la en annen ha ansvaret. 

Du vet ikke når du blir sagt opp, og om leiligheten trenger renovering har du ingenting du skulle ha sagt i når/hvordan. 

10 mill gir sikkert en grei kapitalinntekt, men om du bruker renteinntektene til å betale forbruk så vil jo formuen tape seg i inflasjon om den bare står i banken. 

Hadde jeg hatt 10m ville jeg heller kjøpt en helt ny bolig og bodd i den, solgt og kjøpt noe annet om jeg ikke ønsket å pusse opp den dagen det skjer. 

Anonymkode: cf295...6d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renta er stort sett lavere enn det man får i banken, så pengene vil jo tape seg over tid. Man må betale leie hver måned, får ingen fradrag og lite avkastning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle ønsker motsatt. I Norge.

Andre land tenker annerledes.

Anonymkode: 47a16...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vurdere å selge deg ned fremfor å ikke eie i det hele tatt. Velger du for eksempel en andelsleilighet med grei borettslag og en IN-ordning, så kan du ha en grei verdiøkning uten store kostnader.

Den største kostnaden knyttet til bolig er gjerne rentekostnaden på lånet. Det er lånet som gjør det å eie bolig til et tapsprosjekt rent økonomisk sett, selv om du kanskje får økt egenkapitalen.

Når det er sagt, så bør vi også henvise at bolig er en investering som bør gjøres langsiktig. At boligen ikke har økt mye i verdi på 3 år er bra. Det hadde vært skremmende ellers. Gi det litt mer tid.

Til slutt så er ikke bankkonto en verdig sammenligning. Her sammenligner du en investering mot en plassering. Om du ønsker et alternativ til boligmarkedet, så kan du vurdere en global indeksfond. Jeg påstår at denne har mindre risiko da den er spredt på tvers av regioner, valuta og bransjer. Den har også betraktelig mindre kostnad enn en bolig.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville kjøpt en ny og lettstelt leilighet, ut fra den problemstillingen. 

Anonymkode: 0d63b...dcb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Økonomisk er jeg helt sikker på at det i de fleste tilfeller lønner seg å kjøpe bolig fremfor å leie bolig og ha penger i banken. Du skal være veldig heldig med investeringene dine dersom penger investert i andre ting gir tryggere og bedre gevinst enn penger investert i bolig.

Anonymkode: 01b22...8a0

Nei, det stemmer i store deler av landet ikke. Eller, pengene på konto er jo ikke lurt. Men penger i fond er lurt. Jeg har hatt mye bedre avkastning på fondene enn på huset, de 15 årene vi har eid det. På huset er vi i beste fall i null. Og vi bor ikke engang skikkelig langt ute på bygda. 

Når det gjelder Ts - skjønner godt hva du tenker. Jeg ville vurdert å kjøpe en liten, nyere, sentral leilighet. Ikke noe ytre vedlikehold, ikke nødvendig å gjøre noe inne med mindre du ønsker det. Samtidig som du slipper å forholde deg til utleiere. Da får du frigjort kapital som kan settes i fond. 

Anonymkode: b4bcf...834

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er så lei av ansvaret med å eie og alle de enorme utgiftene som plutselig dukker opp, dyre forsikringer osv.

Svaret på dette er å kjøpe leilighet i et veldrevet sameie. Det er virkelig den beste måten å bo på. Man slipper alt ansvar, men bor trygt i egen leilighet. 

Anonymkode: 61354...a43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff jeg hadde aldri leid hvis jeg kunne eid. En liten, lettstelt leilighet hadde vært mer enn nok. Jeg ser ikke trivselen i å leie for egen del; kan bli kastet ut med en mnd frist på å finne noe nytt, er avhengig av at utleier gidder å reparere/kjøpe nytt når ting ryker. Jeg var uten komfyr en uke, og vaskemaskin tok 3 uker å få ny på plass. Kan ikke innrede slik jeg vil for da det for mye merker på veggene. Føler jeg ikke kan bo på egne premisser når jeg leier🤷‍♀️

Anonymkode: b4db3...845

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle ønsker motsatt. I Norge.

Andre land tenker annerledes.

Anonymkode: 47a16...c03

I mange land har man ikke mulighet til å kjøpe. Ofte er også leiemarkedet mer og bedre regulert enn i Norge. 

Anonymkode: edfa1...b80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betaler heller ned på mitt eget huslån enn andres huslån!

Anonymkode: a895f...b50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...