Gå til innhold

Samboeren min betaler ikke husleie hos meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i motsatt situasjon, jeg har gått skikkelig på tryne økonomisk etter skilsmisse og ulykke som gjorde meg ufør. Sliter med å holde hode over vann, men jeg tror at jeg skal greie å komme meg ovenpå innen 6 mnd dersom noe uventet ikke dukker opp. Jeg har flyttet inn hos ny kjæreste som eier bolig. Jeg betaler ingenting på lånet, men jeg betaler alle fellesutgifter direkte fra min konto. Jeg vil virkelig ikke at min dumskap skal gå ut over han dersom jeg nå ikke klarer det allikevel. Er vi i faresonen? Om noe går til inkasso så er det ikke snakk om under 100.000kr, men allikevel. Kan de i nåværende situasjon ta pant I hans bolig hvis det skulle skje at jeg ikke klarer det?

Anonymkode: 7e383...233

Lag din egen tråd!

Anonymkode: 46f46...4f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Traktor skrev (6 minutter siden):

Hvorfor har han bodd med dine foreldre hele livet? Er dere i familie? Hele situasjonen høres veldig merkelig ut. 

Du kan ikke tenke deg at det er... hm... ja hva det være.. en tastefeil!

Anonymkode: 1cbf1...a90

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si at dette ikke fungerer for deg, han må dessverre flytte og så kan dere kanskje ta det videre derfra. Kanskje. 

(Dette er et såkalt mannebarn - de skal du holde deg unna, de fungerer bare når de bor hos mor 😉

Lykke til! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han skal ikke betale på ditt lån, da får du be han kjøpe seg inn! De som eier huset betaler huset, resten er 50/50. Du kan ikke kreve han betqler på ditt lån i det hele tatt! Skjerp deg! 

Anonymkode: 734c3...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han skal ikke betale på ditt lån, da får du be han kjøpe seg inn! De som eier huset betaler huset, resten er 50/50. Du kan ikke kreve han betqler på ditt lån i det hele tatt! Skjerp deg! 

Absolutt ikke! Du må for all del ikke sause din økonomi sammen med hans så lenge han åpenbart ikke er økonomisk anlagt; da gir man virkelig ev. kreditorer  anledning til å ta pant i ideell halvdel.

Så lenge han ikke betaler husleie er han heller ikke leietager, men husgjest, og kan kastes ut på dagen. Jeg ville faktisk krevd depositum her i tillegg til husleie, plutselig slutter han å betale i flere mnd og flytter ut etterpå. Enten får han flytte tilbake til mor og far, eller så får han finne seg en hybel. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Leeloo skrev (4 timer siden):

Absolutt ikke! Du må for all del ikke sause din økonomi sammen med hans så lenge han åpenbart ikke er økonomisk anlagt; da gir man virkelig ev. kreditorer  anledning til å ta pant i ideell halvdel.

Så lenge han ikke betaler husleie er han heller ikke leietager, men husgjest, og kan kastes ut på dagen. Jeg ville faktisk krevd depositum her i tillegg til husleie, plutselig slutter han å betale i flere mnd og flytter ut etterpå. Enten får han flytte tilbake til mor og far, eller så får han finne seg en hybel. 

Han skal ikke betale husleie!!! Sånn er det for kvinner også, kvinner skal ikke betale på husleie på et hus de ikke eier, alt annet skal de betale 50/50. Strøm og mat og alt går 50/50!!! Hvorfor skal han betale husleie? Hun taper absolutt ingenting på huset, men om han betaler, så tjener hun på han!!! Han burde få mulighet å kjøpe seg inn!! Helt ulogisk!! Skal da kvinner bli krevd å betale på et hus som ikke står i deres navn da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Leeloo skrev (4 timer siden):

Og hvis det da skjer noe så har ikke han noe å gå til!!  Er ikke greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han skal ikke betale husleie!!! Sånn er det for kvinner også, kvinner skal ikke betale på husleie på et hus de ikke eier, alt annet skal de betale 50/50. Strøm og mat og alt går 50/50!!! Hvorfor skal han betale husleie? Hun taper absolutt ingenting på huset, men om han betaler, så tjener hun på han!!! Han burde få mulighet å kjøpe seg inn!! Helt ulogisk!! Skal da kvinner bli krevd å betale på et hus som ikke står i deres navn da? 

Renter er kostnad på samme måte som strøm og andre avgifter, og er ikke nedbetaling av lån. 

Til spørsmålet ditt; ja; kvinner bør også betale halvparten av løpende kostnader på et hus som ikke står i deres navn. Det vil si renter, strøm og andre løpende avgifter som ikke er nedbetaling av boliglånet. 

Anonymkode: 45c27...293

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei. Trenger litt råd og trengte å høre her. 

Ble sammen med min samboeren i slutten av 2023. For litt over 6 mnd siden begynte vi fast å bo hos meg men vi hadde liksom ikke snakket skikkelig om å flytte sammen. Han er snart 30 år og har hele livet bodd med foreldrene mine uten å spare en eneste krone… nå bor han hos med og jeg eier boligen. Problemet er at han betaler ikke for å bo hos meg.. han har ikke tilbydd seg og jeg har maset om at han må betale snart… dette skaper mye problem i forholdet. Han tjener helt normalt men likevel har han ikke penger i slutten av mnd og han har verken billån, studielån eller noe som helst. + han bor gratis hos meg. Vi betaler 50/50 på mat. Syns dette er skikkelig kjipt da han kaster bort kanskje 25K i mnd pÅ å feste og tulle mens eg sliter fordi eg må betale ekstra på strøm osv for at han skal bo der. Stresser også med at viss han skal betale for å bo der må jeg uansett låne han penger fordi han er fattig i slutten av mnd. hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 88e14...dd0

Jeg håper virkelig ikke du sliter fordi du må betale et par kr ekstra i strøm 🤯 da har du vel i utganspunktet ikke råd til å bo der selv 🤔

Når min samboer flyttet inn til meg, tilbød hun seg å betale for strøm og halv leie osv. Jeg sa at det må jeg betale uansett, så kjøp eller spander noe annet koselig til oss innimellom i stedenfor, hvis du vil det. Jeg kan ikke basere min bosituasjon på om jeg har en samboer / kjæreste med betalingskapasitet eller ikke 🤯

Anonymkode: 075cc...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er jo ikke problemet at han ikke betaler leie, problem(ene) er jo alt rundt. Hadee han gjort opp for seg økonomisk utenom  hadde det sett helt annerledes ut. Du må kaste han ut, han trenger å bo alene er periode å lære åssen økonomi funker. Han er jo ikke voksen stakkar 

Anonymkode: 1c20b...27c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig skal damer også betale for å bo, om du velger å kalle det husleie eller «løpende kostnader utenom lån» er irrelevant, havner på akkurat samme konto. Begge parter bør tjene litt på å flytte sammen, men når han har bodd gratis hjemme så blir det nødvendigvis en økning i kostnader for hans del, men det er jo normalt for voksne mennesker å ha en bokostnad.

Man kan gjerne kjøpe noe sammen, men ikke etter 6 mnd. og når den ene i tillegg er totalt uansvarlig med penger. Hadde han hatt en normal økonomi med tidligere bokostnader så hadde han spart litt på å flytte inn til kjæresten og kunne satt av en sum i mnd. til egenkapital, og etter hvert kjøpt seg inn, eller kjøpt noe annet sammen, men her festes og drikkes det opp enorme summer hver mnd. isteden.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg håper virkelig ikke du sliter fordi du må betale et par kr ekstra i strøm 🤯 da har du vel i utganspunktet ikke råd til å bo der selv 🤔

Når min samboer flyttet inn til meg, tilbød hun seg å betale for strøm og halv leie osv. Jeg sa at det må jeg betale uansett, så kjøp eller spander noe annet koselig til oss innimellom i stedenfor, hvis du vil det. Jeg kan ikke basere min bosituasjon på om jeg har en samboer / kjæreste med betalingskapasitet eller ikke 🤯

Anonymkode: 075cc...d6c

Dersom man allerede har høye kostnader (vet ikke om du har lagt merke til renteøkningene de siste par årene, økte strømkostnader, dyrere mat…), så kan enda en kostnadsøkning pga. ny samboer fint velte lasset.

Det er også prinsippet med at man selv sliter med å betale regninger mens partneren lever herrens glade dager, virker ikke som TS får «noe annet koselig istedenfor». At du lar din kjæreste bo gratis betyr ikke at alle andre bør gjøre det samme. Jeg skulle blitt sammen med en multimillionær før jeg hadde hatt samvittighet til å ikke betale for meg.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik mann satser man ærlig talt ikke på, men kvitter seg med først som sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kom deg ut fra forholdet. Å folk sier damer er golddiggers🤣🤣

Anonymkode: 653f8...5ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig skal man betale for å bo. Hvis ikke skal jeg skaffe meg samboer, bo gratis hos han, og leie ut leiligheten min til 20 000 i måneden. Hadde det vært rettferdig?

Anonymkode: 6333b...cdc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe så usexy, hvordan klarer du å tenne på han, eller i det hele tatt å respektere han?

Anonymkode: dc131...c12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du lurer på hvorfor han skal betale husleie??

Det er da enda mer ulogisk å forvente å bo helt gratis! Ingen voksne mennesker gjør det. Han snylter på henne. Betaler faen ikke strøm engang.

Man kjøper heller ikke nødvendigvis sammen med en gang heller, når han er så amøbe økonomisk så hadde ikke jeg likt å signere over halve boligen min til han med det første.

Det handler ikke om å tjene på den andre, men at man deler boutgifter. Når man flytter sammen, så pleier det å være sånn at BEGGE betaler for å bo, ikke bare den ene personen. 

Og rentekostnader er også en boutgift. Jeg betalte 150 000 i fjor på bare renter. Det er ikke gratis å låne mange mill. I tillegg felleskostnader/komm. avgifter, vedlikehold, strøm. Hadde en fyr flyttet inn her, så skulle han vært med og lettet den økonomiske byrden det er å eie. Ikke gjort det dyrere for meg.

Anonymkode: 14ee4...4cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette er ikke en mann jeg hadde giddet å bruke tid på, han bruker deg og er en snylter. 

Anonymkode: bb99a...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...