Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter forrige fødsel fikk jeg beskjed om at "neste gang setter vi deg nok i gang før termin". Jeg er nå 18 uker gravid med nr. 2 og på TUL sa de også "ja vi setter nok deg i gang før tida". Det har også min kommunejordmor sagt at "de sikkert gjør". Dette pga: 

* rask første fødsel

* lang vei til sykehus

* alvorlige komplikasjoner sist som kunne vært fatale om jeg fødte utenfor sykehus. 

Komplikasjonene sist har en gjentagelsesfare, og siden 2. fødsel statistisk sett går enda fortere enn sist - ønsker de at jeg allerede er på sykehuset når fødselen starter. Derfor uttalelser om å sette meg i gang "litt før". 

Når får jeg vite dette? Jeg skjønner at det er langt igjen til termin og at det ikke haster sånn sett, men dette stresser meg veldig :( Jeg gruer meg rikelig nok som det er til å føde igjen, og merker det hadde vært veldig godt å få dette avklart... Vet heller ikke om de vil gjøre det i uke 37 eller 40 liksom, vet ikke hva "litt før" betyr.. Tenker veldig mye på dette... 

Dere som har blitt satt i gang av lignende årsaker, når/hvordan ble bestemmelsen tatt? Kan jeg be om en avklaring på dette eller er jeg vanskelig da?

Anonymkode: e7ce2...660

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gjøres jo en individuell vurdering av dette ut ifra omstendighetene til den fødende, samt sykehusets rutiner. 

Jeg har født på Ahus og har da typisk blitt kalt inn i uke 37 for en full sjekk og vekstkontroll, så fikk jeg time til igangsettelse i uke 38. 

Når du blir satt i gang kommer nok også an på når du fødte sist. Hvis du gikk i spontan fødsel før uke 40, så kan jeg ikke tenke meg at de tør å vente så lenge da andremann gjerne kommer litt tidligere.

Det kan også hende at de vil vente og se an, og at du får en kontroll i uke 37-38 for å se an modningen. Å bli satt i gang i uke 37-38 hvis man har null modning kan bli et ganske tøft og langt forløp, men siden du har reisevei så kan de jo ikke vente og se an til ungen er halvveis ute heller. 

Anonymkode: f666e...dd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det gjøres jo en individuell vurdering av dette ut ifra omstendighetene til den fødende, samt sykehusets rutiner. 

Jeg har født på Ahus og har da typisk blitt kalt inn i uke 37 for en full sjekk og vekstkontroll, så fikk jeg time til igangsettelse i uke 38. 

Når du blir satt i gang kommer nok også an på når du fødte sist. Hvis du gikk i spontan fødsel før uke 40, så kan jeg ikke tenke meg at de tør å vente så lenge da andremann gjerne kommer litt tidligere.

Det kan også hende at de vil vente og se an, og at du får en kontroll i uke 37-38 for å se an modningen. Å bli satt i gang i uke 37-38 hvis man har null modning kan bli et ganske tøft og langt forløp, men siden du har reisevei så kan de jo ikke vente og se an til ungen er halvveis ute heller. 

Anonymkode: f666e...dd2

Det er dette jeg er redd for, at jeg må gå hele svangerskapet å lure på dette :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er dette jeg er redd for, at jeg må gå hele svangerskapet å lure på dette :( 

Det må du nesten bare innstille deg på. Sånn føler det jo for de aller aller fleste, «ingen» vet jo på når de skal føde. Selv planlagte keisersnitt blir der vanligvis ikke satt dato for før mot slutten. 

Anonymkode: 29e45...504

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig mellom uke 38-40. 

Anonymkode: 8ba3f...eab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det må du nesten bare innstille deg på. Sånn føler det jo for de aller aller fleste, «ingen» vet jo på når de skal føde. Selv planlagte keisersnitt blir der vanligvis ikke satt dato for før mot slutten. 

Anonymkode: 29e45...504

Det vet jeg, jeg har jo født før... Men denne gangen er det litt ekstra mtp voldsom fødselsangst og traumer fra sist så det er så vanskelig å forholde seg til hele greia 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en hårsbredd fra døden ved første fødsel og fikk beskjed om at jeg skulle overvåkes og igangsettes med nummer to. Det ble rett overvåket men det drøyde med å få vite igangsettelsesdato pga flere faktorer. Det beste var å gå lengst mulig så lenge ingenting indikerte at det samme skulle skje igjen. Jeg gikk seks dager over tiden før jeg ble satt i gang med nr to. 

(det gikk helt fint den gangen, forøvrig ☺️

Anonymkode: 158f1...8ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...