Miss.Hol Skrevet 1. mars #1 Skrevet 1. mars Jeg kan ikke egentlig så mye om dette, det er derfor jeg spør, men personlig har jeg alltid tenkt nei til EU. Jeg liker å tenke at så lenge vi ikke er med der, så bestemmer vi stort sett over oss selv, og om vi blir medlem, så mister vi mye av selvbestemmelsen vår. Nå mtp alt som skjer, så lurer jeg på om vi hadde vært tryggere ved å melde oss inn i EU. Så hva vil det si om Norge blir medlem av EU?
Sportydame Skrevet 1. mars #2 Skrevet 1. mars (endret) Miss.Hol skrev (19 minutter siden): Jeg kan ikke egentlig så mye om dette, det er derfor jeg spør, men personlig har jeg alltid tenkt nei til EU. Jeg liker å tenke at så lenge vi ikke er med der, så bestemmer vi stort sett over oss selv, og om vi blir medlem, så mister vi mye av selvbestemmelsen vår. Nå mtp alt som skjer, så lurer jeg på om vi hadde vært tryggere ved å melde oss inn i EU. Så hva vil det si om Norge blir medlem av EU? Vi vil miste all råderett over oljefondet og naturressursene - vi må innføre nye regler og lover - strømmen blir enda dyrere og velferden forsvinner fordi EU vil ha kloa i pengene våre - og de blir delt ut til de fattigere landene i EU - som aldri betaler noe som helst til fellesskapet. USA fortsetter å peke nese til EU og vi blir med i det dragsuget - mens UK blir kompis med USA og EU mister UK også..... Det er absolutt ingenting EU kan stille opp mot de nærmeste årene mot USA - derfor mååå de idiotiske politikerne våre slutte å brenne alle broene mot USA som de gjør nå..... Endret 1. mars av Sportydame 6 2
Miss.Hol Skrevet 1. mars Forfatter #3 Skrevet 1. mars Sportydame skrev (42 minutter siden): Vi vil miste all råderett over oljefondet og naturressursene - vi må innføre nye regler og lover - strømmen blir enda dyrere og velferden forsvinner fordi EU vil ha kloa i pengene våre - og de blir delt ut til de fattigere landene i EU - som aldri betaler noe som helst til fellesskapet. USA fortsetter å peke nese til EU og vi blir med i det dragsuget - mens UK blir kompis med USA og EU mister UK også..... Det er absolutt ingenting EU kan stille opp mot de nærmeste årene mot USA - derfor mååå de idiotiske politikerne våre slutte å brenne alle broene mot USA som de gjør nå..... Dette du beskriver er det jeg ser for meg, men er det virkelig slik? Om så er, så er jeg fremdeles imot at vi melder oss inn i EU.
Perine Skrevet 1. mars #4 Skrevet 1. mars Jeg klarer ikke å gi noe godt svar på det du spør om. Det går veldig på hva man føler og egen situasjon. Folket er vel ca delt på midten i spørsmålet om ja/nei til EU. Næringslivet virker stort sett for, bortsett fra primærnæringene. Argumentene fra nei-siden går mest på selvråderett, og ja-siden snakker om tilgang til markedet. I det siste har det også vært mer snakk om sikkerhet mot verden utenfor. Om du googler fordeler og ulemper med Norge i EU, så kommer det opp en haug med linker fra aviser og organisasjoner. AP er mest for, og deres medlemmer har også delte meninger. Resten av den rødgrønne siden er imot. På den borgerlige siden er de svært for, bortsett fra FrP som har vokst seg stort, men helt imot EU. Det kommer ganske sikkert en EU-debatt i neste stortingsperiode, tror jeg. Kanskje Trump skremmer nei-siden til å endre mening? Før Trump satte verden på hodet, så var jeg mest negativ til EU, tenkte på at arbeiderne ville få dårligere vilkår med EU, pensjoner minke, velferdsordinger krympe, strømpriser øke og distriktene dø. Jeg er god til å svartmale inne i hodet mitt, nemlig. 1
Druid Skrevet 1. mars #5 Skrevet 1. mars Miss.Hol skrev (54 minutter siden): Jeg kan ikke egentlig så mye om dette, det er derfor jeg spør, men personlig har jeg alltid tenkt nei til EU. Jeg liker å tenke at så lenge vi ikke er med der, så bestemmer vi stort sett over oss selv, og om vi blir medlem, så mister vi mye av selvbestemmelsen vår. Nå mtp alt som skjer, så lurer jeg på om vi hadde vært tryggere ved å melde oss inn i EU. Så hva vil det si om Norge blir medlem av EU? i lys av situasjonen som er nå, har ikke EU medlemskap noen stor betydning. Det kan hende det over tid, blir etablert et europeisk forsvarssamarbeid, men da tror jeg det blir etablert som en egen traktat, tilsvarende det sivile etteretningssamarbeidet i Schengen. Kan ha betydning for hvor vi skal se etter utstyr. Men alt i alt forandrer ikke den sikkerhetspolitiske situasjonen seg nevneverdig basert på EU. Sportydame skrev (54 minutter siden): Vi vil miste all råderett over oljefondet og naturressursene - vi må innføre nye regler og lover - strømmen blir enda dyrere og velferden forsvinner fordi EU vil ha kloa i pengene våre - og de blir delt ut til de fattigere landene i EU - som aldri betaler noe som helst til fellesskapet. Alt dette er tull : på disse punktene blir status i stor grad den samme. Vi får litt mer selvråderett, i og med at vi faktisk deltar i hvilke regler som skal gjelde innen EU, og det er en litt større interesse for våre ønsker og behov, når vi faktisk er del av EU, men det er litt ubetydelige ting i det store bildet. EU er vår majoritets handelspartner: de sier hopp, vi spør hvor høyt... på samme måte som mot UK og USA. 9
Sportydame Skrevet 1. mars #6 Skrevet 1. mars Druid skrev (3 minutter siden): i lys av situasjonen som er nå, har ikke EU medlemskap noen stor betydning. Det kan hende det over tid, blir etablert et europeisk forsvarssamarbeid, men da tror jeg det blir etablert som en egen traktat, tilsvarende det sivile etteretningssamarbeidet i Schengen. Kan ha betydning for hvor vi skal se etter utstyr. Men alt i alt forandrer ikke den sikkerhetspolitiske situasjonen seg nevneverdig basert på EU. Alt dette er tull : på disse punktene blir status i stor grad den samme. Vi får litt mer selvråderett, i og med at vi faktisk deltar i hvilke regler som skal gjelde innen EU, og det er en litt større interesse for våre ønsker og behov, når vi faktisk er del av EU, men det er litt ubetydelige ting i det store bildet. EU er vår majoritets handelspartner: de sier hopp, vi spør hvor høyt... på samme måte som mot UK og USA. I innbyggertall er vi veeeldig små - og vil i realiteten få veldig liten råderett, men pengesekken er det mange som vil ha kloa i....det er ikke tull..... De kommer ikke til å akseptere den velferden vi har i Norge idag - de aksepterte f.eks. ikke pensjonsalderen i visse EU land - å tro at de ikke vil blande seg inn i norske velferdsgoder er å tro på Julenissen....uansett tror jeg ikke noen tør å melde oss inn uten en ny folkeavstemning.... 1 3
Rastebenk Skrevet 1. mars #7 Skrevet 1. mars (endret) Sportydame skrev (1 time siden): Vi vil miste all råderett over oljefondet og naturressursene - vi må innføre nye regler og lover - strømmen blir enda dyrere og velferden forsvinner fordi EU vil ha kloa i pengene våre - og de blir delt ut til de fattigere landene i EU - som aldri betaler noe som helst til fellesskapet. USA fortsetter å peke nese til EU og vi blir med i det dragsuget - mens UK blir kompis med USA og EU mister UK også..... Det er absolutt ingenting EU kan stille opp mot de nærmeste årene mot USA - derfor mååå de idiotiske politikerne våre slutte å brenne alle broene mot USA som de gjør nå..... Du vet at 80 % av Norges eksport går til EU-land, og kun 5 % til USA? Se hvordan Trump behandler lille Danmark med trusler om militær makt for å overta Grønland, tror du virkelig at han vil behandle lille Norge noe bedre? Norge bør passe seg. Vi sees på som krigsprofitører av mange europeiske land. Norge har tjent ca 1300 milliarder kroner ekstra på gass siden Russland invaderte Ukraina. Mens Norge har gitt ca 30 milliarder tilbake siden krigen brøt ut. Endret 1. mars av Rastebenk 3
Sportydame Skrevet 1. mars #8 Skrevet 1. mars Rastebenk skrev (1 minutt siden): Du vet at 80 % av Norges eksport går til EU-land, og kun 5 % til USA? Se hvordan Trump behandler lille Danmark med trusler om militær makt for å overta Grønland, tror du virkelig at han vil behandle lille Norge noe bedre? Jeg tror vi vil få bedre behandling kun fordi vi står utenfor EU - og fordi vi har utsikter til regjeringsskifte til høsten..... 1 1
Rastebenk Skrevet 1. mars #9 Skrevet 1. mars (endret) Sportydame skrev (7 minutter siden): Jeg tror vi vil få bedre behandling kun fordi vi står utenfor EU - og fordi vi har utsikter til regjeringsskifte til høsten..... Veldig dumt å smiske seg inn med et stadig mer diktatur-preget land som vi har forsvinnende lite handel med, da det samtidig fører til at vi vender ryggen mot alle våre naboland som vi bedriver all vår storhandel med. Da går mesteparten av norsk industri konkurs. Trump er en renspikket businessmann, han er proteksjonistisk og alltid ute etter å "make a deal", og hater å forhandle med EU. Han vil heller forhandle individuelt med alle oss knøtteputt-land og true til seg avtaler som kun er til det beste for USA. Endret 1. mars av Rastebenk 5
Alivamale Skrevet 1. mars #10 Skrevet 1. mars (endret) Sportydame skrev (14 timer siden): I innbyggertall er vi veeeldig små - og vil i realiteten få veldig liten råderett, men pengesekken er det mange som vil ha kloa i....det er ikke tull..... De kommer ikke til å akseptere den velferden vi har i Norge idag - de aksepterte f.eks. ikke pensjonsalderen i visse EU land - å tro at de ikke vil blande seg inn i norske velferdsgoder er å tro på Julenissen....uansett tror jeg ikke noen tør å melde oss inn uten en ny folkeavstemning.... Tenker du på Hellas? Der var det vel en dyp økonomisk krise og et land som var kjørt på felgen som førte til at pensjonsalderen måtte heves. Når pensjonsalderen for offentlige ansatte kunne være så lav som 52 år, sier det seg selv at EU og internasjonale kreditorer ikke vil yte nødhjelp og redusere lån uten å stille noen krav. Endret 2. mars av Alivamale 4 3
Gjest Kaffeguru Skrevet 1. mars #11 Skrevet 1. mars Sportydame skrev (9 timer siden): Vi vil miste all råderett over oljefondet og naturressursene - vi må innføre nye regler og lover - strømmen blir enda dyrere og velferden forsvinner fordi EU vil ha kloa i pengene våre - og de blir delt ut til de fattigere landene i EU - som aldri betaler noe som helst til fellesskapet. USA fortsetter å peke nese til EU og vi blir med i det dragsuget - mens UK blir kompis med USA og EU mister UK også..... Det er absolutt ingenting EU kan stille opp mot de nærmeste årene mot USA - derfor mååå de idiotiske politikerne våre slutte å brenne alle broene mot USA som de gjør nå..... Oljefondet er et nasjonalt fond EU ikke kan ta fra oss. Om vi blir med i ei kommer vi til å ha selvråderett og kunne bestemme over oss selv fremdeles. Vi blir inkludert i EUs tollunion og risikerer derfor ikke økonomiske problemer og tap av arbeidsplasser i en handelskrig så med et EU-medlemsksp kan vi berge økonomien vår. 600 000 arbeidsplasser i Norge er avhengige av EU og EØS og å isolere oss fra EU vil være en katastrofe for Norge og norsk økonomi. Om EU danner en forsvarsallianse muligens i NATO så vil et EU-medlemskap gjøre at vi får være med på det og derfor står tryggere nå når USA er ute og driver med mye rart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå