Gå til innhold

Er dette noe å ta opp med bhg? Sykdom og bhg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leverte toåringen i bhg fredag i litt uviss form, han hadde da vært hjemme tre dager. Leverte 0930. Informerte om at han var i grei form hjemme men at de fikk ta kontakt om han virket veldig utilpass og at han kunne sove «fri lengde» om han virket trøtt. Hørte ingenting og sendte en melding noen timer senere og spurte hvordan det gikk og om jeg skulle hente før eller etter 14-måltidet. Fikk da til svar at han hadde hatt det vanskelig hele dagen, og da jeg kom 15min senere for å hente så fikk jeg tydelig beskjed fra flere ansatte om hvor kjipt han hadde hatt det.  Jeg lå med full influensa og har kolikkbaby på 3mnd og far var bortreist den dagen - så jeg trengte virkelig noen timer til å få tatt meg første dusj på noen dager og få spist et helt måltid. Synes det var veldig ubehagelig at de måtte fortelle hvor utilpass han hadde vært når jeg var tydelig på at de bare måtte si fra. Han har alltid korte dager og mye fri og har aldri hatt en full dag, så det er ikke sånn at han dumpes i bhg titt og ofte. Han var i grei form da jeg henta, blid og fornøyd men litt sliten. Nå kjenner jeg veldig på at jeg ikke vet når det er greit å prøve bhg igjen… Han er hyper og vilter toåring hjemme, men klart bhg er mer krevende. Vurderer å ta opp at jeg synes det var ubehagelig, eller er det jeg som er hårsår her? 

Anonymkode: 29b61...b5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke overdriv. Du hadde ikke «full influensa» hvis du klarte å dusje og kjøre til barnehagen. Tipper du overdriver også i andre sammenhenger, og at det er et irritasjonsmoment for folk rundt deg.

Øv på å være konkret, og legg vekk adjektivene.  
God bedring med forkjølelsen.  

Anonymkode: f8e3d...1ae

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke overdriv. Du hadde ikke «full influensa» hvis du klarte å dusje og kjøre til barnehagen. Tipper du overdriver også i andre sammenhenger, og at det er et irritasjonsmoment for folk rundt deg.

Jeg som er alenemor både måtte og klarte både og dusje og kjøre til barnehagen med influensa type A. Hadde ikke noe valg. Det var så hardt, men må man så må man.

Jeg synes HI må tåle å høre om dagen, men ville vært klar neste gang på at de må si fra hvis de synes han virker utilpass.

Anonymkode: 3b261...d12

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vær glad og takknemlig for at du ikke har den minste anelse om hva man er i stand til når man må!

Øv på hvordan du svarer andre, og legg vekk tanken om at du vet alt! 

TS: det går an å si litt forsiktig at du føler veldig på hvordan du oppfattet mottagelsen da du henta barnet. Selv om man ikke alltid har lyst til å være ydmyk, spesielt med mange andre omstendigheter, så er det jo nettopp også sånn at andre omstendigheter kan farge oppfattelsen og sårbarheten vår. Så ved å spørre litt forsiktig, og forklare situasjonen, så blir det stortsett møtt med forståelse. 

Anonymkode: 732e7...416

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvis du viste hva enkelte klarer hvis de bare må

Selv stelte jeg fjøset med knekt bein før jeg dro på sykehuset. Legen skjønte ikke hvordan jeg klarte det. Hinket etter på i flere uker med gips i fjøset å stelte ku, sau og høner. Hadde ikke noe valg pga vi fikk ikke tak i avløser og gubben jobbet borte 

Anonymkode: 00fea...b64

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og her ts, er dette grunnen til fortsatt mye smitte enda o barnehager. Du sender ikke barn som fortsatt ikke er helt frisk i barnehagen. Og spesielt ikke når dere Selv er syke. Om du ikke takler dette og bruker barnehagen som avlastning for egen del, burde du ikke fått enda et barn. Dette er ikke svaret du vil høre, men TRENGER å høre. Men husk og at det er sent skift og tidlig vakter og noenganger overlapper de hverandre og har nok unger å stri med om ikke måtte kontakte deg hele dagen. Bruk familie medlem å hjelpe deg hvis det er så ille. 

Anonymkode: d4fd1...125

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han ble levert 09.30 , å ble hentet før kl 14.00?  mellom der så sov han? Skjønner ikke at han har hatt en så dårlig dag ,på de få timene. Hvis det var så ille, burde de gitt beskjed. Hvertfall hvis du sa i fra. Vi har ekstra lav terskel på å ringe hjem, når foreldrene gir beskjed, at de er usikker på om formen er bra nok for barnehagen. 

Anonymkode: 62249...aa4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og her ts, er dette grunnen til fortsatt mye smitte enda o barnehager. Du sender ikke barn som fortsatt ikke er helt frisk i barnehagen. Og spesielt ikke når dere Selv er syke. Om du ikke takler dette og bruker barnehagen som avlastning for egen del, burde du ikke fått enda et barn. Dette er ikke svaret du vil høre, men TRENGER å høre. Men husk og at det er sent skift og tidlig vakter og noenganger overlapper de hverandre og har nok unger å stri med om ikke måtte kontakte deg hele dagen. Bruk familie medlem å hjelpe deg hvis det er så ille. 

Anonymkode: d4fd1...125

Barnet var ikke smittsomt, det hadde negativ pcr på alle virus og var behandlet for en bakteriell infeksjon. Det er bare jeg som hadde influensa. Som sagt var han også i grei form hjemme.

Jeg har ingen familie.

Ikke at jeg har fått så mye svar på det jeg lurte på, men tenker jeg da bare holder det i meg :)

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han ble levert 09.30 , å ble hentet før kl 14.00?  mellom der så sov han? Skjønner ikke at han har hatt en så dårlig dag ,på de få timene. Hvis det var så ille, burde de gitt beskjed. Hvertfall hvis du sa i fra. Vi har ekstra lav terskel på å ringe hjem, når foreldrene gir beskjed, at de er usikker på om formen er bra nok for barnehagen. 

Anonymkode: 62249...aa4

Ja, jeg hentet kl 1320. Da hadde han sovet fra 1130. Jeg vekket han selv og tok han med hjem. Bra om dere har lav terskel for å ringe, for det er ikke så lett å vite hvordan formen er i bhg kontra hjemme.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om alle er på jobb og/eller om det er færre barn så kan man godt vente å se an litt og det er rom for "det lille ekstra", med få ansatte og full barnegruppe så blir terskelen lavere for å ringe foreldre.

Pleier som regel å se an til over sovetid og evt ettermiddagsmaten. Mange som kvikner til da selv om formiddagen har vært litt trå.

Det hender selvfølgelig vi ser an hjemmesituasjon før vi ringer. Om vi vet at barnets mor eller far ligger rett ut og barnet er mer survete enn pjusk så påvirker jo det. Men spørs jo hvem disse tilbakemeldingene kom fra da, om det var pedagogisk leder eller en annen. Ikke alltid kollegaer er helt enig med meg heller og noen overdriver nærmest i samtale med foreldre (eller at vi oppfatter og vektlegger ulikt)

Hilsen ped.leder med over 10 år på småbarn 

Anonymkode: 2e00d...476

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker du skulle holdt han hjemme. Du viste han ikke var helt i form, fortalte i barnehagen de kunne ringe OG sendte melding om når du skulle hente.....

Når du absolutt måtte levere han, så sier det seg selv at du kunne hentet 14 i stedet for å spørre de. Uansett er de ofte travel og kan ikke spesialbehandle noen med oppdatering gjennom dagen. Ergo - han skulle vært hjemme når du egentlig virket usikker på formen.

Skjønner de ikke ville ringe om han "bare" var sutrete, for det er jo ikke sykdom, og vi leser jo her på kg om flere som har blitt ringt bare fordi barnet sutrer. Men mange barn er slik en dag eller to etter sykdom. Er man redd barnet da ikke vil ha en ok dag i barnehagen, så blir barnet hjemme. 

Hvorfor tok ikke far sykt barn dag? Det er lov i tilfeller hvor ene forelderen er skikkelig dårlig + kolikkbaby.

Anonymkode: 10aad...d0e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tillegg er det vanskelig å ringe når barnet har vært sykt og kommer for vi regner jo med at det er friskt når det kommer i barnehage, så da ser man det an en stund slik noen sa til kanskje etter soving til og med. Jeg har måttet ringe tre dager på rad for et barn som ble levert dag etter dag etter dag og egentlig burde vært hjemme, men "er i fin form hjemme". Det er DERES jobb som foreldre å vurdere dette. Vi har ikke leger i barnehagen

Anonymkode: 17e52...6a2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg leverte toåringen i bhg fredag i litt uviss form, han hadde da vært hjemme tre dager. Leverte 0930. Informerte om at han var i grei form hjemme men at de fikk ta kontakt om han virket veldig utilpass og at han kunne sove «fri lengde» om han virket trøtt. Hørte ingenting og sendte en melding noen timer senere og spurte hvordan det gikk og om jeg skulle hente før eller etter 14-måltidet. Fikk da til svar at han hadde hatt det vanskelig hele dagen, og da jeg kom 15min senere for å hente så fikk jeg tydelig beskjed fra flere ansatte om hvor kjipt han hadde hatt det.  Jeg lå med full influensa og har kolikkbaby på 3mnd og far var bortreist den dagen - så jeg trengte virkelig noen timer til å få tatt meg første dusj på noen dager og få spist et helt måltid. Synes det var veldig ubehagelig at de måtte fortelle hvor utilpass han hadde vært når jeg var tydelig på at de bare måtte si fra. Han har alltid korte dager og mye fri og har aldri hatt en full dag, så det er ikke sånn at han dumpes i bhg titt og ofte. Han var i grei form da jeg henta, blid og fornøyd men litt sliten. Nå kjenner jeg veldig på at jeg ikke vet når det er greit å prøve bhg igjen… Han er hyper og vilter toåring hjemme, men klart bhg er mer krevende. Vurderer å ta opp at jeg synes det var ubehagelig, eller er det jeg som er hårsår her? 

Hvis det var usikkert hvilken form han var i, hvorfor levere han i barnehagen? 
klarte du å kjøre til barnehagen, dusje og skrive her har du ikke influensa, men helt vanlig forkjølelse. 

Anonymkode: 87c5b...9bc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg som er alenemor både måtte og klarte både og dusje og kjøre til barnehagen med influensa type A. Hadde ikke noe valg. Det var så hardt, men må man så må man.

Jeg synes HI må tåle å høre om dagen, men ville vært klar neste gang på at de må si fra hvis de synes han virker utilpass.

Anonymkode: 3b261...d12

Eller mor må la være å levere et barn hun tror er i dårlig form og forventer å bli ringt til å for å hente tidlig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du får ufortjent mye kritikk, TS. Du ga tydelig beskjed til barnehagen om at de skulle ringe deg dersom det var nødvendig, så det er merkelig at du først fikk denne beskjeden da du hentet barnet. Det hadde vært naturlig å spørre dem hvorfor de ikke kontaktet deg tidligere, siden du spesifikt ba om det på morgenen

Anonymkode: 65583...c89

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du har sagt at de må si fra hvis han er utilpass og du ved henting flere timer senere får høre at han har hattd et såååå fælt så er det en ting å gjøre:

"HVA? Hvorfor ringte dere ikke?! Jeg sa helt tydelig at de skulle si fra hvis han ikke virket frisk. Det er vanskelig å vurdere hvordan han kommer til å være i bhg når han er propell igjen hjemme."

Anonymkode: d98dc...ad3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ringer vi ikke når formen er halvveis og foreldrene er usikre? Fordi minst halvparten blir sure om de IGJEN må hente sykt barn (som friskner til hjemme der verken leker eller oppmerksomhet må deles). Derfor ser vi det ofte an til etter måltider og etter soving. Ringer vi før lunsj er barnet ditt faktisk syk - eller vi har flere som er halvveis i formen og ikke nok folk til å gi dem det fanget de trenger. 

Vi får også til stadighet «kjeft» fordi vi ikke gir gode og detaljerte nok beskrivelser av dagen til barna. Da er det lett å gå i negativ-fella hvis formen til barnet ikke har vært helt på topp - bare for å få sagt noe. For barnet har jo bare sittet på fanget, sutret en del, snørret, spist lite og brukt lang tid på å sovne pga hoste. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eller mor må la være å levere et barn hun tror er i dårlig form og forventer å bli ringt til å for å hente tidlig.

Jeg har flere ganger levert etter sykdom og sagt at hjemme virker hun frisk nok, men er ikke helt sikker på at det er like godt humør i barnehagen. Det viser de full forståelse for. Jeg sender melding etter noen timer dersom de ikke har kontaktet meg. Får da alltid beskjed om at det går bra. Noen få ganger har de sendt melding litt etter sovetid og foreslått tidligere henting. Vi forsøker å ha et godt samarbeid og kommunikasjon om hva vi opplever at er barnets behov. Jeg som mor kan ikke vite hvordan barnet har det i bhg uten å få info fra de ansatte.

Anonymkode: d98dc...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han har vært hjemme pga sykdom i tre dager og du likevel skulle være hjemme og dette dreide seg om en fredag, så hadde jeg latt barnet være hjemme denne siste dagen i uka også. For å være 100 % sikker på at han fikk bli helt frisk.

Anonymkode: 6641c...eb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du kan si er at når du sier at de skal gi beskjed om han er i dårlig form så må de gjøre det, og ikke vente. 

Anonymkode: 41ca1...c26

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...