Gå til innhold

Hjelp til å velge jentenavn, står fast

Puffaris

Anbefalte innlegg

Helt fast på jentenavn – trenger innspill!
Jeg har nå overtenkt dette opp og ned i mente, men står fortsatt helt fast på jentenavn. Mannen liker alle alternativene, så til slutt faller valget på meg. Babyen er født, og det starter å haste litt da folk gjerne ønsker et navn å kalle henne. Det står mellom Emilia, Ella og Amelia. 

Ella – Liker at det er enkelt, lett og søtt, men synes det kan høres litt ut som et kallenavn. Det trekker også litt ned at det er veldig populært. Dog er det dette navnet familie og venner liker best, så føler meg litt dratt mot det pga. det. 

Amelia – Føler at det har et mer elegant preg og føles som et navn med litt mer dybde, noe jeg liker godt. Har egentlig vært min favoritt lengst, men har møtt litt «motstand» fra folk rundt meg som synes det er et tungt navn. Men liker at det er et navn man på «smake» litt på og at det er et navn som kan vokse litt på en. 

Emilia – Kanskje en mellomting mellom de to? Liker hvordan det høres ut i uttale. Synes det er fint og skjønt, men det føles også som det kjedeligste valget kanskje.

Jeg vil gjerne høre din mening om hvilket navn som er finest og hvorfor! Kommentarer om at du ikke liker noen av navnene er ikke til stor hjelp, da vi kommer til å gå for ett av disse uansett. 😊Håper på innspill som kan hjelpe meg ut av denne «navnekrisen». Og kanskje gi litt nytt perspektiv. 

Endret av Puffaris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror jeg ville gått for Ella hvis jeg måtte velge mellom disse tre. Jeg er enig i at det er litt "kallenavn-aktig", men koselig navn.

Amelia synes jeg er litt sånn tungekrøll - kan lett forveksles med Amalie.

Emilia syne jeg rett og slett ikke er særlig fint.

Anonymkode: 9edf4...b7d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker Emilia best av disse. Ella har blitt et trend navn. Synes Amelia er fint også, ikke noe tungt over det men mer internasjonalt.

Anonymkode: 6a051...806

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ella er kjedelig og altfor populært

Amelia er også altfor populært

Emilia er fint.

Anonymkode: 2708b...518

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ella av disse. Klinger godt selv om det kanskje ikke er så eksotisk. Hva med Mina?

Anonymkode: 32b66...116

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Slå sammen alle og kall henne Ella Amalia. 

Anonymkode: ad9cd...51f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ella. Men det er litt for populært.

Selv liker jeg best vanlige endinger på navn, så for min del er Emilie er penere enn Emilia. Det er fordi det er hakket mindre jålete, et mer realt navn.

Anonymkode: 04cf7...2a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva ser hun ut som hun heter, da? Hvis du har henne rett foran deg og sier alle navnene til henne? Hva stemmer best?

Alle er fine. Kommer litt an på etternavnet, er det langt ville jeg gått for Ella. Både Emilia og Amelia kan misforstås, men det er ingen krise, det er bare å forklare. Har kjent ei Amelia de siste par årene og man blir fort vant til navnet, at det ikke er Amalie liksom!

Men sett deg ned med henne og si navnene til henne og se hvordan det kjennes!

Anonymkode: 5975c...ba4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ella. Men det er litt for populært.

Selv liker jeg best vanlige endinger på navn, så for min del er Emilie er penere enn Emilia. Det er fordi det er hakket mindre jålete, et mer realt navn.

Anonymkode: 04cf7...2a7

Enig i at Emilie er mye finere. Flyter bedre å si og er mindre jålete.

jeg ville gått for Ella om du ikke vil ha Emilie. Synes de to andre er tungvinte å si og er hånete, bloggenavn.

Anonymkode: 10ffa...af3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt med på navnetopplistene, men likte umiddelbart Ella best. Det klinger lett og enkelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva med Embla eller Aurora?

Anonymkode: 5b10e...5fb

Embla? Opp eller ned? 

Anonymkode: a618f...093

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Puffaris skrev (3 timer siden):

Helt fast på jentenavn – trenger innspill!
Jeg har nå overtenkt dette opp og ned i mente, men står fortsatt helt fast på jentenavn. Mannen liker alle alternativene, så til slutt faller valget på meg. Babyen er født, og det starter å haste litt da folk gjerne ønsker et navn å kalle henne. Det står mellom Emilia, Ella og Amelia. 

Ella – Liker at det er enkelt, lett og søtt, men synes det kan høres litt ut som et kallenavn. Det trekker også litt ned at det er veldig populært. Dog er det dette navnet familie og venner liker best, så føler meg litt dratt mot det pga. det. 

Amelia – Føler at det har et mer elegant preg og føles som et navn med litt mer dybde, noe jeg liker godt. Har egentlig vært min favoritt lengst, men har møtt litt «motstand» fra folk rundt meg som synes det er et tungt navn. Men liker at det er et navn man på «smake» litt på og at det er et navn som kan vokse litt på en. 

Emilia – Kanskje en mellomting mellom de to? Liker hvordan det høres ut i uttale. Synes det er fint og skjønt, men det føles også som det kjedeligste valget kanskje.

Jeg vil gjerne høre din mening om hvilket navn som er finest og hvorfor! Kommentarer om at du ikke liker noen av navnene er ikke til stor hjelp, da vi kommer til å gå for ett av disse uansett. 😊Håper på innspill som kan hjelpe meg ut av denne «navnekrisen». Og kanskje gi litt nytt perspektiv. 

Ugg, Amalie er det eneste som funker av disse 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Alle" heter Ella.

Av disse ville jeg gått for Amelia. 

Anonymkode: ce170...6ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

"Alle" heter Ella.

Av disse ville jeg gått for Amelia. 

Anonymkode: ce170...6ad

Hehe, Ella baklengs

Anonymkode: 3bd79...477

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg valgte navn gikk det litt på at jeg ønsket flere bokstaver. Altså ikke noe kort navn. 5 bokstaver. Den gang jeg fikk et barn het annenhver jente Ida. Navn trenger ikke være utradisjonell. Noen ganger tar man navn fra familiehistorie. 

Nå var vi 3 søstre. Første fikk navn etter aa. Besteforeldre.  Nr 2 fikk navn etter besteforeldre, ab. Neste ble litt vrien. Min søster og meg fikk valget. Hva skal lillesøster hete?  Vi alle hadde dobbeltnavn. 

Du må tenke hva du vil. Hva vil du kalle barnet ditt?  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...