Romkom Skrevet 2. mars #41 Del Skrevet 2. mars (endret) Grüner skrev (34 minutter siden): Du må ikke trene tunge baseøvelser på treningsstudio for å få en god fysisk alderdom, nei. Du bør trene både litt styrke, fleksibilitet, balanse og cardio. I tillegg bør en legge inn litt hjernetrim for å holde hjernen oppe kognitivt samt sosialisere jevnlig for å forebygge demens. Sitat As hypothesized, in older Americans, muscle mass relative to body height was inversely associated with all-cause mortality over 10–16 year follow up. This inverse relationship was not explained by either traditional cardiovascular risk factors (dyslipidemia, hypertension, and inflammation) or glucose dysregulation (pre diabetes, diabetes, insulin resistance, and dysglycemia), suggesting that relative muscle mass is an independent prognostic marker for survival in older adults. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4035379/ Den mest effektive måten å bygge og opprettholde muskelmasse på er baseøvelser. Jeg har aldri sagt at de som ikke trener baseøvelser ikke får en god fysisk alderdom. Sjokkerende nok omhandler dette mennesker på gruppenivå og er mer komplekst enn din svært enkle svart/hvite fremstilling. Det jeg sier er at om du opprettholder en tilstrekkelig høy muskelmasse vil du på gruppenivå leve betydelig lengre, betydelig bedre og ha mindre smerter og vansker inn i alderdommen. Det er omtrent umulig å gjøre uten å trene styrke og innta tilstrekkelig med proteiner, og blir viktigere og viktigere jo eldre du blir grunnet sarkopeni. Det finnes selvfølgelig alternativer til baseøvelser og tradisjonell styrketrening, men de samme fysiologiske prinsippene gjelder. Om det er en øvelse hvor du kan gjøre 500 repetisjoner på en gang om du presser deg, er det ikke styrketrening, og du skal være særdeles skrøpelig for at det skal ha nevnverdig effekt. For overlevelse er VO2-maks (mao. kardiovaskulær trening) viktigere, men det er sannsynligvis ikke like viktig for livskvaliteten. Dessuten er ikke dette et enten-eller scenario, men et ja-takk begge deler scenario. At du fornekter dette fordi du ikke er villig til å ta ansvar ovenfor deg selv og gjennomføre det gjør det ikke mindre sant. At det er viktig med sosialisering er forøvrig fullstendig irrelevant både for svaret mitt og for tråden som helhet. Spørsmålet til TS var om svømming var nok for å bygge og opprettholde muskelmasse, og svaret på det er svært enkelt: nei. Endret 2. mars av Romkom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #42 Del Skrevet 2. mars Romkom skrev (41 minutter siden): https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4035379/ Den mest effektive måten å bygge og opprettholde muskelmasse på er baseøvelser. . Mange er uenige med deg i det. Baseøvelser er tungt og teknisk krevende - dermed ikke særlig effektivt for mange. Jeg er selv svært glad i baseøvelser, men vil aldri påstå at det er effektivt for mannen i gata. Fraråder baseøvelser til folk som "bare" vil trene for å ha sunt nivå av muskelmasse og som ellers synes styrketrening er kjedelig. Anonymkode: 05d51...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 2. mars #43 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Mange er uenige med deg i det. Baseøvelser er tungt og teknisk krevende - dermed ikke særlig effektivt for mange. Jeg er selv svært glad i baseøvelser, men vil aldri påstå at det er effektivt for mannen i gata. Fraråder baseøvelser til folk som "bare" vil trene for å ha sunt nivå av muskelmasse og som ellers synes styrketrening er kjedelig. Anonymkode: 05d51...a66 Det er ikke snakk om å være enig/uenig, men et objektivt faktum. Det er heller ikke teknisk krevende, i knebøy skal du sette deg ned og røyse deg opp, i markløft skal du løfte noe opp, i benkpress skal du presse noe opp og i pull ups skal du dra deg opp. de kan selvfølgelig godt byttes ut med andre øvelser, og du kan i stedet for knebøy eks. Gjøre både leg curls, leg extentions og hip thrust, men det vil ta mer enn 3x lengre tid og du stimulerer færre muskler. du går også glipp av det at du faktisk trener på øvelser som simulerer svært viktige bevegelsesbaner i dagliglivet. Knebøy når du røyser deg fra sofaen, markløft når du plukker opp varer eller skal flytte en kommode etc. Hovedpoenget er at du må trene styrke og at om du velger smarte øvelser kan det holde med så lite som 20-30min 2-3x i uka for å få veldig gode resultater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #44 Del Skrevet 2. mars Romkom skrev (4 timer siden): Det er ikke snakk om å være enig/uenig, men et objektivt faktum. Det er heller ikke teknisk krevende, i knebøy skal du sette deg ned og røyse deg opp, i markløft skal du løfte noe opp, i benkpress skal du presse noe opp og i pull ups skal du dra deg opp. de kan selvfølgelig godt byttes ut med andre øvelser, og du kan i stedet for knebøy eks. Gjøre både leg curls, leg extentions og hip thrust, men det vil ta mer enn 3x lengre tid og du stimulerer færre muskler. du går også glipp av det at du faktisk trener på øvelser som simulerer svært viktige bevegelsesbaner i dagliglivet. Knebøy når du røyser deg fra sofaen, markløft når du plukker opp varer eller skal flytte en kommode etc. Hovedpoenget er at du må trene styrke og at om du velger smarte øvelser kan det holde med så lite som 20-30min 2-3x i uka for å få veldig gode resultater. Selvfølgelig er det teknisk krevende med baseøvelser, det involverer store muskelgrupper (derfor er det tungt og blir teknisk krevende fordi du blir raskere sliten) og stiller høye krav til teknikk og stabilisering av kjernen mens du løfter. Gjør du feil er det kjapt å pådra seg skader. 3 sett med beinpress tar meg 8 minutter, 3 sett knebøy tar 20 minutter. På tiden til knebøyen kan jeg i stedet gå for 2-3 øvelser. Da kan ikke du påstå at knebøyen objektivt er mer effektiv for muskelvekst. Sorry. Isolasjonsøvelser er mer stabile og mer egnet til muskelvekst. Du kan pushe nærmere utmattelse i stabile øvelser (= stimulerer muskelvekst mer). Folk kan velge det de liker best. Det vil variere hva folk opplever mest effektivt. Jeg liker baseøvelser og opplever det derfor som effektivt, men får gjort betydelig mer øvelser om jeg dropper basene. Så skulle jeg fokusert på optimal muskelvekst hadde jeg droppet baseøvelsene. Men jeg synes Isolasjonsøvelser er møkkjedelig så for meg er det en effektiv metode for å drepe motivasjon. For andre er det helt motsatt. Anonymkode: 05d51...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 2. mars #45 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 3 sett med beinpress tar meg 8 minutter, 3 sett knebøy tar 20 minutter. På tiden til knebøyen kan jeg i stedet gå for 2-3 øvelser. Da kan ikke du påstå at knebøyen objektivt er mer effektiv for muskelvekst. Sorry. Hvis du tenker at beinpress trener like mange muskler som knebøy sier det seg selv at absolutt ingen burde høre på noe du sier. Som jeg tidligere har sagt vil du med knebøy i mye større grad få en overføringsverdi til hverdagen. Sannsynligheten for å pådra seg skader er nok betydelig høyere ved å ikke trene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #46 Del Skrevet 2. mars Romkom skrev (1 time siden): Hvis du tenker at beinpress trener like mange muskler som knebøy sier det seg selv at absolutt ingen burde høre på noe du sier. Som jeg tidligere har sagt vil du med knebøy i mye større grad få en overføringsverdi til hverdagen. Sannsynligheten for å pådra seg skader er nok betydelig høyere ved å ikke trene. Eh, nei, det er jo akkurat det jeg ikke sier. Hvilken del av "baseøvelser involverer store muskelgrupper" er det du ikke forstår? 😆 Anonymkode: 05d51...a66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 3. mars #47 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 16.21): Ja svømming gir ikke muskler i det hele tatt skikkelig pusling-sport 🤣🤣 Anonymkode: 78c45...456 Tror du disse musklene kommer av svømming😂Tro om igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå