Gå til innhold

Hvis man svømmer tre ganger i uka, trenger man styrketrening da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Handerrefyren skrev (2 timer siden):

hvor langt, og på hvilken tid?

mange som "svømmer" i en time som bare ligger å cruiser, uten å bli andpustne, liten treningseffekt  i det!

2000m uten stopp, ca en time. ts

Anonymkode: c59c3...a02

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja du bør trene bl.a. ryggen, fordi hvis du "bare" svømmer (det er en flott aktivitet), så kan du risikere ubalanse i muskulaturen.

Anonymkode: 1f8ef...15a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kosesvømming er ikke trening. Akkurat som yin yoga, det er ikke trening, det er avspenning. 

Anonymkode: 8c105...112

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du må opp i hastighet, ikke mye men 45 til 50 min på 2000m, så ligger du godt inne i puls-sone 3 og 4.

antagelig bør du jobbe med teknikk, ned med hodet og beina høyere i vannet. med en slik hastighet får du grei generell muskelbruk, selv kjernemusklaturen din blir utviklet.

det kan være du vil profitere på å dele det opp i intervaller 4* 500 eller 8*250m, det du tar korte pauser, og svømmer raskere før hver pause! (aka intervall!)

Endret av Handerrefyren
rettet skrivefeil og tilføyelser
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (9 timer siden):

Det kompenserer ikke for tung styrke, nei. 

Det spørs jo hvor tung du er... Ta deg en tur på svømming, svøm en god treningsøkt, og kjenn etter hvor det hverker. 

Det er jo en av de minst belastende og mest effektive treningsformene som finnes.

Anonymkode: 5bd55...d05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja du bør trene bl.a. ryggen, fordi hvis du "bare" svømmer (det er en flott aktivitet), så kan du risikere ubalanse i muskulaturen.

Kan du utdype litt her?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg skjønner jo at disse gutta styrketrener også. Men jeg har selv en tenåringsgutt som svømmer på elitenivå og de er sinnsykt veltrente/ripped. Vi snakker 8-pack når de sover. 

Men TS, hvis du ønsker mer motstand/styrketrening mens du svømmer, så bør du kjøpe hand paddles og pullbouy.

Anonymkode: 78c45...456

Jeg kan godt lete fram bilder av mennesker som spiller dataspill profesjonelt med svære muskler, betyr det at musklene blir store av dataspill?

All form for trening du kan gjøre så lenge kontinuerlig som svømming, løping, sykling etc. gjør du for kardiovaskulær helse. Det bidrar ikke til å bevare muskelmasse i nevnverdig grad, og i den grad det gjør det er det veldig mange muskelgrupper du går glipp av. 

så for å faktisk svare TS: nei, om du skal gi deg selv best mulig forutsetning for å kunne leve godt og lenge burde du inkludere noe styrketrening også med funksjonelle øvelser som knebøy, pullups, benkpress, markløft etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha trent noe i tillegg for å styrke skjelettet og forebygger benskjørhet.

Anonymkode: 2591c...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs jo hvor tung du er... Ta deg en tur på svømming, svøm en god treningsøkt, og kjenn etter hvor det hverker. 

Det er jo en av de minst belastende og mest effektive treningsformene som finnes.

Det har da ingen ting med hvor tung du selv er! Svømmetrening er bra trening, men i vannet tas motstanden bort, derfor har det ikke så mye å si om du er 50 eller 70 kg. Når det gjelder styrketrening på land er det også forskjell på egenvektstrening og trening med vekter, men ved øvelser hvor du må løfte din egen kroppsvekt som f.eks. pull-ups er det lettere hvis du er lett.

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (Akkurat nå):

Det har da ingen ting med hvor tung du selv er! Svømmetrening er bra trening, men i vannet tas motstanden bort, derfor har det ikke så mye å si om du er 50 eller 80 kg. Når det gjelder styrketrening på land er det også forskjell på egenvektstrening og trening med vekter: så klart det er tyngre å ta knebøy med ekstra vekter enn uten, men det gjør deg også sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (1 time siden):

Jeg kan godt lete fram bilder av mennesker som spiller dataspill profesjonelt med svære muskler, betyr det at musklene blir store av dataspill?

All form for trening du kan gjøre så lenge kontinuerlig som svømming, løping, sykling etc. gjør du for kardiovaskulær helse. Det bidrar ikke til å bevare muskelmasse i nevnverdig grad, og i den grad det gjør det er det veldig mange muskelgrupper du går glipp av. 

så for å faktisk svare TS: nei, om du skal gi deg selv best mulig forutsetning for å kunne leve godt og lenge burde du inkludere noe styrketrening også med funksjonelle øvelser som knebøy, pullups, benkpress, markløft etc. 

Det er ikke nødvendig å trene baseøvelser for å kunne leve godt og lenge. Men for å bygge muskler og bli sterkere er det de viktigste øvelsene + kjerneøvelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tenker det må være den beste trimmen for hele kroppen? Og helt uten belasting. Får trent kondisjon, styrke, kjernemuskulatur, smidighet osv

Nei mener jeg. Du får ikke bedre trening for kroppen enn svømming. Det er styrketrening og kondisjonstrening i ett. Alle musklene brukes. Jeg var i svømmeklubb flere år i ungdommen og hadde markerte muskler i hele kroppen uten ekstra styrketrening.

I dag som 45 åring har jeg fortsatt markerte magemuskler etter all svømmingen.

Anonymkode: 2c62e...95b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En trener da både ryggen og magen godt ved å svømme!

Skal man nå et mål, feks NM, VM osv så er det selvfølgelig en fordel med styrketrening i tillegg. Men er det bare for å holde seg i form, så er 2000 m svømming tre ganger i uka mer enn bra nok.

Anonymkode: 2c62e...95b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du trenger absolutt ikke styrketrening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du sier det som at det er en bra ting

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg. Svømming får hard medfart her! 😔 Svømming er åpenbart bra, og om alternativet er null trim er det toppers. Ideelt sett bør det trenes litt styrke også, tenker jeg da. Jeg kan selv ikke svømme hardt og fort pga sykdom, og tar derfor styrketrim som jeg blir litt andpusten av hjemme i tillegg. Med lette vekter eller kroppsvekt. Og det blir jo noe annet kjenner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Grüner skrev (6 timer siden):

Det er ikke nødvendig å trene baseøvelser for å kunne leve godt og lenge. Men for å bygge muskler og bli sterkere er det de viktigste øvelsene + kjerneøvelser. 

Jo, det er faktisk viktig. Muskelmassen avtar betydelig etter fylte 60-70, og om den er bygd opp tilstrekkelig på forhånd vil du kunne reise deg opp av sofaen uten hjelp lengre, bære inn varer lengre og løfte barnebarna opp av bakken. 

Kjerneøvelser er ikke spesielt viktig, og du har åpenbart ikke den fjerneste ide om hva du snakker om

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (8 timer siden):

Kjerneøvelser er ikke viktig hvis du trener styrke, nei. Kjernen får nok gjennom ordinær styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (6 timer siden):

Jo, det er faktisk viktig. Muskelmassen avtar betydelig etter fylte 60-70, og om den er bygd opp tilstrekkelig på forhånd vil du kunne reise deg opp av sofaen uten hjelp lengre, bære inn varer lengre og løfte barnebarna opp av bakken. 

Kjerneøvelser er ikke spesielt viktig, og du har åpenbart ikke den fjerneste ide om hva du snakker om

Du må ikke trene tunge baseøvelser på treningsstudio for å få en god fysisk alderdom, nei. Du bør trene både litt styrke, fleksibilitet, balanse og cardio.  I tillegg bør en legge inn litt hjernetrim for å holde hjernen oppe kognitivt samt sosialisere jevnlig for å forebygge demens. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Folk har blitt helt besatt av tung styrketrening. Bare svøm i vei, det er super trening.

Anonymkode: 3e83b...34e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...