Gå til innhold

Problemer med offentlig nakenhet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet det er dumt som voksen kvinne å bry seg med hva andre måtte tenke om en, og nakenhet er jo naturlig i visse settinger. Men jeg har et stort problem med det. 

Jeg har lyst til å dra til svømmehallen for å nettopp svømme og ta badstue, men det med nakenhet har hittil hindret meg og ikke vært i en svømmehall siden jeg var barn.

Hvor uvanlig er det å dusje og gå i badstuen med badetøy på? Står det opplyst om at man skal dusje naken og kan risikere å få kommentar på dette?

Anonymkode: ad76e...2b9

Det får du ikke lov til, av hygieniske årsaker. 
Klarer du ikke dusje naken før du går i bassenget så får du bade i sjø eller vann, utendørs. 
Personer som ikke dusjer skikkelig før de går i vannet tilfører basseng mikroorganismer som kan gjøre andre syke, og der det er automatisk styring av klor i bassenget medfører dette «utpøsing» av mengder med klor i bassenget. 
Å oppholde seg like over vannskorpa og puste inn klor, slik man gjør med svømming, medfører økt risiko for skader og sykdom i luftveier, 

Å fortelle ts om den risikoen hennes egen hud utsettes for ved å bade i klor uten å dusje skikkelig først gidder jeg ikke bruke tid på. 
Det verste jeg ser er foreldre som tar av tissebleiene og setter på badebleiene på babyene. Allergi mot klor, kan oppstå på den måten. Det samme kan intens hudkløe gjøre. 

Anonymkode: b192e...dfa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (2 timer siden):

Det finnes svømmehaller som har garderober med atskilte dusjer med forheng. Kanskje det kunne fungerer for deg om du finner fram til et slikt sted. Alternativt om svømmehallen du bruker har en trenergarderobe eller annet som du kan få en avtale om å bruke.

Jeg skal sende en mail til de å høre om dette, skader jo ikke, og evt når på døgnet de holder åpent det er minst besøkende hos de. Igjen takk for tips. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hva slags garderober som er der du har tenkt til å gå. I nyere anlegg er det oftere avlukker til separate dusjer, så man kan vaske seg mer privat. 
Hvis man følger reglene så skal man så klart vaske seg skikkelig, men i virkeligheten er det mange som bare tar en kattevask. Så lenge du er nogenlunde ren og vasker deg noe, så går det bra. Har aldri opplevd at noen har kommentert på andres dusjing. 
Synes det er synd at du går glipp av svømmehall pga dusjing. 
du kan jo også sjekke når det er lite besøk så får du kanskje garderoben litt for deg selv. 

Anonymkode: 3566d...4a7

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jeg fullt klar over.

Og er det virkelig så strenge regler på hvilke kjemikalier som er tillatt og ikke så må man jo få skriv å gå gjennom i forkant av besøket med tanken på hår- og kroppsprodukter…

Er grunnet mobbing av min nakne kropp i ungdommen jeg nå har problemer med nakenhet, spesielt foran andre av samme kjønn siden det er derfra jeg har traumer.

Men da får jeg fortsette å unngå svømmehall selv om jeg elsker å svømme og sitte i badstue.

Ts

Har det sånn som deg ts. Elsker å bade i basseng, men hater å dusje sammen med andre 🤔 Jeg får stadig blikk og små kommentarer når jeg først prøver å dra på svømmehallen. Det er ikke lett.... Så jeg vet hvordan du har det. 

Men det er dessverre sånn at man må dusje skikkelig når man skal bade i basseng. I enkelte bade-anlegg er det egne avlukker, hvor man kan være i fred. Skulle ønske at det ble flere av sånne rundt om på steder med basseng for flere. Jeg er ganske sikker på at det er flere som oss, som har angst for å dusje sammen med andre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (1 minutt siden):

Har det sånn som deg ts. Elsker å bade i basseng, men hater å dusje sammen med andre 🤔 Jeg får stadig blikk og små kommentarer når jeg først prøver å dra på svømmehallen. Det er ikke lett.... Så jeg vet hvordan du har det. 

Men det er dessverre sånn at man må dusje skikkelig når man skal bade i basseng. I enkelte bade-anlegg er det egne avlukker, hvor man kan være i fred. Skulle ønske at det ble flere av sånne rundt om på steder med basseng for flere. Jeg er ganske sikker på at det er flere som oss, som har angst for å dusje sammen med andre. 

Hva, oppelever du faktisk kommentarer fra fremmede? Fordi du ikke er naken da mener du? 

Veldig leit det ikke er normen, ja, avlukker med forheng hadde vært helt fantastisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Eksponeringsterapi! Det er når man utsetter seg for ting som er ubehagelig at man vokser som menneske. 

Jeg var i ganske lik situasjon som deg, hatet å vise kroppen min. Men fikk rett og slett bare nok av å fange i, ironisk nok, i egen kropp. 
Så jeg dro til svømmehallen jeg! Jeg valgte dog å reise på dagtid, etter å ha hørt med folk jeg kjenner som brukte svømmehallen på et tidspunkt hvor det ikke var så mange der. 
Jeg lagde meg en skriftlig plan på telefonen, eller en slags oppskrift, på hvordan jeg skulle gjøre det. 
det var på samme tid ekstremt skummelt og på samme tid følte jeg at jeg hadde kontroll fordi jeg skulle bare følge planen. 

på dag 1 var målet mitt å møte opp, gå inn i garderoben og kle av meg. Om jeg ikke klarte å gå inn i dusjen eller i svømmehallen, så var det greit. Men jeg var alene, så jeg gikk da inn i dusjen. Stod med rumpa ut, og overkroppen inn mot veggen, slik at jeg fikk skjult meg litt mer. Og det gikk veldig fint! Jeg hadde på meg bikini der jeg bare dro ned bh’en og vasket overkroppen, skylte meg og dro bh’en på meg igjen. Gjorde det samme med underkroppen, dro bare trusa ned på knærne og vasket meg og dro på igjen. Da følte jeg meg ikke like naken, tok det mer i etapper. 

Etter å ha gjort dette flere ganger ble jeg faktisk mindre redd og ukomfortabel. Og det jeg også oppdaget var da jeg plutselig havnet i garderoben med et nyoppstartet svømmekurs jeg overhode ikke var forberedt på, var at da var vi så ange i garderoben at jeg forsvant inn i mengden, jeg var bare en av mange. Ble helt overrasket over hvor deilig det var, det føltes liksom vanskeligere når det var færre mennesker i garderoben. 

Jeg oppdaget fort at det var så utrolig mange forskjellige kropper i garderoben også. Alt fra eldre damer i 80-årene som bare spaserte rundt med slapp hud, pupper til navelen uten en bekymring i verden. Det var store damer, små damer, damer med arr, cellulitter, silikonpupper og alle andre pupper. Til og med damer som hadde bare 1 pupp eller ingen pupper. Og hvis damer uten pupper klarer å stå stolte i dusjen i egen kropp, da skulle søren meg jeg gjøre det samme! 

fremdeles synes jeg det kan være ubehagelig om det er tenåringsjenter i garderoben, jeg skal ikke lyve. Men forsøker å minne meg på at de kommer til å se ut som oss andre etter at fødsel, vektoppgang, stress og livet «tar dem» også. 

jeg håper virkelig at du faktisk prøver å dra dit, fordi etter min opplevelse så var det faktisk ikke så farlig som jeg trodde. Folk bryr seg mest om seg selv og ikke veldig mye om alle andre rundt seg. Jeg føler oppriktig at en helt ny del av livet mitt har åpnet seg for meg, og ved å tørre noe så «lite» som var stort for meg, så tør jeg også mer av andre situasjoner i livet. Fordi jeg vet jeg kan selv om jeg er redd. Sett opp en plan og gi seg selv rom til å lykkes og mislykkes, prøv igjen og igjen. Angst er ikke farlig, det er ubehagelig. 

Anonymkode: f01a9...f1a

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Eksponeringsterapi! Det er når man utsetter seg for ting som er ubehagelig at man vokser som menneske. 

Jeg var i ganske lik situasjon som deg, hatet å vise kroppen min. Men fikk rett og slett bare nok av å fange i, ironisk nok, i egen kropp. 
Så jeg dro til svømmehallen jeg! Jeg valgte dog å reise på dagtid, etter å ha hørt med folk jeg kjenner som brukte svømmehallen på et tidspunkt hvor det ikke var så mange der. 
Jeg lagde meg en skriftlig plan på telefonen, eller en slags oppskrift, på hvordan jeg skulle gjøre det. 
det var på samme tid ekstremt skummelt og på samme tid følte jeg at jeg hadde kontroll fordi jeg skulle bare følge planen. 

på dag 1 var målet mitt å møte opp, gå inn i garderoben og kle av meg. Om jeg ikke klarte å gå inn i dusjen eller i svømmehallen, så var det greit. Men jeg var alene, så jeg gikk da inn i dusjen. Stod med rumpa ut, og overkroppen inn mot veggen, slik at jeg fikk skjult meg litt mer. Og det gikk veldig fint! Jeg hadde på meg bikini der jeg bare dro ned bh’en og vasket overkroppen, skylte meg og dro bh’en på meg igjen. Gjorde det samme med underkroppen, dro bare trusa ned på knærne og vasket meg og dro på igjen. Da følte jeg meg ikke like naken, tok det mer i etapper. 

Etter å ha gjort dette flere ganger ble jeg faktisk mindre redd og ukomfortabel. Og det jeg også oppdaget var da jeg plutselig havnet i garderoben med et nyoppstartet svømmekurs jeg overhode ikke var forberedt på, var at da var vi så ange i garderoben at jeg forsvant inn i mengden, jeg var bare en av mange. Ble helt overrasket over hvor deilig det var, det føltes liksom vanskeligere når det var færre mennesker i garderoben. 

Jeg oppdaget fort at det var så utrolig mange forskjellige kropper i garderoben også. Alt fra eldre damer i 80-årene som bare spaserte rundt med slapp hud, pupper til navelen uten en bekymring i verden. Det var store damer, små damer, damer med arr, cellulitter, silikonpupper og alle andre pupper. Til og med damer som hadde bare 1 pupp eller ingen pupper. Og hvis damer uten pupper klarer å stå stolte i dusjen i egen kropp, da skulle søren meg jeg gjøre det samme! 

fremdeles synes jeg det kan være ubehagelig om det er tenåringsjenter i garderoben, jeg skal ikke lyve. Men forsøker å minne meg på at de kommer til å se ut som oss andre etter at fødsel, vektoppgang, stress og livet «tar dem» også. 

jeg håper virkelig at du faktisk prøver å dra dit, fordi etter min opplevelse så var det faktisk ikke så farlig som jeg trodde. Folk bryr seg mest om seg selv og ikke veldig mye om alle andre rundt seg. Jeg føler oppriktig at en helt ny del av livet mitt har åpnet seg for meg, og ved å tørre noe så «lite» som var stort for meg, så tør jeg også mer av andre situasjoner i livet. Fordi jeg vet jeg kan selv om jeg er redd. Sett opp en plan og gi seg selv rom til å lykkes og mislykkes, prøv igjen og igjen. Angst er ikke farlig, det er ubehagelig. 

Nå har jeg opplevd mobbing og baksnakking av kroppen min, så min opplevelse at andre ikke bryr seg om min kropp stemmer jo ikke. Men dette var snakk om i tenårene, så håper jo voksne flest er mer nettopp voksne, men etter å ha hengt her inne litt så virker det dessverre ikke som alle kvinner akkurat vil andre kvinner vel heller.

Men jeg skal prøve og se hvordan det føles, men er det flere som er sammen som en gjeng er det hvertfall uaktuelt for min del. Veldig bra du nå våger 🔥

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg opplevd mobbing og baksnakking av kroppen min, så min opplevelse at andre ikke bryr seg om min kropp stemmer jo ikke. Men dette var snakk om i tenårene, så håper jo voksne flest er mer nettopp voksne, men etter å ha hengt her inne litt så virker det dessverre ikke som alle kvinner akkurat vil andre kvinner vel heller.

Men jeg skal prøve og se hvordan det føles, men er det flere som er sammen som en gjeng er det hvertfall uaktuelt for min del. Veldig bra du nå våger 🔥

Ts

Tenåringer er slemme, heldigvis vokser de fleste opp og blir ålreite folk allikevel. 
Jeg har nå gått jevnlig i svømmehall i 2 år og har ikke fått en eneste kommentar på kroppen min. Og jeg kan fortelle deg at jeg er ingen supermodell! Jeg veier 94 kg, den ene puppen er større enn den andre, jeg er så bleik at jeg nesten er blåhvit i fargen og jeg har fregner på armene. Ikke et eneste menneske har sagt eller kommentert noe som helst. Eneste jeg har fått spørsmål om engang var hvor jeg hadde kjøpt badehetta mi, da jeg har langt hår og har en badehette som er laget for oss med langt hår. 

det er veldig enkelt å sitte bak en telefon og spy ut eder og galle på kvinneguiden, men går du ut i den virkelig verden og møter vedkommende, så er den kjerringa like spak og uperfekt som resten av oss 😆 

hvis det er den svømmegruppa du tenkte på som var gjeng, så var de fleste på svømmegruppa ukjente for hverandre de også, så det var like «kleint» for oss alle. Kan ikke huske jeg har møtt på noen store gjenger jeg, det er stort sett kanskje 2-3 som kjenner hverandre. Men de går jo også bare inn i dusjen og vasker seg, kler på seg og går ut i hallen uten særlig mye prat og mas. Verste man kan møte på er barn egentlig, de spør jo plutselig om alt mulig rart ut av det blå 😅 

Jeg er helt sikker på at hvis du går inn for det, så får du det til! 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flott kommentar i en tråd som omhandler traume som følge av mobbing av kropp, synes du ikke?

Vet ikke med deg, men når jeg vasker rumpe og skritt så skyller jeg der og lar ikke bare litt vann sile gjennom, hadde ikke følt det ble helt rent da. Jentetissen er det vel best å bare skylle godt med vann uten bruk av såpe.
Ts

Sørgelig når det kommer slike komentarer. Eg setter meg alltid på huk inne i dusjen når eg bommelom eller dusjer meg. Dette for st eg føler det er den beste måten å få vasket seg bak. Eg Savner løse dusjer i bassenger. Men om det hadde gjort ting enklere for deg vet eg ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS du kan jo begynne i utlandet. I UK er det ikke tillatt å dusje naken i de fleste offentlige basseng. De gønner heller på med mye mer klor. 

Anonymkode: b4970...693

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vasker meg grundig alene hjemme, men siden jeg har problemer med nakenhet i offentligheten i utgangspunktet hadde jeg aldri stått foran andre og delt skinkene for å vaske rumpehullet, nei. 
Ts

Du sprer jo ikke skinkene med ræva ut mot fellesarealet og viser frem rasshølet ditt til alle når du vasker deg der. Lar vel bare hånda gli ned mellom baken et par-tre sekunder med såpe på hånda, så skyller av.

Hva er det du innbiller deg skjer i en fellesdusj egentlig?

• Liker 2
Skrevet

Du risikerer å få tilsnakk av personalet. Det gjorde jeg en gang (var 17). Har aldri turt å ikke dusje naken etter det. 😅

Du kan jo sende epost og spørre om de har private garderober du kan bruke av helseårsaker, noen svømmehaller har noen separate garderober. Helseårsaker er jo sant, du trenger ikke presisere at det er traumer/psyke det gjelder akkurat. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan jo dusje skikkelig med såpe hjemme rett før du drar dit. Da holder det å dusje med rent badetøy uten såpe når du kommer dit. Problemet er at dersom man dusjer med badetøy og bruker såpe, så vil det bli igjen såperester i badetøyet som blir med i bassenget. 

Anonymkode: 593e0...030

Det holder ikke dersom noen ansatte ser henne, da kan hun bli nektet å vandre inn i svømmehallen. 
En annen sak er at det er vanlig flere steder at vi som ser andre som ikke dusjer, sier fra til de ansatte. 

Hva er det som gjør at noen har et så dramatisk forhold til egen kropp at de ikke kan vise seg naken i en felles dusj for personer med samme kjønn?

Hvilket miljø og hvilke foreldre er det som har gitt sine barn et slikt kroppsbilde? Gitt barna et slikt forhold til egen kropp?

Det er faktisk det mest kritikkverdige i slike tråder som denne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det som gjør at noen har et så dramatisk forhold til egen kropp at de ikke kan vise seg naken i en felles dusj for personer med samme kjønn?

Hvis du leser tråden så får du jo svaret hva som ligger bak i mitt tilfelle. Siden det jeg personlig har opplevd bare har vært fra samme kjønn så har jeg et mer avslappet forhold til nakenhet mot motsatt kjønn.

Ingen grunn til å klandre foreldre for alt…

Ts

• Liker 4
Skrevet

Noen steder, f.eks. Tøyenbadet, har noen avlukker i tillegg til fellesdusj for de som ønsker å dusje skjermet. De har også felles badstue hvor du selvsagt kan ha på badetøy.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva, oppelever du faktisk kommentarer fra fremmede? Fordi du ikke er naken da mener du? 

Veldig leit det ikke er normen, ja, avlukker med forheng hadde vært helt fantastisk. 

Ja, jeg har fått kommentarer 🤔 Ikke hver gang, men innimellom 🙁 Når jeg har vært naken i dusjen med andre. 

Skrevet
Mardina skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har fått kommentarer 🤔 Ikke hver gang, men innimellom 🙁 Når jeg har vært naken i dusjen med andre. 

Trur dere damer er mye styggere med hverandre enn vi menn er. Eg har aldri hørt noen snakker stygt om andre sine kropper i dusjene eg har vert i. Men det blir påpeikt når dei ikke dusjer nakne ja

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange moderne svømmehaller har avlukke i dusjene, og noen steder er det handikapgarderobe hvor du kan være helt alene. Jeg liker ikke fellesgarderobe selv, og prøver å finne et avlukke eller hjørne der det er mulig. 
Det verste du kan gjøre er å dusje med badetøy, da får du fort både oppmerksomhet og kommentarer.

Anonymkode: 7e00a...c4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilket miljø og hvilke foreldre er det som har gitt sine barn et slikt kroppsbilde? Gitt barna et slikt forhold til egen kropp?

Det er faktisk det mest kritikkverdige i slike tråder som denne. 

Nå har ts skrevet om mobbing fra likekjønnede så jeg sier som ts at ikke alt handler om foreldre her i denne verden heller.

Det kan være en hel rekke grunner til at enn ikke er komfortabel med å vise seg naken til alle. Tror folk må slutte med å tro at hvis en har grenser og ikke ønsker å være naken i en fellesdusj så e det noe som har gått galt en plass, det er ikke (alltid) det.

Noen jenter/kvinner har ikke noe problem med å gå på do med hverandre, mange har det. Noen svinser naken og liker det, mange ikke. Noen har ingen problemer med fellesdusjer, mange har det. Jeg har et helt fint, greit og sunt forhold til både min egen kropp og andre sin, foreldrene mine oppdro meg helt fint og jeg kommer fra et møblert hjem men jeg trenger ikke være naken i en fellesdusj for å ha et godt og sunt forhold til kroppen min. Jeg synes det er helt horribelt om vi kommer der at fordi en ikke liker å være naken med andre så må det skyldes oppvekst og traumer og fæle foreldre. Vi har ulike grenser, de grensene må et hvert menneske få lov til å sette selv for seg og sin egen kropp. 

Anonymkode: 15245...9b3

• Nyttig 2
Skrevet
AllahBallah skrev (16 timer siden):

Man skal vel vakse hele kroppen, men spesielt:

Håret, armhuler, føtter, pikk/fitte og inni rumpesprekken.

Tror ikke man behøver vaske inni rumpehullet akkurat. Bare utenpå, men det vasker man jo når man vasker rumpesprekken.

Vasker du ikke rumpesprekken hjemme heller? Bare tørker med våtserviett?

De fleste jeg ser i felles dusjen skyller jo bare kroppen før dr går i bassenget, de verken sjamponerer hår eller vasker kroppen med såpe, har ikke sett noen spesifikt vaske underliv og rumpesprekk heller..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...