Gå til innhold

Du som oppdaget cøliaki/glutenintoleranse i voksen alder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke symptomer hadde du og hva gjorde du for å få det bekreftet?

Anonymkode: d51ca...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke symptomer hadde du og hva gjorde du for å få det bekreftet?

Cøliaki bekreftes med blod- og vevsprøve.

Jeg hadde det ikke, men noe annet. 

Anonymkode: 360af...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke cøliaki, men glutenintoleranse. Største problemenfordøyelsesbesvær/voldsom IBS trigger og kroppsverk er vel det som har vært verst. Får fort dårlig hud. Jeg tok matintoleransetest fra Lab1 som slo kraftig ut på alle korntyper med gluten. Vil du sjekke om du har cøliaki, så må du ta gastroskopi. Viktig å spise gluten regelmessig i forkant av undersøkelse. 

Anonymkode: 872fd...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk, men jeg har litt annerledes symptomer enn de helt typiske og lurer på om noen andre kanskje har opplevd noe av de samme symptomene. Tror hvertfall det er noe jeg reagerer på, og sliter med opptak av jern selv ved lavtdosetilskudd permanent sammen med c.vit.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg tålte ingenting til slutt og ble dårlig av alt. Også av matvarer jeg burde kunne spise. Men tarmen var så ødelagt at jeg ikke klarte noe lenger. 

Det ble tatt koloskopi, endoskopi og blod. 

Anonymkode: cc8bf...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk, men jeg har litt annerledes symptomer enn de helt typiske og lurer på om noen andre kanskje har opplevd noe av de samme symptomene. Tror hvertfall det er noe jeg reagerer på, og sliter med opptak av jern selv ved lavtdosetilskudd permanent sammen med c.vit.

Ts

Dette går jo innunder fordøyelse, dårligere opptak av jern og b12 er ikke så uvanlig for glutenintoleranse. Cøliaki er noe som gjerne utredres hvis man har vedvarende mangel selv om man spiser mat rikelig med jern og b12. 

Spiser du regelmessig rødt kjøtt (ikke prosessert), og fet fisk? 

Anonymkode: 872fd...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har cøliaki og hadde jernmangel, oppblåst mage (så gravid ut), magesmerter og generelt mye problemer med magen, mye rumling i magen, kvalme, tretthet/aldri overskudd. Det er de symptomene jeg husker hvertfall. Gikk også ned i vekt, men ikke sikkert det var bare cøliakien.

tok blodprøver først som ga utslag, deretter gastroskopi hvor de tok vevsprøve. Det viktige er at du ikke slutter å spise gluten før alle prøver er tatt. 

Anonymkode: 0c5f7...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klaget over hodepine hele barndommen. Magesmertene trodde jeg at alle andre også hadde, så det klaget jeg ikke over. Fikk diagnosen først da jeg var 18. 

Anonymkode: a657f...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk kjempe lave jernverdier då spesielt ferritin. Oppblåst mage - såg ut som eg var 6 mnd på veg. Kvalme, influensa følelse, diaré og oppkast. Kviser og kvite blemmer i munnen kvar gong eg åt noko med gluten i. Legen trudde først det var kryssallergi så prøvde å kutte gluten en sommer, klarte aldri å begynne igjen for å få gjennomført gastro. Blei skikkelig dårlig i kroppen og budde på do og fekk diaré med slim og blod i. Ein valgte derfor å avslutte forsøket med å ete lenge nok til å få bekrefta cøliaki. Er genpositiv for cøliaki på blodprøver. Men så lenge eg ikkje har diagnosen så seier eg berre til folk at eg har kraftig glutenintoleranse. 

Anonymkode: de478...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...