Gå til innhold

Forklaring på strømutgifter

Dyp pust

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg å forstå hvordan denne grafen på forbruket mitt i februar er mulig? 
Jeg var bortreist fra 10. til og med 19. februar. Jeg satte varmepumpa på 17 grader før jeg dro, og siden ingen andre enn meg bor her ble det ikke brukt lys, varmtvann, komfyr, duppeditter osv., men kjøleskapet sto selvfølgelig på. Da jeg kom hjem vasket jeg tøy og jeg har dusja og lignende.
Likevel ser forbruket til å ha vært høyere da jeg var borte 🫣IMG_5478.thumb.jpeg.540bf4bda39078f1168fd6a3b9285cd6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var det kanskje veldig kaldt ute de dagene du var borte? Husker ikke når det var en kuldeperiode i februar. Bare husker det var kaldt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dyp pust skrev (1 time siden):

Kan noen hjelpe meg å forstå hvordan denne grafen på forbruket mitt i februar er mulig? 
Jeg var bortreist fra 10. til og med 19. februar. Jeg satte varmepumpa på 17 grader før jeg dro, og siden ingen andre enn meg bor her ble det ikke brukt lys, varmtvann, komfyr, duppeditter osv., men kjøleskapet sto selvfølgelig på. Da jeg kom hjem vasket jeg tøy og jeg har dusja og lignende.
Likevel ser forbruket til å ha vært høyere da jeg var borte 🫣IMG_5478.thumb.jpeg.540bf4bda39078f1168fd6a3b9285cd6.jpeg

Du bruker mer strøm når du er borte enn vi bruker når vi er hjemme! 

Kan du gå inn på de enkelte dagene og se hvordan strømforbruket fordeler seg gjennom døgnet? Og se om det er et gjevt forbruk? 
Du kan og være koblet opp til feil måler…..

Anonymkode: 93220...0cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen sak, slo du av internettet da du var borte? Har du varmekabler i badegulv? 

Når kombiskap og to led lamper pluss en lampe timer står på her i tillegg til balansert ventilasjon ruller og går, så trekker det ca. 6  kWh i døgnet. 

Anonymkode: 93220...0cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utetemperatur på Østlandet var lavest i perioden du var borte. Kanskje det er forklaringen 

IMG_3960.png

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske enkelt å se hvor mye en lampe forbruker, det står som oftest på den, i watt. De bruker generelt så lite at det ikke er mye vits å ta med i et regnestykke med forbruk av denne størrelsen. Det samme gjelder nettet, som typisk er 12v 2/3A maksimal effekt ut.

Varmekabler eller en annen varmekilde høres ut som den mest sannsynlige årsaken her, pga. termostatstyring. Jordfeil kan i noen tilfeller også forklare uventet forbruk, men forklarer ikke et høyere forbruk når borte enn hjemme. Det er det stort sett bare oppvarming som er årsak til, da sett ifm. været/utetemperatur.

Ville sjekket varme- og ventilasjoninnstillinger, det er vel få som drar fra bygg uten noe oppvarming på denne tiden av året? Den mest sannsynlige grunnen til forbruk av betydning når ingen er hjemme.

Anonymkode: 0bd74...85a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...