AnonymBruker Skrevet 1. mars #1 Skrevet 1. mars Eldstemann hadde kolikk og diverse mageplager så det første året var kun gråt, byssing og overlevelse for oss. Nå har vi fått andremann. Litt roligere enn broren var, men også en relativt urolig baby. Han sovner ofte når han dier og jeg prøver hver dag å legge ham over i seng eller nest, eller snike meg bort om jeg har ammet liggende i sengen, men i ni av ti tilfeller våkner han ettet fem minutter. Hvis jeg lar ham sove på/ved meg sover han som regel lengre, bortsett fra dager han er ekstra urolig. Prøver alle triks (klut som lukter av meg, varme sengen med varmeflaske, vente til han sover dypt), men ingenting virker. Noen som har erfaring med at de faktisk kan "lærer seg" å ligge alene eller har det ingenting for seg? De jeg kjenner med babyer som kan ligge for seg selv har i hovedsak vært sånn fra fødselen. Det enkleste er selvsagt bare å la ham ligge på meg, men da får jeg ikke gjort noe annet enn å sitte i sofane/ligge i sengen og se på tv, lese eller scrolle. Selvsagt å foretrekke foran gråtende baby, men har enormt behov for å få gjort litt i løpet av dagen. Tar jeg babyen på armen eller i bæresele våkner han og gråter så enkelt husarbeid med baby utgår også. Siden vi har et barn fra før er det ganske mye som må gjøres i løpet av dagen siden ettermiddag kveld går med til å ta seg av barna, lage middag, legge eldste (det tar tid) og så er det kveldsuro på minstemann som stjeler siste del av kvelden. Aner ikke hvor lenge denne perioden varer heller. Med eldstemann varte den jo et helt år.. Anonymkode: 6f1b2...2c3
AnonymBruker Skrevet 1. mars #3 Skrevet 1. mars Har du moonboon? Her vil ofte ikke babyen ligge for seg selv på dagtid, men i moonboonen går det fint. Anonymkode: b46c8...2e5
Gjest jegerrinne Skrevet 1. mars #4 Skrevet 1. mars Vi fikk nå til på begge. Lå enten i vogga eller lekegrind, hvis de ikke lå ute i vogna. Minste slett og med kolikk. Og der laget svigerfar en anrettning som gjorde at vogga bevegde seg litt
AnonymBruker Skrevet 1. mars #6 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Eldstemann hadde kolikk og diverse mageplager så det første året var kun gråt, byssing og overlevelse for oss. Nå har vi fått andremann. Litt roligere enn broren var, men også en relativt urolig baby. Han sovner ofte når han dier og jeg prøver hver dag å legge ham over i seng eller nest, eller snike meg bort om jeg har ammet liggende i sengen, men i ni av ti tilfeller våkner han ettet fem minutter. Hvis jeg lar ham sove på/ved meg sover han som regel lengre, bortsett fra dager han er ekstra urolig. Prøver alle triks (klut som lukter av meg, varme sengen med varmeflaske, vente til han sover dypt), men ingenting virker. Noen som har erfaring med at de faktisk kan "lærer seg" å ligge alene eller har det ingenting for seg? De jeg kjenner med babyer som kan ligge for seg selv har i hovedsak vært sånn fra fødselen. Det enkleste er selvsagt bare å la ham ligge på meg, men da får jeg ikke gjort noe annet enn å sitte i sofane/ligge i sengen og se på tv, lese eller scrolle. Selvsagt å foretrekke foran gråtende baby, men har enormt behov for å få gjort litt i løpet av dagen. Tar jeg babyen på armen eller i bæresele våkner han og gråter så enkelt husarbeid med baby utgår også. Siden vi har et barn fra før er det ganske mye som må gjøres i løpet av dagen siden ettermiddag kveld går med til å ta seg av barna, lage middag, legge eldste (det tar tid) og så er det kveldsuro på minstemann som stjeler siste del av kvelden. Aner ikke hvor lenge denne perioden varer heller. Med eldstemann varte den jo et helt år.. Anonymkode: 6f1b2...2c3 En baby som trenger nærhet og blir avvist av sin første omsorgsperson? «Meg ikke forstå», mamma sin tankegang! Anonymkode: 9be55...eb0 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #7 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (26 minutter siden): En baby som trenger nærhet og blir avvist av sin første omsorgsperson? Hun spør jo bare etter råd og tips? Ikke fortell meg at alle som får barn nr to eller flere, og dermed har begrenset mulighet for å være KUN babymadrass i ukevis, er avvisende mødre. Storebroren har kanskje også noen behov, eller hva? Anonymkode: adde7...1d5 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars #8 Skrevet 1. mars Vi fikk det ikke til. Eldste kunne dog sove flere timer i strekk i vogn i bevegelse så besteforeldre trillet mye tur. Anonymkode: a44ad...9f1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #9 Skrevet 1. mars Bæretøy. Da har man armene fri og kan gjøre det man vil mens baby sover. Anonymkode: 863de...cc3
AnonymBruker Skrevet 1. mars #10 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bæretøy. Da har man armene fri og kan gjøre det man vil mens baby sover. Anonymkode: 863de...cc3 Les det ts skriver en gang til. Hun skriver at det er prøvd og ikke funker. Blir grining likevel. Sitat fra hovedinnlegget: " Tar jeg babyen på armen eller i bæresele våkner han og gråter så enkelt husarbeid med baby utgår også." Anonymkode: 37706...220 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars #11 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): En baby som trenger nærhet og blir avvist av sin første omsorgsperson? «Meg ikke forstå», mamma sin tankegang! Anonymkode: 9be55...eb0 Here we go again. Så mye bedre kvinneguiden hadde vært uten mammapolitiet som velger å feiltolke alle innlegg der man spør om råd. Avviser ham? Ærlig talt. Jeg har babyen på meg 22 timer i døgnet. Får ikke dusjet en gang og storebror på 2,5 år som har veldig behov for litt tid med mamma får knapt nok sett meg uten baby på puppen eller sovende på meg. Det hjelper ikke akkurat på søskensjalusien. Anonymkode: 6f1b2...2c3 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars #12 Skrevet 1. mars Hvor gammel er babyen? Jeg fikk det ikke til før babyen var klar for det selv da hun var tre måneder sammen. Men prøvde aldri moonboon. Det kan være verdt å prøve det. Mulig å leie en uke (se på finn) før dere eventuelt kjøper. Anonymkode: 6c870...595
AnonymBruker Skrevet 1. mars #13 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi fikk det ikke til. Anonymkode: dff81...d8c Nei, vi fikk det ikke til med storebror, men han var veldig plaget så hadde håpet at lillebror skulle ha det litt enklere ❤️ AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du moonboon? Her vil ofte ikke babyen ligge for seg selv på dagtid, men i moonboonen går det fint. Anonymkode: b46c8...2e5 AnonymBruker skrev (1 time siden): Moonboon ble løsningen her Anonymkode: b1d2c...38e Vi har moonboon, men vegrer meg litt for å ta den i bruk. Funket på storebror de første ukene vi testet, men etterhvert hadde han behov for mer og mer bevegelse og mer og mer hjelp. Når han var for stor for den var det et helvette å avvenne og siden han ikke hadde vokst av seg plagene etter 3-4 måneder som alle rundt oss "lovet" førte det til enda tyngre fysisk arbeid for oss når vi måtte bysse en større og større baby kraftig hele dagen lang. Er jo ikke gitt at det blir sånn med lillebror, men vi er nok litt preget av det første året. Anonymkode: 6f1b2...2c3
AnonymBruker Skrevet 1. mars #14 Skrevet 1. mars jegerrinne skrev (1 time siden): Vi fikk nå til på begge. Lå enten i vogga eller lekegrind, hvis de ikke lå ute i vogna. Minste slett og med kolikk. Og der laget svigerfar en anrettning som gjorde at vogga bevegde seg litt Hva gjorde du for at det skulle funke. Kun bevegelse på vogna? Anonymkode: 6f1b2...2c3
AnonymBruker Skrevet 1. mars #15 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hun spør jo bare etter råd og tips? Ikke fortell meg at alle som får barn nr to eller flere, og dermed har begrenset mulighet for å være KUN babymadrass i ukevis, er avvisende mødre. Storebroren har kanskje også noen behov, eller hva? Anonymkode: adde7...1d5 Takk for forståelsen! Noen ønsker tydeligvis å misforstå. Gud forby at man har behov for tid til å gå på do eller lage middag. Og tenk alle barna med aleneforeldre, de må jo bli avvist dagen lang 🤷♀️ AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vi fikk det ikke til. Eldste kunne dog sove flere timer i strekk i vogn i bevegelse så besteforeldre trillet mye tur. Anonymkode: a44ad...9f1 Eldste hatet også vogn og sov kun i 20 min (i bevegelse etter 1 time med hyling og vugging) så vogn har jeg et litt anstrengt forhold til 😅 Til nå har lillebror grått masse i vogn, men sovnet etter litttrilling. Våknet hver gang vognen stoppet, men kun vært ute på trilletur 4 ganger. Siden han er limt på meg er det ikke så lett å komme seg ut heller 😅 Anonymkode: 6f1b2...2c3
AnonymBruker Skrevet 1. mars #16 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bæretøy. Da har man armene fri og kan gjøre det man vil mens baby sover. Anonymkode: 863de...cc3 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Les det ts skriver en gang til. Hun skriver at det er prøvd og ikke funker. Blir grining likevel. Sitat fra hovedinnlegget: " Tar jeg babyen på armen eller i bæresele våkner han og gråter så enkelt husarbeid med baby utgår også." Anonymkode: 37706...220 Ja det er litt håpløst. Eneste som funker er å amme mer. Storebror var også sånn.. Vi har bare prøvd det fem ganger så kan godt hende han venner seg til det, men slitsomt mens det står på så frister ikke å prøve så ofte. Anonymkode: 6f1b2...2c3
AnonymBruker Skrevet 1. mars #17 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva gjorde du for at det skulle funke. Kun bevegelse på vogna? Anonymkode: 6f1b2...2c3 Her hjalp det med bevegelse på vogna. Startet først med å bare legge ned i noen minutter av gangen, etter hvert så kunne tiden bli litt lenger og lenger. Så til slutt så sov barne i vogna i ca 45 min fra å ha ikke roet seg. Her hadde jeg ikke så mye valg at jeg måtte lære barnet at det kunne ligge litt uten å henge på meg, pga jeg måtte stelle dyr i fjøset, og turte ikke å ha barnet i bæremeis/babymeis på magen, tilfelle kua skulle sparke ut beinet når jeg melket, var da tryggere at det lå I vognbag eller vogna inne i en tom kalvebinge Anonymkode: 55dd5...7bd
Gjest jegerrinne Skrevet 1. mars #18 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva gjorde du for at det skulle funke. Kun bevegelse på vogna? Anonymkode: 6f1b2...2c3 Svigerfar ordnet slik at vogga og vogna beveget seg litt mens barnet lå der, en slags vibrering. For vi så her at var barnet i bil og fikk vibrering f4a kjøring kunne det sove i flere timer. Startet med noen min av gangen og økte.
AnonymBruker Skrevet 1. mars #19 Skrevet 1. mars Prøv sleepytroll om du trenger bevegelse i vogn/seng for at barnet skal sovne. Anonymkode: ecb89...ba2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå