Gå til innhold

Boikott amerikanske klesmerker

Friluftsdame

Anbefalte innlegg

Et av mine bidrag til å tydeliggjøre avstand til det USA nå står for, er å boikotte amerikanske klesmerker. Jeg forstår at det kan ramme «urettferdig», men for meg er nok nok nå. 

Det er egentlig ganske tankevekkende at jeg både til meg selv og barn har en betydelig andel klær og sko som er av amerikansk fabrikat. 

Det betyr at jeg feks ikke kommer til å kjøpe klær og sko av merker som Hoka (sitter langt inne..), Asics, Nike, Gant og Levis, og heller ikke kjøpe den fine kjolen fra Hale Bob slik jeg hadde tenkt ifm et bryllup jeg skal i til sommeren men heller velge feks ByTimo eller MissMaja som er norske merker. 

Oppfordrer også andre til å gjøre bevisste vurderinger og valg! 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig bra initiativ! Helt enig.

For meg sitter det langt inne å kutte Everlane, som er et etisk brand, men dessverre amerikansk. Akkurat det er en vanskelig avveining.

Men Nike kan jeg droppe, og heller velge Röhnisch. Det er de eneste merkene jeg bruker til treningstøy, så det er enkelt.

Jeg kan velge Adidas sneakers, og jeg kan også gå over til Adidas joggesko vil jeg tro. Ellers velger jeg ofte sko fra Angulus (dansk) eller Lillevinkels eget merke.

Jeans har jeg uansett begynt å kjøpe hos det norske merket Denim Destination, og loungewear kjøper jeg hos Ninepine, og de er vel svenske. Ellers har jeg COS som et favorittmerke, og de jo svenske.

Men, sånn ellers ,så prøver jeg jo uansett å følge miljøbevegelsens oppfordring til max fem nye plagg i året, og det er jo et like viktig mål!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal også slutte. Og jeg merker at jeg nå tar på meg de amerikanske merkene jeg har (Nike og Champion i all hovedsak), under Adidas og Puma, som er det jeg har med store logoer. Er mest snakk om t-skjorter, hettegensere og collegensere og joggebukser. Jeg bruker ofte to gensere og to joggebukser om vinteren, nå havner de amerikanske merkene under. Nike sokker under Adidas osv. Har ikke lyst til vise meg i noe amerikansk. Ray Ban er lagt i skuffen, bruker nå mine europeiske merker. Har heldigvis bare Adidas joggesko akkurat nå, jeg pleier å ha en del Nike sko, men nå er det en stund siden jeg har likt noen av modellene. Adidas genser over Nike hettegenser i dag. Så den ikke synes. Har heldigvis ikke amerikansk bil. 

Anonymkode: 48e79...c84

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Friluftsdame skrev (På 1.3.2025 den 10.16):

Et av mine bidrag til å tydeliggjøre avstand til det USA nå står for, er å boikotte amerikanske klesmerker. Jeg forstår at det kan ramme «urettferdig», men for meg er nok nok nå. 

Det er egentlig ganske tankevekkende at jeg både til meg selv og barn har en betydelig andel klær og sko som er av amerikansk fabrikat. 

Det betyr at jeg feks ikke kommer til å kjøpe klær og sko av merker som Hoka (sitter langt inne..), Asics, Nike, Gant og Levis, og heller ikke kjøpe den fine kjolen fra Hale Bob slik jeg hadde tenkt ifm et bryllup jeg skal i til sommeren men heller velge feks ByTimo eller MissMaja som er norske merker. 

Oppfordrer også andre til å gjøre bevisste vurderinger og valg! 

Hvis man skal boikotte er det viktig at det man boikotter er rett. Halvparten av de merkene du ramser opp her er ikke amerikanske:

Hoka er fransk, Asics er japansk og Gant er svensk.

Er jo dumt å boikotte disse hvis du kun vil boikotte amerikanske merker?

Anonymkode: a3c8a...fcb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis man skal boikotte er det viktig at det man boikotter er rett. Halvparten av de merkene du ramser opp her er ikke amerikanske:

Hoka er fransk, Asics er japansk og Gant er svensk.

Er jo dumt å boikotte disse hvis du kun vil boikotte amerikanske merker?

Anonymkode: a3c8a...fcb

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på å ikkje boykotta New Yorker då, dei er tyske lol

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...