Gå til innhold

Fra nærmest alterende barn til kresen ungdom, flere med samme erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en datter som har spist nærmest alt som ble servert, variert og sunn mat. Alltid spist frivillig. Så ble hun tenåring og nå liker hun nesten ingenting. Er tenåringer mer kresne? Noen fler med samme erfaring? 

Anonymkode: 6e5c6...c02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke, eller vil ikke spise?

Å luke ut enkelte matvarer er ofte starten på en spiseforstyrrelse. Noen blir plutselig veganere, eller liker ikke rømme, saus, tacokjøttdeig etc. 

Ellers så endrer jo smakene våre seg hele tiden, så det vil nok gå seg til? 
Hvor gammel tenåring er det snakk om her? Vil jo tro det er stor forskjell på om 17.pringen plutselig ikke liker noe, kontra 13.åringen.

Anonymkode: 9824d...776

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke var litt som brukeren over. Jeg opplever det ikke så vanlig at ungdommer blir kresne i form av at de slutter å like ulike smaker. Men at det derimot er en alder hvor det kan være mer vanlig å lage seg regler for mat av ulike grunner.

Det trenger ikke være starten på en spiseforstyrrelse, selv om det kan være det for noen. Jeg utviklet en spiseforstyrrelse i tenårene selv, og skyldte på at jeg ikke likte det ene i et forsøk på å skjule at jeg unngikk mat med mye kalorier for å gå ned i vekt. En tenåring i familien har plutselig blitt veldig glad i avocado, valnøtter og chiafrø, og spiser ikke fint brød mer, og har fortalt meg at det er fordi hun får mindre kviser da. En annen har blitt veganer, av dyrevelferdshensyn. 

Anonymkode: ddbb6...b16

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...