AnonymBruker Skrevet 1. mars #1 Del Skrevet 1. mars Man hører stadig at økte lønninger fører til prisøkning, øg lønningene øker jo for hvert år. De fleste bransjer har årlig lønnsøkning, men samtidig griner man over økte priser og inflasjon. Hvem har skylden her? Anonymkode: f5ea1...567 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #2 Del Skrevet 1. mars Det er iallefall ikke lønnsøkning. Den har vært lav i mange år. Reallønnsnedgang siden 2012. Men det er mange grunner til inflasjonen i norge. Grønn omstilling --> svakere krone-->dyrere varer fra utlandet. Lav styringsrente -->svakere krone. Høye utgifter i form av skatt/avgifter for bedrifter --> bedrifter velger andre land --> svakere krone. Det at vi selger strømmen vår til utlandet --> bedrifter velger andre land. Det er bare noen få av mange grunner til at kronen svekker seg konstant. Man kan egentlig se på grafer, at året politikerne begynnte å lufte tanken om å avslutte oljeletingen så begynnte kronen å svekke seg. Anonymkode: bb899...f1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #3 Del Skrevet 2. mars Altså, om jeg eier en fyrstikkfabrikk og mine ansatte får lønnsøkning må jeg jo ta inn igjen de økte lønnsutgiftene et sted. Å selge varene dyrere er jo det enkleste, så lenge folk er villige til å betale for det. Om ikke må jeg si opp et par ansatte og piske de gjenværende hardere. Anonymkode: 841fd...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 2. mars #4 Del Skrevet 2. mars Det bare noe få år hvor vi faktisk har hatt real lønns nedgang de siste 20 år så det er egentlig feil. (2016 og 2022) Det som skjer er at folk liker å klage på at det føles at de har fått mindre penger når de ikke kan ta ferie hvert år og ikke kan kjøpe seg bil hver 4 år. Folk har sett seg nødt til å prioritere noen ting ned. En stadig større del av den norske befolkningen lever på trygd, og det er de som føler det på kroppen da siste 5-6 år har spesielt mat og energi (mye pga svakere krone) og dette er en stor del av budsjettet for noen som lever på lite inntekt. Føler litt at det er folk på ytelser som er mest vokale pga dårlig råd, men sånn har det vel alltid vært. Personlig føler jeg at renter har gått opp samtidig med mat og energi, men min lønn har holdt tritt med dette og føler ikke jeg har dårligere råd, selv om jeg er sjokkert hva mat koster hver gang jeg forlater REMA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 2. mars #5 Del Skrevet 2. mars Jeg har gått opp 350 000 de siste 2,5 årene så jeg synes økonomien er bedre enn noen gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå