Sportydame Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Som på alle andre områder henger Norge laaaaangt etter på forskning og investeringer i AI. Norge henger etter Sverige i AI-kappløpet: – Investerer mye mindre penger – E24 USA ligger som vanlig milevis foran men svenskene investerer også villig og har mye mer risikovillig kapital enn Norge. Og enkelte lurer på hvorfor den norske krona går i dass......? 😉 Nå som det grønne skiftet er avlyst skal man altså fortsette med de hinsidige subsidiene på elbiler? Tipper det blir avlyst til høsten med regjeringsskifte.... AI er faktisk svaret på hvordan skal klare å beholde velferdsstaten - men det sitter visst langt inne for Ola Nordmann å forstå dette.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 1 time siden #2 Del Skrevet 1 time siden Norge gjør det tvert imot mye vanskeligere for utenlandske forskere å komme til Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet 1 time siden #3 Del Skrevet 1 time siden Vi kan trøste oss med at vi ligger laaaangt framme på forskning om folk vil dele hytta si https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hytteforskerne-atte-ar-og-millioner-slost-pa-apenbare-sannheter/o/5-95-2054004 og hvordan Norge gjør verden hvitere https://www.nettavisen.no/okonomi/far-12-millioner-skattekroner-til-a-forske-pa-hvordan-norge-gjor-verden-hvitere-det-aller-tapeligste-jeg-har-sett-noen-gang/s/5-95-835038 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 1 time siden #4 Del Skrevet 1 time siden Sportydame skrev (1 time siden): Som på alle andre områder henger Norge laaaaangt etter på forskning og investeringer i AI. Norge henger etter Sverige i AI-kappløpet: – Investerer mye mindre penger – E24 USA ligger som vanlig milevis foran men svenskene investerer også villig og har mye mer risikovillig kapital enn Norge. Og enkelte lurer på hvorfor den norske krona går i dass......? 😉 Nå som det grønne skiftet er avlyst skal man altså fortsette med de hinsidige subsidiene på elbiler? Tipper det blir avlyst til høsten med regjeringsskifte.... AI er faktisk svaret på hvordan skal klare å beholde velferdsstaten - men det sitter visst langt inne for Ola Nordmann å forstå dette.... Leser du artiklene du linker? Det er snakk om PRIVATE investeringer, ikke offentlige: lavere avgifter frigir privat kapital, ikke låser dem. I avdelingen AI, er det få Norske teknologiselskaper som har fokus, med mulig unntak av Kongsberg: resten handler om fiske, fiskeoppdrett og oljeservice: modne markeder hvor AI kommer inn som verktøy. Men siden Norge er et av land som har stortingsvedtak på at all veitrafikk skal automatiseres, er fokus på elbil og teknologi rundt dette , det området med mest potensial for utvikling. Men det vil fortsatt være mindre kapital tilgang fra norske bedrifter på grunn av skattesystemet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 1 time siden Forfatter #5 Del Skrevet 1 time siden Druid skrev (Akkurat nå): Leser du artiklene du linker? Det er snakk om PRIVATE investeringer, ikke offentlige: lavere avgifter frigir privat kapital, ikke låser dem. I avdelingen AI, er det få Norske teknologiselskaper som har fokus, med mulig unntak av Kongsberg: resten handler om fiske, fiskeoppdrett og oljeservice: modne markeder hvor AI kommer inn som verktøy. Men siden Norge er et av land som har stortingsvedtak på at all veitrafikk skal automatiseres, er fokus på elbil og teknologi rundt dette , det området med mest potensial for utvikling. Men det vil fortsatt være mindre kapital tilgang fra norske bedrifter på grunn av skattesystemet. Ja jeg leser artikkelen og siden staten sitter med mesteparten av kapitalen i Norge og de har lavere investeringsrisiko enn private investorer så er dette et problem i Norge. Poenget mitt overser du glatt - vi trenger private investorer og risikovillig kapital for å henge med - og unngå at krona fortsetter ned i den berømte dassen - det er ikke uten grunn at SEK nå også løper fra den norske liren....... 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Sportydame skrev (6 minutter siden): Ja jeg leser artikkelen og siden staten sitter med mesteparten av kapitalen i Norge og de har lavere investeringsrisiko enn private investorer så er dette et problem i Norge. Investeringsrisiko er ikke egentlig knyttet til de med pengene, det er knyttet til hva vi investerer i. Og stort sett alle spekulative statlige investeringer de siste 40 årene har pådratt seg såpass mye konflikt, at det er nærmeste umulig å se for seg noen med erfaringen til å skape noe som ØNSKER staten som investor. Sportydame skrev (15 minutter siden): Poenget mitt overser du glatt - vi trenger private investorer og risikovillig kapital for å henge med - og unngå at krona fortsetter ned i den berømte dassen - det er ikke uten grunn at SEK nå også løper fra den norske liren....... 😉 Nei, her er vi helt på linje, problemet er at avgiftsfritaket på Elbiler ER ikke en kostnad. Og alle som fremstiller dette som subsidiering gjennom tapte inntekter, forsvarer disse avgiftene, som i seg selv er en uting. Jeg mener fortsatt at vi har tapt en mulighet for å fjerne et byråkratisk og kostbart avgiftssystem som generelt er uønsket gjennom overgangen til elbil. Siden vi ikke er tjent med to infrastrukturer over tid, ville det holdt takten i utfaset av fosilbiler, og import/eksport hadde fungert bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 1 time siden Forfatter #7 Del Skrevet 1 time siden Druid skrev (3 minutter siden): Investeringsrisiko er ikke egentlig knyttet til de med pengene, det er knyttet til hva vi investerer i. Og stort sett alle spekulative statlige investeringer de siste 40 årene har pådratt seg såpass mye konflikt, at det er nærmeste umulig å se for seg noen med erfaringen til å skape noe som ØNSKER staten som investor. Nei, her er vi helt på linje, problemet er at avgiftsfritaket på Elbiler ER ikke en kostnad. Og alle som fremstiller dette som subsidiering gjennom tapte inntekter, forsvarer disse avgiftene, som i seg selv er en uting. Jeg mener fortsatt at vi har tapt en mulighet for å fjerne et byråkratisk og kostbart avgiftssystem som generelt er uønsket gjennom overgangen til elbil. Siden vi ikke er tjent med to infrastrukturer over tid, ville det holdt takten i utfaset av fosilbiler, og import/eksport hadde fungert bedre. Det ironiske i dette kaoset er at jeg for 9 år siden fikk "grønt" billån på min da nye BMW diesel bil fordi den hadde lavere utslipp enn datidens krav 😉 Nå er ikke jeg fan av store motorer kun for motoren sin skyld da - min motor er liten og jeg trenger heller ikke å aksellerere fra 0-100 på1 sek Jeg har ihvertfall trekkkraft i bakkene - det er viktig for meg - LOL 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå