Gå til innhold

Hoarders i Norge - finnes de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 7.19):

Vet om flere i Hedmark, gjerne med hager fulle i gamle biler og skrot

Anonymkode: 5508e...5d0

Kan bekrefte. En av de kom på døra mi for å spørre om å kjøpe bilen min… For å ha den i hagen 😄

Anonymkode: e61b6...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig finnes de her og, men man ser jo oftest ikke det fra utsiden… med mindre det er så ille at vinduer tildekkes av rot.

Synes dog det er et markant skille innen hoarding på de som kan leve et ganske normalt og renslig liv men bare har mye greier, og de som mikser eiendeler, ødelagte ting, søppel og møkk.

Så kan det sikkert være ulike definisjoner på hva som er søppel. Men når matrester, pappavfall, pizzaesker og det som verre er hoper seg opp. Da er man for meg over i noe helt annet enn de som bare er veldig maksimalistiske og overfyller huset til randen med nips og ting de kanskje trenger en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min avdøde onkel var en hoarder, selv om det ikke var så ekstremt som vist på TV. Vi fikk oss et ganske stort sjokk da vi skulle rydde opp hjemme hos ham etter hans død.

Han hadde så mange fyrstikker og lyslamper til overs at selv når alle vi som ryddet opp etter ham fikk det fordelt, så ble det en hel bærepose på hver.

Jeg og ei til brukte flere timer bare på å helle ut uåpnet brus som hadde gått ut på dato.

Han hadde mange postpakker med ting liggende som ikke en gang hadde blitt åpnet.

Huset måtte vaskes flere ganger daglig i over en uke før det i det hele tatt ble levelig.

Anonymkode: c72be...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var på foredrag med et brannvesen som hadde hatt et prosjekt om risikoutsatte grupper og brann. Det var ganske ille å se noen av de bildene og hvor enormt mye søppel og skrot folk hadde i husene sine.

Vi har det totalt sett bedre i Norge nå enn for 20 år siden, men samtidig er det blitt veldig strengt rundt tvangsbruk for pasienter med alvorlige psykiske lidelser. Ser selv ganske alvorlige og uverdige forhold lokalt hvor jeg bor, der disse alvorlige psykisk syke menneskene går rundt og vaser i veien uten klær og alt mulig. Folk som virkelig er til fare for seg selv, men fortsatt ikke legges inn. Det virker som det er altfor mange som lever sånn, og jeg vil tro at en del av disse ikke har det så ålreit hjemme heller.

Hvis jeg skulle blitt så syk skulle jeg inderlig håpe at jeg hadde blitt lagt inn.

Anonymkode: 03c8a...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...