AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Hoarders som det heter på engelsk, og disse TV-programmene om folk med ekstrem samlemani. Finnes de i Norge? Altså typen samlere som kanskje bare har ei tynn «gate» gjennom huset sitt, og alt er fylt fullstendig opp til randen av både ting og avfall. Synes fenomenet er interessant, og reflekterer over at jeg omtrent aldri har hørt om disse tilfellene i Norge. Har ingen grunn til å tro at de ikke finnes, men er det vanlig eller sjelden? Er det vanligere enn man tror? Beskrivelser i TV-programmer og dokumentarer om de menneskene det gjelder er at de fint kan være velfungerende i samfunnet, ha en jobb og at ingen vet «ståa» der hjemme. Har du opplevd det? Altså, personlig erfaring med hoarders i Norge? Hva tror du ligger bak samlemanien? Kanskje hos en person som fremsto som helt normal ellers. Jeg er ikke dømmende, kun nysgjerrig på selve tilstanden og hvor utbredt det egentlig er. Anonymkode: d9c3b...d15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Jeg kjenner en hoarder. Hun har voksne barn, men lekegrinden fra eldstemann står fortsatt i stuen, nå fylt med alt fra gamle blader, album, hobbyartikler osv. Det er ikke like ille som tilfellene på tv, for denne dama har et system og vet hvor hun finner tingene sine. Det er stier rundt i huset mellom alt krims krams, men hun har det i det minste rent på de stedene hun kommer til. Anonymkode: edfb2...9d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Jepp de finnes, men mange nyanser selvfølgelig. I Norge har vi heldigvis et godt gratis (psykisk) helsevesen så de som sliter mest vil få hjelp om de vil. Anonymkode: 81a5a...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Vet om flere i Hedmark, gjerne med hager fulle i gamle biler og skrot Anonymkode: 5508e...5d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Ja, vet om ei dame i hjembygda mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Jada, der det finnes folk med psykiske problemer vil du finne folk med samlemani. Og ikke bare med ting. Det er skremmende å se hvor mange "dyre-elskere" i virkeligheten er samlere. Stellet dyrene får er ofte langt i fra det du skulle forvente av en "dyre-elsker" og de har ofte fryktelig mange dyr (ofte forskjellige, ikke bare katter eller hunder, men alt mulig dyr) DET opplever jeg som fortvilende for ingen griper inn og ingen tenker på dyrets velferd. Oppdragelse, kosthold, stell: det havner i bakerste rekke fordi eieren "er så glad i dyr". Anonymkode: 409e0...624 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Vært i flere slike hus i forbindelse med dyrevernssaker. Det er en viss forskjell på de som samler på ting, type de som har hagen full av biler, båter, sykler osv, og de som rett og slett har søppel, Tom matemballasje, utdaterte reklameblader og sigarettstumper. Var hos en som hadde det tilsynelatende veldig ryddig utenfor, men det var fordi han tok med alt inn. Gressklipperen sto i gangen, og det var en sti fra rom til rom. Anonymkode: 68282...599 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jepp de finnes, men mange nyanser selvfølgelig. I Norge har vi heldigvis et godt gratis (psykisk) helsevesen så de som sliter mest vil få hjelp om de vil. Anonymkode: 81a5a...e59 Du har aldri prøvd å få hjelp av det "psykiske helsevesenet" skjønner jeg... Anonymkode: b8550...d28 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Sønnen min er elektriker og han har vært inne i mange boliger der han har måttet smyge seg fram på smale stier i rotet. Anonymkode: b8550...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har jobba i hjemmetjenesten i en større norsk by, og kjenner i hvert fall til tre. Jeg hadde tidligere en svigermor som hadde en tendens til at ingen flate måtte være tom, men hun holdt seg likevel innafor det så kalt normale i motsetning til de tre over. Hun var vokste opp i ekstrem fattigdom så for henne var det snakk om å kompensere for tidligere tider. De tre over hadde tilleggsdiagnoser som store psykiske problemer, og det tror jeg er kjennetegnet på hoarders/samlere. Anonymkode: b6484...883 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Skrotnisser fins det mange av, haha Anonymkode: fb91d...6b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Har en søster som drar hjem ting både fra søppla og bruktbutikker. De bygde nytt hus for noen år siden og der var det fint "et kvarter"; nå ser det ut som et bomba Kabul. Det gamle huset står fortsatt der og er lagringsplass for skrot. Hytta er full av skrot. Overalt hvor hun beveger seg følger det med kaos (både på den ene og andre måten). Selv mener hun det skyldes at hun hadde så lite da hun vokste opp. I call bullshit. Ja, det var lite penger hjemme, men vi hadde det ikke verre enn mange andre. Anonymkode: 15d65...89c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Jada, de finnes. Enig med den som skriver at der det finnes psykisk lidelse finnes samlemani. Selv om det engelske ordet hoarder er bedre. De med store problemer samler ikke nødvendigvis. I Norge er det nok brannvesenet som ser det mye. Barnevernet sikkert også Brannvesenet kan gi forelegg om å rydde opp brannfarlige hjem. Så dette er et tips til folk Anonymkode: 2a9b4...e65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Stemoren min er sånn. Forbannet at hun flyttet inn til faren min i hans ryddige og rene hus og ødela alt! Anonymkode: f8d55...62b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden Kjæresten min er dessverre en såkalt hoarder. Han jobber som forsker og har doktorgrad i fysikk, har alltid vært i 100% jobb siden studiene. Er godt voksen nå. Vi har vært sammen i snart 6 år. I starten merket jeg at det var en del rot, både inne og ute. Han sa at han driver med masse prosjekter (han liker bl.a. å bygge ting, plukke fra hverandre ting som ikke fungerer og fikse dem, sette dem sammen igjen etc.), men det skulle bli bedre. Det motsatte har skjedd. Han har et stort hus, nesten 300kvm, pluss en garasje og et anneks. Alle disse bygningene er fylt med ting. I starten var det for det meste 2.etasjen i huset som var fullt av greier, pluss kjøkkenet og deler av stua. Nå er det så fullt at man må balansere og tenke nøye når man går rundt i huset. Det er så sykt. Han har også masse ting ute på gårdsplassen og i hagen. Noen av disse tingene er visst verdifulle, så han må dekke dem til med presenninger og diverse før snøen kommer, og før regnvær på høsten, sommer og vår. Det er bl.a. snakk om at han har 4-5 varmtvannsbere, 10-15 komfyrer (han har bl.a. tatt ut innmaten og bruker noen av dem som plantekasser om sommeren! Han har et par ekstra vaskemaskiner og oppvaskmaskiner, i tilfelle de han har skal streike. Eller, som han sier - om en av mine streiker, så har han klar ny til meg. Haha. Altså, 99% av det han har han enten hentet gratis via Finn eller kjøpt veldig billig på Finn, eller kjøpt billig i butikker, og mye er også ting han har funnet ved containere ved steder som Elkjøp, Power, verksteder og alle mulige steder egentlig. Han har "favorittcontainere" også, hvor han påstår det ofte er "nyttige ting" som kan hentes. Det er helt ville ting, som at i fjor sommer hadde han svart på en annonse på Finn hvor en fyr gav bort impregnert materiale som var en terrasseplatting som skulle fjernes. Selvsagt hentet kjæresten min dette, og da jeg kom på besøk lå det jo en stor haug planker i gårdsplassen. Jeg blir jo tidvis fortvila over alt det han trekker med seg hjem, men han var i fyr og flamme over dette "funnet" og mente at dette kan vi bruke til å lage masse plantekasser nå i sommer. Inne har han også flere stereoanlegg som folk har gitt bort på Finn. Han fikser dem, og noen av dem er for ødelagte. Likevel er de fremdeles i stua. Han har også hentet mange glassfibertanker, som han mener vi kan bruke til å varme vann på sommeren og lage noe slags vanningsanlegg til plantekassene. Sønnen min beskrev en gang gårdsplassen hans som en "junkyard," lol. Han har stående de to forrige bilene i gårdsplassen også. Jeg sier han bør kvitte seg med dem, men han mener at han må ta ut deler først i tilfelle de kan brukes i bilen han har nå - i tilfelle det skjer noe med den. Er bare jeg som han er komfortabel med at besøker han, en datter han har fra tidligere kommer aldri innom - og blir nok aldri invitert. Han møter henne hos tanten(søsteren sin). Iblant lurer jeg på om han rett og slett ikke vil kvitte seg med tingene. Jeg har mast en del, men orker ikke det lenger. Han er voksen og må kunne klare å rydde ordentlig. Han vil ikke at jeg skal hjelpe han med å rydde heller, han mener det vil være for stressende at noen spør for hver ting "skal dette kastes eller beholdes?" Har sagt han bør kaste 90% av tingene, og da blir han satt ut! Haha. Søsteren har sagt han bare bør leie en container, og kaste det meste oppi der. God ide, men selvsagt hører han ikke på det heller. Hun kom på overraskelsesbesøk til han for et par år siden (og da var det flere år siden hun sist var hos han), og ble jo sjokkert over mye ting han har. Har bekjente og kollegaer som bor i samme by som han, og de vet jeg har kjæreste der. Men når de spør hvor han bor, tør jeg aldri å være for konkret, haha, for rotet er altså ikke bare inni huset men også utenfor. Anonymkode: 9de74...854 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå