Gå til innhold

Touchmetoden burde være ett must i kontorlivet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dæven hvor feil det går an å ta! Ja, det er mange skrivefeil. Nei, det har ingen sammenheng med touch.

Skriver 119 WPM, som gjør det mulig å skrive enda flere feil i minuttet!

Anonymkode: c4ebe...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg husker at jeg var til oppfølging i en attføringsbedrift for noen år siden. Hun jeg fikk som veileder var utdannet jurist, hadde hatt flere store stillinger i det offentlige- men skrev med to pekefingre. Det var akkurat som om hun var redd for at tastene skulle sprette opp og bite henne. Det gikk såååå seint at jeg hele tiden glemte hva vi holdt på med. Jeg var også fristet til å spørre om jeg kunne ta over det hele og bli ferdig med rapporten tidligere. Jeg kan virkelig ikke fatte at  hun ikke hadde bedre skriveteknikk.. Ikke så rart at hun sa at hun jobbet seg i hjel. Selv skrivehjelp med talesyntese hadde gått fortere.

Anonymkode: 7571d...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når jeg skriver ser jeg på teksten som kommer opp på skjermen. Kjenner det også i fingrene når noe blir feil, så begynner ofte å korrigere før øynene/hodet oppfatter at noe ble feil. Fingrene kjenner tastaturet, så hodet slipper å rette oppmerksomhet mot den delen av jobben. 

Anonymkode: e0427...c49

Kan ikke touch, men det er akkurat slik for meg også. 

Anonymkode: e8f63...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lærte touch metoden på skolen. Det er utrolig nyttig å kunne. 

Anonymkode: ba70f...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Trenger ikke kunne touchmetoden for det. Jeg lærte det aldri, men skriver i underkant av 150 ord per minutt, som på et tidspunkt var norgesrekord der det ble testet. Jeg har jo min egen metode som sikkert ligner touch, men den er egenutviklet.

Anonymkode: c5fec...441

Nei, så lenge man ikke sitter med én og èn tast og det tar en evighet å skrive en liten tekst er det jo greit nok det. Alle kan ikke finne en egenutviklet metode som ligner touch, da er det greit for de som jobber med pc som arbeidsverktøy å kunne touch for at ting ikke skal ta unødvendig lang tid. 

Anonymkode: dc712...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det gir jo ingen mening - touch er det som går raskest, med mindre man er ekstremt dårlig i det. 

Nei det går ikke nødvendigvis raskest. Jeg kan ikke touch men skriver kjappere enn de fleste jeg jobber med som kan touch. Det er jo ikke bare mekanisk metode som avgjør hvor kjapt du skriver, men hvor kjapp du er til å koordinere, hvor kjapt du omsetter det du tenker å skrive til å faktisk få det ut, hvor godt språk du har osv. 

Mannen min er veldig god i touch men han er så sykt treg til å skrive. Han har aldri vært særlig god i språk, skriver mye feil (lynkjapp i matematikk og logikk da) og må ofte tenke seg om. Jeg blir helt gal av å observere mens han skriver, mens han gjør narr av min ikke-touch metode. 😅

Selv om man ikke skriver touch kan man jo skrive med mer enn hver pekefinger altså. 

Anonymkode: e2c6b...078

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 14.59):

Det er meningsløst at barn skal lære å bruke pc'ene som arbeidsredskap uten at de også lærer touch-metoden.

Jeg gremmes når jeg ser helsepersonell og offentlige ansatte som ikke kan touch sitter og knoter når de skal skrive, sitter og leter etter tastene.

Touch inn i grunnskoleopplæringen for alle!

Anonymkode: 276d0...315

Jeg hadde touch metoden som valgfag i ungdomsskolen. Fikk det fremdeles ikke til! Viktigste er at jobben blir gjort! Får det store konsekvenser?  Om ikke, så spiller jo det ikke noen rolle vel..

Anonymkode: 7ce4a...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, så lenge man ikke sitter med én og èn tast og det tar en evighet å skrive en liten tekst er det jo greit nok det. Alle kan ikke finne en egenutviklet metode som ligner touch, da er det greit for de som jobber med pc som arbeidsverktøy å kunne touch for at ting ikke skal ta unødvendig lang tid. 

Anonymkode: dc712...fa5

Mente ikke at jeg har lagt inn en innsats for å utvikle min egen metode, for det kommer jo helt naturlig med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 14.45):

Trenger ikke kunne touchmetoden for det. Jeg lærte det aldri, men skriver i underkant av 150 ord per minutt, som på et tidspunkt var norgesrekord der det ble testet. Jeg har jo min egen metode som sikkert ligner touch, men den er egenutviklet.

Det må ha vært på et veldig tidlig tidspunkt, jeg lå på over 400 på slutten av 90-tallet :fnise: 

Anonymkode: 4ef83...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lærte touch på sekretærutdanningn ved Otto Treiders på 80-tallet. Har hatt mye glede av det. Jobbet mange år med å skrive tykke dokumenter, så har god trening.

Anonymkode: 1ee90...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi lærte touchmetoden på skolen på 90-tallet, men jeg syntes det var gørrkjedelig og klarte ikke å lære meg det. Nå, etter mange år med mye skriving på data kan jeg fremdeles ikke touchmetoden, men skriver rimelig fort da jeg vet hvor bokstavene befinner seg på tastaturet.
Å skrive fort og effektivt med touchmetoden er jo ingen garanti for at man skriver mer rett. For det første er det lettere å taste feil om man skriver fort, og for det andre blir man jo ikke bedre i rettskriving av å kunne touchmetoden. I tillegg har man autokorrektur som kan klusse til ganske mye.

Skogstrolle skrev (På 1.3.2025 den 14.55):

Jeg merker at jeg skriver feil uten å se det på skjermen. Nå lærte jeg touchmetoden i 1989, så jeg har noen års fartstid med tastaturet. Men, på mobilen er det pekefingeren som gjelder 🤗

Samme her! :ler: Jeg pleier selvironisk å tulle med at jeg så gammel at jeg bruker pekefingeren på mobilen. De fleste yngre enn meg (og faktisk også noen på samme alder og eldre) taster med begge tomlene.

Anonymkode: 6c3f3...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 4.47):

Herregud så mye feil folk skriver.

Anonymkode: eb0fa...bb2

Det er ikke noe i veien for å mene dette -men handler din frustrasjon om dine kollegaer eller generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må ha vært på et veldig tidlig tidspunkt, jeg lå på over 400 på slutten av 90-tallet :fnise: 

Anonymkode: 4ef83...607

Bokstaver ja? Ord per minutt er noe annet, og dersom du hadde 400 slår du verdensrekorden med god margin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 15.01):

Det gir jo ingen mening - touch er det som går raskest, med mindre man er ekstremt dårlig i det. 

https://www.nrk.no/kultur/xl/aslak-maurstad-_29_-er-den-raskaste-tekstaren-i-nrks-historie.-1.15517360

Her f.eks, flere som er raske uten å ha lært touch... Touch er ikke eneste måten man kan skrive hurtig på. De sier også at touch er ett bra utgangspunkt, ikke at touch er eneste fasiten.

Jeg har alltid vært stiv i lillefingrene, så jeg skriver uten dem. Jeg får likevel stadig kommentarer på hvor raskt jeg skriver, og jeg er den som alltid skriver referater på jobb fordi jeg skriver både hurtigere og mer korrekt enn samtlige andre på kontoret.

Anonymkode: 3878d...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at TS klager over at folk skriver mye feil, men selv ikke klarer å skille mellom tallord og ubestemt artikkel i overskriften en gang 😂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...