AnonymBruker Skrevet 1. mars #1 Del Skrevet 1. mars Herregud så mye feil folk skriver. Anonymkode: eb0fa...bb2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #2 Del Skrevet 1. mars Skrivefeil har ikke så mye med touch-metoden å gjøre, men om man behersker den så går jo skrivingen mye raskere. Jeg er glad jeg lærte den i sin tid, på en gammeldags skrivemaskin på handelsskolen. 😊 Anonymkode: aa117...53b 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #3 Del Skrevet 1. mars Touchmetoden har vel helst med effektivitet å gjøre. Anonymkode: bc1e2...3df 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #4 Del Skrevet 1. mars Tror det er det jeg setter mest pris på å ha lært på skolen 🤣 skjønner ikke hva du mener med rettskriving koblet til dette. Anonymkode: 85a22...7cb 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sicktrip Skrevet 1. mars #5 Del Skrevet 1. mars (endret) . Endret 5. mars av Sicktrip 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #6 Del Skrevet 1. mars Husker pappa kjøpte CD med spill som trente opp dette, midt på 90-tallet. Synes det var gøy å øve, og så ta test med hastighet. Var ikke så mange muligheter for spill og skjerm den gangen 😅 Anonymkode: e0427...c49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #7 Del Skrevet 1. mars Sicktrip skrev (På 1.3.2025 den 4.41): Enig i at dette ikke har så mye med hverandre å gjøre. Touchmetoden ja.. fatter ikke når den skal komme på plass. Trykker og trykker på pc, og gjort i mange år, men må fortsatt sitte å se hvor bokstavene er. Ekspander Øvelser! Jeg lærte touch på skolen, og det var mange øvelser i å trykke mlmlm kgkgkgkg hahaha nøyaktig og raskest mulig uten å se på tastene. Finnes sikkert mange på nettet. Anonymkode: 45fc4...657 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #8 Del Skrevet 1. mars Hvordan vil touchmetoden eliminere skrivefeil? For min egen del så er det korrekturlesing og retteprogrammer som innvirker på skrivefeil... Anonymkode: 3878d...3da 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #9 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 11.32): Hvordan vil touchmetoden eliminere skrivefeil? For min egen del så er det korrekturlesing og retteprogrammer som innvirker på skrivefeil... Anonymkode: 3878d...3da Ekspander Når jeg skriver ser jeg på teksten som kommer opp på skjermen. Kjenner det også i fingrene når noe blir feil, så begynner ofte å korrigere før øynene/hodet oppfatter at noe ble feil. Fingrene kjenner tastaturet, så hodet slipper å rette oppmerksomhet mot den delen av jobben. Anonymkode: e0427...c49 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #10 Del Skrevet 1. mars Jeg er så glad jeg lærte meg touch-metoden som valgfag på ungdomsskolen! Ser så mange sitte og knote med å finne de riktige tastene på pc-en, tar jo en evighet å skrive en bitteliten tekst jo. Anonymkode: dc712...fa5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #11 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 11.42): Når jeg skriver ser jeg på teksten som kommer opp på skjermen. Kjenner det også i fingrene når noe blir feil, så begynner ofte å korrigere før øynene/hodet oppfatter at noe ble feil. Fingrene kjenner tastaturet, så hodet slipper å rette oppmerksomhet mot den delen av jobben. Anonymkode: e0427...c49 Ekspander Jeg ser også på skjermen selv om jeg ikke bruker touchmetoden. Men det er likevel korrekturlesingen jeg gjør mens/etter jeg skriver som har mest betydning for om jeg sender noe med skrivefeil eller ikke... Man skal være svært god for å klare oppfatte skrivefeil bare ved å kjenne hvor man taster, uten å se på hva som kom på skjermen. Det handler mer om en rutine og vane, uavhengig av hvilken metode man bruker. Anonymkode: 3878d...3da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #12 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 11.52): Jeg ser også på skjermen selv om jeg ikke bruker touchmetoden. Men det er likevel korrekturlesingen jeg gjør mens/etter jeg skriver som har mest betydning for om jeg sender noe med skrivefeil eller ikke... Man skal være svært god for å klare oppfatte skrivefeil bare ved å kjenne hvor man taster, uten å se på hva som kom på skjermen. Det handler mer om en rutine og vane, uavhengig av hvilken metode man bruker. Anonymkode: 3878d...3da Ekspander Man merker når noe blir feil. Eller om fingrene ikke oppfatter det, så ser man det i det man skriver det. Er aldri slik at jeg må lese over etterpå for å finne feil. Det gjør jeg kun for å se sammenhengen i hva jeg har skrevet. (i hva nå traff jeg a før v, trykker da automatisk to tilbake med langfingeren, nesten før øynene ser at det ble feil) Hvorfor ikke touch, når du uansett ikke ser på tastatur? Anonymkode: e0427...c49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #13 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 12.29): Man merker når noe blir feil. Eller om fingrene ikke oppfatter det, så ser man det i det man skriver det. Er aldri slik at jeg må lese over etterpå for å finne feil. Det gjør jeg kun for å se sammenhengen i hva jeg har skrevet. (i hva nå traff jeg a før v, trykker da automatisk to tilbake med langfingeren, nesten før øynene ser at det ble feil) Hvorfor ikke touch, når du uansett ikke ser på tastatur? Anonymkode: e0427...c49 Ekspander Vi lærte aldri touch når jeg gikk handel og kontor, og jeg skriver uansett raskere enn de fleste jeg kjenner som lærte touch, så har aldri sett noe poeng i å lære det. Jeg leser og korrigerer mens jeg skriver. Anonymkode: 3878d...3da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #14 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 11.44): Jeg er så glad jeg lærte meg touch-metoden som valgfag på ungdomsskolen! Ser så mange sitte og knote med å finne de riktige tastene på pc-en, tar jo en evighet å skrive en bitteliten tekst jo. Anonymkode: dc712...fa5 Ekspander Trenger ikke kunne touchmetoden for det. Jeg lærte det aldri, men skriver i underkant av 150 ord per minutt, som på et tidspunkt var norgesrekord der det ble testet. Jeg har jo min egen metode som sikkert ligner touch, men den er egenutviklet. Anonymkode: c5fec...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrolle Skrevet 1. mars #15 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 11.27): Øvelser! Jeg lærte touch på skolen, og det var mange øvelser i å trykke mlmlm kgkgkgkg hahaha nøyaktig og raskest mulig uten å se på tastene. Finnes sikkert mange på nettet. Anonymkode: 45fc4...657 Ekspander fdsa jklø 🤣😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogstrolle Skrevet 1. mars #16 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 11.52): Jeg ser også på skjermen selv om jeg ikke bruker touchmetoden. Men det er likevel korrekturlesingen jeg gjør mens/etter jeg skriver som har mest betydning for om jeg sender noe med skrivefeil eller ikke... Man skal være svært god for å klare oppfatte skrivefeil bare ved å kjenne hvor man taster, uten å se på hva som kom på skjermen. Det handler mer om en rutine og vane, uavhengig av hvilken metode man bruker. Anonymkode: 3878d...3da Ekspander Jeg merker at jeg skriver feil uten å se det på skjermen. Nå lærte jeg touchmetoden i 1989, så jeg har noen års fartstid med tastaturet. Men, på mobilen er det pekefingeren som gjelder 🤗 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #17 Del Skrevet 1. mars Det er meningsløst at barn skal lære å bruke pc'ene som arbeidsredskap uten at de også lærer touch-metoden. Jeg gremmes når jeg ser helsepersonell og offentlige ansatte som ikke kan touch sitter og knoter når de skal skrive, sitter og leter etter tastene. Touch inn i grunnskoleopplæringen for alle! Anonymkode: 276d0...315 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #18 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 12.51): Vi lærte aldri touch når jeg gikk handel og kontor, og jeg skriver uansett raskere enn de fleste jeg kjenner som lærte touch, så har aldri sett noe poeng i å lære det. Jeg leser og korrigerer mens jeg skriver. Anonymkode: 3878d...3da Ekspander Det gir jo ingen mening - touch er det som går raskest, med mindre man er ekstremt dårlig i det. Anonymkode: e0427...c49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #19 Del Skrevet 1. mars Det er klart det blir mange feil når selv skriveprogrammene ikke kan norsk. Ser at på apple sin siste oppdatering skal den dele opp alle ordene. En ting er å lære seg touchmetoden, en annen er å lære seg alle snarveiene for å gjøre jobben mer effektiv slik at man også slipper å knote med musa. Husker vi hadde EDB på skolen, men vi ble ikke opplært i touch. Det var noe vi lærte oss på egen hånd. Bruker begge hendene og tror ikke det er helt etter boka slik jeg gjør det. Det går fort nok for meg Anonymkode: dd010...174 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 1. mars #20 Del Skrevet 1. mars Jeg skriver raskt og uten å se på tastaturet i det hele tatt, og har gjort det i mange, mange år nå. Ingen har lært meg noen touch-metode (som jeg husker). Fingrene vet hvor bokstaver og tall sitter automatisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå