Gå til innhold

Hvorfor oppfører ikke folk seg rundt gravide?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For ikke så lenge siden var jeg gravid, og under graviditeten og i ettertid har jeg undret på hvorfor folk ikke oppfører seg som normalt lenger. Det var akkurat som om kroppen min og livet mitt plutselig blir alles offentlige ting å bry seg med. Da skulle folk plutselig bry seg om hvordan det går hele tiden og alle skal spørre om termin og formen. Fikk og mer direkte spørsmål om jeg hadde plager. Det er ingen selvfølge at man vil snakke om graviditet og formen bare for at man er gravid. Fikk også en del uønsket oppmerksomhet i form av kommentarer om kostholdet, for eksempel at nå bør jeg spise kjøtt for å få i meg nok næring til foster, eller i det minste spise fisk. Bare for at man er vegetarianer er det ikke slik at fosteret dør om man ikke spiser døde dyr.

Fikk også kommentarer på hvor stor jeg var og babymage. Det var så ille at jeg grudde meg for å gå ut døra på grunn av all denne uønskede oppmerksomheten. Fikk til og med spørsmål om hvor jeg skal bo nå som jeg er gravid, og kommentarer om hva slags bil jeg skal ha, må vel bytte bil nå som jeg skal ha barn. Hvorfor kan ikke folk ta hensyn og holde kjeft? Kan hende noen gravide elsker gravid-oppmeksomhet men det er ikke en selvfølge for alle. Det verste syns jeg var kommentarer om kostholdet og hvor stor jeg var, og den følelsen av at kroppen min og livet mitt plutselig er noe alle skal kommentere på og bry seg med. Folk som vanligvis ikke spør meg om ting trenger ikke plutselig bry seg bare for at jeg var gravid. Er det flere som har opplevd ubehagelig oppmerksomhet da de var gravid eller er det bare jeg som syns sånt er kvalmende og unødvendig av folk? Det er noe annet hvis jeg hadde tatt initiativ selv til å snakke om alle disse tingene, da er det jo greit.

Anonymkode: 75b60...e2c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For ikke så lenge siden var jeg gravid, og under graviditeten og i ettertid har jeg undret på hvorfor folk ikke oppfører seg som normalt lenger. Det var akkurat som om kroppen min og livet mitt plutselig blir alles offentlige ting å bry seg med. Da skulle folk plutselig bry seg om hvordan det går hele tiden og alle skal spørre om termin og formen. Fikk og mer direkte spørsmål om jeg hadde plager. Det er ingen selvfølge at man vil snakke om graviditet og formen bare for at man er gravid. Fikk også en del uønsket oppmerksomhet i form av kommentarer om kostholdet, for eksempel at nå bør jeg spise kjøtt for å få i meg nok næring til foster, eller i det minste spise fisk. Bare for at man er vegetarianer er det ikke slik at fosteret dør om man ikke spiser døde dyr.

Fikk også kommentarer på hvor stor jeg var og babymage. Det var så ille at jeg grudde meg for å gå ut døra på grunn av all denne uønskede oppmerksomheten. Fikk til og med spørsmål om hvor jeg skal bo nå som jeg er gravid, og kommentarer om hva slags bil jeg skal ha, må vel bytte bil nå som jeg skal ha barn. Hvorfor kan ikke folk ta hensyn og holde kjeft? Kan hende noen gravide elsker gravid-oppmeksomhet men det er ikke en selvfølge for alle. Det verste syns jeg var kommentarer om kostholdet og hvor stor jeg var, og den følelsen av at kroppen min og livet mitt plutselig er noe alle skal kommentere på og bry seg med. 

Anonymkode: 75b60...e2c

Høres helt normalt ut, også når folk ikke er gravid. Da jeg var syk, skulle alle bry seg om mitt utseende (og vektoppgang og -nedgang), kosthold, livsstil, bosted og vet ikke hva. Folk blander seg. 

Anonymkode: 955ca...914

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dag skal man krenkes for alt. 

Anonymkode: cacdf...2d7

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke greit å kommentere kropp men ellers syns jeg du virker veldig hårsår... Hadde de ikke spurt om disse tingene hadde du vel blitt krenket for at ingen brydde seg om gravide. Tenker det er helt naturlig at folk rundt gravide viser interesse for graviditeten. Ellers er det vel bare å svare at du ikke ønsker å snakke om det. 

Nå som jeg er gravid har noen sagt med humoristisk tone til meg: "Har du spist litt mye i det siste eller? Du er blitt så feit". Etter at jeg begynte å svare "takk, du også" så sluttet de med slike kommentarer 😅

Mvh høygravid 

Anonymkode: ff207...012

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette høres jo helt normalt ut. 

Folk må ha noe å snakke om, og tyr jo da til det mest åpenbare.

Du hadde nok blitt mer krenket om graviditeten ikke var tema i samtalene. 

Anonymkode: 2e525...e54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spør min gravide kollega om hvordan det går, fordi jeg oppriktig bryr meg og vil henne vel. 

Anonymkode: 4a213...915

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du går jo i tillegg inn for å tyde alt i verste mening og da, for en kjip tilværelse å være så sykt negativ og se livet på den måten. Si nå bare «jeg er ikke komfortabel med å snakke om gravid-temaer, kan vi prate om noe annet?» hvor vanskelig er det egentlig?  

Jeg er gravid nå og tenker det er helt naturlig at det prates om siden magen er rett DER og det er ganske tydelig hva som gjør man har mage. De fleste gravide liker faktisk å prate om det. At du er unntaket må du opplyse folk om. 

Anonymkode: f46ea...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis folk hadde ignorert graviditeten hadde sikkert det vært ikke også? Folk kan jo ikke vinne

De mente det sikkert godt. De aller færreste ønsker å fornærme seg

Anonymkode: 3e2fb...0ee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må bare innrømme at det er noe sexy over gravide kvinner.

Anonymkode: c126d...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner den tiden jeg...da jeg fikk masse oppmerksomhet, da folk passet på meg, jeg ble behandlet som dronning. Folk ville snakke med meg og samtaler kom lett i gang. Så fort baby ble født fikk du klare deg selv og fol var plutselig ikke interessert lenger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du virker ekstremt hårsår. Synes du det er rart at folk bryr seg i forbindelse med at du nå er gravid? Er det ikke hyggelig at folk ønsker å snakke med deg? Dette er jo en icebreaker, lett å få i gang samtaler med gravide, de kan jo bare snakke om graviditeten. 

Hold deg inne du, vekk fra folk. Det er nok best for deg. 

Anonymkode: 6ccfc...158

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt! Syns også det var ekstremt slitsomt å skulle snakke om graviditeten min i alle anledninger og med svært perifere bekjente som jeg ikke hadde lyst til å utdype hvordan formen var til. Ikke alle syns det er fantastisk å være gravid, kun et nødvendig onde for å få barn. Slitsomt når alle du møter spør hvordan du har det og hvordan formen er når formen kanskje ikke er så bra, selv om de selvfølgelig mener det godt. Også vanskelig å avfeie spørsmålet når man evt er sykmeldt, kan ikke svare kollegaer at alt er bra når man er sykmeldt liksom 🙄 

Anonymkode: 06990...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forstår deg godt! Syns også det var ekstremt slitsomt å skulle snakke om graviditeten min i alle anledninger og med svært perifere bekjente som jeg ikke hadde lyst til å utdype hvordan formen var til. Ikke alle syns det er fantastisk å være gravid, kun et nødvendig onde for å få barn. Slitsomt når alle du møter spør hvordan du har det og hvordan formen er når formen kanskje ikke er så bra, selv om de selvfølgelig mener det godt. Også vanskelig å avfeie spørsmålet når man evt er sykmeldt, kan ikke svare kollegaer at alt er bra når man er sykmeldt liksom 🙄 

Anonymkode: 06990...1ba

Er jo bare å si "det går etter forholdene bra". 

Det er det svaret de fleste kollegaer og perifere bekjente ønsker, før man kommer til poenget. Da det er uhøflig å ikke spørre. 

Anonymkode: 2e525...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...