Rick Skrevet 16. mars #121 Del Skrevet 16. mars Vinterjenta skrev (På 14.3.2025 den 10.43): De må skattlegge de rike. Punktum. Sånn løser de gjeldsproblemet. De superrike der borte er hinsides rike, og hårreisende nok betaler de knapt skatt. Og det som skjer nå, er at de får viljen sin igjen og igjen. Vi får en slags ny-føydalisme basert på grådighet og egoisme. Den øverste prosenten av inntekter i USA, de som tjener minst 682 577 dollar per år, betaler 45,8 % av alle inntektsskatter som betales til den amerikanske regjeringen. De øverste 5 % av inntektene – personer med inntekter på 252 840 dollar og over, betaler 65,6 % av den nasjonale totalen. Hvis du inkluderer de øverste 10 % – alle som tjente minst 169 800 dollar – stiger dette tallet til 76 % av totalen. De øverste 50 prosentene av alle skattebetalere, de som tjener minst 46 637 dollar i året, betaler 97,7 prosent av alle føderale individuelle inntektsskatter, mens de nederste 50 prosentene, de som tjener mindre enn 46 637 dollar i året, betaler de resterende 2,3 prosentene. Så de 50% som tjener minst i USA, betaler bare 2,3% av inntektsskatten. https://taxfoundation.org/data/all/federal/latest-federal-income-tax-data-2024/#:~:text=The top 50 percent of all taxpayers paid,bottom 50 percent paid the remaining 2.3 percent. Nå kan man vel si at dette ikke gir et riktig bilde, for det er andre skatter i USA, som salgsskatten, som fattige betaler like så vel som de rike. Men det er vel ikke riktig å si at de rike slipper unna skatt i USA. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 16. mars #122 Del Skrevet 16. mars Rick skrev (1 time siden): Den øverste prosenten av inntekter i USA, de som tjener minst 682 577 dollar per år, betaler 45,8 % av alle inntektsskatter som betales til den amerikanske regjeringen. De øverste 5 % av inntektene – personer med inntekter på 252 840 dollar og over, betaler 65,6 % av den nasjonale totalen. Hvis du inkluderer de øverste 10 % – alle som tjente minst 169 800 dollar – stiger dette tallet til 76 % av totalen. De øverste 50 prosentene av alle skattebetalere, de som tjener minst 46 637 dollar i året, betaler 97,7 prosent av alle føderale individuelle inntektsskatter, mens de nederste 50 prosentene, de som tjener mindre enn 46 637 dollar i året, betaler de resterende 2,3 prosentene. Så de 50% som tjener minst i USA, betaler bare 2,3% av inntektsskatten. https://taxfoundation.org/data/all/federal/latest-federal-income-tax-data-2024/#:~:text=The top 50 percent of all taxpayers paid,bottom 50 percent paid the remaining 2.3 percent. Nå kan man vel si at dette ikke gir et riktig bilde, for det er andre skatter i USA, som salgsskatten, som fattige betaler like så vel som de rike. Men det er vel ikke riktig å si at de rike slipper unna skatt i USA. Og likevel betalte de i gjennomsnitt bare 25,9 prosent i skatt. Det er betydelig mindre enn meg, selv om jeg tjener en brøkdel. Samtidig ville jeg ikke byttet – jeg vet hva jeg får for skatten jeg betaler, og tallene du trekker fram, viser vel aller mest hvor ufattelig rike de rikeste amerikanerne er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 16. mars #123 Del Skrevet 16. mars (endret) Rick skrev (1 time siden): Den øverste prosenten av inntekter i USA, de som tjener minst 682 577 dollar per år, betaler 45,8 % av alle inntektsskatter som betales til den amerikanske regjeringen. De øverste 5 % av inntektene – personer med inntekter på 252 840 dollar og over, betaler 65,6 % av den nasjonale totalen. Hvis du inkluderer de øverste 10 % – alle som tjente minst 169 800 dollar – stiger dette tallet til 76 % av totalen. De øverste 50 prosentene av alle skattebetalere, de som tjener minst 46 637 dollar i året, betaler 97,7 prosent av alle føderale individuelle inntektsskatter, mens de nederste 50 prosentene, de som tjener mindre enn 46 637 dollar i året, betaler de resterende 2,3 prosentene. Så de 50% som tjener minst i USA, betaler bare 2,3% av inntektsskatten. https://taxfoundation.org/data/all/federal/latest-federal-income-tax-data-2024/#:~:text=The top 50 percent of all taxpayers paid,bottom 50 percent paid the remaining 2.3 percent. Nå kan man vel si at dette ikke gir et riktig bilde, for det er andre skatter i USA, som salgsskatten, som fattige betaler like så vel som de rike. Men det er vel ikke riktig å si at de rike slipper unna skatt i USA. Les dette: https://www.bbc.com/news/business-57383869 Endret 16. mars av Vinterjenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rick Skrevet 16. mars #124 Del Skrevet 16. mars Pawn Hearts skrev (1 time siden): Og likevel betalte de i gjennomsnitt bare 25,9 prosent i skatt. Det er betydelig mindre enn meg, selv om jeg tjener en brøkdel. Samtidig ville jeg ikke byttet – jeg vet hva jeg får for skatten jeg betaler, og tallene du trekker fram, viser vel aller mest hvor ufattelig rike de rikeste amerikanerne er. Ja, det er riktig, og det burde jeg vel ha understreket i innlegget. Selv om den øverste prosenten av de rikeste i USA betaler 45,8 % av alle inntektsskatter som betales til den amerikanske regjeringen, så betalte de i gjennomsnitt bare 25,9 prosent i skatt. Og som du skriver, så viser vel dette bare hvor rike ufattelig rike de rikeste amerikanerne er. Beklager at jeg ikke poengterte dette i innlegget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 20. mars #125 Del Skrevet 20. mars (endret) Jeg tror han vil miste oppslutning når økonomien begynner å gå dårlig. Jeg tror det er står sjanse for at det vil skje, Trump går alt for hardt til verks. Jeg har bekjente i USA, og jeg tror ikke man kan overdrive hvor voldsomt amerikanere er dritt lei latin amerikanske gjenger. I første rekke fra Mexico, Mellom-Amerika, Columbia og Venezuela. Men også Haiti. Rammer i størst grad de som tilhører den lavere sosioøkonomiske gruppe. Så fort de har greid å komme seg til USA kan de begå eller være delaktig i alvorlig kriminalitet, uten å bli uvist. Akkurat som i Europa så saboterer venstre siden utvisninger. Nå ser det faktisk ut til at han lykkes. På CNN sa de at Obama fikk til litt av dette også, men at det stanset totalt opp under Joe Biden 😳 😳 Endret 20. mars av kat-e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 21. mars #126 Del Skrevet 21. mars kat-e skrev (14 timer siden): Jeg tror han vil miste oppslutning når økonomien begynner å gå dårlig. Jeg tror det er står sjanse for at det vil skje, Trump går alt for hardt til verks. Du tror og du tror og du føler og du føler, for meg virker det mer som et vagt håp. Helt greit det. Trump har sittet ved makten i knappe 2 måneder ! Om 2 år vet vi litt mer om dette her. Før dette synse synse synse og atter synse alt ut i fra politisk ståsted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 21. mars #127 Del Skrevet 21. mars Stoltskeiv skrev (På 1.3.2025 den 2.35): Utrolig hvor mye republikanerne og generelt befolkningen finner seg i! Finner seg i ? Flertallet har stemt på Trump. Trump sa i stor grad hva han ville gjøre, eller rettere sagt hva han ville forsøke å gjøre. Så det man så er det man fikk ! Så får man dette fult ut ? Kanskje eller kanskje ikke. Eller man får det i noen grad. Det vet man aldri etter 2 måneder ! Det er komplett umulig uansett hva dere måtte tro, eller hvor mye dere tar Trump på ordet. Indikasjoner på dette får vi om 2 år ved neste del valg til kongressen og underhuset da har den en midlertidig fasit. Så kanskje på våren samme året får man en viss indikasjon på meningsmålinger. Før dette ? Bare synsing og atter synsing. Demokratene er drit misfornøyd, og Republikanerne vil ikke være det. Helt dønn fornøyd vil aldri alle velgere i et demokrati være uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 21. mars #128 Del Skrevet 21. mars USA er stort og amerikanerne er like ulike som vi er. Dette merker man godt hvis man reiser mye og besøker ulike delstater. Noen lever gode liv, mens andre (mange) lever i ekstrem fattigdom. Jeg og min amerikanske venninne har snakket mye om Trump og de store endringene som skjer i USA. Det er åpenbart at mange amerikanere er stolte av sin president og hva han får til, mens min venninne og hennes familie sier at de skammer seg så uendelig. De som familie reiser mye, men mindre nå etter at Trump ble president. De sier at uansett hvor de kommer utenfor USA så vil folk diskutere politikk og enn så enig de er i mange av betraktningene så er skammen det verste for dem. Skammen over at amerikanerne har valgt en kriminell president. Skammen over at de har valgt en president som mangler respekt for kvinner, for mennesker med funksjonsnedsettelse - ja, for alle som ikke smører han. Skammen over en president som mener han er hevet over domstolene og menneskerettigheter. Skammen over hans vulgære fremtoning. ++++ Det er for lettvint å si at amerikanerne valgte sin president for når man sier det kan man fort misse dem som opplever det som skjer som traumatiserende. Det er fort gjort å glemme at det er en betydelig andel. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 21. mars #129 Del Skrevet 21. mars Og da er det vel greit å igjen minne om at litt under en tredjedel av stemmeberettigede amerikanere stemte på ham. 28,6% i følge chat gpt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 21. mars #130 Del Skrevet 21. mars Nå anholdes reisende til og fra USA på grensen. Uten at de har gjort noe ulovlig. De siste dagene har vi hørt om personer som uten lov og dom holdes i fengsel liknende forhold i dager og uker. Personer fra land som Storbritannia, Canada, Tyskland og Luxembourg. I dag ble en fransk professor avvist på grensen fordi han hadde noe negativt om Trump på mobilen. USA er blitt et lovløst regime, hvor heller ikke myndighetene bryr seg om loven. Trump avviser det domstolene avgjør. Dermed gjør han seg selv til diktator. Bartemannen i Tyskland brukte tre måneder, ser ut som Trump er kjappere. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 21. mars #131 Del Skrevet 21. mars stan skrev (3 timer siden): Nå anholdes reisende til og fra USA på grensen. Uten at de har gjort noe ulovlig. De siste dagene har vi hørt om personer som uten lov og dom holdes i fengsel liknende forhold i dager og uker. Personer fra land som Storbritannia, Canada, Tyskland og Luxembourg. I dag ble en fransk professor avvist på grensen fordi han hadde noe negativt om Trump på mobilen. USA er blitt et lovløst regime, hvor heller ikke myndighetene bryr seg om loven. Trump avviser det domstolene avgjør. Dermed gjør han seg selv til diktator. Bartemannen i Tyskland brukte tre måneder, ser ut som Trump er kjappere. Skikkelig McCarthy-tilstander 😵💫 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 22. mars #132 Del Skrevet 22. mars USA er som Norge. Begge land har en maktelite bestående av idioter. Folket stemmer på det minste ondet. Harris vs Trump er i utgangspunktet et håpløst valg. Det som er mest skremmende er at det er like elendig nivå på kongressen. Schumer og Jeffries er en vits. Vance virker gjennomført psycho. Rubio mangler ryggrad. Han sa en ting i senatet og nå noe helt annet som utenriksminister. Musk er gal. Hegseth virker mer normal, men ser ikke helt for meg ham.som president. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 22. mars #133 Del Skrevet 22. mars Cartman skrev (6 minutter siden): USA er som Norge. Begge land har en maktelite bestående av idioter. Folket stemmer på det minste ondet. Harris vs Trump er i utgangspunktet et håpløst valg. Det som er mest skremmende er at det er like elendig nivå på kongressen. Schumer og Jeffries er en vits. Vance virker gjennomført psycho. Rubio mangler ryggrad. Han sa en ting i senatet og nå noe helt annet som utenriksminister. Musk er gal. Hegseth virker mer normal, men ser ikke helt for meg ham.som president. Er imponert over at du klarte å sammenfatte alt dette på litt over 4 linjer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå