Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #1 Skrevet 9. mars 2006 Har smakt en kake noen ganger opp igjennom årene, men vet ikke helt hva den heter.. Den er sykt god. Tror det er en slags mandelbunn og en eggekrem av noe slag oppå. Pleier å være mandelflak på toppen .Hva heter denne kaken? Og har du en perfekt oppskrift?
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #2 Skrevet 9. mars 2006 suksessterte/sukseskake/gulkake osv, kjært barn har mange navn Har ingen oppskrift, men nå som du vet hva den het finner du sikkert en oppskrift på nettstedet detsøteliv.no
Arkana Skrevet 9. mars 2006 #3 Skrevet 9. mars 2006 Det heter suksessterte, og her er min gode oppskrift. Suksessterte 5 eggehviter 250 g melis 150 g malte mandler 5 eggeplommer 125 g sukker 1 dl fløte 1 ts vaniljesukker 150 g smør ½ plate kokesjokolade Stivpisk eggehvitene og vend inn mandler og melis. Hell i to 20 cm former og stek ved 180 grader i ca 20 minutter. Bland eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en kjele og kok opp under svak varme. Rør hele tiden! Avkjøl kremen noen timer. Pisk romtemperert smør inn i kremen. Fordel kremen oppå kaken og pynt med raspet sjokolade. Jeg pleier istedet å dele den gule kremen i to, smelte sjokolade og blande den med den ene halvdelen. Jeg lager vanligvis dobbel oppskrift (altså fire bunner) og bruker annenhver gang gul og brun krem mellom lagene og på toppen, ser lekkert ut og smaker nydelig.
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2006 #4 Skrevet 9. mars 2006 Har du fire bunner i høyden altså? Blir ikke det veldig høyt?
Arkana Skrevet 9. mars 2006 #5 Skrevet 9. mars 2006 Har du fire bunner i høyden altså? Blir ikke det veldig høyt? ← Nei, det synes jeg ikke. Synes høye kaker ser så mye bedre ut enn lave, og dessuten er vi så glad i suksessterte at en vanlig porsjon ville forsvinne altfor fort.
Gjest Tyr Skrevet 9. mars 2006 #7 Skrevet 9. mars 2006 Nei, det synes jeg ikke. Synes høye kaker ser så mye bedre ut enn lave, og dessuten er vi så glad i suksessterte at en vanlig porsjon ville forsvinne altfor fort. ← Et meget tungtveiende argument må jeg si.
Arkana Skrevet 9. mars 2006 #8 Skrevet 9. mars 2006 Absolutt! Dessuten er jo nøttebunner relativt flate, så fire bunner oppå hverandre blir ikke høyere enn en vanlig fylt bløtkake/sjokoladekake.
hecuba Skrevet 9. mars 2006 #9 Skrevet 9. mars 2006 mokkabønner er et fint alternativ til kokesjokolade eler mandelspon.
Hu i Svingen Skrevet 9. mars 2006 #10 Skrevet 9. mars 2006 Kaller den solkake jeg. Og det er noe av det aller, aller beste jeg kan tenke meg å spise. NAM!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå