Gå til innhold

Covid, langvarig vond hals og hoste

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen hatt covid etterfulgt av vond hals og hoste i over 3 måneder/ evt lenger? Jeg vet ikke om jeg har hatt covid nylig, har ikke vært skikkelig syk heller, bare hatt vond hals, slimdannelse i halsen og hoste i 3 mnd. Det som drar i retning covid-tanken, er at jeg har mistet smakssansen, ingen smaker noe særlig. Kan man ha vond hals såpass lenge hvis man har hatt covid? Erfaringer med dette?

Anonymkode: 1b7ad...4f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved langvarig hoste er det anbefalt å oppsøke lege. Kan være lungebetennelse.

Skrevet
sorthstudios skrev (Akkurat nå):

Ved langvarig hoste er det anbefalt å oppsøke lege. Kan være lungebetennelse.

Jeg har vært hos lege, og har også tatt røntgen av lungene, og det viste ingen lungebetennelse. Er henvist til ØNH, men det tar tid å få time, og jeg er bekymret for hva det kan være. Derfor spør jeg her🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært hos lege, og har også tatt røntgen av lungene, og det viste ingen lungebetennelse. Er henvist til ØNH, men det tar tid å få time, og jeg er bekymret for hva det kan være. Derfor spør jeg her🙂

Uff, skjønner godt at du er bekymret! Bra at røntgen er blitt tatt (det burde være mulig å se lunge kreft på røntgen). Håper du får time og svar på hva som er galt så snart som mulig. God bedring! 

Skrevet
sorthstudios skrev (6 minutter siden):

Uff, skjønner godt at du er bekymret! Bra at røntgen er blitt tatt (det burde være mulig å se lunge kreft på røntgen). Håper du får time og svar på hva som er galt så snart som mulig. God bedring! 

Tusen takk. Det verste symptomet er vond hals, så det er kreft i halsen jeg er mest redd for. Tror ikke det ville vist på lungerøntgen?

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har opplevd veldig langvarig vond hals som ikke var noe alvorlig, men gikk over av seg selv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk. Det verste symptomet er vond hals, så det er kreft i halsen jeg er mest redd for. Tror ikke det ville vist på lungerøntgen?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen som har opplevd veldig langvarig vond hals som ikke var noe alvorlig, men gikk over av seg selv?

Kreft i halsen hadde de nok funnet ut.. jeg fikk covid i fjor vår og sliter enda. Håper du blir frisk fort, men den driten via virus kan sitte i og det er vanskelig å få svar. Du kan ha problemer i bihulene eller kanalene i ansiktet, at det renner betent væske i halsen eller noe feks, mange muligheter som ikke er kreft. 

Anonymkode: 8b605...ef4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kreft i halsen hadde de nok funnet ut.. jeg fikk covid i fjor vår og sliter enda. Håper du blir frisk fort, men den driten via virus kan sitte i og det er vanskelig å få svar. Du kan ha problemer i bihulene eller kanalene i ansiktet, at det renner betent væske i halsen eller noe feks, mange muligheter som ikke er kreft. 

Anonymkode: 8b605...ef4

Så kjedelig at du sliter enda etter covid i fjor vår😔 Hvilke symptomer sliter du med fortsatt? Jeg har tenkt at vond hals er det første tegnet til infeksjon, og at det alltid går over i noe annet ganske fort. Om man googler «langvarig vond hals», så leser man fort resultater som handler om kreft. Fastlegen spurte meg også, om det var historie med halskreft i familien (det er det ikke). Jeg har inntrykk av at det er kreft de må utelukke ved å henvise meg til ØNH. Så derfor er jeg nervøs.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke om dere har vært innom temaet, men jeg hadde vondt i halsen i et par måneder. Legen så ingenting, og foreslo at jeg prøvde soppbehandling. Det hørtes helt dumt ut for meg, men jeg var villig til å prøve mens jeg ventet på henvisning. Om det var tilfeldig eller ei vet jeg jo ikke, men etter et par dager var det betydelig mindre vondt, og det forsvant helt og har vært borte siden.

De tilfellene jeg har vært borti av sopp har klødd, så jeg skjønte ikke at det faktisk kunne være det (aner ikke hvordan jeg fikk det heller). Men jeg har skjønt etterpå at halsvondt er vanlig i så tilfelle. Kjentes ordentlig streptokokkømt ut.... Bare et tips om det ikke er tenkt på!

Anonymkode: 5f641...a7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 16.05):

Jeg aner ikke om dere har vært innom temaet, men jeg hadde vondt i halsen i et par måneder. Legen så ingenting, og foreslo at jeg prøvde soppbehandling. Det hørtes helt dumt ut for meg, men jeg var villig til å prøve mens jeg ventet på henvisning. Om det var tilfeldig eller ei vet jeg jo ikke, men etter et par dager var det betydelig mindre vondt, og det forsvant helt og har vært borte siden.

De tilfellene jeg har vært borti av sopp har klødd, så jeg skjønte ikke at det faktisk kunne være det (aner ikke hvordan jeg fikk det heller). Men jeg har skjønt etterpå at halsvondt er vanlig i så tilfelle. Kjentes ordentlig streptokokkømt ut.... Bare et tips om det ikke er tenkt på!

Dette har jeg ikke tenkt på! Får man vondt i halsen av dette, altså? Jeg googlet litt og leser at man har høyere risiko for å få sopp i munnhulen dersom man har nedsatt immunforsvar, og jeg går på immundempende medisiner. Har vært hos fastlegen to ganger med dette, men hun nevnte ingenting om denne potensielle muligheten. Fikk du endret smakssans/ mistet smakssans også? Kjøpte du bare en kur på eget initiativ? For man får kanskje ikke testet om det faktisk er sopp det er?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 16.05):

Fikk du forresten resept på soppmiddel? Eller kjøpte du noe reseptfritt, som f.eks Corsylan?

AnonymBruker
Skrevet

Prøv Diflucan. Jeg kan få sopp av medisiner jeg må ta & da har jeg det slik som du har det. Men Diflucan tar knekken på soppen. Du får kjøpt uten resept. 

Anonymkode: a620b...198

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har jeg ikke tenkt på! Får man vondt i halsen av dette, altså? Jeg googlet litt og leser at man har høyere risiko for å få sopp i munnhulen dersom man har nedsatt immunforsvar, og jeg går på immundempende medisiner. Har vært hos fastlegen to ganger med dette, men hun nevnte ingenting om denne potensielle muligheten. Fikk du endret smakssans/ mistet smakssans også? Kjøpte du bare en kur på eget initiativ? For man får kanskje ikke testet om det faktisk er sopp det er?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk du forresten resept på soppmiddel? Eller kjøpte du noe reseptfritt, som f.eks Corsylan?

Man får tydeligvis vondt i halsen av det. Jeg hadde streptokokkvondt på den ene siden i halsen i flere uker. Gjettet det aldri, og ble oppriktig skikkelig overrasket da det ble mindre vondt etter et par dager med medisiner.... Kan ikke huske at jeg hadde endret smakssans, og det kan jo godt hende at en del av plagene dine har med covid å gjøre, men jeg måtte nevne dette med halsen da jeg leste innlegget ditt.

Fikk resept på mikstur, fikk et teknikk på å få det ned i halsen uten å svelge, på et vis.

Var overrasket da fastlegen foreslo at det kunne være sopp, men dette var fra begynnelsen av desember til et stykke uti januar, og det har ikke kommet tilbake, så hun hadde nok rett i sin diagnose! Hadde som sagt aldri hørt om at man fikk vondt av å ha sopp i halsen....

AnonymBruker
Skrevet

Fikk forøvrig ikke testet det (eller, aner ikke om det går an, men hun gjorde det ikke, og det syntes ikke heller....) Men det skader ikke å prøve miksturen, så da hun spurte om jeg ville prøve så sa jeg ja. Glad for det nå!

AnonymBruker
Skrevet

En ting til: Miksturen jeg fikk heter Nystimex, måtte sjekke ;) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man får tydeligvis vondt i halsen av det. Jeg hadde streptokokkvondt på den ene siden i halsen i flere uker. Gjettet det aldri, og ble oppriktig skikkelig overrasket da det ble mindre vondt etter et par dager med medisiner.... Kan ikke huske at jeg hadde endret smakssans, og det kan jo godt hende at en del av plagene dine har med covid å gjøre, men jeg måtte nevne dette med halsen da jeg leste innlegget ditt.

Fikk resept på mikstur, fikk et teknikk på å få det ned i halsen uten å svelge, på et vis.

Var overrasket da fastlegen foreslo at det kunne være sopp, men dette var fra begynnelsen av desember til et stykke uti januar, og det har ikke kommet tilbake, så hun hadde nok rett i sin diagnose! Hadde som sagt aldri hørt om at man fikk vondt av å ha sopp i halsen....

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fikk forøvrig ikke testet det (eller, aner ikke om det går an, men hun gjorde det ikke, og det syntes ikke heller....) Men det skader ikke å prøve miksturen, så da hun spurte om jeg ville prøve så sa jeg ja. Glad for det nå!

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En ting til: Miksturen jeg fikk heter Nystimex, måtte sjekke ;) 

Tusen takk!! Dette er gull verdt! Jeg skal kontakte legen og be om resept🙏🏻 Er helt fortvilt over dette og at det ikke hittil har vært så lett å finne ut av. Var du slimete i halsen også? Jeg kremter en del og har en del slimdannelse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 10.34):

Hele høsten og vinteren. Gikk over av seg selv til slutt. Dette var lenge før covid.

Anonymkode: 478cd...996

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hele høsten og vinteren. Gikk over av seg selv til slutt. Dette var lenge før covid.

Anonymkode: 478cd...996

Åj, det var lenge! Fikk du noengang vite hva det var?

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen! Jeg spurte fastlegen om resept på soppdrepende middel, men hun ville ikke skrive det ut fordi mine symptomer ikke var typisk for soppinfeksjon. Hun ville at ØNH-legen skal se på det først. Jeg er henvist, men har ikke fått time enda, så dette kan ta tid, og jeg plages stort med den halsen. Men siden flere av dere har hatt vond hals ved soppinfeksjon, så kan det jo hende det er det jeg har, så da må jeg teste ut noe reseptfritt. Hvilket reseptfritt preparat er best å prøve, tenker dere?

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 18.53):

Hei😊 Vet ikke om du ser dette, men her er en liten oppdatering. Jeg har fortsatt vond hals, heshet og hoste, nå har det vart helt siden jul, og jeg er drittlei! Spurte legen en gang til nå, om jeg kunne få resept på soppmiddel, og nå sa hun ja🤗 Jeg fikk Nystimex, samme som du brukte. Svelgte du ikke, skrev du? Ser at man skal svelge? Hadde du forresten hoste samtidig med vond hals? Nå er jeg såå spent på om dette funker! 🙏🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...