AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Har brukt det siste året på å ligge i et lite kalorioverskudd og bygge muskler. Trener per dags dato tung styrke 3-5 ganger i løpet av en uke. Men så skal jeg om et par uker gjennom en liten operasjon som gjør at jeg må ta det rolig(ere) i 3-4 uker. Det vil si, jeg kan ikke løfte kjempetungt, men kan trene lettere slik jeg forsto det. Jeg har jo ikke lyst til å miste særlig muskelmasse denne perioden.. hvorfor forhindrer jeg det best mulig? Kan de samme øvelsene som jeg gjør i dag, bare med lettere vekter gjøre at jeg beholder musklene? Samt ligge i kaloribalanse og få i meg nok proteiner? Og hva er nok? Holder 1,8 g per kilo kroppsvekt? Anonymkode: b88ec...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har brukt det siste året på å ligge i et lite kalorioverskudd og bygge muskler. Trener per dags dato tung styrke 3-5 ganger i løpet av en uke. Men så skal jeg om et par uker gjennom en liten operasjon som gjør at jeg må ta det rolig(ere) i 3-4 uker. Det vil si, jeg kan ikke løfte kjempetungt, men kan trene lettere slik jeg forsto det. Jeg har jo ikke lyst til å miste særlig muskelmasse denne perioden.. hvorfor forhindrer jeg det best mulig? Kan de samme øvelsene som jeg gjør i dag, bare med lettere vekter gjøre at jeg beholder musklene? Samt ligge i kaloribalanse og få i meg nok proteiner? Og hva er nok? Holder 1,8 g per kilo kroppsvekt? Anonymkode: b88ec...612 du kommer ikke til å miste muskler i løpet av 3-4 uker. Spesielt hvis du spiser nok proteiner. Faktisk, du kan godt få en god overraskelse når du starter å trene tungt igjen : dvs, finne ut at du er blitt sterkere 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Har brukt det siste året på å ligge i et lite kalorioverskudd og bygge muskler. Trener per dags dato tung styrke 3-5 ganger i løpet av en uke. Men så skal jeg om et par uker gjennom en liten operasjon som gjør at jeg må ta det rolig(ere) i 3-4 uker. Det vil si, jeg kan ikke løfte kjempetungt, men kan trene lettere slik jeg forsto det. Jeg har jo ikke lyst til å miste særlig muskelmasse denne perioden.. hvorfor forhindrer jeg det best mulig? Kan de samme øvelsene som jeg gjør i dag, bare med lettere vekter gjøre at jeg beholder musklene? Samt ligge i kaloribalanse og få i meg nok proteiner? Og hva er nok? Holder 1,8 g per kilo kroppsvekt? Anonymkode: b88ec...612 Dette kan du Google deg til vet du 😊 Anonymkode: 0fced...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden NatNat skrev (45 minutter siden): du kommer ikke til å miste muskler i løpet av 3-4 uker. Spesielt hvis du spiser nok proteiner. Faktisk, du kan godt få en god overraskelse når du starter å trene tungt igjen : dvs, finne ut at du er blitt sterkere Du kan miste endel muskelmasse på ett par uker om du går fra flere tunge styrkeøkter iløpet av en uke til å bli sengeliggende jo. Anonymkode: 0fced...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan miste endel muskelmasse på ett par uker om du går fra flere tunge styrkeøkter iløpet av en uke til å bli sengeliggende jo. Anonymkode: 0fced...0bc sengeliggende, ja absolutt. Men hvis du er ts, jeg forstår at du skal trene litt, bare lettere ? da, kan det være nesten en fordel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden All bevegelse som er lett er trolig gjennomførbart. En plan for de fem ukene kan være to til tre ukers treningsferie, deretter lett trening der du er oppe i 30 til 60 repetisjoner før muskelen har nådd maks; kanskje tre ganger ukentlig de neste tre ukene før du trapper opp treningshyppigheta og øker belastningene til det du var vant med. Hadde det vært meg som ble operert er jeg nokså kake i 5 uker etter operasjon og jeg ville fokusert på å greie å lage meg mat og ikke bli hengende etter på husarbeidet. Men jeg har forstått det sånn at andre kan både gro sammen raskere enn det jeg gjør og være kvikkere etter narkose enn det jeg blir. Siden operasjonen kommer og du gjør deg noen erfaringer, kom gjerne tilbake til tråden med oppdatering på hvordan det endte med å bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Du har feil fokus. Tenk sunn rehabilitering etter operasjonen. Alt annet får komme etterpå. Anonymkode: de69b...ab0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har brukt det siste året på å ligge i et lite kalorioverskudd og bygge muskler. Trener per dags dato tung styrke 3-5 ganger i løpet av en uke. Men så skal jeg om et par uker gjennom en liten operasjon som gjør at jeg må ta det rolig(ere) i 3-4 uker. Det vil si, jeg kan ikke løfte kjempetungt, men kan trene lettere slik jeg forsto det. Jeg har jo ikke lyst til å miste særlig muskelmasse denne perioden.. hvorfor forhindrer jeg det best mulig? Kan de samme øvelsene som jeg gjør i dag, bare med lettere vekter gjøre at jeg beholder musklene? Samt ligge i kaloribalanse og få i meg nok proteiner? Og hva er nok? Holder 1,8 g per kilo kroppsvekt? Anonymkode: b88ec...612 Hvordan* skulle det selvsagt stå her 😅 ts Anonymkode: b88ec...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du kan miste endel muskelmasse på ett par uker om du går fra flere tunge styrkeøkter iløpet av en uke til å bli sengeliggende jo. Anonymkode: 0fced...0bc NatNat skrev (32 minutter siden): sengeliggende, ja absolutt. Men hvis du er ts, jeg forstår at du skal trene litt, bare lettere ? da, kan det være nesten en fordel Har ingen planer om å bli sengeliggende kommer til å fortsette å trene, men må selvfølgelig justere treningen. Planen min nå mot sommeren var egentlig å ligge i et lite underskudd for å forhåpentligvis gå ned litt i fettprosent (men bevare mest mulig muskler). Men dette bør kanskje vente til jeg kan trene tungt igjen? ts Anonymkode: b88ec...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Sparkling_Pink skrev (26 minutter siden): All bevegelse som er lett er trolig gjennomførbart. En plan for de fem ukene kan være to til tre ukers treningsferie, deretter lett trening der du er oppe i 30 til 60 repetisjoner før muskelen har nådd maks; kanskje tre ganger ukentlig de neste tre ukene før du trapper opp treningshyppigheta og øker belastningene til det du var vant med. Hadde det vært meg som ble operert er jeg nokså kake i 5 uker etter operasjon og jeg ville fokusert på å greie å lage meg mat og ikke bli hengende etter på husarbeidet. Men jeg har forstått det sånn at andre kan både gro sammen raskere enn det jeg gjør og være kvikkere etter narkose enn det jeg blir. Siden operasjonen kommer og du gjør deg noen erfaringer, kom gjerne tilbake til tråden med oppdatering på hvordan det endte med å bli. Må bare understreke igjen at dette er en veldig liten operasjon. Den gjøres ikke engang i narkose, men lokalbedøvelse. Vil ikke trenge sykemelding fra jobb i mer enn 2-3 dager. Ikke direkte farlig for meg å trene - handler vel mest om å ikke anstrenge seg for mye med tanke på blødning fra såret. ts Anonymkode: b88ec...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Om du så mister litt så vil du raskt komme tilbake dit du var p.ga. muskelminne. Så ville ikke bekymret meg for det. Anonymkode: ba9d7...909 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du har feil fokus. Tenk sunn rehabilitering etter operasjonen. Alt annet får komme etterpå. Anonymkode: de69b...ab0 Igjen - en veldig liten operasjon skal bare fjerne deler av livmorhalstappen. Selv ville jeg ikke kalt det en operasjon engang, men et inngrep. ts Anonymkode: b88ec...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du så mister litt så vil du raskt komme tilbake dit du var p.ga. muskelminne. Så ville ikke bekymret meg for det. Anonymkode: ba9d7...909 Håper det 😬 har trent styrke i 6 år, men først det siste året virkelig gått inn for å bygge. ts Anonymkode: b88ec...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden Burde være null problem. 1) nok proteiner 2) man mister ikke noe særlig (om noe i det hele tatt) muskelmasse om man trener lett - 3-4 uker er ikke så lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Håper det 😬 har trent styrke i 6 år, men først det siste året virkelig gått inn for å bygge. ts Anonymkode: b88ec...612 Det kan du være sikker på, muskelminne er godt dokumentert. Lykke til Anonymkode: ba9d7...909 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Må bare understreke igjen at dette er en veldig liten operasjon. Den gjøres ikke engang i narkose, men lokalbedøvelse. Vil ikke trenge sykemelding fra jobb i mer enn 2-3 dager. Ikke direkte farlig for meg å trene - handler vel mest om å ikke anstrenge seg for mye med tanke på blødning fra såret. ts Anonymkode: b88ec...612 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Igjen - en veldig liten operasjon skal bare fjerne deler av livmorhalstappen. Selv ville jeg ikke kalt det en operasjon engang, men et inngrep. ts Anonymkode: b88ec...612 Takk for presiseringene, for da er ikke det jeg skisserer her tidligere helt relevant for deg. Jeg ble operert i det området og opplevde høyt buktrykk dagen etter, det resulterte i blødning, uten at sykehuset fortok seg noe med hverken smertene eller blødninga. Det er uvisst om jeg har fått varige mén. Kan jeg anbefale deg å holde buktrukket lavt i noen uker? I alle fall de første dagene om ikke annet. Ting gror gjerne bedre ved god sirkulasjon og logisk sett gir aktivitet sirkulasjon, men ingen grunn til å stresse med tung trening som gir høyt buktrykk som nyoperert, tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Sparkling_Pink skrev (1 time siden): Takk for presiseringene, for da er ikke det jeg skisserer her tidligere helt relevant for deg. Jeg ble operert i det området og opplevde høyt buktrykk dagen etter, det resulterte i blødning, uten at sykehuset fortok seg noe med hverken smertene eller blødninga. Det er uvisst om jeg har fått varige mén. Kan jeg anbefale deg å holde buktrukket lavt i noen uker? I alle fall de første dagene om ikke annet. Ting gror gjerne bedre ved god sirkulasjon og logisk sett gir aktivitet sirkulasjon, men ingen grunn til å stresse med tung trening som gir høyt buktrykk som nyoperert, tenker jeg. Absolutt! Tenker jeg må prøve meg litt frem, men er det noen øvelser du ville unngått helt? Tenker jeg vil holde meg helt unna trening den første uka (kanskje bare litt lett tøying hjemme). Men etter en ukes tid tenker jeg å begynne med litt lett styrke igjen (alt ettersom hvordan jeg føler meg) - evt litt kardio.. ts Anonymkode: b88ec...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå