AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Vet ikke annen måte å beskrive lukten på enn at han lukter litt ekstra hund for tiden. 🙈Han er 3,5 år og jeg har ikke før reagert på lukt. En hund skal jo ikke vaskes for ofte, men hvor ofte er normalt? Tror det er 6 mnd siden sist han ble dusjet. Er det for lenge? Dette er en rase med mye og tykk pels. Anonymkode: 13311...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Er det noen annet enn behov for dusj som kan forårsake lukt? Anonymkode: 13311...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden 6 mnd? Jo det er for lenge. Er det hanhund? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det noen annet enn behov for dusj som kan forårsake lukt? Anonymkode: 13311...c29 Maten Anonymkode: 068c3...d4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden 6 måneder??? 😱 Anonymkode: 21824...ff1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden mommyaka skrev (1 minutt siden): 6 mnd? Jo det er for lenge. Er det hanhund? Hannhund ja. Tror jeg sa feil. Det er ikke fullt så lenge siden dusj. Han var på hunde spa hos Musti sist. Så det må ha vært i November. Anonymkode: 13311...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 6 måneder??? 😱 Anonymkode: 21824...ff1 4. jeg skrev feil Anonymkode: 13311...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet ikke annen måte å beskrive lukten på enn at han lukter litt ekstra hund for tiden. 🙈Han er 3,5 år og jeg har ikke før reagert på lukt. En hund skal jo ikke vaskes for ofte, men hvor ofte er normalt? Tror det er 6 mnd siden sist han ble dusjet. Er det for lenge? Dette er en rase med mye og tykk pels. Anonymkode: 13311...c29 Er han kastrert? Det kan lukte litt ekstra hund av hannhunder i perioder. Det kan også være maten som påvirker hormoner ol. slik at lukten blir sterkere. Anonymkode: 5ccb8...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Tenker hver 3-4 måned er det greit med en dusj og god vask. Dusja min i desember, lukta bikkje og fikk seg en dusj igjen nå. Anonymkode: ce30e...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 4. jeg skrev feil Anonymkode: 13311...c29 4 er for mye det å. En hanhund tisser ofte på beina, tenkt på alle dritten de går i..snø...regn er . ..tenkt deg selv å ikke vaske håret på 4 mnd. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden Dusje oftere.. Anonymkode: db7d6...aed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Kan være han skiller ut hormoner i perioder? min tispe har perioder hvor hun regelrett STINKER sur fi…. så kan det snu etter noen dager og lukten blir borte… vet ikke hvorfor 🤷♀️ men ekkelt som f.. Anonymkode: 50cc2...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er han kastrert? Det kan lukte litt ekstra hund av hannhunder i perioder. Det kan også være maten som påvirker hormoner ol. slik at lukten blir sterkere. Anonymkode: 5ccb8...36c Ja. Som nevnt over så er det ca 4 mnd siden dusj. Ikke 6 mnd. Han fikk vask og pelsstell hos musti i november. Men jeg er ikke vant med slik sterk lukt fra han før. Så jeg begynte å tenke på om det kan være noen helseplager som forårsaker det. Han er ikke kastrert. Anonymkode: 13311...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden Jeg syntes det høres i overkant lite ut å vaske en hund en gang på fire mnd og forvente at han ikke lukter vondt?! Attpåtil en hund med mye pels. Anonymkode: 0073d...346 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden mommyaka skrev (4 minutter siden): 4 er for mye det å. En hanhund tisser ofte på beina, tenkt på alle dritten de går i..snø...regn er . ..tenkt deg selv å ikke vaske håret på 4 mnd. Han blir dusjet delvis i blant. Men ikke hele kroppen. Fordi jeg leser mange steder at en ikke bør duske hund med såpe etc for ofte da det ikke er bra for pelsen. Anonymkode: 13311...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syntes det høres i overkant lite ut å vaske en hund en gang på fire mnd og forvente at han ikke lukter vondt?! Attpåtil en hund med mye pels. Anonymkode: 0073d...346 https://www.agria.no/hund/artikkel/behandling-og-pleie/vaske-hunden/ Anonymkode: 13311...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.agria.no/hund/artikkel/behandling-og-pleie/vaske-hunden/ Anonymkode: 13311...c29 Bare et eksempel på hva jeg leser vedr vask av hund. Dette står mange steder. Anonymkode: 13311...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden mommyaka skrev (12 minutter siden): 6 mnd? Jo det er for lenge. Er det hanhund? mommyaka skrev (5 minutter siden): 4 er for mye det å. En hanhund tisser ofte på beina, tenkt på alle dritten de går i..snø...regn er . ..tenkt deg selv å ikke vaske håret på 4 mnd. Man kan ikke sammenligne å ikke vaske en hund med å ikke vaske håret. En hund med pels bør ikke vaskes med såpe noe særlig ofte, da pelsen skal ha et naturlig fettlag. Jeg har ikke vasket mine to hunder på over et år - null problem, de lukter ikke hund og har sunn hud og pels. Selvsagt bør man vaske dem grundig i blant om de har en pels/hår som tilsier at man bør det, lukter vondt eller har urin i pelsen (ikke et problem for min hann heldigvis). Men å kategorisk hevde at noen måneder mellom vask er for lenge er helt feil. En hund med god pels trenger knapt å dusjes i det hele tatt. Anonymkode: 73be8...d29 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Kasterer om den ikke skal brukes i konkuranse/utsilling. Trim, napp, klipp og børst. klipp pels rundt anus og "snopp", og tøm analkjertler. Klipp klør regelmessig, og hårene i mellon potebladene. Barber og klipp nær pels som utsatt for væte og missfarget. Der kan det bli sopp. (Sees ofte på lysere hunder da soppen er rød). Sjekk om hunden har noen form pelsallergi, våteksem, tannsykdom, eller ødremidd. Skrap tenner/børst. Gi tyggebein med motsand og ikke vær redd for å slenge hunden i dusj eller badekar for en real skrub! Med mindre hunden lider av noen form for våteksem eller allergier er det jo bare å bade den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Som nevnt over så er det ca 4 mnd siden dusj. Ikke 6 mnd. Han fikk vask og pelsstell hos musti i november. Men jeg er ikke vant med slik sterk lukt fra han før. Så jeg begynte å tenke på om det kan være noen helseplager som forårsaker det. Han er ikke kastrert. Anonymkode: 13311...c29 Ja, jeg ser det er mange som sier du bør dusje hunden. Jeg tenker ikke umiddelbart at det nødvendigvis er grunnen. Om det er vanlig for deg og hunden at det er 4 eller 6 måneders intervaller mellom dusj, tenker jeg jo at du kjenner til hvordan hunden pleier å lukte i denne perioden, å da ville det vært rart om du plutselig reagerte nå. Det kan som sagt være hormoner, han er jo fremdeles i alderen med mye hormoner, da er det ikke uvanlig for hannhunder å lukte litt ekstra i perioder. Det kan skje om det er tispe med løpetid i nærheten for eksempel. Har du byttet for på han i det siste evt. om han har fått noe ny type mat? Anonymkode: 5ccb8...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå