Gå til innhold

sia bolig anmeldelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke sett mange anmeldelser av sia bolig i forhold til eksempelvis sio eller sammen og ønsker og komme med min opplevelse til kommende uia elever. Jeg har bodd i 2 ulike boliger eid av sia bolig, og har fått to ganske ulike opplevelser. Det blir spesielt en av de nyere boligene jeg bodde i jeg vil trekke frem. Jeg skulle ganske høyt opp i pris fra tidligere bolig og forventet derfor litt høyere kvalitet. Dette skuffet. En får ingen tilbud om visning før overtakelse av bolig, heller ikke bilde som oftest. En takker ja til et tilfeldig rom, med tilfeldige mennesker. Her kan det dermed gå alle veier. Når jeg dukket opp så jeg utsikten min for første gang. Rett inn i en murvegg og oppgangen til boligen. Samt var det også tak som gjorde at jeg ikke så noen ting av himmelen eller fikk naturlig lys. For noen er det kanskje ikke et så stort behov å få lys og privatliv, men å sitte som student på et bittelite rom uten å se noen ting som helst forsterker ikke akkurat psyken. Dette gjelder en rekke av sia sine boliger. I tillegg var det ingen fellesrom i boligen, eller regelmessig sjekk av hyggene noe som gjorde at de andre beboerne kunne leve i fullstendig ekle tilstander hele semesteret om de ville. Samt skulle kollektivene egentlig bestå av 50/ 50 prosent jenter og gutter, noe som mildt sagt ikke ble prioritert. Anbefaler ikke etter denne opplevelsen og flyttet ut rimelig raskt.

Samtidig må det trekkes frem at jeg vet om mange som også er fornøyd med boligen sin via sia. Mye kommer ann på hvor heldig du er. Får du rom med et vindu hjelper det nok på. Den andre boligen jeg bodde i var det stort fokus på trivsel, og det ble regelmessig arrangert ulike tilbud noe som er veldig positivt. Så mye positivt og negativt kan trekkes frem og en bør være obs før en takker ja til tilbud om man har mulighet til det.

Hva er andres opplevelser med sia?

Anonymkode: 859db...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mye ok med Sia her, men jeg opplevde flere ganger at de sendte ut fellesmail om at vaktmester ville komme, etter de var i gang med å komme rundt. Fra timer til neste dag.
Husøkonomen som jobbet der når jeg bodde med noen var kjempefin. Fikk god hjelp av henne både med å bo med en gris, og litt annet. Tror hun er i jobb enda, men vet ikke om hun er i Sia. 

Dette er noen år siden nå, men bor enda i Kristiansand og har en del studenter i praksis, hvor flere bor steder tilknyttet Sia og det er visst nok ikke bedret seg 100% dette med når de sender ut meldinger for å låse seg inn. 

Anonymkode: 3b03e...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samlet sett er erfaringen min ikke noe særlig. Bodde der i vel 5 år, i en av de gamle kasernene før de skulle pusse opp midt i den mest brutale korona og pandemiperioden, 2020 - 2021. Altså det som ut som man var i år 1986, så det var helt klart behov for oppussing. Møbler og seng var bare gamle treplanker og ingenting annet. Kjøkken var et fremmedord, bare to små kokeplater noe som førte til at jeg ikke hadde noe særlig nytte av den lave prisen, i og med at jeg var mer nødt til å kjøpe mat ute. Så jeg tapte en del på det samlet sett. Ellers kald og gammel golv, osv. 

Ble tvangsflyttet midt under koronaen, og måtte betale høyere pris for en midlertidig hybel før vi fikk lov å flytte tilbake til samme bygget. Etter oppussingen var standarden bedre selvfølgelig enn År-1986 standarden, da har det allerede begynt å nærme seg maks perioden man kunne bo der. Med andre ord, fikk jeg ikke "nyte" eller benytte meg noe særlig lenge av den nye standarden til samme pris i og med at mesteparten av tiden jeg bodde der var gjennom "1986" standarden. 

Kjenner godt til det problemet som du sier, at man ikke har nok lys eller at nærmeste utsikt er enten plassen hvor man kaster søppel eller rett og slett en betongmur. Ja, veldig kjipt å få en av de hyblene. Det er heller ikke kult å få en av hyblene hvis man er i nærheten av der de røyker, da kan du fort regne med at 50% av dagen inneholder røykluft utenfor vinduet ditt, og du kan bare lufte ordentlig i det ingen er ute og røyker. Mange fallgruver, for å si det sånn, hvor livskvaliteten fort kan bli sterkt redusert. Man vet heller ikke hva slags naboer man får. Det kan være alt fra rolige, til de som ikke akkurat respekterer reglementet når det gjelder musikk og fest ++.

Anonymkode: c830e...43e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...