AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:04 #1 Del Skrevet fredag kl 19:04 Jeg er bare nysgjerrig på hva dere som skal studere i år har søkt på! Hvilket studie og universitet har dere valgt? Eventuelt andre dere kjenner som skal studere Anonymkode: 638f2...736 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:39 #2 Del Skrevet lørdag kl 23:39 Generell studiekompetanse, så ikke noe spennende ennå men tannpleier er målet. Anonymkode: 6545d...fac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet lørdag kl 23:44 #3 Del Skrevet lørdag kl 23:44 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Generell studiekompetanse, så ikke noe spennende ennå men tannpleier er målet. Anonymkode: 6545d...fac Hvorfor ikke bare ta tannlegestudiet i stedet hvis du først tenker i den retningen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet lørdag kl 23:46 #4 Del Skrevet lørdag kl 23:46 AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 20.04): Jeg er bare nysgjerrig på hva dere som skal studere i år har søkt på! Hvilket studie og universitet har dere valgt? Eventuelt andre dere kjenner som skal studere Anonymkode: 638f2...736 Nautikk, 3 årig bacehlor.Utdannet sykepleier. Vil heller ta maritime fag og komme meg over i olje og gassnæringen. Bedre lønninger og mindre jobbing på helligdager og ingen turnus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:52 #5 Del Skrevet lørdag kl 23:52 Serafin skrev (6 minutter siden): Hvorfor ikke bare ta tannlegestudiet i stedet hvis du først tenker i den retningen? Du må ha mer enn generell studiekompetanse og du må ha et høyere karaktersnitt 😅 Det er nok mer realistisk for meg. Anonymkode: 6545d...fac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 03:21 #6 Del Skrevet i går, 03:21 Sykepleie! Er ikke sikker på om jeg skal studere det enda vel og merke 😅 Blir nervøs bare av å tenke på å måtte bli kjent med nye mennesker og være "på" hele tiden, men det er et yrke jeg drømmer om. Anonymkode: eb3ef...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:47 #7 Del Skrevet i går, 11:47 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sykepleie! Er ikke sikker på om jeg skal studere det enda vel og merke 😅 Blir nervøs bare av å tenke på å måtte bli kjent med nye mennesker og være "på" hele tiden, men det er et yrke jeg drømmer om. Anonymkode: eb3ef...714 Av ren nysgjerrighet: hva er det som gjør at du drømmer om sykepleien? Anonymkode: b671b...95a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:52 #8 Del Skrevet i går, 11:52 Serafin skrev (12 timer siden): Nautikk, 3 årig bacehlor.Utdannet sykepleier. Vil heller ta maritime fag og komme meg over i olje og gassnæringen. Bedre lønninger og mindre jobbing på helligdager og ingen turnus. Du tar styrmann utdanning før å slippe å jobb på helligdagene? Hvilken type jobb sikter du deg inn på? Anonymkode: b4177...ec7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:16 #9 Del Skrevet i går, 12:16 Serafin skrev (12 timer siden): Hvorfor ikke bare ta tannlegestudiet i stedet hvis du først tenker i den retningen? Blir som å spørre en som vil studere sykepleie hvorfor hen ikke bare tar medisin i stedet. Anonymkode: 1e870...338 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Del Skrevet 23 timer siden Serafin skrev (13 timer siden): Nautikk, 3 årig bacehlor.Utdannet sykepleier. Vil heller ta maritime fag og komme meg over i olje og gassnæringen. Bedre lønninger og mindre jobbing på helligdager og ingen turnus. Hmmm, tror mange som tar det studiet må jobbe på sjøen før de kanskje klarer å få en jobb på land. Du utdanner deg jo til styrmann. Ergo, du må forberede deg på 1/1 turnus. Det vil si 4 uker på, 4 uker av. Anonymkode: ede5d...54a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #11 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Av ren nysgjerrighet: hva er det som gjør at du drømmer om sykepleien? Anonymkode: b671b...95a De siste årene har jeg pleiet min far som er i en palliativ fase. For noen måneder siden ble hjemmesykepleiere koblet på og vi er offisielt i livets sluttfase etter flere år med slit og lidelse. Jeg har forøvrig alltid vært nysgjerrig på sykepleien, helt siden jeg jobbet som assistent en sommer for noen år tilbake. Men hjemmesykepleierne er noen ordentlige engler. Den forskjellen som de har utgjort for oss som pårørende og ikke minst for min far er helt utrolig og jeg ønsker å bidra til at andre i samfunnet får samme opplevelsen under så tunge tider. Derfor har jeg begynt å snuse litt på sykepleien, og muligens videreutdanne meg til kreftsykepleier etterhvert. Anonymkode: eb3ef...714 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Del Skrevet 18 timer siden Jeg har ikke søkt enda, men lista så langt er som følger: 1) Realfagskurs, ettårig-> Byggingeniør/datateknologi/maskiningeniør-> industriell økonomi, master. 2) økonomi og administrasjon-> regnskap og revisjon, master eller samfunnssikkerhet, master. Jeg har GENS fra slutten av dette studieåret. Anonymkode: 15906...1e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Blir som å spørre en som vil studere sykepleie hvorfor hen ikke bare tar medisin i stedet. Anonymkode: 1e870...338 Man ser sjeldent leger, men sykepleiere er stort sett alltid der. Det er de man husker best etter et sykehusopphold og de som vanligvis utgjør en forskjell. Mye lettere å få en jobb er det også. Anonymkode: 7680d...0a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 16 timer siden #14 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hmmm, tror mange som tar det studiet må jobbe på sjøen før de kanskje klarer å få en jobb på land. Du utdanner deg jo til styrmann. Ergo, du må forberede deg på 1/1 turnus. Det vil si 4 uker på, 4 uker av. Anonymkode: ede5d...54a Det er jo mye bedre enn å jobbe turnus som sykepleier. Når jeg først jobber, så jobber jeg, og når jeg har fri da hae jeg ordentlig fri. Sånn er det ikke som sykepleier. Og du trenger ikke å reise tkl sjøs heller. Man kan jobbe innen finans og bank, havnevesenet, osv. Bare å spe på en master i maritim ledelse så er man der 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 16 timer siden #15 Del Skrevet 16 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): De siste årene har jeg pleiet min far som er i en palliativ fase. For noen måneder siden ble hjemmesykepleiere koblet på og vi er offisielt i livets sluttfase etter flere år med slit og lidelse. Jeg har forøvrig alltid vært nysgjerrig på sykepleien, helt siden jeg jobbet som assistent en sommer for noen år tilbake. Men hjemmesykepleierne er noen ordentlige engler. Den forskjellen som de har utgjort for oss som pårørende og ikke minst for min far er helt utrolig og jeg ønsker å bidra til at andre i samfunnet får samme opplevelsen under så tunge tider. Derfor har jeg begynt å snuse litt på sykepleien, og muligens videreutdanne meg til kreftsykepleier etterhvert. Anonymkode: eb3ef...714 Ikke ta sykepleien. Ta noe annet. For guds skyld. Det er noe annet å være pårørende enn å jobbe som sykepleier som tar vare på andre. Du har brukt opp all empati og omsorg på andre så når du kommer hjem er du dritsliten. Du jobber nesten alle helligdager og helger når andre har fri, lønna er dårlig og grunnbemanningen er dårlig fordi de skal spare i helse og omsorg. Og du har ingen muligheter til å streike for høyere lønn. Fordi det er da fare for liv og helse og streiken blir avblåst. Ingen reell mulighet til å sette makt bak kravene. Endret 16 timer siden av Serafin 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 16 timer siden #16 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du tar styrmann utdanning før å slippe å jobb på helligdagene? Hvilken type jobb sikter du deg inn på? Anonymkode: b4177...ec7 Maritim ledelse. Jobber innen shipping, finans, olje og gass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #17 Del Skrevet 16 timer siden Erfaringskonsulent ved KBT fagskole Anonymkode: 0de00...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #18 Del Skrevet 16 timer siden Serafin skrev (8 minutter siden): Ikke ta sykepleien. Ta noe annet. For guds skyld. Det er noe annet å være pårørende enn å jobbe som sykepleier som tar vare på andre. Du har brukt opp all empati og omsorg på andre så når du kommer hjem er du dritsliten. Du jobber nesten alle helligdager og helger når andre har fri, lønna er dårlig og grunnbemanningen er dårlig fordi de skal spare i helse og omsorg. Og du har ingen muligheter til å streike for høyere lønn. Fordi det er da fare for liv og helse og streiken blir avblåst. Ingen reell mulighet til å sette makt bak kravene. Kan folk slutte å snakke ned sykepleier yrket? Problemet er ikke yrke i seg selv, men rammer, ressurser og ledelse. Yrke er er allsidig og kan brukes til mye, ikke kun pleie og omsorg. Blir man drittlei av å pleie andre, så kan man jo bare ta videreutdanning eller søke seg til andre bransjer som trenger sykepleier kompetansen. Det finnes drøssevis av tverrfaglige videreutdanninger man kan ta. Som ikke omhandler pleie i det hele tatt. F.eks helseinformatikk, teknologi og ledelse, velferdsteknologi, IT, prosjektledelse. Man kan også ta et år med pedagogikk, og søke seg innpå master i spesialpedagogikk eller logopedi. Eller ta klinisk pedagogikk, for å jobbe i BUP eller DPS. Eller ta 80 studiepoeng i samfunnsfaglige fag, og søke seg innpå fysisk planlegging eller arealplanlegging. Det her kommer fra folk som ikke har peiling på hvilke muligheter en sykepleier har. Jeg vil si at sykepleiere som snakker ned sitt yrke er dårlige forbilder. Anonymkode: 28149...b9c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 15 timer siden #19 Del Skrevet 15 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan folk slutte å snakke ned sykepleier yrket? Problemet er ikke yrke i seg selv, men rammer, ressurser og ledelse. Yrke er er allsidig og kan brukes til mye, ikke kun pleie og omsorg. Blir man drittlei av å pleie andre, så kan man jo bare ta videreutdanning eller søke seg til andre bransjer som trenger sykepleier kompetansen. Det finnes drøssevis av tverrfaglige videreutdanninger man kan ta. Som ikke omhandler pleie i det hele tatt. F.eks helseinformatikk, teknologi og ledelse, velferdsteknologi, IT, prosjektledelse. Man kan også ta et år med pedagogikk, og søke seg innpå master i spesialpedagogikk eller logopedi. Eller ta klinisk pedagogikk, for å jobbe i BUP eller DPS. Eller ta 80 studiepoeng i samfunnsfaglige fag, og søke seg innpå fysisk planlegging eller arealplanlegging. Det her kommer fra folk som ikke har peiling på hvilke muligheter en sykepleier har. Jeg vil si at sykepleiere som snakker ned sitt yrke er dårlige forbilder. Anonymkode: 28149...b9c Jeg snakker overhodet ikke ned sykepleieryrket. Jeg forteller sannheten om hverdagen som sykepleier. Å si noe annet ville vært å holde andre for narr. Og det stemmer overhoder ikke at hvis man er lei så kan man bare ta en videreutdanning. Man må faktisk ha god nok karakterer, minimum C i snitt hvis man vil ta en master. Og det er konkurranse mellom flere yrkesgrupper om de skoleplassene, f.eks. videreutdanning i psykisk helsearbeid. Så det er ikke bare å ta en videreutdanning, en-to-tre- knips, liksom. Endret 15 timer siden av Serafin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå