AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #1 Skrevet 28. februar 2025 Hvorfor er det noen på legelisten som ikke har noen som har vurdert vedkommende selv om hen har vært fastlege i mange år? Hadde du da valgt vedkommende? Er usikker Anonymkode: b2d5b...0a0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #2 Skrevet 28. februar 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor er det noen på legelisten som ikke har noen som har vurdert vedkommende selv om hen har vært fastlege i mange år? Hadde du da valgt vedkommende? Er usikker Anonymkode: b2d5b...0a0 Jeg måtte velge en urangert da jeg trengte ny fastlege for noen år siden. De eneste to som hadde ledige plasser var ikke omtalt, så jeg valgte helt i blinde. Det ble et meget vellykket valg 🙂 Til sammenlikning byttet jeg bort fra den absolutt topprangerte i min by, som altså overhodet ikke passet for meg. Anonymkode: 17412...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #3 Skrevet 28. februar 2025 Jeg hadde ikke det nei. Anonymkode: 5ea01...cd2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #4 Skrevet 28. februar 2025 Men hvorfor er det noen som ikke har fått omtaler? Anonymkode: b2d5b...0a0
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #5 Skrevet 28. februar 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hvorfor er det noen som ikke har fått omtaler? Anonymkode: b2d5b...0a0 Hvem gir omtale? Jo, pasienter. Enten fordi de er meget fornøyde eller fordi de er misfornøyde. Jeg byttet for noen uker siden til en som har vært fastlege i ca. 2 år. Hen hadde da «bare» tre vurderinger. Jeg gikk da på Facebook og så hvem hen er, og googlet hen, for å danne meg et bilde. Mens jeg holdt på med dette så forsvant nesten alle plassene. Jeg måtte bare ta sats og bytte, fordi jeg var fastlegeflyktning i annen kommune. Jeg har bare vært hos hen en gang, og har hatt noe kontakt via Helsenorge. Så langt er jeg meget fornøyd. Så du må ta sats, om du trenger et legebytte og se hva som skjer. Anonymkode: cdf8b...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #6 Skrevet 28. februar 2025 De fleste som kommenterer på slike lister er enten misfornøyde, eller har hatt en særdeles god opplevelse. De listene er ikke verdt noe som helst. Min fastlege står med dårlig score på tilgjengelighet, fordi noen var misfornøyde med at hun var i fødselspermisjon for 10-12 år siden. Noen sier hun ikke har forståelse eller omtanke, mens jeg aldri har opplevd ett eneste menneske i helsesektoren med mer omtanke og empati... Anonymkode: 7d9dc...5c0 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #7 Skrevet 28. februar 2025 Min fastlege har ingen vurderinger siden 2021, og hun har under 10 totalt. De vurderingene som er, er veldig gode da. Jeg liker henne veldig godt, hun er dyktig, grei og enkel å forholde seg til. I høyeste grad aktiv også (er "alltid" fullt der). Men alle tenker vel ikke på at de skal skrive en anmeldelse på Legelisten heller.... Anonymkode: f7589...151
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2025 #8 Skrevet 28. februar 2025 Men hvordan vet jeg hvordan legen er da? Trenger mye oppfølgning Anonymkode: b2d5b...0a0
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #9 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hvordan vet jeg hvordan legen er da? Trenger mye oppfølgning Anonymkode: b2d5b...0a0 Det kan du ikke vite før du møter vedkommende. Min fastlege har ingen vurderinger, mest sannsynlig fordi hun har hatt permisjon svært ofte og det er nesten alltid vikar der. Anonymkode: daec2...f36 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #10 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hvordan vet jeg hvordan legen er da? Trenger mye oppfølgning Anonymkode: b2d5b...0a0 Man må ta sjansen litt. Og de aller aller fleste fastlegene er grei og gjør det de kan for pasientene. Anonymkode: 2b847...f9a 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #11 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hvordan vet jeg hvordan legen er da? Trenger mye oppfølgning Anonymkode: b2d5b...0a0 Det kan du jo ikke vite, selv om andre er fornøyde betyr det ikke at du synes vedkommende er grei å forholde seg til. En fastlege jeg ble tildelt, hadde stort sett bare positive tilbakemeldinger. Han hørte ikke etter, var arrogant og rotete. Jeg stilte meg på venteliste tilbake til fastlegen Helfo hadde flyttet meg fra da h*n hadde redusert listene sine. Anonymkode: b3384...bf8 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #12 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor er det noen på legelisten som ikke har noen som har vurdert vedkommende selv om hen har vært fastlege i mange år? Hadde du da valgt vedkommende? Er usikker Anonymkode: b2d5b...0a0 Hadde valgt legen uten kommentarer. Viser at pasientene og lege kommuniserer bra, og at pasientene i stor grad antagelig er i jobb, noe som gjør at de har andre ting å bruke tiden sin på enn å kommentere folk på nett. Anonymkode: 9e1b6...1fc 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #13 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men hvordan vet jeg hvordan legen er da? Trenger mye oppfølgning Anonymkode: b2d5b...0a0 Du kan faktisk ikke forholde deg til hva anonyme folk mener om en lege anonymt . Som legelisten. Gud så mye rart folk får seg til å skrive om legen sin. ofte bare svada, det har min lege på legelisten. Folk som er misfornøyd generelt. det som står på legelisten er ikke fasiten på hvordan legen din er. Og hva Kari mener om legen an være det stikk motsatte av hva du eller Per mener. Anonymkode: b600e...b63 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #14 Skrevet 1. mars 2025 Støtter det de andre sier. Jeg er veldig glad i legen min, som jeg synes er herlig ærlig og direkte. Lett å forholde seg til, man kan si akkurat hva man vil, ingen tvil. Andre synes den måten å være på er frekk, arrogant, og avvisende. Anonymkode: eaff1...eae 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #15 Skrevet 1. mars 2025 Legelisten er jo totalt upålitelig, den sier ingenting om legens kompetanse eller om legen kommer til å fungere godt for den jevne pasient. Jeg har fortalt dette før på KG, men jeg hadde av legene med best omtalt i hele landet for flere pr siden. Type 35 femstjernere med bare rosende ord om empatisk fremtoning, at hun var flink til å lytte og at man følte seg ivaretatt. Det stemmer at hun var emaptisk, men hun var ikke faglig dyktig, og det var det færre som sa noe om fordi de ikke viste eller forstod det. Jeg ble ganske syk og var hos henne tre ganger uten å få noe som helst hjelp. Hun skrev motvillig ut sykemelding selv om det var på tredje uken med 40 i feber, og tok ingen undersøkelser i det hele tatt. Men mye «stakkars jeg skjønner det er slitsomt», men ingen undersøkelser eller tiltak. Måtte privat for å få nødvendig behandling og rett diagnose. Jeg var dårlig i flere måneder uten at hun tok grep. Etter dette turte jeg ikke ha henne, og byttet til en annen lege. Han hadde to stjerner og tre omtaler der to var negative, men jeg tenkte at det trenger ikke ha så mye å si. Han er helt fantastisk! Fin å snakke med, svarer kjapt, gjør svært gode vurderinger, undersøkelser og tiltak, skriver gode og presise henvisninger, rett og slett en perfekt fastlege. Nå har han fire og en halv stjerne, en haug med positive omtaler og flere hundre på venteliste. Så min erfaring er å gjøre sin egen erfaring, ikke høre på legelisten. Har legen mange eldre pasienter skriver ikke de omtaler på nett heller. Anonymkode: 90432...08d 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2025 #16 Skrevet 1. mars 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hvordan vet jeg hvordan legen er da? Trenger mye oppfølgning Anonymkode: b2d5b...0a0 Du får vite på legelisten hva andre mener om en person, på samme måte som du kan se på Finn.no og kjøper/selgers vurderinger. Eller på samme måten som en venn av deg beskriver en person du aldri har møtt. Du kan altså ikke vite om du liker en person ut fra vurderinger du finner på nettet som andre har gitt denne personen. Du må enten ta kjangsen på at et legebytte blir bra, eller bli værende der du er. Ingen kan nemlig vite hvordan du vil oppleve en annen person. Leger kommer og i alle utgaver, men de fleste er opptatt av å gjøre en god jobb, ha et godt rykte slik at de får pasienter og dermed inntekter. Anonymkode: cdf8b...0a1 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå