AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #21 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du barn? Anonymkode: 24d53...e7b Ja. Anonymkode: 57c99...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 9 timer siden #22 Del Skrevet 9 timer siden (endret) Det spørs jo helt hva som er problemstillingen. Typisk eksempel med 2,5 åringen her: «Jeg vil ikke pusse tenner!» «Nei vel, men mamma bestemmer at vi må pusse tenner.» Sånn. Dette handler jo om hygiene og en rutine det er viktig at han lærer. Han kan mene så mye han vil at det ikke er gøy, men noen ting må voksne faktisk bare skjære igjennom og bestemme. Om han vil ha på blå eller grønn genser her derimot ingen betydning og er et valg han kan gjøre som vil gi han følelsen av autonomi i eget liv. Sånne situasjoner regner jeg med det blir mange av i årene fremover og tenker det er sunt og naturlig med en blanding av at han får ta egne valg og at vi voksne setter grenser der grensene må gå. Endret 9 timer siden av Anononyma 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 9 timer siden #23 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja takk begge deler? De må oppleve å bli lyttet til, men inne ALLTID Anonymkode: c7a34...ae0 I hvilke tilfeller er det riktig å si til et barn at de har å høre på hva de voksne sier uten noen begrunnelse eller ordentlig forklaring? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #24 Del Skrevet 9 timer siden Det er ikke alle voksne barn bør høre på. Pedoer f.eks. Og jeg vil ikke at mine barn bare skal adlyde ordre fordi noen er voksne. Små barns stemmer skal telle også. Skal selvfølgelig gjøre som lærer sier i et klasserom, i en klassetime. Anonymkode: 3cebc...e75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #25 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Føler så sjukt med deg!❤️ Vi er så skada, den generasjonen her. Jeg har jobbet sjuuuukt mye for å komme meg ut av det. Og siden jeg var liten har jeg hatt et ønske om å ikke ha kontakt med mamma og pappa. Så langt har jeg ikke kommet. Men jeg har kommet så langt at jeg har klart å tenke meg frem til at de er skadet av siiiin generasjon foreldre. Jeg orker ikke bære nag. Bare lar det gå og lever mitt eget liv, uten å bry meg veldig mye over hva de måtte mene. Prøv det. Det funker! Men du må bli en smule kynisk 😅 Anonymkode: 24d53...e7b Nå videreførte jeg jo denne oppdragelsen til første barnet, og heldigvis greide jeg å snu etter noen år, men det var like kjipt for barnet mitt å vokse opp i noen år, som det var for min del. Og det synes jeg er det aller verste oppi alt, jeg som aldri skulle gjøre det samme, ble nøyaktig det jeg hatet selv som liten. Anonymkode: f24b6...22c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #26 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke alle voksne barn bør høre på. Pedoer f.eks. Og jeg vil ikke at mine barn bare skal adlyde ordre fordi noen er voksne. Små barns stemmer skal telle også. Skal selvfølgelig gjøre som lærer sier i et klasserom, i en klassetime. Anonymkode: 3cebc...e75 Hvordan skal noen vite at noen er pedoer ? Det her blir jo et helt annet tema.... Anonymkode: 24d53...e7b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #27 Del Skrevet 9 timer siden Som 81-modell er jeg vokst opp med at man ikke skulle høres, til nøds kunne man sees. Helst ikke det en gang. De voksne såg jo ikke på oss barn som individer. Og hvis vi uttrykte en mening, nåde oss! Vi gikk for lut og kaldt vann. Ansvar, det måtte vi ta fra barnehagealder for gudane skulle vite at de voksne skulle absolutt ikke ha noe ekstraarbeid pga oss. Vi ble konfliktskye og unnvikende. Om noen hev stemmen, krøp vi sammen. Dette måtte jeg bli veldig voksen før jeg klarte å ‘vokse av’ meg. Vi som vokste opp under slike forhold, er typisk de som også lever i samliv med fysisk og eller psykisk vold. Det er de samme personlige egenskapene som går igjen. Jeg velger å leve som singel da jeg er hyperselvstendig og absolutt ikke skal ha hjelp fra noen, slik det var i min oppvekst. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke alle voksne barn bør høre på. Pedoer f.eks. Og jeg vil ikke at mine barn bare skal adlyde ordre fordi noen er voksne. Små barns stemmer skal telle også. Skal selvfølgelig gjøre som lærer sier i et klasserom, i en klassetime. Anonymkode: 3cebc...e75 Tror du vi som vokste opp på 80-tallet fikk vite noe om autonomi? Ikke noe var kun vårt. Ingen snakket med oss, de snakket til oss! Anonymkode: dca45...de9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #28 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Selv syns jeg dette er lite pedagogisk!! Det tok meg flere tiår å forstå at min stemme faktisk telte! Men for å sette det på spissen føler jeg at mine barn, blir veldig motsatt. Hva blir riktig? Fyr løs!😊 Hilsen 83 modell Anonymkode: 24d53...e7b Må si jeg måtte klø meg litt i hodet av et veldig kverulende barn.. Så slo det meg. På ett vis var det jo en god egenskap, om det brukes riktig. Utsagnet ditt fikk også jeg høre, og aldri fostått meningen med det. Så jeg lærte heller barnet mitt når er det ok og ikke ok å kverulere/duskutere. Og hvilke ting vi alle bare må forholde oss til. Og begynte med å være tydelig på at leggeti etc ikke er noe å diskutere hver kveld. Men kanskje en gang iblant, og når leggetid kukne tas opp til diskusjon. Da kunne jeg si, om det var litt travelt. At nå må dere kun ta imot brskjeder uten spm. Spm får vi ta i bilen, fordi vo har dårlig tid. Og da funket det. Anonymkode: c032b...94e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #29 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå videreførte jeg jo denne oppdragelsen til første barnet, og heldigvis greide jeg å snu etter noen år, men det var like kjipt for barnet mitt å vokse opp i noen år, som det var for min del. Og det synes jeg er det aller verste oppi alt, jeg som aldri skulle gjøre det samme, ble nøyaktig det jeg hatet selv som liten. Anonymkode: f24b6...22c 💔Akurat sånn det ble. Man ble den forelderen man absolutt ikke ville bli. Det er følrst nå, etter at mine barn har bikket tenårene at jeg forstår at råd fra mine mindre "kloke" foreldre er noe man burde kaste til helvette !!! Ja, jeg blir forbannet over hvor hjernevasket man kan bli av ukloke og usympatiske foreldre. Ikke dems feil, men vi burde vært smarte nok når alle cellene dirrer. Anonymkode: 24d53...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #30 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må si jeg måtte klø meg litt i hodet av et veldig kverulende barn.. Så slo det meg. På ett vis var det jo en god egenskap, om det brukes riktig. Utsagnet ditt fikk også jeg høre, og aldri fostått meningen med det. Så jeg lærte heller barnet mitt når er det ok og ikke ok å kverulere/duskutere. Og hvilke ting vi alle bare må forholde oss til. Og begynte med å være tydelig på at leggeti etc ikke er noe å diskutere hver kveld. Men kanskje en gang iblant, og når leggetid kukne tas opp til diskusjon. Da kunne jeg si, om det var litt travelt. At nå må dere kun ta imot brskjeder uten spm. Spm får vi ta i bilen, fordi vo har dårlig tid. Og da funket det. Anonymkode: c032b...94e Et jækla godt råd! Takk 😁 Anonymkode: 24d53...e7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #31 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg tenker at mange barn i dag har alt for lite respekt for autoriteter. Ikke alle, men mange. Og mange barn er vant til å alltid være i sentrum og at foreldrene baner vei for alle ubehageligheter. Barna blir ufordragelige og tåler absolutt ingen motgang. Anonymkode: dbef3...151 Sant. Det finnes en balanse mellom da og nå. Der burde man være. Anonymkode: 4a4fd...dec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #32 Del Skrevet 9 timer siden Jeg er oppvokst på samme måte. - fikk kjeft hvis jeg spurte om noe - ble latterliggjort hvis jeg sa noe dumt - ble satt til arbeidsoppgaver, som jeg gjorde, men fikk aldri ros - foreldrene mine snakket ikke med meg Prøver å gjøre det motsatte med egne barn. De er stort sett snille, høflige og hjelpsomme, men er nok også litt kravstore. Men heller det enn så underdanig og lite verdt som jeg følte meg. Anonymkode: c9abb...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #33 Del Skrevet 9 timer siden Ungene mine har ikke fått fri oppdragelse og det er jeg stolt av, altfor mange ufordragelige barn som for gjøre hva pokker de vil uten ting får konsekvenser, så lenge de bor her er det «my house, my rules» Anonymkode: 0e674...d35 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #34 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er oppvokst på samme måte. - fikk kjeft hvis jeg spurte om noe - ble latterliggjort hvis jeg sa noe dumt - ble satt til arbeidsoppgaver, som jeg gjorde, men fikk aldri ros - foreldrene mine snakket ikke med meg Prøver å gjøre det motsatte med egne barn. De er stort sett snille, høflige og hjelpsomme, men er nok også litt kravstore. Men heller det enn så underdanig og lite verdt som jeg følte meg. Anonymkode: c9abb...db6 Takk for svar! Du fikk satt flere ord på "galskapen" våres foreldre aldri forstod. Vi prøver fikse det, men vet ikke helt hvordan. Men enig med deg. Jeg er "glad" hver gang mine barn kverulerer. Det hadde jeg aldrig turt, Jeg var redd. Det er ikke våres barn. Takk og lov! ❤️ Anonymkode: 24d53...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #35 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ungene mine har ikke fått fri oppdragelse og det er jeg stolt av, altfor mange ufordragelige barn som for gjøre hva pokker de vil uten ting får konsekvenser, så lenge de bor her er det «my house, my rules» Anonymkode: 0e674...d35 Fri barneoppdragelse har jeg heller ikke trua på er svaret. Men hva med en mellomting fra 80-talls oppdragelse og nådagens "frekke undom"? Hva gjør vi? TS Anonymkode: 24d53...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #36 Del Skrevet 8 timer siden Når lærerne og annet personal på skolen blir spyttet i ansiktet av elever, og de er forhindret for å kunne gjøre noe for å forsvare seg har det gått for langt, da jeg gikk på skolen fra 85 og utover hadde vi respekt, virker som det ikke eksisterer nå og at foreldre tolererer hva deres «søte små» gjør, hadde jeg fått vite noen av mine barn hadde gjort noe lignende hadde de fått et helvete Anonymkode: 0e674...d35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #37 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når lærerne og annet personal på skolen blir spyttet i ansiktet av elever, og de er forhindret for å kunne gjøre noe for å forsvare seg har det gått for langt, da jeg gikk på skolen fra 85 og utover hadde vi respekt, virker som det ikke eksisterer nå og at foreldre tolererer hva deres «søte små» gjør, hadde jeg fått vite noen av mine barn hadde gjort noe lignende hadde de fått et helvete Anonymkode: 0e674...d35 Vi hadde elever i klassen som hadde null respekt for lærerne også på 80- og 90-tallet. Men forskjellen er at lærerne nølte ikke med å ta igjen. Elever som ble hengt på knaggen i gangen, slått til, fysisk dratt ut på gangen, ikke noe av det var uvanlig reaksjon. I barnehagen fikk ungene vaska munnen med såpe om de sa noe de voksne ikke likte. Men nå er lærerens hender bundet. Anonymkode: dca45...de9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 8 timer siden #38 Del Skrevet 8 timer siden Anononyma skrev (1 time siden): Det spørs jo helt hva som er problemstillingen. Typisk eksempel med 2,5 åringen her: «Jeg vil ikke pusse tenner!» «Nei vel, men mamma bestemmer at vi må pusse tenner.» Sånn. Dette handler jo om hygiene og en rutine det er viktig at han lærer. Han kan mene så mye han vil at det ikke er gøy, men noen ting må voksne faktisk bare skjære igjennom og bestemme. Om han vil ha på blå eller grønn genser her derimot ingen betydning og er et valg han kan gjøre som vil gi han følelsen av autonomi i eget liv. Sånne situasjoner regner jeg med det blir mange av i årene fremover og tenker det er sunt og naturlig med en blanding av at han får ta egne valg og at vi voksne setter grenser der grensene må gå. Jauda noen kvelder tar vi ann helt ut på den pedagogiske fronten: "jeg hører hva du sier og jeg forstår at du syntes det er ubehagelig å pusse tennene men det er viktig at vi gjør det for at du skal kunne ha sterke tenner gjennom hele livet". Andre morgener er det mer sånnher: "enten gjør du det selv ellers gjør jeg det". Andre morgener har jeg dratt frem de gode, gamle rosa fargetablettene for å vise ungen HVORFOR mamma må pusse tennene (alternativt hvorfor DU må pusse tennene). Tror det handler om å velge sine kamper, samtidig som ungen trenger å oppleve å bli hørt MEN ikke nødvendigvis oppleve å få viljen sin.. det hele er en balansekunst.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 7 timer siden #39 Del Skrevet 7 timer siden Det kommer jo litt an på hva det gjelder da. Selvsagt skal barn og deres synspunkter høres. Men samtidig har jeg både et oppdraget ansvar og omsorgsansvar overfor mine barn. Om ungen min vil gå ut i snøstormen i shorts og T-skjorte kan jeg sånn sett godt høre på hva barnet sier, men jeg bestemmer og har et ansvar for å ta en riktige beslutning i en situasjon der barnet ikke har kompetanse og evner nok til å forstå konsekvensene av valget og da kan jeg godt gi beskjed om at «nå må de høre». Jeg har også et ansvar for å oppdra dem og lære dem folkeskikk og når de rett og slett ikke oppfører seg, mener jeg at det er på sin plass og gi beskjed. Dersom de er mentalt tilgjengelige for det kan jeg selvsagt forsøke å høre med dem om hvorfor de gjør som de gjør. Ellers mener jeg selvsagt at barns meninger er like viktige som mine og at de kan være med å ytre seg og bestemme i situasjoner hvor de har forutsetninger for å ta adekvate valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #40 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan skal noen vite at noen er pedoer ? Det her blir jo et helt annet tema.... Anonymkode: 24d53...e7b Akkurat du vet ikke om nabuen er pedo. Vil du at barnet ditt skal adlyde alle voksne blindt? Anonymkode: 3cebc...e75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå