AnonymBruker Skrevet 28. februar #1 Del Skrevet 28. februar Jeg opplever så mye mikroaggresjon på jobb. Skikkelig ubehagelige, ekskluderende og sjofle handlinger fra flere ulike personer daglig. Jeg tenker dette vil være nytteløst å ta opp med ledelse, da vil det sannsynligvis bare produseres noen historier om at jeg er problemet og at jeg fortjener slik behandling. Jeg har tatt det opp med fagforeningen anonymt, og fått støtte. Arbeidsmiljøet er generelt ikke ansett som godt, og vi har prosesser på det. Vi har en stabil kjerne med ansatte og stort gjennomtrekk. Jeg vurderer å slutte, og ta imot andre jobbtilbud. Men jeg liker egentlig arbeidsoppgavene mine. Jeg pleier ikke å komme i konflikt med folk, og jeg pleier å bli helt greit likt på jobb andre steder. Noen som har vært i en lignende situasjon, stått i det og opplevd noen som helst bedring? Gjorde dere noe spesielt, eller lot dere som ingenting og ignorerte det? Jeg vet fra andre at jeg ikke er helt alene om å oppleve dette, men det dysses liksom ned. Anonymkode: 387fa...adf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #2 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 18.20): Jeg opplever så mye mikroaggresjon på jobb. Skikkelig ubehagelige, ekskluderende og sjofle handlinger fra flere ulike personer daglig. Jeg tenker dette vil være nytteløst å ta opp med ledelse, da vil det sannsynligvis bare produseres noen historier om at jeg er problemet og at jeg fortjener slik behandling. Jeg har tatt det opp med fagforeningen anonymt, og fått støtte. Arbeidsmiljøet er generelt ikke ansett som godt, og vi har prosesser på det. Vi har en stabil kjerne med ansatte og stort gjennomtrekk. Jeg vurderer å slutte, og ta imot andre jobbtilbud. Men jeg liker egentlig arbeidsoppgavene mine. Jeg pleier ikke å komme i konflikt med folk, og jeg pleier å bli helt greit likt på jobb andre steder. Noen som har vært i en lignende situasjon, stått i det og opplevd noen som helst bedring? Gjorde dere noe spesielt, eller lot dere som ingenting og ignorerte det? Jeg vet fra andre at jeg ikke er helt alene om å oppleve dette, men det dysses liksom ned. Anonymkode: 387fa...adf Ekspander Hva er det du opplever? Hva mener du med mikroaggresjon? Anonymkode: eb8c4...c72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #3 Del Skrevet 28. februar Du spør om noen har vært i samme situasjon, og ja, jeg var mikro-aggressiv mot en kollega i dag. Egentlig hadde jeg lyst til å ta strupetak på personen så jeg syns jeg var flink og at den personen var heldig. Jeg gav personen "Blikket". Anonymkode: 77119...d18 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #4 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 20.12): Du spør om noen har vært i samme situasjon, og ja, jeg var mikro-aggressiv mot en kollega i dag. Egentlig hadde jeg lyst til å ta strupetak på personen så jeg syns jeg var flink og at den personen var heldig. Jeg gav personen "Blikket".🤩 Anonymkode: 77119...d18 Ekspander 😆🥂😅 Anonymkode: 6203e...8bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #5 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 20.12): Du spør om noen har vært i samme situasjon, og ja, jeg var mikro-aggressiv mot en kollega i dag. Egentlig hadde jeg lyst til å ta strupetak på personen så jeg syns jeg var flink og at den personen var heldig. Jeg gav personen "Blikket". Anonymkode: 77119...d18 Ekspander Det der er ikke noe du bør være stolt av, det er oppsigelsesgrunn Anonymkode: cbdbc...8b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beige Skrevet 1. mars #6 Del Skrevet 1. mars Koble på bedriftshelsetjenesten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 1. mars #7 Del Skrevet 1. mars (endret) Klarer man ikke være profesjonell mot sine kollegaer så BURDE det være oppsigelsesgrunn. Det vil si at man har lov å si at noe er galt, men at man må begrunne det og forsøke å hjelpe hverandre. Hvis det blir et problem med at personen ikke forstår og ikke ønsker å forstå så BURDE dette i noen tilfeller muligens være oppsigelsesgrunn også. Vi har dessverre ofte dårlig system på slikt. Ofte blir folk fryst ut og dårlig behandlet slik at de ikke ønsker å jobbe der lenger. Dette er uproffesjonell måte å gjøre det på. Endret 1. mars av frivis 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #8 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 0.41): Det der er ikke noe du bør være stolt av, det er oppsigelsesgrunn Anonymkode: cbdbc...8b3 Ekspander Er det oppsigelsesgrunn å skule mot noen? Anonymkode: 7bccd...0db 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #9 Del Skrevet 1. mars beige skrev (På 1.3.2025 den 0.43): Koble på bedriftshelsetjenesten Ekspander Jeg orker ikke. Det som typisk skjer da er at det produseres historier om at det er meg det er noe i veien med for å rettferdiggjøre egen oppførseel (om jeg skal ta utgangspunkt i teori og forskning på området). Jeg er bare så lei av åpenbar nedvurdering og ubehagelig oppførsel. Jeg er psykisk sterk nok til å stå i det, men synes medarbeiderne dummer seg ut og nedverdiger seg selv ved å hakke på meg bare fordi de kan. Det gjør meg trist at miljøet skal være på denne måten, at voksne folk holder på slik mot andre. Jeg vurderer å bare bytte jobb egentlig. Anonymkode: 387fa...adf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #10 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 4.03): Er det oppsigelsesgrunn å skule mot noen? Anonymkode: 7bccd...0db Ekspander Det er hvertfall ikke å opptre som en voksen og ansvarlig person. Om du er så irritert på en kollega, så er det riktig å snakke med vedkommende. Ikke oppføre deg som en furten fjortis. Anonymkode: cb128...aaa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 1. mars #11 Del Skrevet 1. mars Hva er det de gjør? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #12 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 19.42): Hva er det du opplever? Hva mener du med mikroaggresjon? Anonymkode: eb8c4...c72 Ekspander Late som en ikke hører hva jeg sier i møter, gi andre ære for arbeid de vet jeg har gjort, nedstemme alle mine forslag for så å tilslutte seg dem uken etter når andre fremmer dem, ekskludere meg fra prosjekter, aldri snakke vennlig til meg, irettesette meg foran kunder for småting de selv gjør hyppigere enn meg, sette post-it lapper over alt som forteller meg om ting jeg burde gjort (som ikke har noe som helst med arbeidet mitt å gjøre), spre nedvurderende ting om meg og få en svak mellomleder til å formidle det til meg heller enn å si det direkte til meg (handler ikke om jobbutførelse, men hva de tror jeg tenker og føler). Lønne meg flere hundre tusen lavere enn andre i samme stillingskategori. Helt surrealistisk egentlig. Det er en rekke småting hele tiden, som liksom skal få meg til å kjenne min plass nederst i hierarkiet. Må påpeke at jeg aldri har møtt på dette før i arbeidslivet, og at jeg har andre oppdrag utenfor arbeidsplassen hvor jeg tvert imot får sentrale roller og bedre lønn. Anonymkode: 387fa...adf 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 1. mars #13 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 0.41): Det der er ikke noe du bør være stolt av, det er oppsigelsesgrunn Anonymkode: cbdbc...8b3 Ekspander Slapp nå av. Å se stygt på noen er da ingen oppsigelsesgrunn, herregud. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #14 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 17.55): Late som en ikke hører hva jeg sier i møter, gi andre ære for arbeid de vet jeg har gjort, nedstemme alle mine forslag for så å tilslutte seg dem uken etter når andre fremmer dem, ekskludere meg fra prosjekter, aldri snakke vennlig til meg, irettesette meg foran kunder for småting de selv gjør hyppigere enn meg, sette post-it lapper over alt som forteller meg om ting jeg burde gjort (som ikke har noe som helst med arbeidet mitt å gjøre), spre nedvurderende ting om meg og få en svak mellomleder til å formidle det til meg heller enn å si det direkte til meg (handler ikke om jobbutførelse, men hva de tror jeg tenker og føler). Lønne meg flere hundre tusen lavere enn andre i samme stillingskategori. Helt surrealistisk egentlig. Det er en rekke småting hele tiden, som liksom skal få meg til å kjenne min plass nederst i hierarkiet. Må påpeke at jeg aldri har møtt på dette før i arbeidslivet, og at jeg har andre oppdrag utenfor arbeidsplassen hvor jeg tvert imot får sentrale roller og bedre lønn. Anonymkode: 387fa...adf Ekspander Livet er for kort til å jobbe med troll, søk deg vekk- det der er psykisk vold. 🌸🌸🌸Gode tanker til deg fra et medmenneske🌸🌸🌸 Anonymkode: 6203e...8bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #15 Del Skrevet 1. mars Dette begynner å minne meg om en situasjon på min egen arbeidsplass. Det er alltid vanskelig å stå i slike ting, men før man går videre, kan det være nyttig å ta et steg tilbake og se hvor problemet egentlig ligger. Jeg jobber et sted hvor en kollega forsøker å styre andre, og leder enten ikke ser det eller er konfliktsky. Jeg har håndtert dette ved å velge mine kamper, si minst mulig og bare fokusere på jobben min. Ulempen er at en slik strategi kan oppleves som en plutselig endring for andre kolleger, men de fleste forstår etter hvert hvorfor jeg gjør det slik. Derimot er det én kollega som tar endringen personlig. I stedet for å forsøke å forstå situasjonen, har hun bestemt seg for at jeg er problemet. Jeg har prøvd å få en forklaring på hvorfor, men ser at mye handler om mistolkninger – småting som en tilfeldig nakkestrekk blir tolket som "blikking", og hvis jeg går på toalettet, blir det sett på som at jeg ikke jobber. Selv banale ting som å klikke på en kulepenn har blitt brukt mot meg. Jo mer denne kollegaen klager, jo mer ser det ut til at lederen vår tror på det. Jeg opplever dette som smålig og velger å ikke ta det opp selv, bortsett fra når jeg blir konfrontert – men da er konklusjonen ofte allerede trukket før jeg får sagt noe. Hvis du, TS, kjenner deg igjen i dette fra motsatt side, vil jeg oppfordre deg til å stille åpne spørsmål til kollegaene dine for å forstå hva som skjer, heller enn å trekke konklusjoner for tidlig. Det kan være mye som skjer under overflaten som ikke er så lett å se ved første øyekast. Anonymkode: 3c255...619 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #16 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 17.55): Late som en ikke hører hva jeg sier i møter, gi andre ære for arbeid de vet jeg har gjort, nedstemme alle mine forslag for så å tilslutte seg dem uken etter når andre fremmer dem, ekskludere meg fra prosjekter, aldri snakke vennlig til meg, irettesette meg foran kunder for småting de selv gjør hyppigere enn meg, sette post-it lapper over alt som forteller meg om ting jeg burde gjort (som ikke har noe som helst med arbeidet mitt å gjøre), spre nedvurderende ting om meg og få en svak mellomleder til å formidle det til meg heller enn å si det direkte til meg (handler ikke om jobbutførelse, men hva de tror jeg tenker og føler). Lønne meg flere hundre tusen lavere enn andre i samme stillingskategori. Helt surrealistisk egentlig. Det er en rekke småting hele tiden, som liksom skal få meg til å kjenne min plass nederst i hierarkiet. Må påpeke at jeg aldri har møtt på dette før i arbeidslivet, og at jeg har andre oppdrag utenfor arbeidsplassen hvor jeg tvert imot får sentrale roller og bedre lønn. Anonymkode: 387fa...adf Ekspander Det høres kjent ut, og absolutt ikke greit. Jeg synes det vitner om noe underliggende her som ikke er personlig. Dette med lønn kan du ta med tillitsvalgt. Dette med at andre tar æren for ting jeg har gjort blåser jeg i selv. Vi jobber i utgangspunktet som et team og jeg har troen på at sannheten kommer frem tilslutt. Denne type folk har en tendens til å bli bitt i baken av karma. Når det kommer til forslag har jeg funnet en god strategi. I stedet for å komme med forslaget og få det nedstemt, sår jeg små frø slik at andre kan komme på det og dermed går det igjennom raskere. Mine forslag går på effektivitet og det viktigste for meg er at endringen skjer. Når det kommer til situasjonen på min arbeidsplass virker det faktisk nå som at sannheten er begynt å komme for en dag. Jeg vet at min innsats i kulissene nå begynner å få en effekt. Det blir omorganiseringer som tilrettelegger for at det som foregår kommer frem i lyset 😊 Anonymkode: 3c255...619 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #17 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 17.52): Det er hvertfall ikke å opptre som en voksen og ansvarlig person. Om du er så irritert på en kollega, så er det riktig å snakke med vedkommende. Ikke oppføre deg som en furten fjortis. Anonymkode: cb128...aaa Ekspander Det var ikke jeg som skrev at jeg sendte et stygt blikk, jeg ble bare overrasket over vedkommende som påsto det var oppsigelsesgrunn. Jeg har ingen problemer med mine kollegaer, og hadde jeg hatt det, ville jeg løst det på en annen måte. Anonymkode: 7bccd...0db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå