Gå til innhold

God Sjokoladekake?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kan noen anbefale meg en god sjokoladekake? En god og mektig en :sikle: Jeg er veldig glad i mørk sjokolade, og elsker sjokoladekakene de har på feks Deli de Luca. Jeg er ikke interessert i brownies oppskrifter.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Den her er kjempegod, veldig saftig og bør skjæres i ikke altfor store stykker ;)

200 g margarin (eller smør)

2 1/4 dl vann

2 ss kakao

4 1/2 dl sukker

4 1/2 dl hvetemel

1/2 ts salt

1 ts natron

1 1/4 dl 20% rømme

2 egg

Kok opp margarin, vann og kakao.

Natron blandes i rømmen.

Det varme tilsettes resten.

Helles i liten lanpanne (gjerne med bakepapir i)

Stekes ved 175 grader i ca. 40 minutter

Glasur:

50 g smør, 3 ss melk, 2 ss kakao, 2 1/2 - 3 dl melis og 1 bs vaniljesukker røres sammen.

Has over kaken mens den er varm. Prikk med en gaffel for å få glasuren ned i kaken.

Skrevet

Da vil du sikkert like denne:

Mississippi Mud Cake

250 g smør

150 g mørk sjokolade

440 g sukker

2,5 dl varmt vann

80 ml kaffelikør (Tia Maria, Kahlua, Crème de Cacao)

1 ss kaffepulver

260 g hvetemel

½ ts bakepulver

25 g kakao

2 egg

Bland smør, sjokolade, sukker, vann, likør og kaffe i en kjele. Rør over svak varme til sjokoladen smelter. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Sikt i det tørre og rør sammen, visp så inn eggene. Hell i en dyp 20 cm springform og stek ved 160 grader i ca 1½ time (jeg har funnet ut at 1 time er nok i min ovn, så sjekk tiden, den skal være saftig og god, ikke tørr). La stå 30 minutter før den avkjøles på rist.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk! Skal prøve meg på en av disse :)

Skrevet
Da vil du sikkert like denne:

Mississippi Mud Cake

250 g smør

150 g mørk sjokolade

440 g sukker

2,5 dl varmt vann

80 ml kaffelikør (Tia Maria, Kahlua, Crème de Cacao)

1 ss kaffepulver

260 g hvetemel

½ ts bakepulver

25 g kakao

2 egg

Bland smør, sjokolade, sukker, vann, likør og kaffe i en kjele. Rør over svak varme til sjokoladen smelter. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Sikt i det tørre og rør sammen, visp så inn eggene. Hell i en dyp 20 cm springform og stek ved 160 grader i ca 1½ time (jeg har funnet ut at 1 time er nok i min ovn, så sjekk tiden, den skal være saftig og god, ikke tørr). La stå 30 minutter før den avkjøles på rist.

Mmmm.. Denne er god! Om det er samme oppskrift jeg tenker på

Skrevet
Den her er kjempegod, veldig saftig og bør skjæres i ikke altfor store stykker  ;)

200 g margarin (eller smør)

2 1/4 dl vann

2 ss kakao

4 1/2 dl sukker

4 1/2 dl hvetemel

1/2 ts salt

1 ts natron

1 1/4 dl 20% rømme

2 egg

Kok opp margarin, vann og kakao.

Natron blandes i rømmen.

Det varme tilsettes resten.

Helles i liten lanpanne (gjerne med bakepapir i)

Stekes ved 175 grader i ca. 40 minutter

Glasur:

50 g smør, 3 ss melk, 2 ss kakao, 2 1/2 - 3 dl melis og 1 bs vaniljesukker røres sammen.

Has over kaken mens den er varm. Prikk med en gaffel for å få glasuren ned i kaken.

Denne bruker jeg også. Mektig, men nydelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som har smakt Chocolate Fudge Cake? Oppskriften ligger på Det Søte Liv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lagde Mississippi Mud Cake, men den datt ned i midten ca 30 min etter at jeg hadde tatt den ut av ovnen :sur:

Får håpe den smaker godt likevel...

Gjest Virvel
Skrevet (endret)

Det er kanskje ikke heeelt det du er ute etter, men jeg har fått helt dilla på såkalt mislykket sjokoladekake. Den er genial når du vil ha sjokoladekake fort. Det ligger flere oppskrifter ute på Det søte liv - søk på mislykket sjokoladekake eller klissete sjokoladekake.

Mississippi mud cake ser ut som den må prøves... passer fint at jeg snart har bursdag, da. :sjarmor:

Endret av Virvel
Gjest Gjest
Skrevet

Selv om den datt ned på midten, så var den veeldig god :)

Mississippi Mud Cake anbefales absolutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...