Gå til innhold

Dere som faster og har fast spisevindu, hva gjør dere når det må brytes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis dere har spisevindu fra kl 12-18 og starter faste i dag kl 18. Hva gjør dere om dere vet at dere skal spise middag med venner kl 21 i morgen?

Anonymkode: 5f02e...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rumle skrev (23 minutter siden):

Da bare bryter jeg det og tilpasser meg, null problem.

Samme her. Jeg har spisevindu mellom 11.30 og 19.30, men det gjør meg ingenting å bryte det i sosiale sammenhenger, på ferie og ved besøk. 

Hvis jeg vet at det blir sen middag så utsetter jeg ofte lunsjen samme dag og dagen etter. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvis dere har spisevindu fra kl 12-18 og starter faste i dag kl 18. Hva gjør dere om dere vet at dere skal spise middag med venner kl 21 i morgen?

Da bryter jeg det, og forskyver/henter inn der jeg kan.

Anonymkode: 85707...e78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det skjer veldig ofte, flere ganger i uka hver uke, så må man kanskje endre på vinduet da. Er det en gang i ny og ne så er det ingen problem, da ble det annerledes den ene dagen. Om du absolutt vil, så kan du jo bare bryte fasten litt senere den dagen, slik at vinduet uansett blir 6 timer.

Anonymkode: 657b3...3c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bryter det ganske ofte fordi jeg trener enten før jobb eller etter at barna er lagt. Så da må jeg få i meg noe etter trening. Stresser ikke med det i det hele tatt. Trening er viktigere enn «fasten». 

Anonymkode: c9fab...ac6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da bare spiser jeg når jeg skal spise med venner. Null stress.

Anonymkode: 52ec9...1ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte ganger spiser jeg da senere enn 12, andre ganger spiser jeg 12 som normalt og så holder jeg meg så til middagen kl 21 . Stresser ikke med det, men gjør det som føles riktig den aktuelle dagen.

Anonymkode: 43dd7...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg vet det på forhånd skyver jeg spisevinduet. Men ellers blåser jeg i det. 

Anonymkode: bf982...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste vil jo bare forskyve det eller forlenge vinduet, er jo ikke mer stress enn hva man gjør det til. Blir det for rigid så tenker jeg man har et veldig problematisk forhold til mat.

Anonymkode: dd362...a16

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bryter det og tenker ikke så mye mer over det, å aldri gi seg selv slack er oppskriften på å ikke få det til over lengre tid.

Anonymkode: 315ee...825

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bryter og tilpasser meg. 

Men sånn helt ærlig, middag kl. 21 hadde fristet veldig lite. Jeg er så og si aldri sulten utenom spisevinduene, og hadde nok orket veldig lite mat så sent. 

Men et par timer plussminus er null stress, så rigid er jeg ikke. 

Anonymkode: aa819...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg faster ikke som diett, men har spist slik naturlig over mange år. 

Tilpasser meg alltid det som skjer rundt meg. Er vi på ferie eller besøk, så tar jeg litt av frokosten. Og også ellers gjennom dagen, om det spises til andre tider eller annerledes enn hva jeg gjør når jeg styrer meg selv. 

Tenker det er viktig å ha den innstillingen om man skal lykkes med en livsstilsendring. Men nå virker det som om mange ser på periodisk faste som en diett man kun går på en begrenset periode? 

Anonymkode: ae74c...7bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg faster ikke som diett, men har spist slik naturlig over mange år. 

Tilpasser meg alltid det som skjer rundt meg. Er vi på ferie eller besøk, så tar jeg litt av frokosten. Og også ellers gjennom dagen, om det spises til andre tider eller annerledes enn hva jeg gjør når jeg styrer meg selv. 

Tenker det er viktig å ha den innstillingen om man skal lykkes med en livsstilsendring. Men nå virker det som om mange ser på periodisk faste som en diett man kun går på en begrenset periode? 

Jeg har fastet i mindre grad før, men denne gangen er det for livet ut.

Synes derfor det er fint å høre hva dere gjør. Jeg vil jo lykkes, å da er det fint å høre hvordan dere løser det i praksis. For meg blir det veldig matematisk. Sånn «pleier spise 12-18, skal spise  21. Da må jeg kanskje vente med å spise til 16 for å kunne spise før 22, men hva gjør jeg dagen etter? Vil jo tilbake til 12-18?»

Hva gjør du der? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes derfor det er fint å høre hva dere gjør. Jeg vil jo lykkes, å da er det fint å høre hvordan dere løser det i praksis. For meg blir det veldig matematisk. Sånn «pleier spise 12-18, skal spise  21. Da må jeg kanskje vente med å spise til 16 for å kunne spise før 22, men hva gjør jeg dagen etter? Vil jo tilbake til 12-18?»

Hva gjør du der? Ts

Er mer intuitiv, lytter til kroppen/sult, eller tilpasser meg omgivelsene. 

Jeg er naturlig ikke sulten morgen/formiddag, ellers tror jeg ikke dette er en livsstil som ville passet. Jeg kan ta noen eksempler; 

Mandag; hjemmekontor, og alene hjemme. Spiste ca kl 13-14, og ca kl 19. Slik jeg trives best. 

Onsdag; kontor, mannen hjemme. Spiste lunsj med kollegaer 12, to riskaker kl 16. Middag med mannen ca 19. Men hender slike dager blir middag 21, uten at jeg stresser med det. For jeg prioriterer kollegaer og så mannen, fremfor når jeg optimalt ønsker å spise. 

I dag; vi spiser nok felles, sen lunsj. Og felles, sen middag. Men hadde vi hatt besøk eller vært på besøk, så ville jeg også tatt litt til frokost (det sosiale aspektet).  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva gjør du der? Ts

Dagen etter er fastevinduet vanlig igjen. Men om du gjør en annen variant så har ikke det noe å si. Poenget med å velge seg et fastevinduner at du velger tidspunkt som faller deg naturlig og passer deg og din daglige rytme best. Da blir det mye mindre viktig hva du gjør på den en unntaksdagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dagen etter er fastevinduet vanlig igjen. Men om du gjør en annen variant så har ikke det noe å si. Poenget med å velge seg et fastevinduner at du velger tidspunkt som faller deg naturlig og passer deg og din daglige rytme best. Da blir det mye mindre viktig hva du gjør på den en unntaksdagen. 

(jeg som ga eksempler over). 

Ja, er slik det er for meg. Min naturlige rytme, som kroppen trives best med, er 13-14, og 19. Faller alltid tilbake på dette, og det klaffer heldigvis stort sett med mannens spisemønster (bare at han spiser frokost i tillegg). 

Så selv om det blir lunsj med kollegaer 12 en dag, en sen middag en dag, frokost på grunn av besøk, så er jeg tilbake på 13 og 19 så snart jeg styrer selv igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryter det der og da, men forsyner meg med liten/små porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så om jeg ikke klarer å vente med mat lengre enn 14, og igjen 18, så kan jeg spise litt 21 også spise som normalt 12 og 1730 i morgen? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en 'lek" jeg selv har bestemt reglene for. Da kan jeg også endre eller bryte om jeg finner det riktig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...