Gå til innhold

Hjemmebesøk av barnevernet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter en bekymringsmelding har barnevernet åpnet undersøkelsessak mot oss og ønsker hjemmebesøk for å «observere samspillet i familien».

Synes det er flott at bv tar meldinger på alvor og vi føler oss trygge på at vi er gode foreldre og at det ikke er reel grunn til bekymring. Kjenner likevel at jeg blir kvalm av tanken på at de skal komme inn i vårt hjem på den måten. Oppleves veldig invaderende og kunstig. Har lyst til å si nei, samtidig er jeg redd for å bli stemplet som en forelder som ikke samarbeider.

Noen som har erfaring med hjemmebesøk og kan fortelle litt om hvordan det var? Eventuelt noen som har erfaring med å takke nei?

Anonymkode: 6b729...bb2

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du bør ikke si nei, men skjønner det er ubehagelig. Jeg ville nok følt meg litt rart og ikke helt meg selv. Det ville nok blitt lagt merke til. Men de vet jo at folk er nervøs. 

Jeg ville nok planlagt dagen litt, da jeg ville følt det var et "press" hvis bv kom, holdt seg i bakgrunnen og skulle observert meg mens jeg egentlig ikke har planer. 

Er barna store nok ville jeg feks laget middag med de, spist som normalt. Etterpå feks tatt en tur i hagen for å leke eller en inneaktivitet som feks å tegne, perle, lego osv. Er de større nå de jo selvsagt gjøre lekser osv. 

Anonymkode: 37d2a...d05

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der føles naturligvis ut som en stressende situasjon og jeg føler med deg ❤️ Jeg har vært i en lignende situasjon, men ikke helt lik.

Her fikk vi politiet på døra, som trampet inn, hvor vi satt med vår tenåringsdatter som hadde vært i skogen med ønske om å ta sitt eget liv. Hun hadde ringt 112, for hjelp. Tragisk men allikevel bra!! Vi ble meldt til barnevernet, fordi det var slik prosedyren var. Jeg har aldri hatt dårlige tanker om BV, men jeg må ærlig si jeg fikk enda mer og tenke på da.

Her var det ingenting hjemme, som var en direkte bekymring, men skolen. Men herregud... når politiet tramper inn og melder oss, så kjente jeg på frykten. Tankene var alt fra "har jeg vært en god forelder" "har jeg det ryddig nok hjemme" "burde jeg sett at dette ville komme" " er det noe jeg burde gjort annerledes" "blir jeg fratatt mitt barn nå"... Jizez, det er helt incane vondt!! Enhver oppegående forelder vil jo gjøre alt for at barna har det bra .

Man kunne sagt så mye om temaet. Men la oss gjøre det enkelt!

Så lenge du har god samvittighet, ikke frykt BV. De er der for å støtte og hjelpe! De ønsker gjøre det som skal til for at barnet skal kunne bo hos sine foreldre. Vi har hatt møte og traff på to veldig menneskelige og fine mennesker. Det håper jeg du også får erfare ❤️ Og hva er perfekt? "Samspillet med barn"... vel, det er utfordrene, avhengig av aldre og situasjon. Så lenge intensjonen er at dere ønsker og gjør det dere kan for barnas beste  (og deres beste... noe som alltid blir glemt). Ikke frykt BV! ❤️ Og blir det noen negative kommentarer hadde vi nok alle hatt godt av litt hjelp for å takle hverdagen 😉

Jeg er faktisk glad vi har dem , og har fått masse god hjelp etter hendelsen med vår datter 🥰 Jeg håper du ender opp med samme konklusjon 🤞Masse lykke til!❤️

Anonymkode: b1177...c88

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Etter en bekymringsmelding har barnevernet åpnet undersøkelsessak mot oss og ønsker hjemmebesøk for å «observere samspillet i familien».

Synes det er flott at bv tar meldinger på alvor og vi føler oss trygge på at vi er gode foreldre og at det ikke er reel grunn til bekymring. Kjenner likevel at jeg blir kvalm av tanken på at de skal komme inn i vårt hjem på den måten. Oppleves veldig invaderende og kunstig. Har lyst til å si nei, samtidig er jeg redd for å bli stemplet som en forelder som ikke samarbeider.

Noen som har erfaring med hjemmebesøk og kan fortelle litt om hvordan det var? Eventuelt noen som har erfaring med å takke nei?

Anonymkode: 6b729...bb2

Jeg har mye erfaring med bvtj. Både som fostermor, og hjemmebesøk som et resultat av bekymringsmeldinger. Bvtj fulgte prosedyrene de var pålagt å følge. Jeg samarbeidet etter beste evne. Gikk over all forventning synes jeg selv. 

Hva er det du er bekymret/uroer deg for? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Jeg jobber i barnevertjenesten og har gjennomført utallige slike hjemmebesøk på mine år i tjenesten. Først og fremst vil jeg si at jeg har full forståelse for at dette oppleves invaderende og unaturlig, selv om du føler deg trygg på at dere er gode foreldre. Dette tror jeg hvem som helst ville følt på! 

Når det gjelder å takke nei til hjemmebesøk så er ikke det noe du har anledning til i en undersøkelsessak. Barnevernet har rett og plikt til å gjennomføre et hjemmebesøk ifb. en undersøkelse. Dersom du forsøker å nekte / sette deg på bakbeina vil ikke det gagne dere, så mitt råd til dere er å ta i mot barneverntjenesten hjemme og samarbeide med dem så godt som mulig. Barneverntjenesten er vant til at slike observasjoner oppleves kunstige for familien. Mitt råd er å gjøre det som dere pleier. Ikke legg opp til en annen ettermiddag enn det som er vanlig, det skinner ofte gjennom. Det kan være ganske synlig på barna om mamma og pappa plutselig organiserer og styrer masse for en «ettermiddag utenom det vanlige», noe som heller ikke er nødvendig.
Lykke til! Dette går nok helt fint 😊

Anonymkode: 87ca3...c53

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjemmebesøk er ikke valgfritt.

Lov om barnevern §2-2: "Foreldrene eller den barnet bor hos, kan ikke motsette seg at barnevernstjenesten gjennomfører besøk i hjemmet som en del av undersøkelsen"

Anonymkode: 7e186...6f1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! Jeg jobber i barnevertjenesten og har gjennomført utallige slike hjemmebesøk på mine år i tjenesten. Først og fremst vil jeg si at jeg har full forståelse for at dette oppleves invaderende og unaturlig, selv om du føler deg trygg på at dere er gode foreldre. Dette tror jeg hvem som helst ville følt på! 

Når det gjelder å takke nei til hjemmebesøk så er ikke det noe du har anledning til i en undersøkelsessak. Barnevernet har rett og plikt til å gjennomføre et hjemmebesøk ifb. en undersøkelse. Dersom du forsøker å nekte / sette deg på bakbeina vil ikke det gagne dere, så mitt råd til dere er å ta i mot barneverntjenesten hjemme og samarbeide med dem så godt som mulig. Barneverntjenesten er vant til at slike observasjoner oppleves kunstige for familien. Mitt råd er å gjøre det som dere pleier. Ikke legg opp til en annen ettermiddag enn det som er vanlig, det skinner ofte gjennom. Det kan være ganske synlig på barna om mamma og pappa plutselig organiserer og styrer masse for en «ettermiddag utenom det vanlige», noe som heller ikke er nødvendig.
Lykke til! Dette går nok helt fint 😊

Hvem i all verden greier å ha en vanlig ettermiddag når bvt. Er på besøk? Selv om det er vanlig for oss å sette oss i godstolen med en kaffe etter middag, hadde jeg aldri greid å gjøre det med besøk av dere. Det hadde føltes veldig rart og unaturlig. Nå har vi aldri hadd bvt. På besøk, så kan jo ikke si med sikkerhet, men tenker jo at det unaturlige blir det naturlige i en slik situasjon? 

Anonymkode: 84210...6c5

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selvfølgelig ikke hatt hjemmebesøk av barnevernet. 

Anonymkode: ce085...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjemmebesøk er det mest tullete greiene noen sinne. Blir så kunstig at de ikke får vurdert samspillet i familien uansett. 

Anonymkode: 415e2...6eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jøss. Visste ikke at det var noe du kunne styre helt selv? 

Anonymkode: f86e8...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jøss. Visste ikke at det var noe du kunne styre helt selv? 

Anonymkode: f86e8...742

Selvsagt. Gode foreldre blir ikke meldt til barnevernet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vår sak tok barnevernet med seg leker. Ga disse til barnet som da var 2 år. 

Så skulle de ha de tilbake 25 minutter etterpå. 

Følte de la opp det hele for å teste meg som mor. Ble selvsagt ufattelig vanskelig for barnet i trassalder som trodde det var hans nye leker. 

Saken ble henlagt, men det var litt ubehagelig.  

Anonymkode: ab05d...4bb

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt. Gode foreldre blir ikke meldt til barnevernet 

Troll 😁👍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det ikke greit å droppe svare, om man ikke har noe fornuftig å bidra med?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Troll 😁👍

Det er selvfølgelig ikke normalt for oppegående foreldre å ha kontakt med barnevernet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hjemmebesøk er det mest tullete greiene noen sinne. Blir så kunstig at de ikke får vurdert samspillet i familien uansett. 

Anonymkode: 415e2...6eb

Ja! Det tenker jeg også. Du skal være ganske langt ute å kjøre, hvis du ikke greier å ta deg sammen til et nivå som er akseptabelt når du har fått beskjed om når de kommer, og de nå står og stirrer. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er selvfølgelig ikke normalt for oppegående foreldre å ha kontakt med barnevernet

Så du har full kontroll på hva barna måtte tenke å føle? Da tar jeg gjerne imot den fasiten 🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er faktisk vanlig. 

De fleste saker barnevernet får inn hver år henlegges nettopp fordi foreldrene er oppegående.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er faktisk vanlig. 

De fleste saker barnevernet får inn hver år henlegges nettopp fordi foreldrene er oppegående.  

Ikke vanlig i min omgangskrets 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvem i all verden greier å ha en vanlig ettermiddag når bvt. Er på besøk? Selv om det er vanlig for oss å sette oss i godstolen med en kaffe etter middag, hadde jeg aldri greid å gjøre det med besøk av dere. Det hadde føltes veldig rart og unaturlig. Nå har vi aldri hadd bvt. På besøk, så kan jo ikke si med sikkerhet, men tenker jo at det unaturlige blir det naturlige i en slik situasjon? 

Det er heller ikke noe barneverntjenesten forventer. Det er ingen naturlig situasjon, så det er helt normalt at familien virker preget av en slik kunstig og unaturlig situasjon. Men min anbefaling er likevel å ikke gjøre noe annet / mer enn du ville gjort en vanlig ettermiddag. Om det er å sette seg i godstolen med en kaffe, så gjør du det. De fleste ettermiddager hos barnefamilier består av hektisk kaos med lekser, middagslaging osv. Barneverntjenesten vet dette. Dersom barneverntjenesten ønsker å se dere i en spesifikk aktivitet så vil de gjerne si noe om det, hvis ikke vil de bare se dere i samspill i hjemmet. Men poenget er at dersom familien konstruerer en helt annen ettermiddag enn det som er vanlig, så vil det skinne gjennom ganske raskt. Og det er helt normalt at foreldrene sier fra at de er nervøse eller syns det er ekkelt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...